Kaipaisin kokemuksia valmistajien varaosien toimitusajoista. Minulla on Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2020.
Autolla nyt ajettu hiukan yli 20t kilometriä. Auto lopetti toimintansa Joensuussa ja se hinautettiin Wetteri merkkiliikkeeseen. Siellä selvisi, että vika on ajoakun pääkontaktorissa. Toimitusaika kysely tehty Wetterin taholta maahantuojalle/valmistajalle ja vastaus saatu 30.6.2023, jolloin arvioitu toimitusaika pikatoimituksella olisi 15 viikkoa. Siis "arvioitu pikatoimitusaika".
Ei paljon naurata. Auto vieraassa kaupungissa ja ajoneuvon tarpeeni on kriittinen työn takia. Onko tällainen kovin yleistä ja onko todella noin, että varaosien toimitusajat ovat noin pitkiä?
Ei, jos radiomainoksen tapaan soittaa K-Autoon
Eiku joo, siellä asioinut sähkäri-Volkkarin hankkinut taksiyrittäjä joutui odottamaan jotakin osaa (en muista tarkemmin) kk-tolkulla. Ei tullut kyytejä sillä aikaa tietenkään ja auto seisoi pihassa...
Tästä on aikaa, mutta ehkä tilanne on saatu kuntoon jo tuon tapauksen suhteen.
IV-Golffiin varaosat on tulleet korjaamolle samana- tai viimeistään seuraavana päivänä tilauksesta. Muut nykyiset autoni eivät ole vielä kaivanneet niitä pl. akku, joka on ollut korjaamolla jo valmiiksi, joten niistä en osaa sanoa mitään. Määräaikaishuolloissa tarvitut osat ovat tietenkin olleet jo odottamassa valmiina.
Ammattilaisten suosimiin merkkeihin (Volvo, Mersu) ovat auton liikkumisen kannalta välttämättömät osat saapuneet vuorokaudessa sen harvan kerran kun osa ei ole jo paikalla.
Olen ilmeisesti varsin harvoin onnistunut rikkomaan yksityisauton vähäisillä ajomäärillä mitään sellaista, minkä vaihtoon paikallinen huoltoliike ei olisi jo taksien perusteella varautunut? Nimimerkkini Volvoon on tilattu kerran huollon yhteydessä itse pöljyyttäni rikkomani osa "huomiseksi".
Siihen nähden kuinka pitkiä uusien plugareiden ja täyssähköjen toimitusajat ovat, on odotettavissa myös näihin sähköön liittyvien varaosien saatavuudessa viivettä.
Perinteisten autojen huolto-osien saatavuus on useimmiten ihan hyvä, varsinkin kun huollon pystyy ennakoimaan.
Ongelmaksi on enemmänkin tulossa korjaamojen jonot, jolloin auton vikaantuessa korjausaika saattaa mennä yli viikon päähän.
Mutta, onhan 4 kuukautta liian pitkä aika seisottaa käyttöön hankittua kalustoa.
Puoliaktiivisesti sivusta seuranneena vaikuttaisi että kyllä näitä silloin tällöin eri merkeillä on. Ei ole ihan tavatonta on ettei "huomiseksi" saa osaa, ja yksittäistapauksissa on odoteltu osia puolikin vuotta.
Pojan futisporukassa oli vuosia yhdellä perheellä Nissan Qashqai ja siitä meni syksyllä jokin lämmönsäätöventtiili. Muistelen, että autolla ajettiin vielä tammikuussakin täysin ilman lämmitystä eli 4-5 kk meni osan tulossa.