Missä lienee vika?

13 kommenttia

Vw golf 6 1.2tsi -10. Kaikki alkoi jakoketjun vaihdosta jonka vaihto venyi turhan pitkäksi. Vanha ketju oli venynyt muutaman sentin. Neljännestä pytystä antaa koodia sytytyskatkoksesta. Puolajakaja ja johdot vaihdettu. Venttiilit tarkistettu, suuttimet tarkistettu. Puristuksissa ei ongelmaa. Käy erittäin huonosti. Jako on tarkistettu, ja näyttäisi olevan oikein. Moottorin vikavalo ja epc valo palaa.

  
  • Vaihdettava jakoketju?

      
  • @Kekee kirjoitti:
    Vw golf 6 1.2tsi -10. Kaikki alkoi jakoketjun vaihdosta jonka vaihto venyi turhan pitkäksi. Vanha ketju oli venynyt muutaman sentin. Neljännestä pytystä antaa koodia sytytyskatkoksesta. Puolajakaja ja johdot vaihdettu. Venttiilit tarkistettu, suuttimet tarkistettu. Puristuksissa ei ongelmaa. Käy erittäin huonosti. Jako on tarkistettu, ja näyttäisi olevan oikein. Moottorin vikavalo ja epc valo palaa.

    Jos jako on oikein, onko myös sytytyksen ajoitus oikein vai pääsikö jakaja siirtymään prosessin aikana väärään ajoitukseen?

    On muuten ollut aika hurja venymä, jos ketju on venynyt muutamia senttejä. Oliko tämä mitta nimenomaan ketjun pituudesta mitattu vai jostain kiristimen liikkeestä mitattava matka?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Vaihdettava jakoketju?

    Vaihdettavia ne kaikki ovat kun ajomäärää on riittävästi. Vanhat ikiliikkuja etukammiodieselitkin tarvitsevat aika usein uuden kaksirivisen ketjun jo puolen miljoonan kilometrin jälkeen. Uudempia yksirivisiä vaihdetaan käytöstä riippuen jo muutaman sadan tuhannen kilometrin jälkeen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Vaihdettava jakoketju?

    Jo uutena. Tee se itse -moottoreita tuli jo tehtaalta rikkinäisellä ketjulla ja juttujen mukaan ketju venyy silmissä, vaikka olisi toleranssien mukainen. Muissakaan merkeissä ei päästä kovinkaan pitkälle. Voisi väittää, ettei pidemmälle kuin hihnalla, mutta niidenkin vaihtovälejä on lyhennetty.

      
  • @740 GLE Jakajan ei pitäis päästä liikkumaan ketjun vaihdon aikana. Ja mitattu vanhasta ketjusta.

      
  • Tuota noin niin mistä ihmeen jakajasta täällä puhutaan?

      
  • @Josef kirjoitti:
    Tuota noin niin mistä ihmeen jakajasta täällä puhutaan?

    Ei täällä mitään ihmeitä jaeta, ihan on maallisista asioista kyse.

      
  • @Josef mä käsitin et puhuttiin puolajakajasta

      
  • muokattu 02.08.2023 09:40

    @Kekee kirjoitti:
    @740 GLE Jakajan ei pitäis päästä liikkumaan ketjun vaihdon aikana. Ja mitattu vanhasta ketjusta.

    OK, halusin varmistaa, kun ketjun kerrottiin olevan oikein ajoitettu.

    Joissain rakenteissa jakaja (tai anturi) pystyi liikahtamaan ketjua vaihdettaessa vaikka nokka ja kampiakseli olivatkin synkassa. Nykyisinhän ajoitus varmaan tapahtuu nokkien ja kampiakselin asentotunnistimien kautta, joten näiden synkka takaa myös sytytyksen ajoituksen?

    Ihan uteliaisuudesta, kuinka paljon tuo venymä on prosentteina uuden ketjun pituudesta?

      
  • Jos moottori käy erittäin huonosti, vika voi olla vielä ajoituksessa. Mikään sylinteri ei toimi oikein, mutta sattuman kautta ja vahvalla seoksella moottori käy kymmeniä asteita pielessä olevalla sytytyksellä. Vain tuossa yhdessä pytyssä ei kipinää saada aikaan tai se ilmenee niin väärään aikaan, että mittaus sen paljastaa.

      
  • @Kekee kirjoitti:
    @Josef mä käsitin et puhuttiin puolajakajasta

    Onko mahdollista että sytytysjärjestys on sekoitettu?

      
  • @Jokeri ei oo sekään mahdollista :/ alkaa ideat loppumaan

      
  • Mistä pystyy selvittämään oikean jakoketjun mitan? Alan jo epäillä josko olisin saanut motonetistä väärän ketjun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit