Autoilu ja kustannukset.

8 kommenttia
muokattu 21.10.2023 09:09

Hauska seurata keskusteluja ja väittelyitä siitä, kuka ajaa halvimmalla.
Jollain diesel kuluttaa 5,4l/100km ja toinen nokittaa 5,2l/100km
Pörssisähköä saa yöllä joskus negatiiviseen hintaan ja katon aurinkopaneeleita viritetään, jotta voi silloin tällöin ladata sähköautoa sillä hetkellä maksutta.
Sitten keskustelupalstoilla julistetaan, että säästin 16 euroa tässä kuussa, kun latasin autoa aurinkopaneeleilla ja pesin pyykkiä aamukolmelta.
Autot ostetaan rahalla eikä velalla, koska korko ja sitä paitsi joka henkilö saa ainakin 15 000€ osinkoa vuodessa ja osakesalkut kasvaa mitään tekemättä 16 prosenttia vuodessa.

Suu säkkiä myöten, mutta ainakin miula tulisi pää kipeäksi, jos joka asiassa pitäisi mennä kustannukset edellä.
Rahaa tulee ja sitä menee. Tärkeintä on se, että viivan alle jää plussaa, vaikka olisikin kiinteähintainen määräaikainen sähkösopimus ja auto kuluttaa 8,4l/100km bensaa.

  4
  • muokattu 21.10.2023 10:13

    @Josef kirjoitti:

    Suu säkkiä myöten, mutta ainakin miula tulisi pää kipeäksi, jos joka asiassa pitäisi mennä kustannukset edellä.
    Rahaa tulee ja sitä menee. Tärkeintä on se, että viivan alle jää plussaa, vaikka olisikin kiinteähintainen määräaikainen sähkösopimus ja auto kuluttaa 8,4l/100km bensaa.

    Näin on näppäimet, sähköstä on kiinteä hinta, auto kuluttaa enemmän ja vähemmän, kertamatkan pituudesta johtuen.

      
  • muokattu 21.10.2023 11:33

    9 kuukautta vuodessa on menot tuloja suuremmat. Molemmat autot kuluttaa paljon, suhteellisesti. Sähkö "kalliilla" kiiinteällä. Mutta torstai, eikun se 3 kuukautta, meikäläistä lohduttaa.

    Jaa... mutta ihan unohtui, että minulla on rannekellossa aurinkopaneeli. Säästöä tulee patterinvaihtokustannuksissa...

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    Jaa... mutta ihan unohtui, että minulla on rannekellossa aurinkopaneeli. Säästöä tulee patterinvaihtokustannuksissa...

    Minulla ei ole rannekelloa ollenkaan käytössä.

      
  • muokattu 21.10.2023 11:49

    @Josef kirjoitti:
    Tärkeintä on se, että viivan alle jää plussaa, vaikka olisikin kiinteähintainen määräaikainen sähkösopimus ja auto kuluttaa 8,4l/100km bensaa.

    Ja siitä miten sinne saa jäämään plussaa on mielenkiintoinen aihe. Toki ihmisillä mielenkiinnon aiheet vaihtelevat, ja tässä aiheessa kuitenkin pelkän rahan lisäksi keskustellaan myös energiankulutuksesta, eli ympäristövaikutuksesta.
    Ei kaikki puheenaiheet tietenkään kaikkia kiinnosta, kuten esimerkiksi minua ei kiinnosta golf-pelin pelaaminen ollenkaan (kokeillut olen, mutta ei koukuttanut).

    Olin hyvin tyytyväinen kun vm. 2005 nelivaihteinen sedan-mallinen momentinmuunnin-diesel kulutti matkoillamme tankkausten mukaan 4,2 litraa dieseliä / 100 km. Sitä seurannut 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti pudotti vielä 0,4 litraa pois - farmarikorimallista huolimatta. Molemmista näistä dieseleistä olen jo luopunut, ja nykyisin bensaa kuluu n. 6 litraa /sama reissu. Tähän samaan n. 6 litran tasoon pääsin vuoden 1999-mallisella bensakoneisella autollamme, eli hybridin autoveroedusta voisi sanoa että se on enemmän henkilökohtaisiin tottumuksiin kuin autoon sidonnainen. Kun taas dieseliä rangaistaan päiväkohtaisella dieselverolla riippumatta ajomääristä.

    Suomessa on siis dieselvero ja sen lisäksi € -valuuttamaiden kallein diesel ja bensiini (Monaco on toki oikea vastaus, mutta verrattuna BKT on se Monacossa per asukas 234 00 €, Suomessa 50 500 €). Suomessa, jos missään, tulisi siis olla edes muodon vuoksi kiinnostunut taloudellisesta ajotavasta. Suomessa on nyt totuttu elämään velaksi, eli BKT on aika vaikea laskukaava kun siihen joko lainataan tai ei lainata tulevaisuudesta rahaa.

    Sitten kun miettii sitä että kannattaako ostaa auto jolla säästää 1000 € vuodessa polttoaineissa, mutta sen rahoituskustannukset ovat 2000 €/vuosi, niin sellaisesta on hyvä kuunnella toisten ajatuksia. Ylipäätään mielikuva-asiosta on hyvä hakea kokemuspohjaista tietoa, jos sellaista on saatavilla. Suomessa autovero sotkee tätä laskelmaa, kun halvempien moottorivaihtoehtojen hintaa nostetaan ankarammalla autoverotuksella - mitä kalliimpi auto, sen kalliimpi CO2-autoverotus. Ajoneuvoveron puolella ei oteta kantaa siihen onko auto halpa vaiko kallis, paitsi sen osalta että NEDC-syklistä vaikutti tulleen epärehellisempi aina siihen saakka kunnes WLTP-sykli astui voimaan. Vanhempien autojen vero on kireämpi koska mittaukset olivat rehellisempiä. Toki aihe on monimutkainen, eikä CO2-lukema ole 1:1 edes TM:n tai autolehtien vertailuissa. Korkeampi lukema saattaakin tarkoittaa käytännössä alhaisempaa kulutusta, ja päinvastoin.

    Itse säästän plug-in hybridillä sähköllä + halvempi ajoneuvoverotus jonkun satasen vuodessa polttoaineissa, mutta pääomapuolella fiilis- ja harrastusbudjetin puolelle kirjattavat kustannusnumerot nousivat sen verran korkeaksi että lopputulos jäi euroissa miinuspuolelle. Eipä silti, olen tyytyväinen autooni, sillä voin ajaa joko taloudellisesti (sähkö on edullista / kineettistä energiaa saa talteen), tai sitten hyvinkin dynaamisesti, varsinkin talvella nelivedon avulla.

    Minulla oli onni mukana. Sähkölämmitteisessä talossa (myös varaava takka ja ilmalämpöpumppu sekä ne aurinkopaneelit) oli kiinteä edullinen sähkösopimus pahimman sähkökriisin ajan. Olin itsekseni ihmetellyt sitä että Suomi käytti huolettomasti ja halvalla hinnalla sähköä kun sitä joutui ostamaan sähköä Krimin aseellisesti miehittäneeltä Venäjältä (Neuvostoliitto-perinteen mukaan), ja lopultahan kävi niin että tämä "mafian" kanssa käydyn kaupan riski realisoitui. Vastuullisuus ja eettisyys, niistäkin voisi puhua enemmän. Ei minkälaisia mainoksia niistä voi tehdä, vaan sitä mitä se käytännössä on. Nyt näyttää Nokia-merkkisten puhelinten valmistus siirtyneen Kiinasta Eurooppaan, toivottavasti tuotteet pärjäävät kilpailussa.

      2
  • muokattu 21.10.2023 12:27

    @Josef kirjoitti:
    Hauska seurata keskusteluja ja väittelyitä siitä, kuka ajaa halvimmalla.
    Jollain diesel kuluttaa 5,4l/100km ja toinen nokittaa 5,2l/100km
    Pörssisähköä saa yöllä joskus negatiiviseen hintaan ja katon aurinkopaneeleita viritetään, jotta voi silloin tällöin ladata sähköautoa sillä hetkellä maksutta.

    Yläpeukku Josefille! Osui ja upposi, tämä on selvästikin minulle _o/

    Sitten keskustelupalstoilla julistetaan, että säästin 16 euroa tässä kuussa, kun latasin autoa aurinkopaneeleilla ja pesin pyykkiä aamukolmelta.
    Autot ostetaan rahalla eikä velalla, koska korko ja sitä paitsi joka henkilö saa ainakin 15 000€ osinkoa vuodessa ja osakesalkut kasvaa mitään tekemättä 16 prosenttia vuodessa.

    Ei suinkaan mitään tekemättä. Joka kuukaudelta on oma taulukkonsa, jossa seurataan tehtyjä toimenpiteitä ja tilanteen kehitystä. Ja tasapuolisuuden vuoksi tietenkin Rouvalle myös samanlainen, koska täällä asuu kaksi samanlaista kontrollifriikkiä. Jos tarkoitit sanoa, että normaalin ihmisen olisi rasittavaa asua meidän kaltaisten kanssa, olen samaa mieltä. Systemaattinen kirjanpito oli pakko aloittaa saadakseni harrastukseeni tolkkua 2008 - 2009 finanssikriisin jälkeen.

    Rva itse asiassa ehdotti juuri uudenlaisen seurantataulukon avaamista, koska elämässämme on vielä osa-alueita, jotka eivät ole kansankielellä excelissä (todellisuudessa Open Officen Apache taulukkolaskennassa).

    Suu säkkiä myöten, mutta ainakin miula tulisi pää kipeäksi, jos joka asiassa pitäisi mennä kustannukset edellä.
    Rahaa tulee ja sitä menee. Tärkeintä on se, että viivan alle jää plussaa, vaikka olisikin kiinteähintainen määräaikainen sähkösopimus ja auto kuluttaa 8,4l/100km bensaa.

    En osaa sanoa mikä olisi paras elämän asenne, koska osaan vain yhden? Mutta liberaalina ymmärrän, että jos minä otan vapauden päättää itse omista asioistani, joudun ilman muuta hyväksymään sen, että muut tekevät omalta osaaltaan samoin, eivätkä he välttämättä päädy samaan lopputulokseen kuin minä. Tästä päättelen, että olisi varmaan hyvä löytää OMA mukavuusalue? Kontrollifriikin mukavuusalue vaatii tarkempaa seurantaa ei vain rahan vaan myös kaiken muunkin suhteen. Yhdelle mukavan leppoisa päivittäinen kontrolli on toiselle ahdistavan holtitonta.

    Numeroilla leikkivä mallintaa asioita laskemalla paljon enemmän "mitä jos..." simuloinneilla kuin oikeasti toteuttaa. Näen numerot leluina, joita on kiva asetella eri asentoihin ja katsoa mitä saa tulokseksi. Tällä tavoin ajattelevalle eläminen arviokaupalla olisi ahdistavaa.

    Vaikkapa ne aurinkopanelit olivat vuosikausia seurannassa puhtaasti teknisestä uteliaisuudesta. Vaikka itsellä ei olekaan alalta yhtään patenttia, oli silti jännittävää nähdä kuinka kouluaikoina opetettu silloin vain laboratoriossa toiminut Max Planckin ja Albert Einsteinin teoriassa laskeman valon aaltohiukkasdualismin periaattein valokvantin kiertoradaltaan irti potkaisema elektroni muuttuukin käsin kosketeltavaksi tuotteeksi. Ensin erittäin kalliiksi ydinfysiikan koelaitokseksi, sitten erittäin kalliiksi käytännön tuotteeksi, toistakymmentä vuotta sitten sarjatuotantona valmistettavaksi maksulliseksi ekoiluharrastukseksi ja viimein vuosikymmenen vaihteessa nollasummapeliksi, jolla ei enää häviä mitään. Nämä olivat tiedossa teknisestä uteliaisuudesta, mutta sitten Yle julkaisi Motivan vuosittain tekemän laskelman, jonka seurauksena etsin netistä lisää numeroita ilmansuunnista, hyötysuhteista ja kallistuskulmista. järjestelmien hinnan laskiessa ja suorituskyvyn parantuessa vuosittain, numerot alkoivat näyttää taloudellisesti kannattavilta, joten pyysin asiantuntijalausunnon joka vahvisti omat laskelmani.

    Näkemykseni vaihtui vasta tässä vaiheessa. En ollut aktiivisesti etsinyt taloni energiataseen optimointia aurinkopaneleilla, mutta se tuli mahdolliseksi. Numeroita leluinaan kohteleva huvikseen asioita laskeva huomasi optimointimahdollisuuden ja tekninen uteliaisuus vaihtui investointisuunnitelmaksi.

    Pieni korjaus ajatusvirheeseesi käteisellä ostamisesta velan sijasta. Käteisellä ei osteta koron välttämiseksi, vaan riippuvuuksien minimoimiseksi siitä huolimatta, että oma raha on keskimäärin lainarahaa kalliimpaa. Tämä on epäkohta, jossa häiritsevä pala inhimillisyyttä hämärtää rationaalista päätöksentekoa kun kontrollifriikki on toistaiseeksi voittanut numeroammattilaisen. Kuten jo HybridRulesin aiemmin esittämää rahoitusmallia kommentoinkin, numerot leluina näkevä aivopuolisko tekee jatkuvasti töitä vakuuttaakseen kontrollifriikin velkavivun käyttökelpoisuudesta laskemalla rahoitustarjouksia autoista, joita ei aio edes ostaa. Panelit osasin jo ostaa 0% rahoituskorolla, paitsi että asennuslasku ole taloudellisempaa maksaa kerralla pois, että kotitalousvähennyksen omavastuuosuus vähennetään vain kerran yhden vuoden osalta.

    Kun laskee itsensä salettiin, ei häiritsevän inhimilliselle aivopuoliskolle jää enää argumentteja vastaväitteille. Tämä on siis tapa vakuuttaa itsensä jonkin toimintatavan toteuttamiskelpoisuudesta vaikkei kukaan ulkopuolinen sitä perustelua kysyisikään.

    Ei tämä mitään synkkää ja ikävää ole. Huvittelulle on suunniteltu määrärahansa jolla kuuluukin tavoitella hupia koko rahan edestä. Kyse ei siis tarvitse olla "se voittaa kellä on kuollessaan eniten" pelistä, vaan saksalaistyylisestä hauskanpidosta periaatteella kyllä huumoria pitää olla, mutta se ei ole mikään leikin asia!

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Jaa... mutta ihan unohtui, että minulla on rannekellossa aurinkopaneeli. Säästöä tulee patterinvaihtokustannuksissa...

    Minulla ei ole rannekelloa ollenkaan käytössä.

    Siinä on sitten pääomakulutkin nollassa. Minulla vanhassa Seamasterissa negatiiviset.

      
  • Meillä ei ole exceleitä eikä vekseleitä, uutena ostettuja autoja on ostettu tasaiseen tahtiin, nyt on viides uudisrakennuksesta ostettu asunto, velkaa ei ole senttiäkään. Nykyinen auto on hieman tarvetta suurempi turvallisuuden takia.

      1
  • Kaverit kertoo, että aurinkopaneeleiden hinnat on tulleet alas sitten viime talven. Onnisen tukku myy 410 W paneeleita 70€ alv 0%. Itse ostin 450W maaliskuussa ja hintaa tuli alv kanssa yli 200€/kpl

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit