Talvirengastesteistä

6 kommenttia

Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

  
  • muokattu 12.11.2023 18:30

    @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Eiköhän renkaat muutu kehityksen seurauksena vuosittain, vaikka merkki/malli pysyykin samana. Uskoisin näin olevan myös Nokian tapauksessa. Syksyllä vaihdoin Contin Vikingcontactit uusiin. Malli Vikingcontact 7 taisi tulla markkinoille 2017. Edelliset oli paistettu vk38 2018, ja nämä uudet vk36 2023. Rengasmyyjä mainitsi että näillä uusilla yhteistä noihin vanhoihin on vain merkki/malli. Itse rengas on uusiutunut ominaisuuksiltaan.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Eiköhän renkaat muutu kehityksen seurauksena vuosittain, vaikka merkki/malli pysyykin samana. Uskoisin näin olevan myös Nokian tapauksessa. Syksyllä vaihdoin Contin Vikingcontactit uusiin. Malli Vikingcontact 7 taisi tulla markkinoille 2017. Edelliset oli paistettu vk38 2018, ja nämä uudet vk36 2023. Rengasmyyjä mainitsi että näillä uusilla yhteistä noihin vanhoihin on vain merkki/malli. Itse rengas on uusiutunut ominaisuuksiltaan.

    Huomasitko eroa vanhat/uudet ja jos, niin muuttuiko pelkästään parempaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Eiköhän renkaat muutu kehityksen seurauksena vuosittain, vaikka merkki/malli pysyykin samana. Uskoisin näin olevan myös Nokian tapauksessa. Syksyllä vaihdoin Contin Vikingcontactit uusiin. Malli Vikingcontact 7 taisi tulla markkinoille 2017. Edelliset oli paistettu vk38 2018, ja nämä uudet vk36 2023. Rengasmyyjä mainitsi että näillä uusilla yhteistä noihin vanhoihin on vain merkki/malli. Itse rengas on uusiutunut ominaisuuksiltaan.

    Huomasitko eroa vanhat/uudet ja jos, niin muuttuiko pelkästään parempaan?

    Toki muuttui parempaan, kun edelliset olivat kuitenkin pyörineet 5 talvea ja 60-70tkm. En kuitenkaan omaa sellaista norsun muistia, että muistaisin miltä ne uudet 5v sitten tuntuivat.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Eiköhän renkaat muutu kehityksen seurauksena vuosittain, vaikka merkki/malli pysyykin samana. Uskoisin näin olevan myös Nokian tapauksessa. Syksyllä vaihdoin Contin Vikingcontactit uusiin. Malli Vikingcontact 7 taisi tulla markkinoille 2017. Edelliset oli paistettu vk38 2018, ja nämä uudet vk36 2023. Rengasmyyjä mainitsi että näillä uusilla yhteistä noihin vanhoihin on vain merkki/malli. Itse rengas on uusiutunut ominaisuuksiltaan.

    Huomasitko eroa vanhat/uudet ja jos, niin muuttuiko pelkästään parempaan?

    Toki muuttui parempaan, kun edelliset olivat kuitenkin pyörineet 5 talvea ja 60-70tkm. En kuitenkaan omaa sellaista norsun muistia, että muistaisin miltä ne uudet 5v sitten tuntuivat.

    No joo, eihän niitä kokemuspohjaisesti voi verrata. Voi vain huomata, jos on tullut valinneeksi renkaat, joissa on joku ongelma. Mimä en ole ajanut muilla kitkoilla kuin Viking seiskoilla. Ehkä olisikin joku vielä parempi eli parhaista parhain vaihtoehto? Ei voi tietää. Rengastesteissäkään ei testata 22" renkaita.

      
  • @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Aikaisemmin testeissä kerrottiin, ettei olosuhteet ole samat vuodesta toiseen eikä edes päivästä toiseen. Testiolot pyritään pitämään samoina aina samojen testien ajan, mutta sekin varmistetaan toistoilla ja laskennalla ja testit tehdään tarvittaessa uudestaan. Renkaita ajettiin ristiin eri kuljettajien kesken, ettei kuljettaja vaikuta tuloksekseen. Testit eivät siis liene vertailukelpoisia vuodesta toiseen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija8377 kirjoitti:
    Olen lukenut vertailumielessä eri vuosien talvirengastestejä (2019, 2020, 2023) ja katsonut erityisesti Nokian-renkaiden tuloksia. Minua hämmästyttää, että samalle renkaalle (Nokian 9) saadaan samasta testistä eri tuloksia eri vuosina. Ymmärrän, että ajettavuusarviot ovat suhteellisia, eli niissä arvioidaan kunkin vuoden testirenkaita toisiinsa. Mutta minua askarruttaa, miksi eri vuosina saadaan mitattavista testeistä (jarrutusmatkat, kiihdytysajat) eri tuloksia? Kysymykseni kuuluu: voiko eri vuosien mitattavia testituloksia verrata toisiinsa?

    Eiköhän renkaat muutu kehityksen seurauksena vuosittain, vaikka merkki/malli pysyykin samana. Uskoisin näin olevan myös Nokian tapauksessa. Syksyllä vaihdoin Contin Vikingcontactit uusiin. Malli Vikingcontact 7 taisi tulla markkinoille 2017. Edelliset oli paistettu vk38 2018, ja nämä uudet vk36 2023. Rengasmyyjä mainitsi että näillä uusilla yhteistä noihin vanhoihin on vain merkki/malli. Itse rengas on uusiutunut ominaisuuksiltaan.

    Huomasitko eroa vanhat/uudet ja jos, niin muuttuiko pelkästään parempaan?

    Toki muuttui parempaan, kun edelliset olivat kuitenkin pyörineet 5 talvea ja 60-70tkm. En kuitenkaan omaa sellaista norsun muistia, että muistaisin miltä ne uudet 5v sitten tuntuivat.

    No joo, eihän niitä kokemuspohjaisesti voi verrata. Voi vain huomata, jos on tullut valinneeksi renkaat, joissa on joku ongelma. Mimä en ole ajanut muilla kitkoilla kuin Viking seiskoilla. Ehkä olisikin joku vielä parempi eli parhaista parhain vaihtoehto? Ei voi tietää. Rengastesteissäkään ei testata 22" renkaita.

    Vaikka itse olenkin pysytellyt maltillisemmissa kokoluokissa, niin aina on ollut pieni epäilyksen siemen siitä, vastaavatko testattujen renkaiden ominaisuudet ns. SUV-renkaita. Eiväthän ne hyvät huonoiksi muutu, tai päinvastoin, mutta onko järjestys sama?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit