Mitsubishissä käytetään (paljon) alumiiniosia, jotka syöpyvät ja jätökset tukkivat jäähdytysjärjestelmän suodattimen. Ja sitten korjaamo huuhtelee niistä suojaavan kerroksen pois ja syövyttää niitä lisää happokäsittelyllä. Lyhytaikaista hyötyä voi tulla, mutta niin myös nesteet ulos vaikka lämmityslaitteen alumiinikennosta.
Jutun mukaan tuo olisi lämmin auto, mutta kylmyydestä olen kuullut puhuttavan. Syykin siis selvisi kylmään kyytiin.
Perinteisesti ahtaat jäähdyttimet ovat menneet tukkoon ruosteesta ja niitä on joko huuhdeltu tai vaihdettu.
Tuosta on kokemusta, mutta Octaviasta. Auto rupesi olemaan hyvin viileä tai paremminkin pakastearkku pakkasessa. Käyttö korjaamolla liuotuksessa korjasi sitten asian kokonaan ja sen jälkeen auto poistuikin sitten pian käytöstä. Itselleni jäi sellainen epäilys, että ko. autoon olisi lisätty jossain vaiheessa väärän laatuista jäähdytysnestettä mutta en tiedä sen paremmin.
Ps. Enpä ole kuullut jäähdytysjärjestelmän suodattimesta. Okussa lämmityslaitteen kenno kuuleman mukaan "ahtautui".
Miten Mitsun ja Skodan esimerkit liittyy otsikkoon?
Tekstistäni löytyy sana korjaamo ja jotain asiaa sillä paikkeilla. Ja tässä netistä löytynyttä tekstiä:
"Hapot ja emäkset vaurioittavat alumiinia
Oksidi kerroksen ideaali pH arvo on 4 - 9. Hapot ja emäkset hajoavat hajottavat oksidikerroksen ja paljastavat alumiinin pinnan. Jos alumiini altistuu vahvalle hapolle tai emäksiselle ympäristölle jonka pH on pienempi kuin 4 tai suurempi kuin 9, alkaa nopeasti edistyvää pistekorroosiota ilmetä."
Happo-(emäs-)käsittely on käypä rauta-autoille, mutta uudemmissa alumiini-autoissa se ei ole enää välttämättä viisas keino.
@Late1969 kirjoitti:
No mutta kuitenkin kyse on Mitsun (ja Skodan?) tuotantoon päätyneestä ratkaisusta. Korjaamot korjaavat kaikenlaista, on se sitten tehtaan tai kuljettajan jäljiltä. Osaavat varmaan useat.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010334761.html
Taas kerran pitää muistaa, että rengasliikkeessä voi vanteen ja navan väliin jäädä mitä tahansa asentajan hanskaa pienempää.
Omakohtainen kokemus asennuksesta oli sellainen, että peltivanne oli saatu navan keskitysohjurirenkaan päälle ja pultit kiinni. Autolla ajettiin reilusti toistatuhatta kilometriä ilman mitään huomiota. Sitten yhtäkkiä kuului ääni ja meno tuntui huteralta. Ekalla tarkastuksella laskin vain pultit ja katselin auton alle, ei mitään. Mutta eihän sillä ajaa voinut. Toiseksi otin avoimet kapselit pois ja huomasin, että oikean etupyörän pultit olivat kaikki tasaisesti muutaman millin löysällä. Vanne oli uponnut paikalleen ja pelkkä jälkikiristys auttoi.