@Jorma L2 kirjoitti:
Vai on huomioitu - miksi sitten alijänniteraja on 75%, vain 5%yks. päässä säätörajasta?
75% mistä?
Arvaanko oikein, että 5% nimellisjännitteestä, eli reilun 0.6 V pudotus laukaisee hälytyksen sen jälkeen kun reilusti yli 5% akun kapasiteestista on purettu ja jännite alkaa lopulta laskea?
Jos auto oikeasti mittaa akkuun varattua energiamäärää, minua kiinnostaa kovasti kuulla millä tavoin se mitataan?
En ole selvillä mitä kaavoja autonvalmistajat käyttävät mutta asia liittyy mm. siihen, että uusi akku pitää koodata asennusvaiheessa eli vanhan akun korjausparametrit resetoidaan. Systeemi (IBS moduli akunnavassa) mittaa virtaa ulos ja sisään josta lasketaan jännitteen ohella akun akussa olevaa kapasiteettia. Näissä uudemmissa autoissa joissa jarrutusenergian talteenotto käynnistysakkuun (aiheesta kirjoitettiin aiemmin tässä ketjussa) tarvitsee tilaa akkuun, johon energian voi tallettaa. Akkua pidetään vain 80% varaustilassa jotta akku ottaa vastaan jarrutusenergian. Bemarissa diagnostiikka herjaa akun olevan alijännitteessä kun mittausten mukaan kapasiteetti putoaa alle 75%.
@Jorma L2 kirjoitti:
Vai on huomioitu - miksi sitten alijänniteraja on 75%, vain 5%yks. päässä säätörajasta?
75% mistä?
Arvaanko oikein, että 5% nimellisjännitteestä, eli reilun 0.6 V pudotus laukaisee hälytyksen sen jälkeen kun reilusti yli 5% akun kapasiteestista on purettu ja jännite alkaa lopulta laskea?
Jos auto oikeasti mittaa akkuun varattua energiamäärää, minua kiinnostaa kovasti kuulla millä tavoin se mitataan?
AGM-akun lepojännite näkyy olevan Vartan mukaan vähän tavallista lyijyakkua korkeampi. 13V on täysi akku, 12V tyhjä. 75%:n raja on 12,8V, joten pienestä jännite-erosta puhutaan. Lepojännitettähän ei voi mitata kun akku on käytössä, joten SS-autossa voi olla jotakin muuta mittausta varaustilan selvittämiseksi vauhdissa.
Nyt olisi uutisten mukaan kaupat täynnä käytettyjä starttiakkuja, joissa ainoa vika on niiden tyhjäksi päästäminen. Ei kun kauppaan mittarin kanssa ja ostamaan romun hinnalla akku, jota ei ole syväpurettu, jos suostutaan myymään.
@Late1969 kirjoitti:
Lepojännitettähän ei voi mitata kun akku on käytössä, joten SS-autossa voi olla jotakin muuta mittausta varaustilan selvittämiseksi vauhdissa.
Tuossa linkin takaa löytyvässä speksissä on selitetty IBS toiminnallisuutta tarkemmin. Tuota Hellan moduulia on ainakin bemarilla ja GMllä käytössä: https://www.hella.com/hella-sg/assets/media/J01213_Intelligent battery sensor (IBS)%2012%20V.pdf
Asiakkaat (autovalmistajat) tehnevät omat algoritminsä tuon moduulin käytölle, ja esim. BMWssä tuo mittaus suoritetaan 14 sekunnin välein auton ollessa "kylmänä".
Sähkiksissä ollaan menty vuosikymmeniä taaksepäin, nykyautoissa kun ei ole paljoa tarvinnut starttiakun perään katsoa. Onneksi polttiksia ei tarvitse tankata illalla jos tankissa on vain jotain alle 10% jäljellä.
En ole selvillä mitä kaavoja autonvalmistajat käyttävät mutta asia liittyy mm. siihen, että uusi akku pitää koodata asennusvaiheessa eli vanhan akun korjausparametrit resetoidaan. Systeemi (IBS moduli akunnavassa) mittaa virtaa ulos ja sisään josta lasketaan jännitteen ohella akun akussa olevaa kapasiteettia. Näissä uudemmissa autoissa joissa jarrutusenergian talteenotto käynnistysakkuun (aiheesta kirjoitettiin aiemmin tässä ketjussa) tarvitsee tilaa akkuun, johon energian voi tallettaa. Akkua pidetään vain 80% varaustilassa jotta akku ottaa vastaan jarrutusenergian. Bemarissa diagnostiikka herjaa akun olevan alijännitteessä kun mittausten mukaan kapasiteetti putoaa alle 75%.
Mittaako auto kapasiteettia, ja jos mittaa niin miten? Ja miksi auto valittaa jännitteestä todettuaan kapasiteetin heikentymisen?
Tietääkö joku oikeasti, alkaako Bemari hylkiä akkuaan jännitteen vai kapasiteetin alentumisen perusteella?
AGM-akun lepojännite näkyy olevan Vartan mukaan vähän tavallista lyijyakkua korkeampi. 13V on täysi akku, 12V tyhjä. 75%:n raja on 12,8V, joten pienestä jännite-erosta puhutaan. Lepojännitettähän ei voi mitata kun akku on käytössä, joten SS-autossa voi olla jotakin muuta mittausta varaustilan selvittämiseksi vauhdissa.
Nyt olisi uutisten mukaan kaupat täynnä käytettyjä starttiakkuja, joissa ainoa vika on niiden tyhjäksi päästäminen. Ei kun kauppaan mittarin kanssa ja ostamaan romun hinnalla akku, jota ei ole syväpurettu, jos suostutaan myymään.
Tuossa linkin takaa löytyvässä speksissä on selitetty IBS toiminnallisuutta tarkemmin. Tuota Hellan moduulia on ainakin bemarilla ja GMllä käytössä:
https://www.hella.com/hella-sg/assets/media/J01213_Intelligent battery sensor (IBS)%2012%20V.pdf
Asiakkaat (autovalmistajat) tehnevät omat algoritminsä tuon moduulin käytölle, ja esim. BMWssä tuo mittaus suoritetaan 14 sekunnin välein auton ollessa "kylmänä".
No ei kun hyvää päivää: https://tekniikanmaailma.fi/12-voltin-akku-on-myos-sahkoauton-heikko-kohta-valmistajan-latausohjeet-kannattaa-lukea-tarkkaan-tai-voi-kayda-kuten-tmn-volkswagen-id-7lle/
Sähkiksissä ollaan menty vuosikymmeniä taaksepäin, nykyautoissa kun ei ole paljoa tarvinnut starttiakun perään katsoa. Onneksi polttiksia ei tarvitse tankata illalla jos tankissa on vain jotain alle 10% jäljellä.