Aisapainon vaikutus kokonaismassaan

9 kommenttia

Esimerkki rekisteriotteesta:
Auton suurin kokonaismassa on 2850 kg, mutta perävaunukäytössä 2950 kg
Sallitut akselimassat ovat: edessä 1260 kg ja takana 1590 kg (yhteensä 2850kg).
MILLE AKSELILLE TUO SUURIN KOKONAISMASSA TULEE PERÄVAUNUKÄYTÖSSÄ?

Tällä asialla on vaikutus mm. renkaiden valintaan kantavuuden osalta.

  
  • muokattu 27.01.2024 11:11

    @Omituinenmassa kirjoitti:
    Esimerkki rekisteriotteesta:
    Auton suurin kokonaismassa on 2850 kg, mutta perävaunukäytössä 2950 kg
    Sallitut akselimassat ovat: edessä 1260 kg ja takana 1590 kg (yhteensä 2850kg).
    MILLE AKSELILLE TUO SUURIN KOKONAISMASSA TULEE PERÄVAUNUKÄYTÖSSÄ?

    Tällä asialla on vaikutus mm. renkaiden valintaan kantavuuden osalta.

    Asiasta mitään tietämättömän ja googlettamattoman varmuudella arvioisin, että kokonaismassaa peilataan myös auton kykyyn hallita massaa jarrutuksissa yms. Perävaunusta ei tule massaa periaatteessa kuin aisapainon verran auton jousituksen kannettavaksi ja sen täytyy kohdistua taka-akseliin. Periaatteessa vetonuppia alas päin painava voimaa "kippaa" autoa taka-akselin muodostaman tukipisteen ympäri eli nupin kuorma painaa taka-akselia alas ja nostaa etuakselia ylös.

    Edit: Etuakseli ei tietysti käytännössä kevene vaan takajousitus painuu syvemmälle ja edessä tuskin on mitattavissa olevaa kevenemistä, mutta pikkiriikkisen keulaa nostavan momentin taka-akselin ympäri kuulapaino aiheuttaa.

      
  • Eikö rekisteriotteessa lue rengaskokoa ja siinä kantavuusluokkaa? Jos ne renkaat kelpaavat sinulle, tuskin tulee sanomista. Liian kepoisia renkaita ei kannattane ostaa ja omat renkaat eri akseleille voi tuoda kulumisongelmia eli aina kahden renkaan uusimista kerrallaan.

      
  • Rekisteriootteessa edessä renkaiden kantavuus 100 ja takana 103. Renkaiden saatavuus olisi 100 -kantavuudella laajempi. Rekisteriotteen mukaiselle maksimi taka-akselin massalle riittäisi kantavuus 100. Mutta kun ilmeisesti oletetaan että maksimi taka-akselin massan saa ylittää peräkärryn kanssa 100 kg:lla? Silloin pitää olla vähintään 102.

      
  • Akselipainojen pudotus muutoskatsastuksella? Jos autoon saisi kiellon vetokoukun asennukseen?

      
  • On jo vetokoukku. PItää varmaan kysyä katsastajalta, että saako maksimi akselipainon takana ylittää jo on vetokoukku? Sitähän tuo rekisteriote nyt tarkoittaa.

      
  • Kerro nyt kuinka suurista asioista on kyse. Meneekö ajettavuus kantavammilla renkailla vai nouseeko hinta tuplaksi? Vai eikö omaa valintaa saa yli sadan kantavuusindeksillä?

      
  • Osittain periaatekysymys. Jos tien päällä mitataan akselipainot, niin saako ne ylittää? Kumpi akseli vai molemmat? Ja toiseksi: kapeammat ja korkeampiprofiilinen rengas olisi mukavampi ja säästäisi hankkiessa ja polttoainetta. Ilman epämääräisyyttä ne olisi sallittuja. Vai olisiko sittenkin jo nyt sallittu: lain mukaan renkaan kantavuus pitää olla vähintään maksimi AKSELIPAINON puolikas.

      
  • Omassa autossa on sama asia taka-akselilla. Tienpäällä niitä akselipainoja ei kukaan tarkista henkilöautosta, mutta katsastuksessa saataa napakka asista perillä oleva inspektööri auton hylätä vääriillä renkailla.

    Omaan autooni ei saanut 22" renkaita ja vetokoukkua tehdasvarusteina, se oli joko tai. Eli joko renkaina (20" tai 21") kantavuudet 107/110 ja 111/112 + vetokoukku tai sitten 104 ja 107 (22" ) ilman koukkua. Hivenen outoa tässä on, että akselipainoista laskemalla myös koukun kanssa 22" renkaiden katavuudet pitäisi riittää mainiosti. Ja facelift malli onkin ok vetokoukulla ja 22" renakailla?! Tämän perusteella sanoisin, että renkaiden kantavuus pitää olla katsastuksessa sen mukaan, miten valmistaja on tyyppihyväksyttänyt auton.

      
  • Jos auton valmistaja ja maahantuoja on valinnut riittävän kantavat renkaat autoon, mikä siinä on epämääräistä?

    Taitaa nykyäänkin olla renkaissa pakollinen nopeusluokka ja renkaan pitää olla auton huippunopeuden mukainen. Suomessa ei saa ajaa yli 120, mutta renkaan pitää kestää 250 km/h. Saako tarran kanssa vielä säästää tuosta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit