Voiko ajatuksen voimalla siirtää mitään?

8 kommenttia

Jostain kaikki aina alkaa, jos on alkaakseen. Jos tekniikka todella saadaan toimivaksi, niin onhan se iso juttu.

https://www.notateslaapp.com/news/1898/neuralink-achieves-a-milestone-with-first-human-brain-implant

  
  • Ainakin 50 vuotta on haaveiltu ja tehty kirjoja, tvtä, elokuvia ja jotain todellistakin. Jos tuo toteutuu, millähän ajatukset pidetään kurissa, ettei kaikki tapahdu niin kuin ajattelee?

      
  • minä olen siirtänyt ajatuksen voimalla kodin remontteja jo vuosia.....

      3
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    minä olen siirtänyt ajatuksen voimalla kodin remontteja jo vuosia.....

    Jos et olisi edes ajatellut remontteja, ne olisivat silloinkin siirtyneet. Sehän olisi jo todella kehittynyttä, siirtämiseen ei tarvita edes ajattelua.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ensimmäinen aivoimplantti näyttää toimivan. Tuosta voi kehittyä vielä mullistava tekniikka.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elon-muskin-aivosirua-testattiin-ihmisella-halvaantunut-noland-kayttaa-tietokonetta-ajatuksen-voimalla/8902838#gs.66ckzk

    Kovasti ristiriitainen uutinen:

    "Videolla nähdään, kuinka shakkipelin nappulat liikkuvat ruudulla, samalla kun Arbaugh selittää, miten hän siinä onnistuu.

    – Se oli villi kokemus, kun tuijotin tiettyä kohtaa näytöllä ja hiiri liikkui sinne, Arbaugh kertoo."

    Pystyy selittämään ja ohjaamaan ajatuksilla samaan aikaan, vaativaa. Puoli 7:n mainoksessa kerrottiin, että puhuminen ja motoriikka vaativat samoja aivojen osia. Ja kertoo ohjanneensa katseella tuijottamalla, ei ajatuksella. Katseeseen perustuvia ohjauksia on ollut aiemminkin, mutta ulkoisia. Osaako siru siis tulkita silmälihasten ohjausta?

      
  • Tapahtuuko jotain ilman ajatusta. Mistä tietää etteikö ilmenevää ilmiötä eli tapahtumaa joku jossain juuri ajatellut.
    Ilmeneekö rakennus ensin ja vasta sen jälkeen arkkitehti ja muut porukat toimii
    Ei todellakaan!
    Vaan suunnittelija ajattelee ja "tietää" uskoo että tämä on mahdollista toteuttaa, ja porukat seuraa eli uskoo
    Kysymys kuuluukin: Milloin usko pettää, mikä on se raja, kenen usko pettää "tämä ei ole mahdollista"

    Ellei tätä uskomuksen rajaa jatkuvasti ylitetä loppuu kaiken uuden keksiminen samoin loppuu urheilussa maailmanennätykset

      
  • Tietääkseni aivot ohjaavat ihmisen toimintoja sähköisillä signaaleilla. Neuralinkin tavoite on minun käsityksen mukaan valmistaa hard- ja software, joiden avulla aivojen signaaleja voidaan lukea sekä myös kirjoittaa aivoihin meneviä signaaleja.

    Late miettii, että ensimmäisen ihmiseen asennetun laitteen toiminta perustuisi silmää suuntaaviin lihaksiin menevien aivoista tulevien ohjausten tulkintaan.

    Onko liian hurjaa ajatella, että implantti lukisi signaaleja ilman, että käytetään analogiaa silmien liikutteluun?

    Minulla ei ole aavistustakaan teknologiasta, mitä Neuralink kehittää, mutta on mielenkiintoista nähdä, mihin se voi kehittyä.

    Yksi heidän tavoitteistaan on saada tuotettua aivoihin dataa, jonka avulla aivot osaisivat muodostaa näköhavaintoja eli sokea ihminen voisi saada jonkin tasoisen näköaistimuksen.

    https://www.teslarati.com/elon-musk-neuralink-blindsight/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit