Käytetystä tinkiminen liikkeessä

8 kommenttia

Onko autoliikkeissä mitään varmaa tinkimisvaraa, jonka verran vähintään pitää saada hintaa alas? Onko mitään prosenttia, jos ostaa auton käteisellä ilman vaihtoautoa? Ilmoitetut hinnat on helppo vertailla osin arvaamalla varusteiden vaikutus, mutta ainahan katetta on pistetty. Huollot ja viat voi sopia liikkeen tehtäviksi. Kiinnostavat hintaluokat ovat 10-15 ja 25-35 tonnia.

  
  • muokattu 29.02.2024 13:34

    Mitenköhän tuollaisesta saisi empiiristä selvitystä? Kenellä on lähellekään kattavaa, paitsi lähinnä sitä yhtä automallia metsästäessä saatuna.

    Jos alennusta saa, niin onko kyse kampanjasta, rahoituksesta, myyntiketjusta, myyjästä, missä osassa Suomea kauppaa tehdään, minkä hintaisista autoista on kyse? Vai jopa ostajan pärstästä ja sen kertoimesta?

    Ei voi aina tietää, saati että minkä tulkitset "kattavaksi vastaukseksi". Jos olisi vaihtoautoa tarjoamassa, niin ei taida löytyä yhtään sen kummemmin oikeaa vastausta.

    Itse olen kuullut että liikkeille on ihan sama tuleeko käteisen kanssa vai ei. Saavat aina rahansa pois, myös luototuksista.

      
  • Empiriaa ei ole, mutta anekdootteja kyllä.

    Tästä on nyt jo ehkä 7 vuotta aikaa kun viimeksi ostin liikkeestä käytetyn auton. Hintaluokka oli 8000 euron korvilla. En muista nyt enää tarkkoja summia, mutta ostin mallia jota "kukaan" ei halua, eli Chevrolet Cruzen. Kahdessa liikkeessä niitä oli tarjolla, ja molemmat myyjät olivat halukkaita pääsemään autosta eroon. Olisikohan se hinta, tai tässä tapauksessa väliraha, tippunut tonnin verran, vai olisiko ollut enemmänkin kun huomioi luoton perustamiskustannukset yms.

    Toisaalta olen kyllä kuullut sitäkin että tinkimiset ovat rajoittuneet johonkin nihkeisiin satasiin. Kai se riippuu markkinatilanteesta kulloisenkin autoyksilön kohdalla.

    Liike saa rahoituksen myynnistä palkkion, joten heille on itse asiassa parempi että ostat auton rahoituksella kuin "käteisellä". Vaihtoautottomuus voi olla hyväkin asia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Onko autoliikkeissä mitään varmaa tinkimisvaraa, jonka verran vähintään pitää saada hintaa alas? Onko mitään prosenttia, jos ostaa auton käteisellä ilman vaihtoautoa? Ilmoitetut hinnat on helppo vertailla osin arvaamalla varusteiden vaikutus, mutta ainahan katetta on pistetty. Huollot ja viat voi sopia liikkeen tehtäviksi. Kiinnostavat hintaluokat ovat 10-15 ja 25-35 tonnia.

    Vaihtoauto vai ei? Riippuu varmaan vaihtoautosta ja siitä millä hinnalla olet valmis tekemään kaupan. Autoliike voi heidän kannaltaan parhaassa tapauksessa tienata paremmin vaihtoauton kanssa, jos tietää saavansa vaihtarin kaupaksi helposti ja asiallisella hinnalla vaihtoauton hyvitykseen nähden. Minä hommasin kerran uuden auton niin, että sopimus tehtiin vaihtoauton kanssa. Sitten tulikin vanhan auton käytölle toinen ajatus ja koska uutta autoa vielä odoteltiin ja kauppa oli sovittu vain pari päivää aikaisemmin, ilmoitin liikkeeseen, että haluankin pitää vanhankin auton ja otan uuden rahoituksella ilman vaihtaria. Liike ei olisi halunnut muuttaa kauppaa, koska heillä oli jo tiedossa, minne vaihtoauto menisi. Olisivat tienanneet sekä vaihtarilla että uuden auton myynnillä.

    Luulen, että parhaan kaupan tekee ostaja kuten GLE, joka tarkkaan tietää, mitä on ostamassa. Autoliike kyllä haistaa, milloin vaihtari huonontaa kauppaa ja milloin parantaa. Pitäisi olla selvillä sekä ostoon tulevan että vaihtariksi annettavan auton oikeasta markkina-arvosta. Eli tuntea autot hyvin ja käyttää aikaa vertailuun ja nähdä, mikä menee kaupaksi ja mikä ei ja millä hinnalla.

    Autoliikkeen myyjän työ on saada myytyä mahdollisimman hyvällä hinnalla ja maksaa vaihtarista mahdollisimman vähän. Kuluttajan etu on päinvastoin. Jos aikoo tehdä ns. hyvät kaupat, pitää olla tietoa ja tilannetajua.

      
  • Sanovat, että ainakin Kamuksilla auto maksaa X€ kuukaudessa.
    Kuulemma oikein pyytämällä ja anomalla saa auton kertahinnan tietoon, mutta koko ajan puhutaan vain kuukausierästä. Vaihtoauto vain pienentää sitä kuukausierää, joten sen vaihtoauton hyvityskin pitää pyytämällä pyytää.
    Tarkoitan siis sitä, että automyyjä ei mielellään myy käteisellä, koska silloin jää luotonantajan provikat saamatta.
    Samoin pitää melko tiukkana olla, että saa otettua itse vakuutuksen, kun se automyyjä myy senkin mielellään, eka vuosi kaskosta puoleen hintaan ja provikka automyyjän taskuun.

    Mutta tuohon alennukseen.
    Kaupanteko on sopimuksen tekemistä ja millaiseen sopimukseen päästään, niin siihen vaikuttaa ainakin kolmetoista eri asiaa.
    Autosta voi saada xx% alennusta tai 0% alennusta.
    0% prosenttia silloin, jos se auto oikein hinnoiteltu ja ostajia on jonossa.
    xx% alennusta silloin, kun huolto on tekemättä, huonot renkaat, väärä väri/vaihteisto/polttoaine/korimalli/haluttavuus/merkin maine jne. mutta alennuksen antaminen tarkoittaa sitä, että tuote on väärin hinnoiteltu.
    Alennuksen antaminen on myös peliä, jolla tehdään asiakas halvalla tyytyväiseksi ja jolla voidaan turvata selustaa ongelmatapauksessa.

      
  • Oletteko huomanneet uutisen, että Auto-Suni sai AVIlta 100.000,- penaltya, kun oli myynyt autoja käteisellä selvittämättä tarkkaan, mistä käteinen oli peräisin? AVI oli tarkastanut kauppoja vuosilta 2017-2022.

    Ei ole käteiskauppa rehellisen ihmisen hommaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko huomanneet uutisen, että Auto-Suni sai AVIlta 100.000,- penaltya, kun oli myynyt autoja käteisellä selvittämättä tarkkaan, mistä käteinen oli peräisin? AVI oli tarkastanut kauppoja vuosilta 2017-2022.

    Ei ole käteiskauppa rehellisen ihmisen hommaa?

    Ne olivat paperikäteisellä tehtyjä kauppoja. Käteisostotapoja on muitakin. Täytyy vielä miettiä vienkö nurkasta paalin vai ihan pankin rahalla mahdollisen ostoksen maksan.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Empiriaa ei ole, mutta anekdootteja kyllä.

    Tästä on nyt jo ehkä 7 vuotta aikaa kun viimeksi ostin liikkeestä käytetyn auton. Hintaluokka oli 8000 euron korvilla. En muista nyt enää tarkkoja summia, mutta ostin mallia jota "kukaan" ei halua, eli Chevrolet Cruzen. Kahdessa liikkeessä niitä oli tarjolla, ja molemmat myyjät olivat halukkaita pääsemään autosta eroon. Olisikohan se hinta, tai tässä tapauksessa väliraha, tippunut tonnin verran, vai olisiko ollut enemmänkin kun huomioi luoton perustamiskustannukset yms.

    Toisaalta olen kyllä kuullut sitäkin että tinkimiset ovat rajoittuneet johonkin nihkeisiin satasiin. Kai se riippuu markkinatilanteesta kulloisenkin autoyksilön kohdalla.

    Liike saa rahoituksen myynnistä palkkion, joten heille on itse asiassa parempi että ostat auton rahoituksella kuin "käteisellä". Vaihtoautottomuus voi olla hyväkin asia.

    Oli tuollainen bensa-Curze vuokra-autona talvella ulkomailla ehkä 2015. Se sai lempinimen stinky, kun se haisi niin peijakkaan pahalle kun sen pakkasella käynnisti. Mikään muu auto ei samanlaisia hajuja saanut aikaan. Suomessa samantapaisen kummallisuuden huomaa ainakin vanhemmista Viton dieseleistä, niistä lähtee omanlainen kamala katku.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko huomanneet uutisen, että Auto-Suni sai AVIlta 100.000,- penaltya, kun oli myynyt autoja käteisellä selvittämättä tarkkaan, mistä käteinen oli peräisin? AVI oli tarkastanut kauppoja vuosilta 2017-2022.

    Ei ole käteiskauppa rehellisen ihmisen hommaa?

    YLE:n juttu aiheesta:
    https://yle.fi/a/74-20075722

    Auto-Sunilla ei enää makseta käteisellä.
    "Sunin mukaan ohjeistusta on tiukennettu uudelleen. He eivät enää ota käteistä rahaa vastaan lainkaan autokauppojen yhteydessä. Tällöin yritykseltä säästyy aikaa, joka menisi käteisen käsittelyyn. Lisäksi ei tarvitse erikseen muistaa käteismaksun rajoja."

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit