renkaiden kultuskestävyys

15 kommenttia

Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

  
  • muokattu 27.04.2024 14:07

    @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8275f738-cad2-4ced-ae89-5bb7c9f8b3b2

    15 tkm - jos joka kulmasta loppu niin erikoinen tilanne.

      
  • Itselläni parhaat kulutuskestot on ollut ensiasennusrenkailla. Tulee mieleen, että autotehdas on tilannut erän renkaita, jollaisia ei jälkimarkkinoilta löydy.

      
  • Aloittaja paljastanee kohta yksityiskohtia, jotka kertoavat, että kyseessä oli erikoisrenkaat koon, käytön tai ajoneuvon suhteen tai hyvä merkki tarkoittaa jotain uutta kiinalaista Good Sign rengasmerkkiä. Moottoripyörässä renkaat kestävät tuon verran, vaikka ei ajaisi lainkaan kovaa.

      
  • Kiinalaiset kollegat kertoo, ettei heidän tarvitse koskaan vaihtaa ensiasennusrenkaita uusiin. Osasyy lienee, ettei kilometrejä tule suomalaisittain mutta toisaalta rengastestejä ei tehdä joten kukaan ei tiedä, että auton renkailla kierrosaika jäisi useamman sekunnin eurooppalaista kilpailijaa vastaan ja toki kaikissa autoissa on vain kiinalaisia renkaita.

      
  • ADAC on testissään tuonut esiin myös kulutuskestävyyttä.

    https://www.tyrereviews.com/Article/2024-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm

    Kumho kestää kilometrejä mutta on myös meluisin. Goodyear pääsee lähes samoihin ollen huomattavasti hiljaisempi.

    Tuolta löytyy myös Linglong, joka tunnetusti jää TM: vertailun ulkopuolelle. Renkaan paras anti on ulkomaillakin kuivan kelin jarrutuksen lisäksi hinta.

      
  • @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    Minullakin ollut joskus sellaiset W luokan kiinalaiset kertakäyttörenkaat ;)

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    Minullakin ollut joskus sellaiset W luokan kiinalaiset kertakäyttörenkaat ;)

    Minulla oli viime kesänä toinen setti Landsail Sentury Qirin 990 (16"/55/205) alla Volvossa ja talvella päätin ostaa 17" gummit kesäksi. Landsailit on testatusti tunnettuja hiljaisuudesta ja hyvästä märkäpidosta. Luulin, että kaksi kesää (noin 20+20 tkm) olisi riittänyt ajamaan Landsailit loppuun, mutta yllättäen pintaa oli vielä reilusti (yli 5mm). Ajan kevään vielä niillä ja vaihdan kesäkuussa 17" pyörät alle. Ostin juurikin nuo hyvin kestäneet Goodyear EfficientGrip Performance 2 kesäksi.

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    Minullakin ollut joskus sellaiset W luokan kiinalaiset kertakäyttörenkaat ;)

    Minulla oli viime kesänä toinen setti Landsail Sentury Qirin 990 (16"/55/205) alla Volvossa ja talvella päätin ostaa 17" gummit kesäksi. Landsailit on testatusti tunnettuja hiljaisuudesta ja hyvästä märkäpidosta. Luulin, että kaksi kesää (noin 20+20 tkm) olisi riittänyt ajamaan Landsailit loppuun, mutta yllättäen pintaa oli vielä reilusti (yli 5mm). Ajan kevään vielä niillä ja vaihdan kesäkuussa 17" pyörät alle. Ostin juurikin nuo hyvin kestäneet Goodyear EfficientGrip Performance 2 kesäksi.

    tarkoitin nopeusluokan vaatimaa kumilaatua vs joku T-peräkärryluokka, kyllä ne kottikärrynrenkaat kesti ennenvanhaan jopa 20 vuotta...ja pintaa riitti.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    Minullakin ollut joskus sellaiset W luokan kiinalaiset kertakäyttörenkaat ;)

    Minulla oli viime kesänä toinen setti Landsail Sentury Qirin 990 (16"/55/205) alla Volvossa ja talvella päätin ostaa 17" gummit kesäksi. Landsailit on testatusti tunnettuja hiljaisuudesta ja hyvästä märkäpidosta. Luulin, että kaksi kesää (noin 20+20 tkm) olisi riittänyt ajamaan Landsailit loppuun, mutta yllättäen pintaa oli vielä reilusti (yli 5mm). Ajan kevään vielä niillä ja vaihdan kesäkuussa 17" pyörät alle. Ostin juurikin nuo hyvin kestäneet Goodyear EfficientGrip Performance 2 kesäksi.

    tarkoitin nopeusluokan vaatimaa kumilaatua vs joku T-peräkärryluokka, kyllä ne kottikärrynrenkaat kesti ennenvanhaan jopa 20 vuotta...ja pintaa riitti.

    Vähän hämmentävä lausunto, tarkoitatko, että sinun pyörät pitää olla W-laatua, tavallinen V ei kelpaa?
    Minun renkaat näyttävät olevan Landsail Qirin 990 205/55R16 91V - en ole kokeillut kottikärryssä tai peräkärryssä miten toimisi. Sinänsä saattaisi Suomen teillä tulla toimeen vaikka sillä T-nopeusluokallakin, jatkuva sallittu nopeus 190 km/h.

      1
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Vähän hämmentävä lausunto, tarkoitatko, että sinun pyörät pitää olla W-laatua, tavallinen V ei kelpaa?
    Minun renkaat näyttävät olevan Landsail Qirin 990 205/55R16 91V - en ole kokeillut kottikärryssä tai peräkärryssä miten toimisi. Sinänsä saattaisi Suomen teillä tulla toimeen vaikka sillä T-nopeusluokallakin, jatkuva sallittu nopeus 190 km/h.

    https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1568991/FULLTEXT01.pdf

    niin, jos vastus kevenee pitää materiaali saavuttaa sama kitka, se ei tapahtu samalla materiaalilla jne.

      
  • TM:n kesärengastestissä uusien renkaiden urasyvyys on 6,2-8,0 mm. Löytyyköhän jostain tietoa eri rengasmallien urasyvyydestä? TM:n testissä oli vain yksi rengasmalli, eri kokoisissa ja nopeusluokissa nuo varmaan poikkeaa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    TM:n kesärengastestissä uusien renkaiden urasyvyys on 6,2-8,0 mm. Löytyyköhän jostain tietoa eri rengasmallien urasyvyydestä? TM:n testissä oli vain yksi rengasmalli, eri kokoisissa ja nopeusluokissa nuo varmaan poikkeaa.

    Jos renkaan urasyvyys tuplaantuisi, kestäisikö se tuplamatkan?

      
  • En tiedä, mutta jos rengas menee hylkyyn 3 millissä, mieluummin valitsen lähtöön 8 mm urat kuin 6 mm.

      
  • Tm:n testissä oli Contissa 8 mm. Tilasin samanlaiset, mutta eri koossa. Saa nähdä, paljonko niissä on pintaa.

      
  • @Lukija2369 kirjoitti:
    Rengastesteissä ei testata renkaiden kulutuskestävyyttä.
    Olen jostakin lukenut että esim. Usassa renkaiden kriteereissä kulutuskestävyys on merkittävässä osassa. Viime keväänä ostin uudet hyvän merkkiset kesärenkaat ja ne kuluivat n. 15 tuhannen km:n ajolla loppun. Vuosia sitten renkaat olivat paljon kestävämpiä.

    Tämä on niin totta. Markkinaihmiset ei jaksa odottaa 4 vuotta.
    Minulla misukan eko renkaat ja 50tkm takana, vielä 3mm pintaa. Jotkut hankookit kesti 2 vuotta,
    puhumattakaan ylileveistä kiina/korea/tms halpamerkistä joka kesti yhden (kyllä!) yhden kesän ja sen vajaa 15tkm.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit