Meillä on Peugeot Boxer vm. 2010, aj 224 935 km. Ongelmana on, että auto vuotaa öljyä ja öljyä on siirtynyt myös jäähdytysjärjestelmän nesteen joukkoon.
Auto on ollut korjaamolla tämän ongelman takia tutkittavana. Selvää syytä tilanteeseen ei ole vielä löydetty. Päällimmäisenä korjaustoimenpiteenä on esitetty vaihtomoottorin asentamista. Myös kevyemmistä korjaustoimista on keskusteltu. Alustavasti on arvioitu, että vaihtomoottorin kustannus töineen olisi minimissään n. 3500 €.
Kalliiksi tulee opiskelijan kukkarolle…
Auto on ostettu liikkeestä viime syyskuussa ja sillä on ajettu meidän omistuksessa vain n. 2000 km. Näin pieni kilometrimäärä siksi, että auto on rakennettu talvikaudella pakusta matkailuajoneuvoksi ja myös muutoskatsastettu.
Meille tärkeä kysymys kuuluu näin: Mikä on myyjän vastuu tällaisessa tapauksessa? Mitä ajattelette korvausvastuusta näillä lukemilla?
Tuttu juttu tuo Pösön öljyn vuotaminen. Itse maksoin aikanaan 900€ 307:n öljyvuodon korjauksesta korjaamolle - vaikken edes omistanut autoa, olin haltija vain.
Yksityisten välistä kauppaa enemmän vastuuta on myyjällä silloin, kun auto ostetaan liikkeestä. Kuluttajasuojalain mukaan auton virhevastuu on kuuden kuukauden ajan, eli jos autossa ilmenee puolen vuoden aikana vika, katsotaan sen olleen olemassa myyntihetkellä.
Yksityishenkilöiden välisessä autokaupassa sovelletaan kauppalakia, jolloin ostajan asema ei ole yhtä suojattu kuin kuluttajansuojalain mukaisessa kaupassa
Kannentiiviste vuotaa. Luultavasti kyseessä on piilevä vika, joka oli jo myyntihetkellä. Kauppiaan pitää maksaa osansa, mutta mikä se osa on ja kuinka nopeasti asian saa käsiteltyä. Jos liike kieltäytyy vastuussa, kirjallinen reklamaatio korjausvaatimuksin. Jos ei mitään tapahdu, korjaus omaan piikkiin ja valittamaan eteenpäin viranomaisiin. Sieltä voi tulla päätös, että vika oli, mutta hyödyitte korjauksesta, auto tuli parempaan kuntoon ja saatte satasia. Mutta aina kannattaa yrittää.
Auton kilometrit ovat vasta puolessa ilman suuria korjauksia, jos ei ole ruuvattu. Ja muutosten takia on pakkokin korjata, toiseen ei voi vaihtaa. Jostakin voisi etsiä vaihtomoottorin ja edullisen korjaamon. Eka matka Baltiaan?
Itse asiassa se virhevastuu on nykyään 12 kuukautta ja siitä ei autokauppiaat ole meteliä pitäneet.
14 vuotta vanha auto, jolla ajettu 224 935 km.
Mikä mahtaa olla auton kestoikä. Luulen, että kuluttajariitalautakunta on sitä mieltä, että 20 vuotta ja 300 000km
Näin ollen autoa on vielä jäljellä 25 prosenttia.
Hyvässä lykyssä voitte saada myyjän mukaan ehkä n. 25-30% osuudella ja silloinkin myyjä saa valita korjauspaikan.
Käytettynä myytyä ei tarvitse tehdä paremmaksi kuin se myyntihetkellä oli ja tästä syystä myyjä on oikeutettu hyvitykseen, jos autosta tulee parempi kuin myyntihetkellä.
Auto ei saa olla myöskään huonompi kuin sen pitäisi olla ja voisi olettaa. Myyjä ei siis saa salata yhtään vikaa ja on vastuussa myyntihetkellä olevista vioista sovittavalla/soviteltavalla tavalla.
Myyjän hyvityksellä tarkoittanet kustannusten jakoa?
Juurikin sitä.
Ilmiselvästi vika on ollut jo ostohetkellä, vaatisi jotain poikkeavaa jos vika olisi kehittynyt vain 2000 km ajon jälkeen.
Ei ollut mainintaa oliko kyseessä myyjäliikkeen korjaamo, heille on kuitenkin annettava ensisijaisesti mahdollisuus tutkia ja korjata vika.
Kuluttaja-julkaisusta voi kysyä ja kuluttajalautakunta voi ottaa asiaa käsiteltäväksi.
Mahdollinen moottori nostaa auton arvoa, joten siitä joutuu myös osaltaan maksamaan.
Toivottavasti vika löytyy ja löytyy myös myyjän kanssa sopuratkaisu.