Alempi keskiluokka ja ESP

7 kommenttia

Tervehdys arvon raati.

Olen innokas ensiauton ostaja, ja halukas maksamaan nimenomaan käyttöautosta noin 15-20000e. Tarve olisi etenkin turvalliselle pitempien matkojen taittajalle, jolle kaupunkiajokaan ei ole aivan hirveätä tavaraa. Lisävarusteina ESP ja ilmastointi ovat välttämättömät. Olen huomannut että kyseisen vaatimuksen täyttäviä, enintään pari vuotta vanhoja yksilöitä on melko vaikea löytää käytettynä. Ehdot kuitenkin saavuttaa esimerkiksi 2004 (tai 2005) vuosimallin VW Golf 1.6 lisävarusteilla. Etsin kuitenkin muita esimerkkejä, miten on Peugeotin tai Mazdan laita? Kannattaako edes miettiä?

  
  • Mainitset että tarvitsisit autoa nimenomaan pitkille matkoille. Kuinka paljon maantie/mootoritieajoa vuodessa, entä kaupunki- ja maantieajon suhde?

    Jos maantieajoa tulee vuodessa kymmenissätuhansissa mitattava määrä, tai yhdellä kerralla useita satoja kilometrejä, niin suosittelisin suurempaa moottoria, 1.8 tai 2.0 litraista ja mahdollisesti hieman suurempaa koriakin. Ehkä joudut tyytymään vuoden-pari vanhempaan malliin, mutta mitä sitten. Tai sitten, jos niitä kilometrejä tulee paljon, niin vaikka dieseliä. Volkkarilla on mainioita, vähän kuluttavia dieseleitä, esim Skoda Octavia sellaisella varustettuna on oiva peli. Varsinkin Skodan omistajia kuunnellessa.

    Palatakseni suuremman moottorin suositukseeni. Minulla oli oiva tilaisuus kuluneiden viikojen aikana verrata samalla matkalla, enimmäkseen 100 ja 120 km/h rajoitusalueilla, muutamaa eri kokoisista autoa erikokoisilla moottoreilla välillä 1,2 - 2,0. Kyllä se 2,0 litrainen tarjosi hiukeasti parhaan, leppoisan ajoelämyksen. Onhan se selvä, hieman suuremmassa autossa on parempi äänieristys, sen moottori työskentelee näissä nopeuksissa pienillä kierroksilla ja kulkee ihan pintakaasulla oli sitten ylä- tai alamäki. Eikä ollut ihan yllätyskään että polttoaineenkulutus oli kääntäen verrannollinen moottorin kokoon, pienin vei eniten ja suurin vähiten, vaikkei pienimmällä korvat kestäneetkään 120 km/h ajaakaan.

    Luulisin tosin että Golfissa on satsattu äänieristykseenkin, eli melu ei ole välttämättä rasite, kun taas esim. Mazdassa monen mielestä on. Omat kokemukseni Mazdoista ovat vanhemmista malleista, joten ei ole omaa "varmaa" mielipidettä.

      
  • Käytännössä valtaosa ajosta on maantieajoa. Suhdetta on vaikea arvioida, mutta mikäli pitää valita, niin maantieajon tulee sujua paremmin kuin kaupunkiajon. Moottorin iskutilavuus minuakin on mietityttänyt. Olen ajanut melko paljon eri Saabeilla, joissa tehoa on ollut tarpeeksi. Tällä hetkellä kokemusta on syntynyt 9-3:sta, jossa on n. 150-160hv. Sen ohituskiihtyvyys on erinomainen. Tällaisia ominaisuuksia en tosin odota hankkimaltani autolta, mutta osviittaa tuo voisi antaa. 1.6 voi olla riittävä, tästä aion ottaa selvää yksinkertaisesti koeajamalla. 1.4 on todennäköisesti jo liian pieni suhteessa käyttöön (2 plus tavarat) - eli tässä uskon rajan vähintään kulkevan. Mietin myös Audi A3:a, siinä on käsittääkseni sama pohja kuin Golfissa, mutta hyvät varusteet on helpompi saada?

      
  • Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Opeleihin en ollutkaan kiinnittänyt tähän mennessä huomiota. Kertokaapa, olen ollut sähkövikapropagandan uhri - minulle on kerrottu että uusissa Opeleissa olisi sähkövikoja ollut melko paljon. Pitääkö tämä paikkaansa teidän kokemustenne perusteella?

      
  • Älä siis ole propagandojen uhri, johan tuo sanakin tarkoittaa suunnilleen sitä, että olisit manipuloitavissa! Onko viatonta autoa tehtykään?

    Täältä saat vain vastustajia niin saksalaisille, japanilaisille, ranskalaisille, brittiläisille, ruotsalaisille jne. autoille, josta ei tule kuin skitsoksi, jos ottaa liikaa tosissaan.

    Noinkin väljähköillä "suosituksilla" olet varmaan jo kurkannut tätäkin:

    http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=12393667&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=12393667@tb=tmp_find_agent

    Tuossa linkissä on 2 sivua eri merkkisiä ja kokoisia autoja kategoriassa "Henkilöauto", bensa ja diesel, vm 04-05, 15-20 teuroa, ilmastoinnilla, ESP:llä jne.

    Merkkejä on seuraavasti:
    - Rellu
    - Ford
    - Fiat
    - Citroen
    - Toyota
    - Nissan
    - VW
    - Peugeot
    - Skoda
    - Mazda
    - Opel

    Olisko Suomen Top10 -merkit? :-)

      
  • Lainaus:
    09.08.2006 klo 09:27 tattilo kirjoitti
    Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Opeleihin en ollutkaan kiinnittänyt tähän mennessä huomiota. Kertokaapa, olen ollut sähkövikapropagandan uhri - minulle on kerrottu että uusissa Opeleissa olisi sähkövikoja ollut melko paljon. Pitääkö tämä paikkaansa teidän kokemustenne perusteella?


    Uusikorisista Astroista on kuulunut pelkkää hyvää. Juuri tuon vanhentuneen "propagandan" ansiosta niitä saa myös kohtuuhinnalla käytettynä. Aikaansa seuraava saa siis erinomaisia autoja hyvään hintaan.

      
  • Jokos tuon uuskoppasen Astran jakopää toimii? Jos OK, niin näppärä pikkuauto. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit