Xsaran sammuminen

5 kommenttia

Vaimon Citroen Xsara, vm-98, 1.4 l koneella, on alkanut sammahtelemaan, tai on kuulemma jo tehnyt sitä muutaman kuukauden ajan, vaimo ei ole sitä muistanut kertoa. Tekee sitä kuulemma silloin tällöin. Eilen kun aiheesta kuulin, testailin ja sain ilmiön aikaiseksi, jopa ihan säännöllisesti. Eli:

Ajetaan Xsara lämpimäksi ja saamutetaan. 5-15 min kuluttua käynnistetään ja lähdetään liikkeelle kevyesti kiihdyttäen, sellainen normaali pihasta kadulle tai isolla parkkipaikalla kiihdytys. Vaihdetaan kakkoselle ja auto sammuu kun lisätään kaasua melsko kevyesti. Ei sammu jos kaasua painetaan reippaammin, tai sammumisen uhatessa tarpeeksi nopeasti nostetaan kaasu ylös. Sammuminen on ihan laakista seis, kuin virrat katkaisisi, erona se että mittariston varoitusvalot tietysti syttyvät koska sytytysvirta on päällä. Lähtee heti uudestaan käyntiin, mutta uudelleenyrittäessä saattaa tehdän saman tempun vielä toisenkin kerran. Sen jälkeen toimii normaalisti, eikä mikään varoitusvalo pala.

Auto ei sammu, ei edes mitään oiretta jos:
1. Lähtee kylmällä, tai jo jonkin verran jäähtyneellä autolla liikkeelle.
2. Ellei autoa sammuta, siis normaalissa ajossa
3. Lämpimänä käynnistyksen jälkeen antaa käydä tyhjäkäynnilla muutaman minutin ennen liikkeellelähtöä.

Sain moottorin sammumaan jopa paikallaan kaasutellen. Sekä ajossa, että paikallaan kaasutellen tuntuisi että sammumista edeltää kaasun nosto ja uudelleenpainaminen kevyehkösti. Paikallaan kaasutellen sammumista sai yrittää hieman kauemmin, ajaessa sammuu 10-20 m päähän, siis heti kakkoselle vaihtamisen ja kaasun lisäämisen jälkeen.

Ikäänkuin ei saisi bensaa sillä hetkellä. Ilmiö on vähän kuin joskus ennevanhaan saattoi kaasutinkoneissa muodostua höyrylukko bensaputkistoon tai kaasuttimeen. Niin tai paitsi että lähtee startatessa heti uudestaan käyntiin, eikä kai nyt ruiskuissa voi höyrylukkoja ilmaantua.

Onko päteviä vikaehdotuksia, esim jokin näistä:
Polttoainesuodatin (vaihdettu n. 23 000 km sitten)
Polttoainepumppu
Tyhjäkäyntimoottori likainen (tyhjäkäynti kylläkin normaali)
Polttoaineen paineensäädin (regulaattori suuttimien yhdysputkessa)
Kaasuläpän asentotunnistin
Imusarjan lämpö- tai painetunnistin
Sytyspuolen häiriöt (tulpat n. 7 000 km ajetut)
Muut anturit, lambda, kampiakselin asentotunnistin
Vuoto jossakin letkussa tai muualla (niitä jo kyllä tutkiskelinkin)
Huono kontaksi jossakin liittimessä, sopivan lämpöisena katkoo (lähtee kyllä normaalisti käyntiin)

  
  • Vaimolla oli samanlainen ongelma omassa 1,4 Xarassa jokunen vuosi sitten, ettei vaan ollut sama vuosimallikin...

    Ongelman syyksi paljastui viallinen lämpötila-anturi.

      
  • Kiitos vinkistä.
    Jos oikein muistan, Xsarassa on ainakin kaksi lämpötila-anturia, jotka voisivat olla kyseessä, moottorin (jäähdytysveden) lämpötila-anturi ja imusarjan lämpötila-anturi. Osaatko sanoa kummasta oli kysymys, kiitos?

      
  • Jaa'a...

    Siitä on jo sen verran aikaa, että en jaksa muistaa.

    Jos kuitenkin yrittää vähän arvuutella, niin:

    Muistaakseni lämpömittari ei näyttänyt mitään "omituista", eli tuo jäähdytysveden lämpötila-anturi se tuskin oli (olettaen että lämpötilaa ei mittaa kuin yksi anturi). Joten jäljelle jää tuo imusarjan anturi (siis luulisin olettavani että näin on, mutta...)

      
  • En ole käynyt vielä tarkastamassa, mutta luulen/muistelen että jäähdytysvedelle on kaksi anturia, toinen mittaria varten ja toinen ECUa varten.

    Pitänee myös tutkailla löytyykö ko. antureille vastusarvoja jostakin, voisi mitata toimivuuden. Tai sitten jos sopiva hetki löytyy, käydä luetuttamassa vikakoodit, jos niihin on tallentunut jotakin. Ei vaan työpäivinä ole juurikaan tilaisuutta saatella autoa korjaamolle. Mutta, sehän on tehtävä, ellei muuten selviä.

      
  • Se oli MAP-sensori, eli imusarjan paineanturi (75€) kun temppuili. Sitä jo aloin itsekin epäillä kun autoa testailin. Vikatesteri sen sitten vahvisti, vikakoodi oli jäänyt muistiin.

    Itse aloin epäillä MAPpia kun totesin että moottorin lämmöllä ei varsinaisesti ole suoraan merkitystä, mutta imusarjan lämpötilalla on. Esim hidas ruuhka-ajo sammutteli autoa (=lämpötila konehuoneessa nousi). Joten epäillykset kohdistuivat imuilman lämpöanturiin, kaasuläpän asentoanturiin ja vahvimpana MAP-anturiin.

    Ennen koodien lukua puhdistin tyhjäkäyntimoottorin ja nollasin ECUn, ei vaikutusta. MAP-anturi on nyt vaihdettu ja ainakin toistaiseksi toimii, ilma on tosin viileähkö, joten vika ei ihan niin helposti ilmenekään, Tosin, kyllä se pari kertaa vaivasi ennen vaihtoa, kun kävin korjaamolla ja anturin hakemassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit