Arvon pudotus!

30 kommenttia

Alla on 1.5 v vanha diesel avensis, siis tämä uusin facelift malli. Maksoi uutena about 40t€, kävin hinnoittelemassa uuten dieseliin (eri merkkiin) ja hyvitys 23-25t€ jees, arvo pudonnut veromuutoksen jälkeen "melko" paljon. Autolla ajettu vain 45tkm, mutta tuo hyvitys on kyllä mielestäni loukkaus, vai mitä mieltä olette?

  
  • Mielestäni arvon pudotus on ihan ok tuossa. Omasta hieman pienemmästä diesel-autosta arvo laski tuon 3000 euroa kuukaudessa kun tähän väliin mahtui verouudistus, tuon kokoluokan autossa pudotus on varmaan sen 5000 euroa. Autoliikkeet koittavat silti itse myydä noita vielä "vanhoilla hinnoilla". Juuri katselin Automaan ilmoitusta verkosta, jossa pyydettiin Altea XL 1.9 tdistä enemmän kuin mitä uusi maksaa vaikka autolla oli ajettu jo pari vuotta. Voin ostaa tuon sinun Avensiksesi 23 teurilla, jos se on farkku, muuten en. Saat sitten käteisalea sen 6 %:a kun ostat uuden, joten voitat sitä kautta :smile:. Tuolla hinnalla saat sitten uuden Kia Ceedin kaikilla herkuilla CEED 2,0 CRDI EX SW:n, no joudut laittamaan pari tonnia väliä, mutta paremman auton saat tilalle pitkällä takuulla. Käytettyjen hinnat ovat vieläkin laskussa ja varastot ovat jo nyt täynnä, joten jostain pitää löytyä maksumies.

      
  • Paremman auton, no huhhuh, se on muuten farkku

      
  • Ennen veromuutosta Avensis oli Suomessa parhaiten arvonsa pitävä automalli (lähde: Moottori ja Ajovalo.net). Voit vain kuvitella mitä tapahtui muiden merkkien arvolle! Itse kävin vaihdattelemassa autovanhustani myös veromuutoksen jälkeen. Oman autoni arvo näyttää joissakin liikkeissä tippuneen jopa 40%. Muutama liike kuitenkin hyvittäisi n.75% syksyisestä arvioista. Aika suuret on heitot eri liikkeiden välillä - ja silti monet liikkeet todella myyvät autoja vanhoilla hinnoilla. Pitänee hiukan tarkkailla tilannetta.

    Anyway...miksi muuten vaihtaisit Toyotan johonkin muuhun merkkiin?

      
  • Aika yllättävää tuo Aven arvonlasku. Mulla on tämmönen yleisesti "tiedetty" huonosto arvonsapitävä automerkki. Pyydetty on tarjoukset vastaavaan dieseliin vaihdosta viime elokuussa ja marraskuussa. Marraskuun tarkouksessa väliraha oli toista tonnia vähemmän kuin elokuussa. Autoni maksoi uutena 1,5 vuotta ja 37tkm sitten ~40k€. Vaihdossa uuteen vastaavaan, mutta dieseliin hyvitys 31k€ ja uuden hinta on business hinta (-3500€), joten tuon voi pyörittää näyttämään myös siltä, että sain siitä 34500€. Tiedän että business hinnassa on käteisvaraa 1.4% koska nykyinen on samanmerkkinen business peli ja suoralla ostettu.



    Toki mua tässä huijataan niin että narina vain kuuluu, mutta ihmettelen jos nuo Aven hyvitykset pitää paikkaansa.

    Uusi dieseli tullee ihan piakkoin, joten aikaa on kulunut ja kilsoja tullut, mutta hyvitys on ja pysyy.



    Tässä verouudistuksessa tuntuu ja tapahtuu...

      
  • Ajelen avella vielä vuoden ja katson millainen uusi malli on (tulee ilmeisesti tän vuoden lopulla) vaihdellaan sitten, hyvityshinta tuskin on paljon pudonnut vuoden aikana.

      
  • Arvonpudotusta ei voi laskea suoran parin vuoden takaisesta hinnasta. Pitää huomioida, että autoverotuksen muutos tiputti sedan-mallisten diesel-Avensisten hintoja 3700-5930 e.Eli tuo 40 t€ maksunut malli maksaakin nyt uutena "vain" 35 t€. Eli onko hinnasta sittenkin tippunut vain 25 % eikä 37 %?



    Autotalli.com:ista löytyy 2006-mallisia Avensis sedan dieseleitä 14 kpl, hinnat 25900-29900 €. Esim. 2.2D Sol Elegant, 40 tkm, 26900 e ja 2.2D 150 Sol Technical, 28 tkm, 28900 €.



    25 t€:n hyvitys on ihan linjassa siihen, mitä noista vähänajetuista pyytävät.

      

  • Provoko. Saman ikäisestä 1.6 terra farkusta saa vaihdossa saman tällä hetkellä. Katso seuraavan kerran tarkemmin mihin vaihdat. Esim Yaris säilyttää arvonsa maailman tappiin.

      
  • Tuota arvon pudostusta eivät autojen ostajat osaa ja halua laskea.



    Vaikka unohdetaan tämä veromuutos, niin suurin kuluerä uudessa autossa on pääomakulu; vielä jos on ottanut kulutusluottoa tai osamaksua siihen.



    Miettikää uuden auton hinnan puoliintumisaikaa. Aika vähässä ovat ne autot joilla se on 5 vuotta tai enemmän. Siitä sitten vaan laskemaan montako euroa omistaminen on maksanut joka kuukausi.



    Tästä syystä minäkin ajan kohta 7 vuotta vanhalla autolla.



    Arvosta on jäljellä n. 20 %. Siitä saa karkealla laskutavalla 428€/kk.

    Tällä rahalla ostaa nykyhinnoilla 305 litraa bensaa jolla ajaa 3388 km/kk eli 40 667 km vuodessa.



    Vaikka autoni myyntiarvosta on jäljellä enää 20 % on käyttöarvosta jäljellä yli 90 %. Uuden hajukin on vielä nahkaverhoilussa....





    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Ei kai tuohon auta muu kuin hankintaveron lakkautus. Jos arvo puolittuu 3 vuodessa, niin lienee selvää, että mitä korkeampi hankintahinta on, sitä kovemmalla ryminällä tullaan alas. Aloitusesimerkki viittaa arvon puolittumiseen 3 vuodessa, ainakin jos puhutaan hyvitysarvosta.



    Uusi auto 30.000 euroa, kolmen vuoden jälkeen 15.000 euroa ja väliraha 15.000 euroa.



    Sama uusi auto 20.000 euroa, kolmen vuoden jälkeen 10.000 euroa ja väliraha 10.000 euroa. Säästö 5.000 euroa.







      
  • Käytettyjen arvot on olleet laskussa jo pitkään, eikä näytä verouudistus ainakaan parempaan suuntaan autonvaihtajan kannalta asioita muuttaneen. Tosin ei kannata laskea asiaa ihan suoraan tyyliin "kuinka paljon autoni arvo on tippunut". Sillähän ei ole oikeastaan mitään väliä. Väliä on vaihtorahan suuruudella, eikö? Ja toisaalta, vanhemmalla toimivalla autolla on aina suurempi käyttöarvo kuin rahassa mitattu arvo.



    Aika monen autonvaihto varmaan viivästyy lähiaikoina ihan puhtaasti siitä syystä, että autosta on nyt verouudistuksen jälkeen saman verran / enemmän velkaa kuin mitä sen käypä arvo on. :kiss:



    TT:n kommentti on aivan totta, kannattaa tosiaan miettiä mistä maksaa.



    Aiemmin minulle on ollut kannattavampaa ajaa omalla autolla, nyt kyllä mietityttää pitäisikö myydä oma pois ja ottaa seuraava auto käyttöedulla tai vapaalla autoedulla. Jälleenmyyntiarvolla ei silloin ole väliä, vaikka muuten ei isoa eroa kustannuksissa ainakaan minulle tule. Hondassa alkaa olla sen verran mittarissa, että vaihto olisi tänä vuonna ajankohtainen. Hyvitykset vaikuttaa vaan siltä, että joko myyn sen pois suoraan tai sitten jatkan ajamista vielä seuraavat pari vuotta sinne parinsadan tonnin kieppeille. Arvonmenetys on joka tapauksessa koko ajan pienempi / ajettu km. Jos ajaa autolla 200-250 tonnia, sen voi periaatteessa antaa pois vaikka ilmaiseksi. Rahaa ei mene yhtään enempää kuin vaihtamalla tuossa välissä kerran-pari uuteen autoon.



    Mutta eihän näitä asioita aina rahassakaan mitata.



    Kun vaihdoin edellisen alle 100 tkm ajetun bensa-auton (ranskalaisen) pari vuotta sitten tähän Hondaan, laitoin välirahaa kymppitonnin, vaikka diesel oli tuolloin suhteessa kalliimpi ja bensa-auton olisin saanut 7 tonnin välirahalla. Nyt vaikuttaa, että tätä jos menee vaihtamaan samoilla kilometreillä uuteen vastaavaan, pitää välirahaa pistää 12-15 tonnia. Ja vaihdokkina olisi nyt "hyvin arvonsa pitävä" dieselkoneinen japanialainen.

      
  • Ensimmäisen uutena ostetun auton viimeinen osamaksuerä lähestyy lähiaikoina. :smile: Tästä monen vuoden prosessista viisastuneena olen varma, että kyseinen auto oli viimeinen uutena ostettu auto. Mittarissa on nyt 130000km, ikää 3.5 vuotta ja arvoa noin puolet ostohinnasta. Tämä ajetaan loppuun, sitten kun mittarissa on 350000km aletaan harkitsemaan jonkun muutamaa vuotta vanhan käytetyn ostoa....ja säästyneet rahat käytetään johonkin järkevään.

      
  • Minulla oli Vectra farmari, josta jouduin luopumaan sen jäätyä pieneksi 1v 8 kk iässä vajaa 40 tkm ajettuna. Todellista arvonpudotusta vaihtokaupasta riippuen (hinta saatu kaavalla käteishinta - väliraha) oli 8.000 - 10.000 €. Minusta tuo oli kauhea summa, mutta ilmeisesti kuitenkin kohtuullisen pieni, kun vertaa teidän muiden kokemukseen.



    Tuttavan Golfilla, joka jäi myös pieneksi, tilanne oli Vectraakin karumpi. Reilun vuoden ja 18000 km omistus olisi tipauttanut hintaa lähes kymmenen tuhatta.



    Minulle on jäänyt käsitys, että rahallisesti parhaaseen tulokseen uuden auton kanssa pääsee, kun ostaa mallisarjan edullisimman vaihtoehdon. Parempi sisustus, isompi moottori ym. ominaisuudet ovat näyttävät olevan se osa autoa, jossa hinta tippuu nopeimmin. Toinen asia on, mitä haluaa.

      
  • Tässä yksi esimerkki arvonpudotuksesta. Auto maksoi non 65000 euroa tasan vuosi sitten, nyt huom. liikkeen hintapyyntö samasta noin 42-43000 euroa. Siis kyllä liikkeet kusettaa kunnolla ostajia.

      
  • Auton arvo ei putoa jos sen pitää itsellään ja hyvässä kunnossa, vasta vaihtaessa arvo laskenut?

    Minä suosin hyväkuntoisia käytettyjä ja silloin arvonalenema on aina kohtuullinen.

    Saavat muksut ja niiden kaverit vapaasti ajella iltaisin ja viikonloppuisin kun automme ovat joutilaina, ei ole pelkoa isosta vahingosta jos eivät haalaa vahinkoa itselle ja muille ihmisille. Tähän asti tullut aina ehjänä takaisin, myös autot. Tosin tankki usein tyhjänä! :xmas:

      
  • Timoan:


    Minulle on jäänyt käsitys, että rahallisesti parhaaseen tulokseen uuden auton kanssa pääsee, kun ostaa mallisarjan edullisimman vaihtoehdon. Parempi sisustus, isompi moottori ym. ominaisuudet ovat näyttävät olevan se osa autoa, jossa hinta tippuu nopeimmin. Toinen asia on, mitä haluaa.




    Perusmalli määrittelee(ennen, sekä nykyäänkin) koko mallisarjan käytettyjen hinnat tavallisissa autoissa. Tilanne muuttuu hieman premium -merkkien M, AMG, RS, ym. malleissa.



      
  • Nostaako vai laskeeko hintaa/hintaeroa? :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Nostaako vai laskeeko hintaa/hintaeroa? :xmas:




    Siinä sitä on insinöörilläkin miettimistä...

      
  • Lisävarusteilla on taipumus menettää arvonsa hyvitystilanteessa, mutta niiden arvo herää taas eloon, kun po. vaihtoautoa myydään ulos liikkeestä.

      
  • Vackraste:

    Metsähaka:
    Nostaako vai laskeeko hintaa/hintaeroa? :xmas:


    Siinä sitä on insinöörilläkin miettimistä...




    Premiumien hinta tippuu taviksia nopeammin varustetasosta riippumatta?

    Tosin tarpeeksi vanhana voi olla uutta kalliimpi! :xmas:

      
  • No miten sen nyt laskee?



    Esim.1



    Uusiauto vuonnna 97 on maksanut esim.130000mk(n.21900€) sillä ajetaan näihin päiviin ja saadaan siitä vaihdossa 2000€. Auto on katsastettu X6= n.300€ lisäksi siihen on vaihdettu isakaria,pakoputkea,jarruosaa ym.pientä joihin on kulunut n.4000€

    Sitten on vielä vituttanut kun ei ole ilmastointia ym. nykyaikaisia varusteita. Kokonaiskulut autoiluun on siis 19900€+4300€=24200€ tuolla ajalla joka on 2420€/a



    Esim2.



    Uusiauto vuonna 2004 maksanut 24000€ sillä ajetaan 3vuotta ja saadaan vaihdossa uuteen samanlaiseen 19000€. Sitä ei ole tarvinnut katsastaa eikä korjata omaan piikiin. Ei siis muita kuluja kuin huollot jotka on kyllä joutunut tekemään myös siihen vm.97 autooon(tähän vielä useammin). Kokonaiskulut siis 5000€=1667€/a.



    Riippuu vähän mitä arvostaa mutta kyllä se uuden auton pitäminen on halvempaa ja paljoooon mukavampaa kuin jonkun vanhan paskan.

      
  • Ryne:

    No miten sen nyt laskee?
    Esim2.

    Uusiauto vuonna 2004 maksanut 24000€ sillä ajetaan 3vuotta ja saadaan vaihdossa uuteen samanlaiseen 19000€. Sitä ei ole tarvinnut katsastaa eikä korjata omaan piikiin. Ei siis muita kuluja kuin huollot jotka on kyllä joutunut tekemään myös siihen vm.97 autooon(tähän vielä useammin). Kokonaiskulut siis 5000€=1667€/a.

    Riippuu vähän mitä arvostaa mutta kyllä se uuden auton pitäminen on halvempaa ja paljoooon mukavampaa kuin jonkun vanhan paskan.




    Uuden auton arvo putoaa nykyään paljon rajummin kuin tuossa esimerkissäsi.

      
  • Bertone:



    Uuden auton arvo putoaa nykyään paljon rajummin kuin tuossa esimerkissäsi.



    Ai jaa! Riippuu varmaan vähän autostakin ja miten verotus jatkossa kehityy.

    Itsellä muutaman auton kanssa kulkenut kokolailla noin, joissakin autoissa arvonpudotus ollut jopa pienimpi kuin tuon 1600€/a(lähempänä1000€) ja joissain suurempi mutta ei missään nimessä yli 2500€/a. Nyt toki hieman vaikea laskea kun tuli veroihin pudotus mikä oli ainakin minun mielestäni huono asia!



    Minkä sitten haluaa laskea arvoksi sille, että auto on kokoajan takuulla ja viimeisen päälle varusteilla vs.käytetty? Itselleni huoleton ajo on ainakin korvaamatonta kuin eräässä mainoksessa konsanaan.

      
  • Paras tapa hävittää rahojaan jatkossa on ostaa uusi auto kahden vuoden välein. Ne rahat voisi käyttää vaikka kiinteään omaisuuteen.



    Autoverouudistushan kasvatti välirahaa uusiin autoihin.

      
  • Kohtalaisen jyrkkä esimerkki uuden auton arvonalenemisesta on varmaan tää mun viime kesänä ostama smart Roadster, jonka hinta näillä varusteilla uutena 2004 kesällä oli karvan alle 40000e. Itse maksoin siitä kolme vuotta ja 26tkm ajettuna vähän alle 15000e eli pudotus oli ollut teoriassa euro per kilometri tai 800 euroa kuukausi. Meikäläisen kannalta on tietysti loistava asia, että arvonpudotus tapahtui jo ennen mun aikaani.

      
  • Vackraste:



    Perusmalli määrittelee(ennen, sekä nykyäänkin) koko mallisarjan käytettyjen hinnat tavallisissa autoissa. Tilanne muuttuu hieman premium -merkkien M, AMG, RS, ym. malleissa.




    Hinnan määrittäjä voi olla perusmalli, tai sitten se on se myydyin malli. Usein ns. perusautoissa 1.6 bensa olennaisilla varusteilla (usein ei se aivan karvalakkimalli kuitenkaan) pitää hintansa parhaiten, halvin malli on usein heikosti varusteltu 1.4-litrainen ja niillä ei vastaavaa kysyntää ole. Varusteista on muutamia mitkä pitää olla, esim. ilmastointi. Muut on sitten niitä, mistä ei paljon hyvitystä saa.





      
  • Ryne:

    No miten sen nyt laskee?

    Esim.1

    Uusiauto vuonnna 97 on maksanut esim.130000mk(n.21900€) sillä ajetaan näihin päiviin ja saadaan siitä vaihdossa 2000€. Auto on katsastettu X6= n.300€ lisäksi siihen on vaihdettu isakaria,pakoputkea,jarruosaa ym.pientä joihin on kulunut n.4000€
    Sitten on vielä vituttanut kun ei ole ilmastointia ym. nykyaikaisia varusteita. Kokonaiskulut autoiluun on siis 19900€+4300€=24200€ tuolla ajalla joka on 2420€/a

    Esim2.

    Uusiauto vuonna 2004 maksanut 24000€ sillä ajetaan 3vuotta ja saadaan vaihdossa uuteen samanlaiseen 19000€. Sitä ei ole tarvinnut katsastaa eikä korjata omaan piikiin. Ei siis muita kuluja kuin huollot jotka on kyllä joutunut tekemään myös siihen vm.97 autooon(tähän vielä useammin). Kokonaiskulut siis 5000€=1667€/a.

    Riippuu vähän mitä arvostaa mutta kyllä se uuden auton pitäminen on halvempaa ja paljoooon mukavampaa kuin jonkun vanhan paskan.


    Sinun esimerkkisi mukaan auton euromääräinen arvonpudotus kiihtyy 3 vuoden jälkeen, mikä ei tasan pidä paikkaansa.



    Jos nuo arvot pitäisivät paikkaansa, en missään tapauksessa ostaisi 3 vuotta vanhaa autoa, enkä kyllä uuttakaan, vaan tuon 1997 mallisen auton 2000€:llä ja ajelisin sillä 5 vuotta ilman rahoituskuluja taikka kaskoja. Arvonpudotus olisi keskimäärin 400€/v olettaen ettei sitä romua halua enää kukaan ostaa. Huollot ovat yksinkertaisempia ja ne voi toimittaa edullisemmissa paikoissa, kuin noihin uusiin.



    Katsastukset huollot ja korjaukset 600€/vuosi. Eli yhteensä 1000€/vuosi. Aika paljon edullisempi, kuin tuo sinun uusi autosi, josta muuten unohdit liian hitaaksi määrittämäsi arvonmenetyksen lisäksi huoltokulut. Lisäksi päälle kasko.

      
  • Ryne:

    No miten sen nyt laskee?

    Esim.1

    Uusiauto vuonnna 97 on maksanut esim.130000mk(n.21900€) sillä ajetaan näihin päiviin ja saadaan siitä vaihdossa 2000€. Auto on katsastettu X6= n.300€ lisäksi siihen on vaihdettu isakaria,pakoputkea,jarruosaa ym.pientä joihin on kulunut n.4000€
    Sitten on vielä vituttanut kun ei ole ilmastointia ym. nykyaikaisia varusteita. Kokonaiskulut autoiluun on siis 19900€+4300€=24200€ tuolla ajalla joka on 2420€/a

    Esim2.

    Uusiauto vuonna 2004 maksanut 24000€ sillä ajetaan 3vuotta ja saadaan vaihdossa uuteen samanlaiseen 19000€. Sitä ei ole tarvinnut katsastaa eikä korjata omaan piikiin. Ei siis muita kuluja kuin huollot jotka on kyllä joutunut tekemään myös siihen vm.97 autooon(tähän vielä useammin). Kokonaiskulut siis 5000€=1667€/a.

    Riippuu vähän mitä arvostaa mutta kyllä se uuden auton pitäminen on halvempaa ja paljoooon mukavampaa kuin jonkun vanhan paskan.




    Esim. 1 ajetaan 11 vuotta ja esim. 2 ajetaan 3 vuotta? :innocent:

    Esim. 2 on todellinen hyvityshinta 12000€, siis arvonalenema jo 4000€ vuodessa? :xmas:

      
  • jokuny:

    hyvitys on kyllä mielestäni loukkaus, vai mitä mieltä olette?




    Loukkaus? No nyt kyllä kannattaa ottaa asianajajaan yhteyttä kun on näin loukattu. Käräjille vaan. Kyllä sinä kuitenkin tiedät millä hinnalla autosi on ostettava, kuka muuta yrittää väittää on väärässä. Onnea ja kärsivällisyyttä kaupantekoon. 50-vuoden kuluttua viimeistään automuseo maksanee pyytämäsi hinnan suht vähän ajetusta tojotastasi.



      
  • Seuraavalla viikolla siitä, kun tuli tieto verotusmuutoksesta ja ko. autoliikkeessä oli jo uudet hinnat esillä, oli 11/2004 ostetun autoni

    hinta pudonnut



    a) "varusteineen" hinnoilla laskettuna 67%

    b) lähtöhinnan mukaan laskettuna 57,5%



    Kävin siis "potkimassa renkaita" talvirengasvaihdon yhteydessä ja sain tarjouksen uuteen autoon 1.1.2008 hinnalla.



    Meni vähän alakanttiin tarjous... ei tullut kauppoja: aivan liikaa välirahaa ja mielestäni "paniikissa" tehty hyvitystarjous vanhasta.



    Ehkä tilanne voisi olla nyt erilainen? Pyyntihinnat ovat ainakin tällä hetkellä TUHANSIA euroja enemmän järjestään, kun katselee netti-ilmoituksia. Ihan niin kovaa katetta en ajatellut myyjille lahjoittaa vain siksi, että "nyt on uudet halpoja". Kuten joskus olen kirjoitellut, ennen euroja myyjät ottivat saman katteen, mutta valuutta oli markkaa...



    Ei ne vaan ole sen halvempia kuin ennen, väliraha saattaa olla isompikin. Onneksi ei ole kiirettä vaihtaa vielä: vastahan sain disukkani sisäänajetuksi, eli 100tkm on juuri täyttynyt :kiss:

      
  • Kuten joskus olen kirjoitellut, ennen euroja myyjät ottivat samanNUMEROISEN katteen, mutta valuutta oli markkaa...

    :warning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit