Meillä oli yrityksessämme työsuhde-autoina kolme Toytota Avensis 1.8 Linea Sol farmaria vuodelta -99. Autot ostettiin uutena kaikki samaan aikaan. Niillä oli kaikilla ajettu keväällä poisvaihdettaessa 155-188 tkm. Kahdesta meni viimeisen vuoden aikana vaihdelaatikko, molemmista Itäkeskuksen Korpivaaralta juuri alle 2000 euron lasku, kuulemma kytkinkin piti uusia samalla. Kolmannen Avensiksen osti eräs työntekijä itselleen ja nyt autoa yrittäessään vaihtaa, automyyjä oli kommentoinut laatikon olevan kohta meneillään.
Yhden laatikon rikkoutumisen vielä ymmärrän, mutta kolme kolmesta alkaa olla jo hiukan liikaa. Onko muut kuulleet vastaavista ongelmista laatikoiden suhteen? Itse olen ainakin kuullut Yariksen laatikoissa olleen probleemia. Oikeastaan ainut syy, miksi Toyotat aikanaan ostettiin oli luulo hyvästä laadusta, mutta sekään ei toteutunut, koska autoissa oli muitakin pieniä vikoja. Toyota liikkeen suhtautumista vikoihin voi kyllä kehua. Nyt autot on vaihdettu eri maalaisiin, saa nähdä miten ne pelittävät..
Oikeastaan ainut syy, miksi Toyotat aikanaan ostettiin oli luulo hyvästä laadusta, mutta sekään ei toteutunut, koska autoissa oli muitakin pieniä vikoja.
Olisi mielenkiintoista kuulla niistäkin.
Nyt autot on vaihdettu eri maalaisiin, saa nähdä miten ne pelittävät..
Niinpä niin: kaikki "samanmaalaiset" nippuun vaan, yhtä surkeita, merkistä ja mallista riippumatta.
"Eri-maalaiset" on parempia, mutta et sitten kehdannut sanoa, mitä tarkoitit: saksalaisia, ranskalaisia, korealaisia,amerikkalaisia,brittejä, ruotsalaisia,....??
Muista palata asiaan viimeistään kun saat ns. kokemuksia ;-)
Meillä oli yrityksessämme työsuhde-autoina kolme Toytota Avensis 1.8 Linea Sol farmaria vuodelta -99. Autot ostettiin uutena kaikki samaan aikaan
Kaikkihan tietävät miten autoa käsitellän kun se on firman auto. Sama sillä vähän revittää eihän se ole oma. Olen ollut töissä muutamassa firmassa ja kaikissa firmoissa firman autolla sama kohtalo SÄÄLIÄ TUNTEMATTA. Eräässäkin meillä oli esim pakoputki poikki 10kuukautta ja korjattiin vasta kun oli katsastuksen aika. 150 tuhanteen kilometriin saa varmasti merkistä kuin merkistä riipumatta laatikon hajalle . Olisi tosiaan mukava kuulla noista muista pikkuvioista joita on tojotassa ollut.
Lapissa ollessani pikku 8000 km:n lenkillä, tuli keskusteltua kaiken muun lomassa mm. Toyotoista, oiskohan Avensis jotain? Taksikuskit ja poromiehet siihen heti; Älä vain osta, laatikot ja kytkimet hajoavat, eivät kestä, pikkuvikoja pilvin pimein! Erään yhtiön 2:sta Avensiksesta vaihdettu usein kytkin ja molemmista vaihdelaatikko.
No, olen TMnet sivuilla saanut lukea kuinka tyytyväisiä täällä ollaan Toyotan laatuun ja kuinka se koko ajan on tilastojen luotettavuuskärjessä ja kestävyyden osalta ainakin muualla maailmassa ehdoton ykkönen, missä olosuhteet eivät ole niin kovat. Vai onko se vain brändi esim. Saksassa ja USA:ssa, osta ja heitä pois, ei ne niin paljon maksa. Ehkä Korealaiset syrjäyttävät Japsit, en tiedä, saa nähdä? Jollakin meni herne nenään tietenkin tästäkin!
ehkä ei!!! itsellä oli -98 avensis automaattina ja ajelin 175tkm ei isompia huolia. nykyinen -03 automaatti pwd passatti ja 3 laatikko menossa. volkkarin maahantuojan suhtautuminen takuu asioihin on naurettavaa. nyttemmin autossa olevalla vaihteistolla ajettu 15tkm ja entinen? tätähän ei takuu koske maahantuojan mielestä, kun edellinen vaihteisto on alle vuosi sitten vaihdettu auton takuuseen ja uusi vaihteisto osoittautui valmistusvikaiseksi auton takuunloppumisen jälkeen!!! voi voi sano vw maahantuoja... tojotalla sentään takuu toimi kiitettävästi!
Kaikkihan tietävät miten autoa käsitellän kun se on firman auto. Sama sillä vähän revittää eihän se ole oma. Olen ollut töissä muutamassa firmassa ja kaikissa firmoissa firman autolla sama kohtalo SÄÄLIÄ TUNTEMATTA.
No ei se nyt kyllä ihan näinkään ole. Saattaa päteä jos puhutaan jostain "pizzalähetistä", mutta tuskin sitä voi yleistää. Itse en ole koskaan japanilaista autoa omistanut, vaikka ajokortti on ollut n. 20 vuotta. Rehellisesti on kuitenkin myönnettävä, että omaan Fiat-Opel-Saab kalustoon verrattuna tuttavien japanilaiset tuntuvat toimivan kyllä huomattavasti luotettavammin. Japanilaiset autot ovat vaan mielestäni niin hajuttomia ja mauttomie, että kiitos ei. Niiden luotettavuutta en kuitenkaan kiistä.
totta! varsinki toyotat ja nissanit ovat kyllä mielestäni liian neutraaleja (muotoilu/tekniikka) sekä ajettavuudessa on ollut mielestäni puutteita! vikaherkkyys kuitenkin on omissa toyotissani ollut pientä verrattuna nykyiseen volkkariin joka on todellinen murheenkryyni! eikä todella huonosti toimiva huolto/maahantuoja edesauta uuden passatin ostamiseen. uusi honda accord on mielestäni kiinnostusta herättävä kampe japseista ja c5 ranskalaisista on herättänyt omistushalua... aika näyttää mitä tuleman pitää...
Ensinnäkin: yksittäiskokemuksia ei voi yleistää - Toyota on Suomen myydyin automerkki, ja Toyota- kuskejakin on joka lähtöön, joten aina löytyy vikaantuneitakin yksilöitä - varsinkin hiukan enemmin ajetuisssa autoissa. Tilastot kertovat paremmin totuuden.
Toisekseen Toyota on myös Lapin eniten myyty automerkki, joten kokemukset niistä vuosien varrelta ovat hyviä Lapissakin - ja etenkin Lapissa, kun vertaa muutamiin muihin automerkkeihin...
Lisäksi ihmetyttää, kun jotkut kertovat hankkivansa kalliita euromerkkejä, kun ne ovat niin hyviä ja kestäviä, ja sitten vaihtavat autoa vuoden-parin välein. Eiväthän he voi edes tietää, miten hyvin se oma merkki kestää yli 150 tkm ajettuna!
Niin...tuosta Lapista tuli mieleen että Suomen pohjoisin autokoulukin luottaa Toyotaan ja se luottamus on tullut pitkän kokemuksen pohjalta.
Täällä ei taida edes kovin moni tajuta kuinka monta Toyotaa Suomen liikenteessä on rekisterissä ja minkälaisen paineen ne autot asettaa huoltoverkostolle, jonka nyt pahemmin liioittelematta väitän olevan yhden maamme parhaista.
Viime lokakuussa Toyota tuli olleeksi 40 vuotta Suomen markkinoilla, maahan tuoduksi kirjattiin juhlavuoteen mennessä 640 000 autoa ja näistä rekisterissä oli yli 362 000 autoa ja rekisteröintiykkösenä merkki oli viime vuonna 19. kertaa. Eli tähän valtavaan automäärään suhteutettuna muutamat vialliset yksilöt ei Toyotan laatua ainakaan meikäläisen silmissä vähennä...pakkohan niitä viallisiakin on sekaan mahtua.
Jaa niin...Toyotan taipaleesta maailman suurimmaksi itsenäiseksi autonrakentajaksi vuodesta 1936 julkaistiin jokin aika sitten kirja, jonka tekijä on saksalainen ja yksi parhaista japanilaisten autojen tuntijoista. Mielenkiintoinen kirja jota suosittelen kaikille merkin historiasta kiinnostuneille.
Niinhän se on jokaisen pitäisi ajaa 150 tuhatta kilometriä jokaisella automerkillä ja omalla tyylillään niin tietäisi mikä toimii mitenkin. Sehän ei ole mahdollista MUTTA JOS VOISI. Minulla on kokemuksia kahdesta opel kadetista molemmat 1,6 farkkua kolmatta ei tule EI VAIKKA TAPETTAIS. Talvella piti soittaa kyyti monta kertaa muualta että pääsi töihin iltaisin sitten vähän remonttia.Molemmat ooppelit n 2 kk. 2 fortia transetti ja escortti. escortin kanssa vain jonkun verran kaasari ja jarru ongelmii vuoden verran. Transetti yli vuoden ei tarvinut ostaa kuin talvirenkaat loisto peli mutta takavetoinen. Toyota corolla FX vm 88 yli vuoden ei ongelmia vain ruoste vikaa ( Lähti käymään eräänä aamuna kylmällä koneella ensi yrittämällä 34 pakkasta eikä lokilämppäri ollut päällä kun en ollut muistanut laittaa ajastinta oikein. FIAT 128 vm 76 Hauska peli. SITTEN TÄMÄ HELEVETIN VOLKKARI PUOLI VUOTTA JA KOKO AJAN JOKU VILKKUU. HUUTAA JA VIKISEE. SORI VAIN WV:N VÄKI. TOTUUS ON TOTUUS
Rehellisesti on kuitenkin myönnettävä, että omaan Fiat-Opel-Saab kalustoon verrattuna tuttavien japanilaiset tuntuvat toimivan kyllä huomattavasti luotettavammin. Japanilaiset autot ovat vaan mielestäni niin hajuttomia ja mauttomie, että kiitos ei.
On se kyllä totta että toyota ei ole niitä kauniinpia biilejä. Jos ei lexusta oteta huomioon. Ranskalaiset ovat tässä asiassa kyllä kunnostautuneet. Tosi siistejä pelejä varsinkin Renault Grand scenic ja scenic on säilytys tilaa ja muutenkin hienosti muotoiltu. Olen itse ollut kahden vaiheilla seuraavan auto merkin kanssa grand scenic 1,9 tdi 120hv tai toyota corolla Verso 2,2 4d4 136 hv joka tulee myyntiin lokakuussa. Mutta luotan ennemmin laatuun kuin näköön. Renaultissa paljon sähkövikoja ajettavuus huonompi. Mukavampi ajaa autolla jonka voi pitää liikkeellä eikä tarvitse murehtia sen suurremmin.
Täytyy ihmetellä kuinka huonoja kokemuksia monilla on eri automerkkien luotettavuudesta. Meillä on ollut perheessä vähintään yksi Toyota vuodesta 1982 ja tasan kerran olen joutunut käymään takuuhuollossa. Auto oli Avensis -2001 ja silloinkin syynä oli vain anturivika joka aiheutti varoitusvalon syttymisen. Eräällä sukulaisella on ollut useita Opel Vectroja vuodesta 1993 eikä hänkään ole joutunut käymään kovin monta kertaa takuuhuollossa vaikka Vectran pitäisi olla oikea vikapesä. Ok, on häneltä kuitenkin hajonnut radio ja akku ja kerran jäi hätävilkkunappi pohjaan muttei sen kummempaa.
PS. Toyotan huollossa kerrottiin kaverista joka käyttää Corollaansa joka toinen vuosi kytkinremontissa. Kaveri kuulemma ajaa joka aamu työpaikan parkkitaloon kolmosvaihteella, kytkintä luistattaen.
Joo kaveri kertoi kanssa samanlaisen stoorin eräästä eläkeläis muorista jonka corsaan vaihdettiin heillä kytkin noin 3 kuukauden välein. Kaasua kun säädeltiin kytkimellä no ne kyllästyi siihen kytkin rulianssiin ja möivät sille automaatti mazdan. jonka se kolaroi sitten melkein heti
Niin ja se historikki kirja toyotasta löytyy alfamerilta http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S180 ja mun kirjahyllystä.
Kommenttini johtui lähinnä syystä, että ei ole kokonaan poissuljettu ettenkö hankkisi Avensis farkkua tehokkaalla D-4D koneella. 4.s Audi menossa, nyt Quattro, eikä oikeastaan minkäänlaisia murheita ole ollut. Täällä kun lukee esim. VW:stä saa käsityksen, että kaukaa pitäisi merkki kiertää.
Olisi Tojon ilmeessä pikkuisen enemmän sitä jotakin, voisi Audi mennä vaihtoon uuteen Tojoon, kunhan tuovat luotettavan automaatin saataville uuteen tehodieseliin. Uusi CLS 350 V6 dieselillä olisi jotain, ei vain taida olla viisas veto laittaa kaikki pelkkään autoon. Nyt naapuri joka osti Bemarin 530 D farkun jonka toin vuosi sitten Saksasta, osoittaa kiinnostusta Avant Quattrooni. No, jos hän antaa väliä tarpeeksi, niin mikä ettei! Tuntuu vain, että minusta onkin tullut kohta autokauppias, vaikka ei ole lähelläkään omaa alaani. Osoittautunut melko kannattavaksi siitä kun myin sedan Audini
Suurin syy alamäkeen on valmistuksen siirto Eurooppaan ja surkeat osatoimittajat?
Kallistun vähän edellisen kannalle, että jos joku Toyotan laadun pilaa niin me eurooppalaiset alihankkijat ja työläiset.
Ennakkomerkkejä saatiin jo aikanaan kun Corollan lippalakin valmistus aloitettiin Englannissa muiden (sedan ja Wagon) tullessa emomaa Japanista. Englannin tehtailta tulleita autoja korjailtiin enemmän takuuseen,mm. irronneita kylkilistoja. Aikanaan TM tai Tuulilasi teki muistaakseni jutunkin aiheesta. Nyttemmin laatuerot kaiketi saatu tasoitettua.
Noh...täytyy toivoa että pelko on aiheeton. Jotenkin vain itseäni rauhoittaa että härvelin (joka tulee yhä Japanin Hondan tehtailta) kaikissa komponenteissa mitä nyt on silmään osunut lukee made in Japan
Jaa niin...
Tuosta kytkinhommasta sen verran että aikanaan postilaitoksen valitessa autoja ne päätyivät käyttämään Toyotaa (Corolla, Yaris Verso) mm. kestäväksi ja herkäksi havaitun kytkimen/vaihdelaatikon takia. Ja postilaitoksen vaativa jakeluliikenne onkin autolle yksi pahimpia tai parhaimpia koetinkiviä.
Niin...löytyy se Toyotan juhlakirja nykyisen Hontamiehenkin kirjahyllystä.
Olisi mielenkiintoista kuulla niistäkin.
Nyt autot on vaihdettu eri maalaisiin, saa nähdä miten ne pelittävät..
Niinpä niin: kaikki "samanmaalaiset" nippuun vaan, yhtä surkeita, merkistä ja mallista riippumatta.
"Eri-maalaiset" on parempia, mutta et sitten kehdannut sanoa, mitä tarkoitit: saksalaisia, ranskalaisia, korealaisia,amerikkalaisia,brittejä, ruotsalaisia,....??
Muista palata asiaan viimeistään kun saat ns. kokemuksia ;-)
Autoissa oli erilaisia pikkuvikoja, mutta laatikoiden hajoaminen oli suurimpia. Kahdesta vaihdettiin umpiot kostumisen takia, yhdestä meni kuskin sähköikkuna, yhdestä päivitettiin moottorinohjausjärjestelmää, yms. Autot eivät olleet minun käytössä, joten kaikkia en muista.
Autot vaihdettiin Tsekkiläisiin, eli arvanet merkin. Kaikki Octavia 2.0 TDI:tä. En väittänyt kaikkia saman maalaisia samanlaisiksi, mutta kun kaikki kehuu estoitta Tojon laatua, eikä omat kokemukset sitä tue älyttömästi, niin yhtä hyvin voi kokeilla jotain muuta merkkiä. Octavia tuntuu olevan kaikilta ominaisuuksiltaan parempi, onhan se tosin paljon uudempaa malliakin.. Vielä ei ole ollut vioista kokemusta, mielenkiinnolla odotetaan mitä ilmenee..
Voi olla että työsuhdeauto saa muita enemmän kenkää, mutta on firmassa monta muutakin työsuhdeautoa, eikä niissä tunnu olevan normaalia enempää vikoja.. Onpahan joukossa edelleen myös kaksi Toyotaa..
Myönnän edelleen, että Toyotan laatu on yleisesti hyvää verrattuna moniin muihin merkkeihin, muttei sekään todellakaan mikään ihmeauto ole, vikoja siinä on niinkuin muissakin autoissa, toisin kuin jotkin fanaatikot tällä palstalla antaa ymmärtää.
Autoissa oli erilaisia pikkuvikoja, mutta laatikoiden hajoaminen oli suurimpia. Kahdesta vaihdettiin umpiot kostumisen takia, yhdestä meni kuskin sähköikkuna, yhdestä päivitettiin moottorinohjausjärjestelmää, yms. Autot eivät olleet minun käytössä, joten kaikkia en muista.
OK. Umpiotapaukset tukevat varmaan "vääristä" alihankinnoista ylempänä mainittuja moitteita? Ylipäätään, harmittaviahan tuollaiset sattumukset ovat, sitä minäkään en kiistä. Olivat sitten kyseessä japskit tai sakut, tai ranskalaiset jne.
Autot vaihdettiin Tsekkiläisiin, eli arvanet merkin. Kaikki Octavia 2.0 TDI:tä. En väittänyt kaikkia saman maalaisia samanlaisiksi, mutta kun kaikki kehuu estoitta Tojon laatua, eikä omat kokemukset sitä tue älyttömästi, niin yhtä hyvin voi kokeilla jotain muuta merkkiä. Octavia tuntuu olevan kaikilta ominaisuuksiltaan parempi, onhan se tosin paljon uudempaa malliakin.. Vielä ei ole ollut vioista kokemusta, mielenkiinnolla odotetaan mitä ilmenee..
Sanoisi, että teitte hyvät hankinnat! Jos olisi tarvetta autoa ja hatchback-, tai farkkutyyppiseen autoon, niin hinta/laatu -suhde tuntuu olevan Octaviassa kohdallaan, kun vertaa valmistajakonsernin muihin merkkeihin.
En ihmettelisi, jos Skoda merkkinä tökkii joillekin Octavia-kuskienne kavereille, mutta oikeasti ne puheet ovat kyllä harvinaisen lapsellisia ja joutavat ihan omaan arvoonsa.
Isoja, tilavia farkkuja, hyvillä varusteilla ja viimeistelyllä (mitä nyt liikkeessä nähtynä) ja etenkin minun makuuni maittavalla ulkonäöllä.
Tsekit ovat varmaan ylpeitä tuotoksistaan, ansaitusti!
Juu, Skodillacit tuntuivat hyvältä vaihtoehdolta, vaikkei nekään nykyään nyt mitään ilmaisia ole. Uskoisin että Skodassa on paras laatu VAG:n volyymimerkeistä, vaikka komponentit ovatkin pitkälti samoja. Ainakin muut tuntemani Skodalla ajavat ovat olleet tyytyväisiä. Lisäksi 2.0 TDI:n suorituskyky on todella hyvä tuon kokoisessa autossa.
Niin...Skodan laatua nyt mitenkään aliarvioimatta oletten kuitenkin vertailussanne vähän etuajassa.
Ajakaa nyt ensin niillä samat noin 5 vuotta / 150-180 000km sekalaista ajoa ja katsotaan sitten ne vikavertailut Toitsikoiden kanssa
Ettei tule nuolaistua ennen kuin tipahtaa...
En mä ole vielä mitään muuta laadusta verrannut, kuin että uskoisin Skodan laadun olevan esim Volkkaria parempi. Lueppas yllä olevat kirjoitukseni. Ominaisuuksiltaanhan tuo Skoda on uuttakin Avensista edellä. Minulla ei siis itsellä ole Skodaa, eikä ole koskaan ollutkaan, joten pidän tuota suht puoluettomana mielipiteenä.
Tämä Härveli on hyvä esimerkki niistä fanaatikoista mitä tuo Toyota kerää ympärilleen, vaikka ilmeisesti ajatkin muulla japsilla. Jos joku kertoo kokemuksista, ne teilataan, eihän Toyotassa ole vikoja. Vaan kun on ja niin on kaikissa ihmisten kehittämissä vehkeissä. Vaikka kolmen otos on liian pieni, niin jos kaksi kolmesta Tojotasta, mitkä silloin hankittiin, jätti tielle, niin minusta laatu ei ole täysin kohdallaan. Vieläpä kun kolmaskin on ilmeisesti hajoamassa. Itse en ole jäänyt kertaakaan tielle omilla autoillani koko elämäni aikana, mitä nyt on kuitenkin pitkälti toistakymmentä ollut ja vieläpä näitä tällä palstalla huonolaatuisiksi "tiedettyjä" Euromerkkejä. Tässähän alkaa olemaan varmaan sama asia kuin ennen MB kuskeilla, jos tulee vikoja, ne tulee salata kaikilta.
Väitän kuitenkin, että moni muukin on samallalailla ostanut Toyotat pääosin sen takia, että on odottanut niiltä erinomaista laatua. Näin firmassakin, mutta kun laatu ei ainakaan näiden osalta ollut ihmeellistä, eikö silloin kannata valita jokin ominaisuuksiltaan parempi auto?
Skodalla on konsernissa yksi etu tai haitta (riippuu katsojan arvostuksesta): Konsernin uudet ratkaisut tulevat siihen viimeisenä, joten ratkaisut ovat testattuja/muissa merkeissä jo hyvän aikaa olleita. Järjestys on kutakuinkin tämä: Audi > Volkswagen > Seat > Skoda.
Muistaakseni edellisellä sivulla ja muissakin yhteyksissä olen sanonut että myös Toyotalla voi olla ja on vikaantuvia yksilöitä...ikiliikkujaa sekään ei ole keksinyt.
Vikojen määrä pitää vain aina muistaa suhteuttaa likenteessä olevaan automäärään. Näin suhteutettuna Toyota on yhä yksi markkinoidemme vähävikaisimpia autoja. Tämä suhteutus ilmenee hyvin esim. katsastuslaitoksen tilastoista.
Se että kolme saman vian kiusaamaa autoa osuu samaan ryppääseen herättää aina monta kysymystä...saman sarjan alihankintaosan vika tms.
Toivottavasti uudet Skodat ovat samoilla kuskeilla että nähdään muutaman vuoden päästä onko ajotyyleissä vikaa vai löytyikö vika autoista. Huollon töpeksintään en usko jos ne on ajallaan merkkihuolloissa tehty.
Muuten... itse valitsisin todennäköisesti myös Skodan jos VAG-ryhmästä pitäisi poimia. Hinta- / laatu- / varustelusuhde mielestäni parhain.
Toyota ja muut japanilaiset lähtivät aikoinaan rynnistämään alemman hintaluokan autoilla, mm. Corolla, Sunny, Civic, 323 jne. Pikkuauto oli helppo ja halpa korjata itse, varaosat halventuivat kun -70 luvulla tuli erilaisia varaosaliikkeitä. Kuka omaa varaosan vaihtoa morkkaisi - ei varmasti kukaan. Japanilaisten suuri määrä, Ladojen jälkeen, oli omiaan pönkittämään niiden arvostusta, muuta ei silloin ollut samaan hintaan saatavilla.
Meillä Suomalaisilla on kaikilla todennäköisesti omat muistot jostakin japsista joka silloin aikoinaan edusti jotain muuta kuin ent. Itä-Blokin ja Neuvostoliiton autot, muistot ovat pääsääntöisesti hyviä ja lämmittävät, sekä paranevat vuosien mittaan.
Näin minullakin, vaikka kaikenlaisia vanhoja USA-rotiskoja oli tuolloin alla, niiden kanssa joutui takuulla touhuamaan enemmän kuin japsilla ajavan, varsinkin osien puute järkihintaan -70 luvulla oli arkipäivää.
Nyt uusi sukupolvi kokee samanhenkisen japanilaisautojen buumin, myös Euroopassa jossa asia on heille kohtalaisen uusi.
En osaa luettuani tämän threadin sanoa, tuleeko minusta mahdollisesti joskus Japanilaisen tai Korealaisen uuden auton omistaja? Tuskin, EU-rintama on kova ja sieltä saa upeita autoja jotka ovat todella hyviä ja turvallisia ajaa sekä omistaa. Saksan kokonaismyynnistä Japanilaisten osuus on vain n. 2% tällä hetkellä, vaikka myyntilukujen nousuilla merkkikohtaisesti on helppo kikkailla.
SixPack kirjoitti:
En osaa luettuani tämän threadin sanoa, tuleeko minusta mahdollisesti joskus Japanilaisen tai Korealaisen uuden auton omistaja? Tuskin, EU-rintama on kova ja sieltä saa upeita autoja jotka ovat todella hyviä ja turvallisia ajaa sekä omistaa.
Varmasti näin...saman voi tosin sanoa myös nykyajan Japanilaisperäisistä autoista, joista monet on sekä suunniteltu että valmistettu euroopan maaperällä ja rakennettu tehtaissa jotka antavat työtä tuhansille EU-kansalaisille
Meillä Suomalaisilla on kaikilla todennäköisesti omat muistot jostakin japsista joka silloin aikoinaan edusti jotain muuta kuin ent. Itä-Blokin ja Neuvostoliiton autot, muistot ovat pääsääntöisesti hyviä ja lämmittävät, sekä paranevat vuosien mittaan.
Näin minullakin, vaikka kaikenlaisia vanhoja USA-rotiskoja oli tuolloin alla, niiden kanssa joutui takuulla touhuamaan enemmän kuin japsilla ajavan, varsinkin osien puute järkihintaan -70 luvulla oli arkipäivää.
Nyt uusi sukupolvi kokee samanhenkisen japanilaisautojen buumin, myös Euroopassa jossa asia on heille kohtalaisen uusi.
En osaa luettuani tämän threadin sanoa, tuleeko minusta mahdollisesti joskus Japanilaisen tai Korealaisen uuden auton omistaja? Tuskin, EU-rintama on kova ja sieltä saa upeita autoja jotka ovat todella hyviä ja turvallisia ajaa sekä omistaa. Saksan kokonaismyynnistä Japanilaisten osuus on vain n. 2% tällä hetkellä, vaikka myyntilukujen nousuilla merkkikohtaisesti on helppo kikkailla.
Kyllä meidän porukoissa noihin aikoihin lähinnä naureskeltiin "riisi-kupeille". Ihmeteltiin suureen ääneen, jos tuttavapiirissä joku erehtyi japskin ostamaan.
Tänä päivänä euro-auton omaavia sukulaisia sekä tuttavia on yhä vain vähemmän!
Se että kolme saman vian kiusaamaa autoa osuu samaan ryppääseen herättää aina monta kysymystä...saman sarjan alihankintaosan vika tms.
Toivottavasti uudet Skodat ovat samoilla kuskeilla että nähdään muutaman vuoden päästä onko ajotyyleissä vikaa vai löytyikö vika autoista. Huollon töpeksintään en usko jos ne on ajallaan merkkihuolloissa tehty.
No minun käsittääkseni Toyota kyllä tekee itse vaihteisto/kytkin pakettinsa, mutta voin olla väärässäkin. Sinänsä varmaan jotain ongelmaa tuotantoprosessissa on ollut, kaikki kolme tulivat samaan aikaan ja olivat täysin samanlaisia yksilöitä. Enkä usko myöskään että kaikki kolme kuskia ovat ajaneet väärällä tyylillä, varsinkin kun yksi halusi vielä ostaa auton firmalta itselleen sen jälkeen, kun oli käyttänyt sitä työsuhdeautona uudesta asti.
Tuo on kyllä mielenkiintoista, jos Toyotassa on vikaa, se on kuljettajan syytä, jos euromerkissä, vika on huonossa laadussa. Miksi minulle ei avaudu tuo logiikka? Firmalla on myös muun maalaisia autoja, esim paljon ajettuja VW Passatteja ja Golffeja, eikös niiden sitten pitäisi olla koko ajan pajalla? Vaan kun ei ole, vaan noissa Toyotissa on ollut suurimmat murheet, Volkkareiden viat on ollut melkein uutena, jolloin ne ovat menneet takuuseen.
Lisäksi monella foorumilla on viitattu Yarisken ensimmäisten versioiden laatikko-ongelmiin Itse tiedän yhden yksilön mihin on myös vaihdettu laatikko, tosin takuuna. Mutta nuokin on varmaan vaan huonoja kuskeja..
Tämähän nyt meni hieromiseksi...älä laita kuitenkaan sanoja suuhuni.
Aikaisemmista kirjoituksista ei vain oikein irronnut ovatko autot olleet koko ajan samoilla käyttäjillä eli silloin on aina mahdollisuus että myös kuskeista löytyy vikaa.
Muutoin kyseinen vika viittaisi tiettyyn sarjaan. Kyseistä Aven mallia (muistaakseni 97-2003 ) on myyty sen verran että jos laatikoissa olisi laajemmassa mittakaavassa vikaa, autoja olisi tienposket ja pajat täynnä ja julkisuudessa asiaa olisi varmasti puitu perusteellisesti.
Jos ja kun autoissa oli vikaa...homma ok ja uusi kalusto korjaa tilanteen. Kuskien tai auton huolimattoman käytön mahdollisuuden näyttää uusi kalusto muutaman vuoden ja kilometrien päästä.
Yksinkertaista, eikö vaan
Kokemusta -99 Avensiksesta, millä ajettu vähän yli 100tkm eikä ole vielä ollut pienintäkään vikaa (no lähivalopolttimo on mennyt rikki). Pelkästään huollot on tehty = nokkaremmi ja öljyt vaihdettu.
Kaikki toimii sähkölaseista, peileistä, keksuslukosta, ajonestosta ym. ilmastointiin aivan moitteetta. Saa nyt nähdä miten sitten vaihteiston käy seuraavan 100tkm aikana, vielä ei rutise eikä ujella.
Sixpackin tutut poromiehetkö ne faktaa sitten kertoo siellä Inarin Essolla? Kerrotko nyt mitä pikkuvikoja on ilmennyt, niin tietää olla varuillaan?
En oikein usko. Enemmänkin myös Toyoon on alkanut ilmaantua vikoja sitä mukaa, kun tekniikkaa on muutettu nykyaikaisemmaksi ja ajo-ominaisuuksia parannettu. On todella helppoa tehdä taatusti toimiva auto jos siinä ei ole monimutkaista tekniikkaa - sellaisiahan ne vanhat japsit olivat. Niissähän oli kaikki tekniset ratkaisut yksinkertaisuuden lisäksi varmuuden varalta vielä kopioitu Euroopasta, miten niihin siis olisi voinutkaan tulla vikoja kun mitään uutta ei ikinä kokeiltu? Nyt kun on alettu tekemään jo vähän edistyneempiä autoja, on myös alkanut löytyä vikayksilöitä. Ihan sama kehityskulku kuin eurooppalaisillakin oli, ei saksalaisessa laatuautossa ollut vuosina (noin!) 70-90 lainkaan vikoja ja kilsoja se nieli nöyrästi yli miljoonan. Sitten alettiin kehittää elektoroniikkaa ym ja ilmestyi satunnaisia vikoja, nyt minusta suunta on eurooppalaisilla selkeästi ylöspäin laadun suhteen. Eikä se eurooppalainen laatu kuitenkaan missään vaiheessa niin katastrofaalista ole ollut kuin tältä palstalta voisi kuvitella.
Ruostesuojausta eivät japsit osanneet silloin 70-luvulla tehdä, eivätkä useimpien merkkien kohdalla näköjään ole paljon vieläkään oppineet. Ajo-ominaisuuksien puoleen en ole vielä ajanut yhdelläkään Toyotalla, joka olisi minusta ollut hyvä ajaa. En väitä, että ne nykyään olisivat erityisen huonojakaan, mutta joka kerta kun olen autoa valinnut, on eurooppalainen ollut selkeästi parempi ja mukavampi auto ajaa.