Octavia tuotti pettymyksen

15 kommenttia

Kävin tuossa jo valmistautumassa kevään autokuumeeseen ja katselemassa puolivakavissani perheautoa. Liikkeessä myyjä sattui mainostamaan uudenkarheaa diesel-Octaviaa ( Hatchback ), joka oli sopivasti nosto-oven edessä. No, ajattelin, kokeillaan nyt tätäkin kun en ole tällaisella ennen ajanut. En kyllä missään vaiheessa ole ajatellut ostavani Skodaa lähinnä sen epäesteettisen ulkomuodon ja Skoda-imagon vuoksi, mutta ainahan se on kiva kokeilla kaikenlaisia vempeleitä, varsinkin tätä, joka kuuluu ehdottomiin hittituotteisiin Suomessa. Pitihän se tietää, miksi Octavia miellyttää niin monia. Tutustuminen tuotti seuraavanlaisia tuloksia..



Huonoa



- epämääräinen ohjaus, ei juuri suuntavakavuutta

- penkin etureuna liian ylhäällä, painaa reisiä

- luontevaa ajoasentoa ei ollut säädettävissä

- kojetaulun keskikonsoli painaa koko ajan oikeaa polvea

- vähän pääntilaa

- sammuilee kylmänä

- dieselin tärinä

- dieselin epämiellyttävä ääni

- kömpelö avain

- liian pienet nappulat ( esim. penkin lämmitys )

- takaluukku ei jaksa nousta ylös ( ehkä yksilövika )

- takaovet liian pitkät ja epäkäytännöllisesti muotoillut

- halvannäköinen kojetaulu

- turvavyö hankala repiä pilarista esiin



Hyvää



- iso tavaratila

- istuinten sivutuki

- vääntö ( silloin kun ei sammu )

- sujuva vaihteisto ( pakkia lukuunottamatta )

- nätti vaalea sisusta

- oletettavasti hyvä jälleenmyyntiarvo

- kevyt kytkin



Kaikenkaikkiaan aikamoinen pettymys. Autossa oli niin monta käytännön pikkuriesaa, että jos tällaisella pitäisi joka päivä ajaa, niin tuskaista se olisi.



Onkin kummallista, että Octavia on saanut niin suuren suosion. Ei se ole edes luokkansa halvin, esimerkiksi Chevy Cruze on paljon edullisempi. Ehkä Skodan suosio johtuu siitä, että ihmiset mieltävät sen Volkswageniksi, jonka kuitenkin saa halvempaan hintaan. Toisaalta Skodan imago sopii suomalaiseen pröystäilemättömään mentaliteettiin: voi ajaa tilavalla, uudella autolla, joka ei kuitenkaan aiheuta mitään huomiota tai kateutta.



Tietysti jos Skodan omistaja on tyytyväinen peliinsä, mikäs siinä. Tämä oli vain yhden satunnaisen koeajajan näkemys. Suosittelen kuitenkin, että Skodaa harkitsevat kävisivät ajamassa muutaman muunkin merkin. Voivat saada itseään miellyttävämmän auton suht samaan hintaan..

  
  • Hiukan ihmettelen moitteita etutiloista. Omasta mielestä kuskin paikka oli Ocussa todella hyvä. Penkki vähän kova, mutta toisaalta sopivan jämäkkä pidempään reissuun, ja ajoasento osui kohdalleen just eikä melkeen. Oliko pääntilaa liian vähän edessä vai takana? Kohtalaisen pitkä kuljettaja täytyy olla jotta pää hipoo kattoa. Ja mitäs hankaluuksia se turvavyö voi aiheuttaa? :smile:



    Kojelaudan nappulaviidakon suhteen Skodan ja Volkkarin tuotokset on taas mielestäni markkinoiden parhaita. Ainakin omille näpeille nappulat ovat riittävän isoja ja selvästi merkittyjä. Esim. Opelilta löytyy tämän suhteen melko hirvittäviä ratkaisuja.



    Ohjaus oli mielestäni Ocussa ihan hyvä ja tunnokas (sähkötehosteiseksi), mutta tuon suuntavakavuuden puute ei tullut yllätyksenä. Ilmeisesti auto on kohtalaisen herkkä rengastukselle, sillä kesällä meni kuin juna mutta talvella ei tahtonu mahtua kaistalle.



      
  • Eikä japsi-Anderssilla suinkaan ollut mitään ennakkokäsityksiä autosta, jotka olisivat voineet vaikuttaa lopputuomioon?

      
  • Tottakai olen puolueellinen, niinhän me kaikki olemme. Omalta kohdaltani voin sanoa, että tuo puolueellisuus johtuu siitä, että minulla on ollut paljon positiivisia kokemuksia japanilaisista autoista ja saksalaisista taas vähän enemmän negatiivisia.



    Silti tällä hetkellä ajan saksalaisella tila-autolla. Se onkin yksi syy, miksi moitin Octavian etutiloja. Olin ehkä liiaksi tottunut tila-auton avaruuteen. Joka tapauksessa Octaviassa pääni ei ottanut kattoon, mutta sivulla oven yläreuna/katto kyllä hipoo hiuksia, mikä ei ole miellyttävää. Varmasti sama ilmiö on monessa muussakin ko. luokan autossa - myös japseissa.



    Turvavyön repimisellä tarkoitin sitä, että pitää olla pitkät kynnet, jotka voi sovittaa vyön ja pilarin väliin, että saa vyön otettua esille. Varmasti yleinen puute monessa nykyautossa, ei niinkään yleinen vanhemmissa, joissa vyö on valmmiiksi sentin, pari "ilmassa" pilarista.



    Tuo kirjoittamani Octavian puutelista perustuu havaintoihini. Samoin kuin kehulista. Hyviin puoliin voisi vielä kai lisätä kestävyyden, onhan Octavia tilastoissa menestynyt.



    Ja vaikka arvostankin japsiautoja, ei minulla ole mitään saksalaisautollakaan ajamista vastaan, jos auto vain miellyttää. Audi A5 Sportback kyllä kelpaisi ja kakkosautoksi vaikka VW:n Scirocco tai tuleva Beetle, josta tuoreet kuvat autoblog.com:issa.

      
  • simppa:

    Eikä japsi-Anderssilla suinkaan ollut mitään ennakkokäsityksiä autosta, jotka olisivat voineet vaikuttaa lopputuomioon?




    Eikö mieluummin pysytä asiassa, elikkä Skoda Octaviassa. Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.

      
  • asiallinen kertomus kaverin omista kokemuksista olkoot sitten puolueellisia taikka ei...



    kerro millainen on mielestäsi tuo skoda imago?

      
  • ddr5:

    simppa:
    Eikä japsi-Anderssilla suinkaan ollut mitään ennakkokäsityksiä autosta, jotka olisivat voineet vaikuttaa lopputuomioon?


    Eikö mieluummin pysytä asiassa, elikkä Skoda Octaviassa. Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.




    samoin kuin sinun useasti toistuvat ranskalais autoja vastaan käyty kampanjointi...

      
  • Minulle tulee Skodasta mieleen päällimmäisinä seuraavat asiat:

    sosialismi, Tsekkoslovakia, kommunismi, Neuvostoliitto, takatuuppari ja 120.



    Nämähän ovat kuitenkin vain mielikuvia. Olenkin pohtinut, että ehkäpä nykypäivänä Skodalla ajaa keskimäärin sellainen ihminen, jonka rahat eivät riittäneet Folkkariin? VAG piti kuitenkin saada, niin sitte tyydyttiin Skodaan.

      
  • J R:

    Minulle tulee Skodasta mieleen päällimmäisinä seuraavat asiat:
    sosialismi, Tsekkoslovakia, kommunismi, Neuvostoliitto, takatuuppari ja 120.

    Nämähän ovat kuitenkin vain mielikuvia. Olenkin pohtinut, että ehkäpä nykypäivänä Skodalla ajaa keskimäärin sellainen ihminen, jonka rahat eivät riittäneet Folkkariin? VAG piti kuitenkin saada, niin sitte tyydyttiin Skodaan.




    Mä ajaisin paljon mielummin Superb-farkulla kuin Passatilla vaikka olisivatkin samanhintaisia. Epäilen, että Skoda on edelleenkin autona Passatia parempi Passatin uusiutumisesta huolimatta.

      
  • Esim. mainittuun chevy cruzeen verrattuna ocu vetää voiton 10-0 jos katsotaan mm. sitä, minkälainen valikoima erilaisia vaihtoehtoja, niin vetotavan, koneiden kuin vaihteistojen ja niiden yhdistelmien osalta on tarjolla. Löytyy kaikille jotain, toisin kuin sinänsä näpsäkän näköisessä korealaisessa, joihin ei juuri esim. lisävarusteita ole, vain ne mitkä tehdas on tarpeelliseksi nähnyt autoon laittaa.



    Ei tietenkään ocun ole tarkoituskaan kaikkia miellyttää, mutta jos vertaa vaikka saman kokoluokan golfiin, ei se ole ainakaan yhtään halvemman tuntuinen, tilavampi se on ja samaan hintaa paremmin varusteltu.

      
  • J R:

    Olenkin pohtinut, että ehkäpä nykypäivänä Skodalla ajaa keskimäärin sellainen ihminen, jonka rahat eivät riittäneet Folkkariin? VAG piti kuitenkin saada, niin sitte tyydyttiin Skodaan.




    Onko sinulla tapana ostaa juuri niin kallis auto kuin mihin rahasi riittävät?

      
  • NHB:

    J R:
    Olenkin pohtinut, että ehkäpä nykypäivänä Skodalla ajaa keskimäärin sellainen ihminen, jonka rahat eivät riittäneet Folkkariin? VAG piti kuitenkin saada, niin sitte tyydyttiin Skodaan.


    Onko sinulla tapana ostaa juuri niin kallis auto kuin mihin rahasi riittävät?






    Itse näen asian taas niin, että skodan ostajat ymmärtävät sen että he saavat vähintään yhtä laadukkaan, mutta paremmin varustellun ja muiltakin ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyvän auton kuin vw, vähemmällä rahalla, ja sen ylimenevän osan voi sitten laittaa johonkin järkevämpään...

    :lol:

      
  • Itse taas uskoisin Skodistien seuraavan paljon autolehtien vertailuja ja tekevät päätöksen varmasti pitkälti sen perusteella tyyliin "no kun tää on se testivoittaja." Ihan samalla tavalla oli Opelin kohdalla 90-luvun lopulla. Silloinhan Opel meni myyntitilastoissa joku vuosi jopa Toyotan ohitse. Testimenestyksellä ja myynnillä on selvä yhteys. Veikkaisinkin, että jos Toyota olisi se testivoittajamerkki, sen markkinaosuus Suomessa olisi aivan ylivoimainen.

      
  • Nykyisin Skodalla ei ole juuri mitään hintaetua. Tietysti joissakin valinnoissa se on edullisempi, mutta ei välttämättä kaikissa. Paljon vaikuttaa myyntityökin. Ja loppujen lopuksi se maine, eli harva ajattelee enää 70-80- lukua. Ajatteleeko Audin ostaja -60-lukua?

      
  • finman:

    ddr5:
    simppa:
    Eikä japsi-Anderssilla suinkaan ollut mitään ennakkokäsityksiä autosta, jotka olisivat voineet vaikuttaa lopputuomioon?


    Eikö mieluummin pysytä asiassa, elikkä Skoda Octaviassa. Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.


    samoin kuin sinun useasti toistuvat ranskalais autoja vastaan käyty kampanjointi...




    Kokemukseni ranskalaisista ovat omakohtaisia kokemuksia. Toisin kuin erään Simpan Toyota-arvioinnit, jotka perustuvat enemmänkin tunnepohjaiseen epätasapainoiseen hetken mielijohteesta tehtyihin analyyseihin kuin omakohtaisiin kokemuksiin.

      
  • Skoda oli taannoin saksalaisessa (ADACin ?) tutkimuksessa laadultaan paras VAGin tuote, toisena Seat ja Vokkelo vasta kolmas...



    Tosin ei vaimokaan kuulemma suostu Skodasta julkisella paikalla nousemaan :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit