Liikaa vempaimia

22 kommenttia

Uusissa autoissa on kaikennäköisiä varusteita ja tekniikkaa, millainen on nykyauto viidentoista vuoden päästä/300tkm päästä.

  
  • Uudessa E-mallin mersussa on 115 kpl erikokoisia sähkömoottoreita. Kaverini Frankfurtista kertoi, että ennen melko tuntematon ilmiö naurattaa baanoilla, uudet mersut pelti pystyssä. Niitä ei tästä syystä kovin montaa ole esim. takseihin Suomessa myyty. Monilla on käsitys, että ovat taksin kyydissä E-mallia ajelleet, mutta useimmissa tapauksissa kyseessä on C-malli, se jossa kuljettajan penkki on ihan edessä jotta takamatkustaja luulee istuvansa isossa autossa. Toisaalta on harmi, jos auton käyttöikä loppuu hienojen vempaimien vuoksi, kun autot ei enää ruostu käsiin.

      
  • Vai että konepelti pystyssä... seuraavaksi halpa ja yksinkertainen auto. :frowning:

      
  • Vanha totuushan on että mitä vähemmän kirjaimia auton takaluukussa on, niin sitä varmempi ostos se on käytettynä...

      
  • Ikävää tietenkin, jos mielestään turhan vempeleen aiheuttamana jää tielle. Tai se vempele voi tuntua turhalta lähinnä, koska ei ymmärrä sen tuottamaa hyötyä. On hyvä myös muistaa, että monet kaikkein parhaina ja haluttavimpina pidetyt autot ovat täsmälleen juuri niitä suurimpia mikroprosessoriviidakoita.
    Itse en ainakaan näiden huhupuheiden perusteella muuta arvostuksiani, vaikka olenkin kuullut, että puolestaan BMW:n uudet 5- ja 7-sarjat olisivat erittäin epäluotettavia vikapesiä. Hyvä kysymys tietenkin on, että kuinka paljon nämä jutut ovat vain kateellisten panettelua. Sillä kun oikeasti katsoo kadunvarsille, uusista autoista sinne on jäänyt lähinnä tyyliin Ladoja. Sitä ainutta nykyautoa, joka sopii niiden mieleen, jotka eivät halua "vempaimia".

    Aika usein ihmettelen, miksi ihmiset valittelevat nykyautoista, kun "niille ei voi itse tehdä mitään, niiden elektroniikka hajoaa, ne näyttävät kaikki samoilta" jne. ja silti hankkivat aina uusia autoja. Selviäisiväthän he halvemmalla ja kenties tyytyväisempinä hankkimalla vanhemman auton?

      
  • BMW 5-sarjasta olen lukenut että niitä "vempaimia" on vaikea käyttää ja jos kaiken lisäksi niihin tulee vikoja... siinähän tulee ihan hulluksi!
    Jos tuollainen nykyinen uusi bemari 5-sarja, vaikkapa kymmenen vuoden päästä alkaa reistailemaan kokoajan pahasti. Niin kuka haluaa edes ostaa uutta bemaria kun tietää että siitä voi tulla vikapesä.
    Toistaiseksi ainakin vielä bemarit ovat olleet luotettavia autoja.

      
  • "Jos tuollainen nykyinen uusi bemari 5-sarja, vaikkapa kymmenen vuoden päästä alkaa reistailemaan kokoajan pahasti. Niin kuka haluaa edes ostaa uutta bemaria kun tietää että siitä voi tulla vikapesä."

    Todella harva uuden 500-sarjan ostaja kuvittelee ajavansa autollaan kymmentä vuotta. Tuon luokan autot ovat suureksi osaksi työsuhdeautoja, joita pidetään 2-3 vuotta.

    Erilaiset huoltosopimukset tulevat varmasti lisäämään suosiotaan.

      
  • Asian voisi ilmaista yksinkertaisemmin.
    Kuka veisi tietokoneensa ulos, kuumaan, kylmään, pakkaseen, sateeseen, kosteaan ? Moneksi vuodeksi.

    Tätä elektroniikan ja datan määrää ja niiden toimivuutta olen epäillyt eri kirjoituksissa, varsinkin Suomen olosuhteissa.

      
  • Pitäiskö jatkossa ostaa sitten yksinkertaisempia autoja, siinä on pulma. Ei kukaan halua hajoavaa autoa. :confused:

      
  • Veikkaan, että lähitulevaisuudessa sekä uusissa että käytetyissä autoissa putkahtaa erilaisia omituisia sähkövikoja, merkkiin tai valmistajaan katsomatta. Ei ne mannereurooppalaisia tule haittaamaan, vaan lähinnä Pohjois-Ruotsalaisia, -Suomalaisia ja ehkä Venäläisiä.
    Auton käyttöohjekirjaan tulee maininta, että mikäli yllättävä sähköongelma ilmenee, hinauttakaa autonne lämpimään tilaan sulamaan. Siihen lauseeseen kiteytyy kaikki ongelmat, ja kädet pestään hommasta.

    Ketä kiinnostaa jonkun 100 000 auton markkinat. Autoja valmistetaan miljoonia, eikä autoa työnnetä -30 asteen pakkaslaboratiorioon ja katsotaan miten käy, teknikot tietävät, että huonosti. Eihän sitä tulla sellaisissa olosuhteissa edes käyttämään, hullua touhua se olisi !

    Jossain aivan Pohjois-Lapissa voi sähkölaitteet toimia hyvinkin, sillä ilma on kuivaa talvipakkasilla.

      
  • Ja sitten kun me emme saa kuin vikaisia autoja. Ajamme täällä Suomessa vanhoilla 1990-luvun autoilla vielä vuonna 2040, kuten Kuubassakin ajellaan vanhoilla autoilla. Mutta meillä on vähän eri syyt. :wink:

      
  • Kyllä se vaan on niin, että ne vempaimet lisäävät mukavuutta tai ominaisuuksia useimmissa tapauksissa. Kyllä mulle maistuu kivat ominausuudet. Käytetttävyys pitää toki olla kunnossa=helppo käyttää - mikä ei ihan kaikissa malleissa ole onnistunut.

      
  • Eipä tule mieleen yhtään turhaa varustetta tai vempainta. Yritin pinnistää aivosoluja, mutta tulin siihen tulokseen, ettei turhaa varustetta olekaan. Moni varuste tuntuu turhalta sellaisesta, jonka autossa ei sellaista ole. Esim. sähköpenkki. Monen mielestä turha, mutta päinvastoin, varsinkin jos autolla on useampi kuin yksi käyttäjä, silloin erittäin mukava keksintö.

    Saattaa nykyautot 10-15 vuoden päästä vikapesiä ollakin, mutta kuka sellaista edes ostaa. Sen ikäisessä autossa on yleensä sitten jo muutakin vikaa, kuin renaava elektroniikka. Ok, ok, autot on helvetin kalliita, mutta pakkoko on ostaa vanha rihne, sillä rahalla saa kyllä uudemmankin, jos vähän pienempi kelpaa.

      
  • Jos kaikki vaihtavat autoa useasti ja kokoajan... kuin on käynyt nykyisille "kestäville" kodinkoneille...

      
  • [quote title="17.06.2004 klo 09:21 pkj kirjoitti"]
    Eipä tule mieleen yhtään turhaa varustetta tai vempainta. Yritin pinnistää aivosoluja, mutta tulin siihen tulokseen, ettei turhaa varustetta olekaan. Moni varuste tuntuu turhalta sellaisesta, jonka autossa ei sellaista ole. Esim. sähköpenkki. Monen mielestä turha, mutta päinvastoin, varsinkin jos autolla on useampi kuin yksi käyttäjä, silloin erittäin mukava keksintö.

    Meillä jotkut vempaimet ovat turhia esim. em. sähköpenkki. Kerran se on siihen oikeaan asentoon käännelty eikä ole tarvinnut koskea sen jälkeen. Ja sähköpeilit nekin on säädetty siihen oikeaan asentoon kerran. Takalasin lämmitintä olen joskus kokeillut, sen verran, että tiedän sen toimivan. Mutta ilmastoinnin ottaisin mielelläni.

      
  • Sähköikkunoista on välillä ollut harmia kun olen jotenkin kummasti nojannut niin silloin ne ovat auenneet. Talvella sähköikkunoita on vaikea saada auki. Ei veivaaminen ainakaan meidän auton takaikkunoiden osalta ole raskasta. Eikä Astrassakaan ole kovin raskasta veivata edessä eikä takana. Ikkunan saa juuri siihen "asentoon" kuin haluaa. Jos auto ei ole käynnissä, veivaaminen on kätevää...

      
  • Saksalaisen ADAC järjestön mukaan on yleisin vika tänä päivänä sähkövika. 24,7% kaikista automerkeistä ja malleista yhteensä, jotka ovat jääneet tien päälle, satoi tai paistoi, on tullut senlaatuinen häiriö sähköjärjestelmään, -ohjaukseen, että on tarvittu hinuri paikalle. Muut viat tulevat sitten kohtalaisen kaukana perässä.

    Katsotaan nyssi nämä Suomen kosteat syksyt ja minkälaiset talvet täällä rupeaa olemaan. Kovilla pakkasilla on takuuvarma, että usein tarvitaan hinuria näissä aivan uusissa autoissa. Kaikki vempaimet ja ohjausboksit eivät tule toimimaan -20 -30 asteen pakkasissa. Saattaa olla hyvä pitää se vanha kuppanen Corolla tai Golf vara-autona! Tuommoisessa pakkasessa jos jää tien päälle kone sammuksissa on kohta leikki kaukana, kylmä tulee hiivatin nopeasti.

      
  • Kyllähän autotehtaat pyrkivät ainakin toteamaan toimivatko autot pakkasessa. Olen ollut maisemissa Lapissa kun BMW, Porsche ja MB testailivat autojaan -40C pakkasessa.

    Suuntaus on kaikissa laitteissa, että MTBF:ää lyhennetään kaiken aikaa. Onhan tuossa järkeäkin, koska laitteet autot yms. ovat vuosi vuodelta halvempia valmistaa (samalla absoluuttisella summalla saa enemmän "vempaimia")pääsee pienemmällä investoinnilla kiinni hyvään laitteeseen, se kestää 5-7 vuotta, ei kun romikselle ja uutta hankkimaan.

    Yllätyin suuresti päivänä muutamana kun paikallisessa lehdessä oli mainos Daewoo jotakin 1.0, pieni citykinneri, ohjaustehostin, sähkölasit, ilmastointi, airbagit, 2 vuoden takuu jne ja hintaa uutena 11.000 euroa! Joitain vuosi sitten tuohon rahaan ei tainnut juuri autoa saada!

    Audista tuli mieleen hauska vempain "turhien" listalle. Kaverillani on Audi A6 2.4 quattro - 00 ja hän ihmetteli, että kun bensa eberi ei toimi (käynnisty) kylmemmässä kuin -25C. Aikansa sitä selvittäessään Audi liikkestä tuli Saksanmaalta tieto, että laitteen käynnistyminen on estetty -25C alemmissa lämpötiloissa! Eikös yksi tuollaisen laitteen etuja ole se, että sähköttömällä seudulla saa auton kovillakin pakkasilla käyntiin!

    Kävi itselläni volkkarin kanssa toissa uutena vuotena, että olin mökillä, jossa ei ole sähköjä, aamulla autoa käyntiin -42C, hyvin pyöritti muttei käynnistynyt, varmaan estetty sekin, silloin tuli mieleen eberin hankkiminen. No oli siinä se etu, että eikun tupaan, konjakkia koneeseen (siis omaan) ja odottelemaan ilmojen lämpeästä, vajaan viikon päästä auto käyntiin ja kotiin.

      
  • Tuli vain mieleen, että lämmin talli saattaisi olla edellytys nykyauton toiminnalle. Minulla on ollut aina talli eikä autoissani ole ollut ainoatakaan sähkövikaa. Se nyt ei tietenkään ole vielä mikään todeste aiheesta. Entistä harrasteautoani oli kuitenkin säilytetty tallissa ja kaikki johtoliitokset oli kunnossa ja useat ruuvit puhtaita toisin kuin varaosa-autossani, jonka säilytystavasta ei ole tietoa. Parikymmentävuotiaassa autossa jopa sisustuksen ruuveissa oli ruostetta. Vaikka tallia usein moititaan ruostumisen nopeuttamisesta (jota en allekirjoita), sähkölaitteet ehkä pysyvät paremmin kuivina ja toimintakuntoisina.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 07:18 wxyz kirjoitti
    Audista tuli mieleen hauska vempain "turhien" listalle. Kaverillani on Audi A6 2.4 quattro - 00 ja hän ihmetteli, että kun bensa eberi ei toimi (käynnisty) kylmemmässä kuin -25C. Aikansa sitä selvittäessään Audi liikkestä tuli Saksanmaalta tieto, että laitteen käynnistyminen on estetty -25C alemmissa lämpötiloissa!


    Tuo on Audilta tosiaan surkea juttu. Mitähän suunnitteluosasto on ajatellut? Ettei bensa syty?
    Samasuuntainen homma oli armeijalla Rovaniemellä kun testattiin NASU:un eri moottorivaihtoehtoja. Toyotan 2.4, VW:n 2.4 ja Chevyn 6.2 l. Senverran on sanottava, että Toyotan kone ei kestänyt pätkääkään raskasta ajoa, mäntä paloi lähes heti puhki, ei liioin LT:n vaikka 6-kone olikin. Chevyn dieseli pyörittää näitä nyt ongelmitta. Mutta VW:n teknikot olivat säätäneet moottoria asentaessaan ilman sisäkierrolle kun pakkasta -6. Voitte arvata kun koeajossa täydellä miehistöllä taisteluvarustuksessa ikkunat olivat aina huurussa, ajoi miten vain. Ennen pitkää homma selvisi, ja ärräpäitä meni paluupostissa nixmanneille.

    Pahin pakkanen jossa olen 6,2 diesel Starcraftilla ollut on Karigasniemellä -42 yöllä, päivällä -38. Muut sanoivat ettei tuo lähe ennenkuin kesällä. Eberi päälle 20 min, hehkutus ja jyrähti käyntiin.
    Ja koko laitos toimi muutenkin ongelmitta, no pitäähän sen, onhan Dawson Creekissä ja muualla Canadassa joskus -60. Autot käyvät yötä päivää tyhjäkäyntiä ellei ole erillistä moottorilämmitintä. Tästä mielenkiintoinen reportaasi kuvineen Auto Motor und Sport lehdessä.

      
  • Nykyautoissa ei ole oikeita vikoja sähkö- sun muita pikkuvikoja. Vai?

      
  • Tuomas, lue vähän ylemmäs, jossa kerroin ADAC:in tilaston.
    Kaikista tielle jääneistä autoista Saksassa, kesät-talvet, ovat sähköviat syyt jotka ylivoimaisesti keskeyttää ajon.

    Uusilla MB:llä on pahoja ongelmia Saksassa. Tyytyväisyyskyselyn mukaan tippunut nyt sijalle 17, syyt jatkuvasti reistaileva sähköt, joihin ei kukaan saa tolkkua. Auto motor und sport lehti totesi myös, että joka testin yhteydessä on esim. MB:ssä jokin sähkölaite reistaillut, polttoaineen ohjaus, ESP varoittaa koko ajan kuivalla asfaltilla, turvatyynyen valot...näitä oli listattu aika liuta.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 20:31 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    02.07.2004 klo 07:18 wxyz kirjoitti
    Audista tuli mieleen hauska vempain "turhien" listalle. Kaverillani on Audi A6 2.4 quattro - 00 ja hän ihmetteli, että kun bensa eberi ei toimi (käynnisty) kylmemmässä kuin -25C. Aikansa sitä selvittäessään Audi liikkestä tuli Saksanmaalta tieto, että laitteen käynnistyminen on estetty -25C alemmissa lämpötiloissa!

    Tuo on Audilta tosiaan surkea juttu. Mitähän suunnitteluosasto on ajatellut? Ettei bensa syty?


    Käsittääkseni Eberin ei anneta toimia kovilla pakkasilla, jotta auton akulle jää riittävästi käynnistysvirtaa. Olisihan se muuten ikävää, että auto on kyllä lämmin, muttei jaksa enää käynnistyä. Sama "ominaisuus" on muuten Eberillä varustetuissa Bemareissa. Eräät tahot ovat tietääkseni kyllä kiertäneet ongelmaan lisäämällä autoon toisen akun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit