Renkaat T- vai H-luokka

17 kommenttia

Jos autoon hankkii alemman nopeusluokan kesärenkaat kuin auton teoreettinen huippunopeus on, pitää kuljettajan näkyville pysyvästi liimata tarra, jossa asiasta varoitetaan? Onko asiasta kokemusta, miten poliisi tai katsastusmies suhtautuu, ellei tarraa ole?
T-luokan renakissa olisi parempia renkaita vähemmällä rahalla kuin H-luokassa, tai samalla rahalla saisi paljon paremmat ja turvallisemmat renkaat kuin H-luokassa. Erityisesti erot ovat suuria kesärenkaan tärkeimmässä ominaisuudessa, vesiliirrossa, joten hankkisin mieluummin T-luokan kuin H-luokan renkaat, mutta en aio tarroja liimata. Tuttavapiirissä tiedän ihmisiä, jotka ovat T-luokan renkaat valinneet, vaikka auto kulkisi yli 200 km/h.

  
  • Tuossa pari vuotta sitten yksi tuttu poliisi laittoi Vectraansa alemman nopeusluokan renkaat ja silloin tuli puhe tarra ym. asioista. Kuulemma poliisit eivät käytännössä koskaan puutu nopeusluokkaan, kunhan vain renkaat ovat muuten ok. Katsastuksessakaan ei ole ainakaan tämä kyseinen henkilö koskaan saanut mitään palautetta nopeusluokasta joten etköhän voi turvallisin mielin ostaa alemman nopeusluokan renkaat. Kyllä poliiseillakin vielä maalaisjärkeä (yleensä) on.

    Tuli myös tuosta mieleen että jos tarra pitäisi olla niin miksi sitten sitä ei vaadita talvirenkaiden aikaan? Ja kyllähän moni ajaa vanhat talvirenkaat kesällä loppuun enkä koskaan ole kenelläkään nähnyt mitään varoitustarraa edes taksissa.

      
  • Tuo tarrajuttu onkin mielenkiintoinen, koska yleensä puhutaan, että se tarvitaan jos rekisteriotteeseen merkitty nopeusluokka on suurempi kuin käytettävä rengas. Minulla rekisteriotteessa on maininta V-luokasta, mutta EEC-todistuksessa kuitenkin mainitaan talvirenkaiksi riittävän Q-luokan renkaat. Olisi luontevaa, että mitään tarroja en näin ollen tarvitse. Mikä on katsastusmiehen kanta asiaan? Poliisin en Suomessa usko kiinnostuvan asiasta.

      
  • Itselläni on aina ollut T-luokan renkaat, eikä siitä kukaan (viranomainen) ole ollut kiinnostunut.
    Tosin 200kmh saavuttaminen käytänössä onnistuisi vain vapaassa pudotuksessa, mutta rekisteriotteessa lukee H-luokka.
    Toisin on, jos autolla meinaisi mennä esim Saksaan. Siellä ovat oikeasti tiukkoja kuulemma. Siellä kun monella tekee kuitenkin mieli kokeilla perheauton väitettyä +200kmh huippunopeutta. Voi käydä huonosti niillä GungHo-pinnoitetuilla.

      
  • Minulla ollut kakkosautossa vuosia H-luokan renkaat vaikka pitäisi olla V-luokan renkaat. Kukaan ei ole ikinä puuttunut asiaan. En ole tosin juuri H-luokan alueen yläpuolella autoa kuljettanut.

      
  • Mielenkiintoista. Myös sekin etä kerrotte renkaiden nopeusluokan olevan rekisteriotteessa. Minulla ei sitä otteessa lue, on vain kaksi eri leveys/profiilisuhdetta. Ilmeisesti saan siis laittaa minkä tahansa nopusluokan renkaat, kunhan en ihan kottikärryn renkaita laita. Auton ohjekirjassa on kyllä koon lisäksi myös nopeusluokka H vaatimuksena ja vielä erityisesti varoitetaan laittamasta alempaa luokkaa alle.
    Ihmettelinkin jo aikaisemmin, että mistä se poliisi tai katsastusmies sen auton nopeuden tietää. No, ellei ole rekisteriotteessa, niin tietysti etsimällä tietokannoista auton ilmoitetun nopeuden.

      
  • Itselläni oli samanlainen ongelma uuden (käytetyn) autoni kanssa joten soitin Kuopion katsastuskonttoriin. Siellä insinööriksi esittäytynyt mies kysyi "missä voin ajaa autoni huippunopeutta Suomessa" johon vastasin etten missään. Niin juuri hän sanoi ja kertoi että jos lähden Saksaan tulee minun laittaa tuo tarra ikkunaan mutta muuten voin käyttää alemman nopeusluokan renkaita huoletti.

      
  • Mitä sinulla on tarroja vastaan?

      
  • Ei kai sillä Suomessa käytännössä ole niin väliä, vaikka teoriassa tarra pitäisi olla jos renkaiden nopeusluokka alittaa auton teoreettisen huippunopeuden. En usko että poliiseilta tulee mitään kommenttia jos tarraa ei löydy. Eivät ainakaan sakota. Saksassa ovat kyllä tarkempia. Sinne jos meinaat mennä ni kannattaa suosiolla hankkia H-luokkalaiset. Ite laittasin Suomen oloihin T-luokan renkaat vaikka auton huppunopeus vähän ylittäskin sen 190 km/h. Missään et voi jatkuvalla nopeudella kuitenkaan ajaa tota 190 km/h saatikka yli. T luokkalaiset vaan alle, ovat hankintahinnaltaan halvemmat ja mukavuuskin on normaaliajossa hiukan parempi ku H-luokkalaisissa.

    Tähän vielä sen verran sivusta että en kyllä ymmärrä ihmisiä joiden auton teoreettinen huippunopeus on esim. just hätäsesti 200km/h ja alla pitää olla mahdollisimman suuren nopeusluokan renkaat väh. v-luokan tai vaikka mielummin isommat. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, päin vastoin maksavat enemmän ja kulutuskestävyyskin on yleensä huonompi kuin alemman luokan renkaissa.

      
  • Eräs "fiksu" herra ajoi talvirenkailla joiden nopeusluokka oli 190km/h tai 210km/h, en nyt sitä muista. Ajoi kumminkin reippaasti yli 250km/h ja sitten renkaalle tapahtui jotain (ei kai kestänyt vauhtia, en tiedä). Auto alkoi hiukan heittelehtimään mutta pysyi tiellä.
    Toinen herra ajoi 200 kilometriä tunnissa, 160km/h nopeusluokan renkailla ja haistoi oudon tuoksun autossaan.
    No meidän autossa on aivan turhaan 240km/h:n nopeusluokan renkaat, kun ei sillä ajeta korkeitaan kuin 120km/h. Sama juttu toisessakin autossa kun siinä on nopeusluokka 190km/h.
    Q (taitaa olla 160km/h) riittäisi aivan hyvin Suomen teille.

      
  • Renkaiden nopeusluokissa ei ole kysymys vain siitä, miten lujaa niillä voi ajaa, vaan myös siitä miten hyvin ne käyttäytyvät ääritilanteissa.

      
  • Lainaus:
    07.10.2004 klo 17:26 Torque kirjoitti
    Renkaiden nopeusluokissa ei ole kysymys vain siitä, miten lujaa niillä voi ajaa, vaan myös siitä miten hyvin ne käyttäytyvät ääritilanteissa.

    Eli on sillä nopeusluokallakin täällä Suomessä on väliä. Eli niillä saadaan turvallisuutta. Onko Q ja V renkailla isot erot ääritilanteissa?

      
  • No tosta en oo kyllä kuullu. Ainut on vaan että tällä hetkellä rengasvalmistajat kehittää just noita suurempien nopeusluokan renkaita ja käyttää suurimman osan kehitysresursseistaan niihin. Johtuen lähinnä nykyautojen kasvavasta suorityskyvystä. Niissä on sen takia monesti kehittyneemmät ominaisuudet kuin halvemman luokan renkaissa. T luokastakin löytyy kuitenkin varsin laadukkaita ja pitkälle kehitettyjä renkaita jos vaan tietää mitä ostaa. On kuitenkin totta että monien rengasvalmistajien T luokan renkaat alkaa olla "vanhanaikaisia" ominaisuuksiltaan. Johtuen juuri tuosta kehitystyön suuntautumisesta näin ollen esim. turvallisuus ominaisuudet ei vedä vertoja suurempien nopeusluokkien renkaille. On kuitenkin poikkeuksia niinkuin äsken jo sanoin. Esim. cntinentalilta löytyy varsin kehittyneet T luokan renkaat Continental Eco Contact 3:set jotka varmasti pärjäävät turvallisuusominaisuuksissa suurempien luokkien renkaillekin. Hankinta hinta vaan on halvempi kun suuremmissa luokissa.

      
  • Lainaus:
    08.10.2004 klo 09:53 Tuomas kirjoitti
    Onko Q ja V renkailla isot erot ääritilanteissa?


    Rengasvalmistajat painottavat Q ja V-luokan renkaiden ominaisuuksia eri tavalla.

    Ajatus on, että jos joku haluaa renkaat joilla voi ajaa 240 (tai vieläkin enemmän), haluaa sama ostaja todennäköisesti renkaat joiden ominaisuudet on muutenkin suunniteltu ripeämpään etenemiseen. Ja tällainen ostaja on ehkä valmis maksamaan renkaasta vähän enemmän eikä välttämättä halua maksimaalista ajomukavuutta.

    Toisaalta todennäköisesti Q-luokan renkaita (jos sellaiset kesärenkaat jostain vielä löytyy) haluaa ostaja, jolle tärkeitä ominaisuuksia ovat edullinen hinta, kulutuskestävyys, mukavuus ja rengasmelu tai sitten hinnan lisäksi pelkästään se että rengas on musta, pyöreä ja pitää ilman sisällään.

    Renkaissa on eroa jo T- ja H-luokkienkin välillä ihan laillisillakin nopeuksilla esimerkiksi ajettaessa mutkaista tietä 80km/h. Toki eri rengasmerkkkien välillä ero voi olla vieläkin suurempi.

      
  • Aivan rengasvalmistajat kyllä myös painottavan eri ominaisuuksia juuri noiden nopeusluokkien välillä. W luokan renkaat ovat jo huomattavasti urheilullisemmat kuin esim. T tai H. Renkaita ostaessa kannattakin miettiä mitä renkailta haluaa.


      
  • Kokeilkaapas joskus erot T ja H luokan renkailla esim. pujotteluradalla kelloa vastaan...On muuten aivan uskomaton käyttäytymisero luokitusten kesken... Turvallisuushan se on pääasia ääritilanteissa!!!

      
  • Lukekaapa tuore juttu tuulilasista(www.tuulilasi.fi) "Älä aja kesärenkaita loppuun". Siinä on toisella sivulla juttua myös noista nopeusluokista.

      
  • Tuossa äsken mainitsemassa jutussa kyllä selvästi annetaan ymmärtää että nopeusluokka ei välttämättä suinkaan paranna renkaan turvallisuusominaisuuksia. Siinä sanotaan kyllä että nopeamman ajon renkaissa renkaan muut ominaisuudet joudutaan myös virittämään suuremmille nopeuksille. Se ei kuitenkaan merkitse ääritilanteiden turvallisuutta. Onhan esim. lukkojarrutus tai nopea väistö ihan eri asia kuin kaarreajo kovaa mutkissa. Jutun lopussa annetaan myös ymmärtää että alemman luokan renkaat voivat myös juuri olla turvallisemmat normaaliajossa suomen huonoilla teillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit