luistonesto ilman poistonappulaa on huono homma!

10 kommenttia

Johan otti taas päähän kun suoja on pehmittänyt lumiset tiet enkä meinannut millään päästä pihatietä perille asti.

Luistonesto havaitsi jonkun pyörän luistavan ja löi tehot pois päältä. Kaasu pohjassa kihnutettiin mäkeä ylös konttausvauhtia. Eikä luistonestoa saa millään pois päältä Toyota Priuksessa.

Sydäri meinasi tulla kesällä kun tulin sivutieltä päätielle. Odotin vuoroani ja kun kohtuullinen rako ilmaantui painoin kaasun pohjaan. Vanhoilla, vähemmän älykkäillä, autoilla tässä ei olisi ollut mitään vaikeuksia, mutta tämä hyväkäs oli sitä mieltä että nyt joku pyörä sutaisi ja löi tehot pois. Kiva seistä keskellä risteystä kaasua pumpaten ja odottaa että pääsisi joskus eteenpäin. OFF-näppylä olisi kyllä oltava!

  
  • Jaa-a, Legacyssä ei ole ikinä tarvinnut ottaa pois estoja, joten kai niidenkin toteutuksessa on eroja. Autoiluohjelmien perusteella on jäänyt sellainen käsitys, että pikkuhiljaa poiskytkentä tehdään enenevässä määrin joko mahdottomaksi tai ainakin pahuksen hankalaksi. Ei lumisohjo mikään kiva keli ole mennä nelivetoisellakaan - leveät renkaat tuntuvat saavan auton ikäänkuin kellumaan sohjon päällä. Eteenpäin kyllä sentään pääsee, mutta se kääntyminen...

      
  • Mitä hienostuneemmiksi autot tulevat, sitä enemmän ongelmia. Luistonesto ilman poiskytkentämahdollisuutta on viheliäistä, leveät renkaat ovat huonot talvi/sohjokelissä, mitä enemmän sähköautomatiikkaa, sitä enemmän vikamahdollisuuksia. Takavuosien paukkupakkasilla moni uusi preemiumiauto hyytyi sulattelukuntoon seistyään hiihtolomaviikon parkissa. Kas sähkövehkeet veivät niin paljon herätevirtaa, ettei akun teho enää riittänytkään kun tuli käynnistämisen aika.

      
  • Zagarat:

    Mitä hienostuneemmiksi autot tulevat, sitä enemmän ongelmia.




    Ei nyt ihan sentään, vaikka periaatteessa liika automatiikka ei hyvä asia olekaan.



    Minusta asian opetus oli se, että autoa vaihtaessa pitää tuohonkin asiaan muistaa kiinnittää huomiota. Tahtoo vain unohtua heinäkuun helteillä.



    Joskus jossain autotesteissä on ainakin abs-jarruja otettu pois käytöstä testin vuoksi irroittamalla sulake. Onnistuisikohan jälkiasennuksena päävirtakytkimen rakentaminen ajonhallintajärjestelmään, jos kytkintä ei ole? Ehkä sulakerasian kautta sen teko ei ole kovin älykästä, koska siellä liikkuu suuria virtoja, mutta jonnekin muualle. Tai sitten joku relesysteemi.

      
  • Olen kyllä ihan samaa mieltä, sekä esp että varsinkin luistonesto pitäisi aina olla kytkettävissä myös pois päältä. Ihmeellistä ihmisten holhoamista ja tuolla systeemillä kaikki autot kohta suunnitellaan ajettaviksi pelkästään nuo päällä, jolloin niiden vikaantuessa auto on hengenvaarallinen, ei näin!



    Juuri ajoin uudella nelivetoisella Mazda CX-7:lla. Siinä sai luistoneston hetkeksi pois, muttei esp:tä. Lisäksi luistonesto palasi aina melkein saman tien automaattisesti päälle. Tuo oli todella viheliäinen ajaa nelivetoiseksi sohjossa, raksutus vaan säesti nelivetoiseksi todella ankeaa vauhtia.

      
  • Ite oon miettinyt että omassa autosa ois ihan ykkösmodi virittää luistoneston poiskytkentä johonkin ratin napeista. Nykyisellään nappiin saa hiukan tarpeettomasti kurotella.

      
  • Kokeile jos luistonesto lähtee pois kuten eräässä autossa (en MILLÄÄN muista mikä auto se oli) eli peruuttamalla kovaa vauhtia pari sataa metriä!



    Tuo on yksi syy miksi mm. Bemun systeemi on loistava: saa luistoneston pois siten että ajonvakautus jää päälle erittäin sallivana joka riittää lähes kaikkiin tilanteisiin, tai kokonaan pois. Jossain kuten Corvetessa on vielä enemmän väliasentoja, loistava juttu.



    Itseasiassa moni urheilulliseksi haluava automerkki on ottanut takapakkia typerästä isovelilinjasta ja alkanut taas sallia elektronisten apujen poiskytkennän, eikä ihme sillä ilman sitä mahdollisuutta en ikinä ostaisi autoa!

      
  • Luistonesto toisaalta turha koska kuski voi säädellä jalallaan "luistoa"? :snotty:

      
  • Luistoeston poiskytkemismahdollisuus on kyllä ehdoton vaatimus, mutta olen huomannut että sitä tiuhaan käyttämällä lähtee nastat vetävien pyörien renkaista.

      
  • luistonesto on ehdottomasti saatava tarvittaessa pois ja hyvä olisi saada myös esp. Olen joskus sohjoisella ja hieman mutkaisella sivutiellä yrittänyt päästä eteenpäin autolla, jossa sai kyllä luistoneston pois, mutta ei esp:tä, eikä tulos ollut kovin hyvä siinä vaiheessa, kun jokin takapyöristä alkoi pyöriä sohjon takia erinopeutta kuin toinen ja esp totta kai jarrutti pienen luisun takia autoa ja meno tyssäsi siihen. Vauhtia oli pakko saada mäkeen, mutta ei onnistunut. Ilman luistoneston poistoa auto hyytyi heti. Ei siinä auttanut muuta "tampata" autolla kiihdytyslinja peruuttelemalla vähän väliä taaksepäin. Lopulta sitten päästiin mäki ylös. Ei se hurraa huutoa olisi ollut millään kaksivetoisella autolla, mutta luultavasti esp:n poistolla olisi selvitty huomattavasti paremmin. Mutta onneksi tällaiset tilanteet ovat todella yksittäistapauksia ja tapahtuvat todella harvoin. Esp tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsuttavan on ehdottomasti yksi parhaista autoalan keksinnöistä koskaan. Vielä, kun kaikkiin autoihin saisi tuon herkkyyden säädön, niin jopa olisi hyvä.

      
  • Etuvetoisella ilman turhia härpäkkeitä olsi mennyt kevyesti? :hug:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit