Tänään kotiin ajellessa oli tihkusateinen keli, joten neuroottinen puoleni sai taas polttoainetta liekkeihinsä. Corollan sadetunnistin on nimittäin kelpo esimerkki automatiikasta, joka ei automatisoi mitään vaan lisää käsin tehtävää työtä.
Vaihtaisin tuon sadetunnistimen milloin tahansa säädettävään tihkukytkimeen, itse asiassa olisin jopa valmis maksamaan vähän välirahaakin. Tunnistinhan toimii aivan kohtuullisesti kun joko sataa kaatamalla tai ei sada lainkaan. Kaikki tällä välillä aiheuttaa ongelmia, jotka Toyota on ratkaissut tekemällä tunnistimesta naurettavan yliherkän säädön epäherkimmässäkin asennossa. Niinpä vaihtelevassa tai vähäisessä sateessa sulat kuluu, lasit naarmuuntuu ja hermot venyy. Tai sitten pitää tehdä niinkuin itse teen: kertapyyhkäisyä käsin käyttäen eteenpäin.
Omien kokemusteni mukaan kovin kehuttavasti ei välikelillä toimi minkään muunkaan valmistajan tunnistimet. Onko eriäviä kokemuksia tai näkemyksiä?
Ei ole Toyotan sadetunnistimista kokemuksia, mutta ei toiminut ainakaan Mersunkaan systeemi kunnolla aiemmin (en tiedä miten tuoreimmissa). Tästähän nousee tietenkin kova älläkkä mutta ihan oikeasti ainoa missä se on minulla toiminut erinomaisesti on Bemu.
Itse en noista sadetunnistimista perusta, toimivat ne sitten tai eivät. Ei voi olla kovin vaikeaa kenellekään laittaa pyyhkimiä päälle kun tarve vaatii. Usein pienellä tihkusateella mitään pyyhkimiä edes tarvitse käyttää.
Lisäksi nuo sadetunnistimet ovat sellaista turhaa elektroniikkaa, joka lisää hajoamisen riskiä. Ja esimerkiksi tuulilasin rikkoutuessa sen korjaaminen tai vaihtaminen tulee pirun kalliiksi.
Valehtelematta voin sanoa, että S80 Volvossa sadetunnistin on toiminut erinomaisesti myös tihkukelillä. Kaverilla on Accordissa kuulemma vähän neuroottisempi versio.
Alfassa toimii erittäin hyvin, Hondassa tosiaan pyyhkii kuivanakin....
Kokemusta nyt kolmesta sadetunnistimesta.
1. Toyota Camry, yhdyn aloituskommentteihin.
2. Edellisessä autossani Accordissa sadetunnistin kyllä toimi, mutta ei niinkuin ajatus. Ajoittain kummaa toimintaa. Periaatteessa kuitenkin jo kelpo vehje
3. Nykyisessä Saabissa tunnistin sensijaan toimii erinomaisesti. Ainut tilanne missä se ei toimi, on se että tihkuttaa todella vähän. Muuten no problemos.
Vertailu on epäreilu, koska vaidan auton aina uuteen 2-3 välein. Camry on jo aika vanha vrt Saab. Kaipa kaikki tekniikka menee eteenpäin ja pian kaikilla pelaa?
Lisäksi nuo sadetunnistimet ovat sellaista turhaa elektroniikkaa, joka lisää hajoamisen riskiä. Ja esimerkiksi tuulilasin rikkoutuessa sen korjaaminen tai vaihtaminen tulee pirun kalliiksi.
Minusta on erittäin kätevää kun ei pidä sählätä jatkuvasti edestakaisin niitä pyyhkimien asentoja ja nimenomaan pienimmällä tihkullakin sadetunnistin pyyhkii sopivasti eli vaikka tunnin välein jos ei enempää tarvitse. Ja on muutamia kertoja toiminut sen turvalisäkin, eli kun joku on roiskauttanut lätäköstä näkyvyyden niin automaattisesti on pyyhkinyt ja heti.
Jotkut vaan ei tykkää sadetunnistimesta. Mikäs siinä, ihan ymmärrettävää. Varsinkin kun ainakin aiemmin monet toimivat vähän huonommin ja jotkut mokailevat niillä autopesuissa!
Moitteetta ei ole toiminut vielä missään autossa jossa minulla on ollut (3 eri merkkistä autoa). Jokaisessa menee täysin sekaisin esim. kesäöinä Lapissa jolloin itikoita osuu lasiin, lisäksi ongelmia on kostealla sumulla sekä räntäsateissa ja jäätävissä sateissa jolloin pyyhkijät viuhtovat kuin sataisi kaatamalla tai sitten eivät ollenkaan riittävästi.
Lisäongelma tulee esiin sitten kun auto on muutaman vuoden vanha: lasi on täysin naarmuilla, koska tunnistin aloittaa pyyhkimisen usein suht kuivalle ikkunalle. Tämän voi tietysti välttää kun ei laita sitä päälle vaan käynnistää sen vasta sitten kun on pessyt lasin, mutta mitäs eroa tällä sitten enää on käsikäyttöiseen?
Täysin turha varuste mielestäni. Normaali tihkukytkin jossa muutama säätöpykälä on selkeästi paras ratkaisu.
Tihkukytkin jossa pyyhkäisyjen väli näytetään malliksi autolle on myös ärsyttävä: koska sateen määrä vaihtelee koko ajan, saa laitetta olla myös `opettamassa´ koko ajan.
Corollasta tulee mieleeni myös toinen halvalla tehty ominaisuus: turvavyön muistutin piippaa vaikka auton pysäyttäisi tai vaikka istuja poistuisi autosta.
Corollasta tulee mieleeni myös toinen halvalla tehty ominaisuus: turvavyön muistutin piippaa vaikka auton pysäyttäisi tai vaikka istuja poistuisi autosta.
Ainakin apumiehen puolella on tunnistin penkissä, joka katkaisee piippauksen kun persaus nousee penkistä. Kuskin puolelta en osaa sanoa, koska itse laitan vyön aina ensimmäisenä autoon noustessani kiinni ja avaan sen vasta viimeisenä tekonani ennen autosta nousua.
Bemun sadetunnistimesta vaan kokemusta ja hyvin on toiminnu. Ite kun tulee pidettyä se liukunappula siellä "vähiten herkässä" asennossa niin ei se turhia ole pyyhkinyt....Ekana vähän vierasti mutta kyllä sen kuitenkin totesi hyväks systeemiks kun tovin ajeli. Muissa koslissa perinteinen 4-asentoinen viivekytkin ja sieltäki kyllä sopiva on löytynyt. Yks omasta mielestä hyvä ominaisuus Bemussa on kans se vilkkukytkimen välikohta, missä se vilkauttaa 3kertaa kun vaa tökkää sitä. Onko se nyt kaistanvaihtovilkutus tai what ever...Ja varmaan löytyy muistakin merkeistä mutta itellä ollu vaan siinä se. On hyvä keksintö mielestäni. Ja parkkitutka on siinä todella hyvin toimiva.
Ilmeisesti BMW:n tunnistin toimii aika hyvin. En nyt ainakaan äkkipäätä muista, että olenko ajanut tunnistimella varustetulla bemarilla sateessa, todennäköisesti en.
Itse en muuten pidä tuosta kaistanvaihtovilkustakaan. Vähän kyllä naureskelin aikoinaan, kun luin juttuja taksimiehistä, jotka meinasi julistaa kapinan MB:tä vastaan kyseisen keksinnön takia. Ajettuani sittemmin jonkin aikaa Audilla, jossa oli sama toiminto, niin muutaman kerran totesin näyttäväni vasten tahtoani vilkkua väärään paikkaan. On nimittäin paikkoja ja tilanteita, joissa kaistanvaihdon joutuu tekemään risteyksen lähestyessä, vaikkei olisi siitä risteyksestä kääntymässäkään. Silloin kolmas vilautus tuntui joskus jo disinformaation antamiselta, eli ikäänkuin viestinä olemattomista kääntymisaikeista.
Juu, Volvostahan tuo kertavilkautustoiminto löytyy, (vilkuttaa 3 kertaa) kuten monesta muustakin merkistä. Sadetunnistimen kanssa meikäläisellä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, joten lienee niitä toimiviakin konstruktioita saatavilla.
Parkkitutkienkin toiminnassa on tosiaan eroja. Volvossa tuo tuntuu "näkevän" esteet erittäin hyvin verrattuna esimerkiksi Superbiin. Superbin parkkitutka on täysi susi, joka ei silloin tällöin betoniporsasta hieman matalammasta obstaakkelista inahdakaan! Kerran tosin rupesi parkkitutkani huutamaan yhtä soittoa ilman estettä ja antureiden likaantumista, mutta sen jälkeen tälläista ei ole tapahtunut.
Citroen Xsara Picassossa sadetunnistin on toiminut hyvin, myös tihkussa tai vähäisessä sateessa. Tosin kun hain auton huhtikuussa uutena liikkeestä niin sadetunnistin laittoi pyyhkimet täysille vaikka lasi oli täysin kuiva mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään hämminkiä. Toivottavasti ei ollut merkki tulevasta...
PARAHIN VIESTIN ALOITTAJA "KENESIS"
Kun olet valinnut korollan olet lukinnut ajoilmapiirisi.
Et voi käyttää ratin napeista vaihdettavaa vaihteistoa kuten mesessä.
Sinulta jää kokematta bemun idrive.
Myöskään et voi riisikupissasi nauttia volvojen toimivista sadetunnistimista.
Elämä ei ole reilua.
Mutta voithan olla iloinen siitä, että sadetunnistimesi pyyhkii varmaan vielä 10 vuotta senkin jälken, kun pellit on tojostasai hapertuneet ympäriltä.
Tämä on sitä kuuluisaa japanilaista laatua. Nauti siitä!
Kun olet valinnut korollan olet lukinnut ajoilmapiirisi.
Et voi käyttää ratin napeista vaihdettavaa vaihteistoa kuten mesessä.
Sinulta jää kokematta bemun idrive.
Myöskään et voi riisikupissasi nauttia volvojen toimivista sadetunnistimista.
Elämä ei ole reilua.
Mutta voithan olla iloinen siitä, että sadetunnistimesi pyyhkii varmaan vielä 10 vuotta senkin jälken, kun pellit on tojostasai hapertuneet ympäriltä.
Tämä on sitä kuuluisaa japanilaista laatua. Nauti siitä!
Näin on päässyt käymään.
Toisaalta edellisen tankin keskikulutus oli 5,3 l / 100 km (bensaa) ja reilun 50t kilometrin aikana ei ole ollut yhtään ajamista häiritsevää vikaa. Mainittu Audi oli näillä kilometreillä jo jättänyt kertaalleen tielle ja toisen kerran ontunut huoltoon kolmella pytyllä.
Se nyt vaan näyttää olevan nykyautoilussa vähän niin, että suo siellä, vetelä täällä. Neuroottinen perfektionisti ei sopivaa autoa löydä, jos ei ole sattunut syntymään kultamunasta.
Mutta voithan olla iloinen siitä, että sadetunnistimesi pyyhkii varmaan vielä 10 vuotta senkin jälken, kun pellit on tojostasai hapertuneet ympäriltä.
Kaverini etsi vaimolleen Meseä: Löysi lopulta 300CDI Farm. 2001. Suurin vaikeus oli löytää 2000 luvun alun paikkeilta autoa jossa ei nokka ja etuovet olisi olleet ruosteessa. Samaan aikaan myin pois oman 2001 mallin (Met. musta) Avensiksen Dieselin (exän veljelle, ajaa töihin pitkää matkaa joka päivä Huom! TOIMIVALLA autolla..) jossa virheetön ja ruosteeton kori. Sanoisinpa että Ruostehomma on enempi myytti E-Carinoista lähtien Toyoissa. Enempi näkee kadulla 2000 luvun sakemanneja ruosteessa kuin vastaavanikäisiä Toyotia. Vrt. Focukset, Opelit, jne.
Sadetutka on hanurista koska se hinkkaa kuivaa lasia, en juuri itse käytä sitä kuin harvoin. Olen paljon ajavana totuttautunut pyyhkimään kun lasilla on paljon vettä tai kuraa käyttäen tietty pissapoikaa surutta. Kun jättää turvavälin edelläajaviin voi ajaa hieman kuraisellakin lasilla.
Toinen ikävä piirre kaikissa sadetutkissa talvella; Illalla kurakeliä ja räntää, aamulla lähdet liikkeelle ja yöllä on pakastanut, no, sulat jäässä lasilla kiinni ja illalla olet (tai vaimo tms..) jättänyt tutkan päälle ja aamulla hyppäät autoon ja isket virrat päälle... Voi sitä iloista rutinaa ja pauketta kun sulat irtoo lasilta.. Vähän turha varuste minusta jolla vaan joillekin kyytiläiselle voi elvistellä.
Mutta eihän arvon Tapio Taula väittänytkään, että Toyotan pellit ruostuisivat nopeasti. Sanoi vaan, että sadetunnistin toimii vielä paljon pidempään kuin peltien ruostumiseen menee!
Sadetutka on hanurista koska se hinkkaa kuivaa lasia, en juuri itse käytä sitä kuin harvoin. Olen paljon ajavana totuttautunut pyyhkimään kun lasilla on paljon vettä tai kuraa käyttäen tietty pissapoikaa surutta. Kun jättää turvavälin edelläajaviin voi ajaa hieman kuraisellakin lasilla.
Toinen ikävä piirre kaikissa sadetutkissa talvella; Illalla kurakeliä ja räntää, aamulla lähdet liikkeelle ja yöllä on pakastanut, no, sulat jäässä lasilla kiinni ja illalla olet (tai vaimo tms..) jättänyt tutkan päälle ja aamulla hyppäät autoon ja isket virrat päälle... Voi sitä iloista rutinaa ja pauketta kun sulat irtoo lasilta.. Vähän turha varuste minusta jolla vaan joillekin kyytiläiselle voi elvistellä.
ei se mitään kuivaa lasia hinkkaa toimivissa versioissa ja omassa kärryssä se kyllä pitää aina laittaa päälle sammutuksen jälkeen, juuri sen takia ettei käy vanhanaikaisesti.
Jaaa, siitä Bemun vilkusta tosiaa voi olla haittaaki. Jostai syystä en oo vielä ite sitä huomannu. Vai oonko sit ikäänkun onnistunu välttää just sellasen tilanteen. Eipä sillä, oonkohan sen 5 kertaa nyt esim. kesärengaskautena sillä ajanu että en ihmettele vaikka en ikinä huomais moista ongelmaa. Ja se vielä että eihän moinen omituisuus ole kun jonkun pirun käämimytyn takana että luulis sen saavan deaktivoitua ihan naputtelemalla läppäriä huollossa.
Olen samaa mieltä, siksi kytkin Bemusta tuon vilkkutoiminnon pois päältä. Ei sitä tarvitse sietää jos ei halua, ajotietokoneen valikosta vain valitsee tavallisen vilkkutoiminnon!
Jaa, sen saa sieltä rullasta pelaamallakin pois...Itellä ei mielenkiinto riitä siihen peliin. Radion kun sai kuuluu ja jakkarat lämpiämään suht tasasesti niin se vipu sai jäädä rauhaan. Rehellisesti sanottuna en oo edes ohjekirjaa lukenu.....Onneks sitä ei tartte olla ruuvailemassa ihan päivittäisajossa. Hyvä tietää kuitenki.
Itsekään en tuosta kaistanvaihtovilkusta pidä. Minulla kokemusta siitä toiminnosta on Fordeista ja välillä tosiaan se kolmas kerta on liikaa.. Fordeissa olen huomannut, että jos haluaa refleksejään kokeilla, niin kun laittaa vilkun kunnolla päälle ja pois, niin silloin onnistuu vilkuttamaan vaikka vain kahdesti, jos ajoittaa poiskytkemisen oikein..! Olen huvikseni koittanut vilkun näyttämistä vain yhden kerran tuolla tavalla, mutta siinä en ole vielä onnistunut..
Mutta eipä silti, kaipa se turvallisuutta lisää, kun auto pakottaa kuljettajan näyttämään vilkkua pidemmän aikaa kuin sen yhden kerran, joka usein menee kanssa-autoilijoilta huomaamatta.
Sadetunnistin on meidänkin perheessä makuasia. MB C 2006:n tunnistin toimii mun mielestä ihan ok; tosin pöly ja itikatkin aktivoivat vispaamistoiminnan, ja kun pyyhkimien moottori ei mielestäni ole kovinkaan hiljainen tai elegantti niin tuntuu välillä turhalta.
Vaimo taas stressaa koska pyyhkimisintervallit ovat hänen mielestään liian tiheät: sateessa hänelle riittäisi pari kertaa pidempi väli. Mulla taas toi puoli on ok. Tietääkö kukaan: onko automatiikka totaalinen vai voiko "tunnistinprofiilia" säätää esim MB:ssä? (Eli siis automatiikka mutta korkeampi toleranssi?)
Tässä mainittiin myös kaistanvaihtovilkku: aivan loistava, ja melkein välttämätön täällä keski-euroopan suurkaupungeissa.
Kait se on tuon tunnistimen kanssa vähän sama kuin automaatti-ilmastoinnin kanssakin : niin kauan kuin ne eivät osaa lukea ajatuksia, ei niitä kaikkien mieliksi saa toimimaan.
Ei ole vielä osunut kohdalle virheettömästi toimivaa värkkiä, siis kumpaakaan edellä mainituista.
juu, kuten tomaatti-ilmastoja niin myös sadetunnistmia on hyviä ja huonoja. En ihmettele että tojossa ei löydy toimivia, etenkin kun on katsonut sen priuksen "automaattiparkkeeraus" toiminnon toteutusta. Kun eurolla tekee ja 2keurilla myy, niin jäähän siitä pakosti voittoa.
Mutta asiaan:
Mulla on Relluissani ollut useiden vuosien ajan tomaatti-ilmasto sekä sadetunnistin. Ja olen ollut tyytyväinen. Sekä Lagussa että Meganessa ilmastoon ei tartte koskea kuin jos tarttee ikkunasta saada höyryt pois, alle 5krt vuodessa. Ja silloinkin riittää kun painaa yhtä nappia ja minuutin päästä uudestaan auto-nappia.
sadetunnistimen herkkyys on säädettävissä helposti nupin päästä. Vaimo tykkää pitää sitä neuroottisemmassa asennossa ja itse taas ihan toisessa äärilaidassa.
Itseasiassa vaimo tuossa valittikin kun testas yhtä vanhempaa autoa sadekelillä että miksei tässä ole tomaattipyyhkimiä. Jos jotain toimintoa on ikävä, niin kai se kertoo että se myös toimii.
/Ari
Eikös tuollainen kaistanvaihtovilkku ole informaatioarvoltaan yhtä tyhjän kanssa; tehty lähinnä puhdistamaan kuskin omaatuntoa. Hyvin moni kuski näyttää vilkuttavan vain velvollisuudesta tai vain `itselleen´. Parempi tietenkin kuin ei mitään tai yksi vilkautus.
Suuntavilkun käytön tarkoitushan on antaa muille aikaa reagoida aikeisiisi, siihen kolme vilkautusta on liian vähän. Jos vilkkua käyttää kaistaa vaihtaessaan, näkevät muut toteutuvan aikeesi jo auton liikkeestä.
Vilkun pitää olla aika kauan päällä myöskin halutessasi tilaa viereisestä jonosta...