Kylmällä moottorilla ajaminen

43 kommenttia
2»
  • Ei kannata hankkia jos ei tarvitse. Kaljaakaan ei kannattaisi juoda. Halvemmalla saa kalan kaupasta kuin vetämällä uistinta Busterilla syysmyräkässä henkensä kaupalla.



    Taisi tuo Prius olla kolmen sakissa talviautovertailussa, joten taitaa se sittenkin olla lämmin auto myös pakkasilla. Eipähän nämä nykyiset pihit dieselitkään mitään varsinaisia saunoja taida olla.

      
  • ddr5:

    "Eipähän nämä nykyiset pihit dieselitkään mitään varsinaisia saunoja taida olla."




    Paitsi jos on varustettu "sähkökiukaalla", kuten esim. BMW. Eräänlaisia hybridejä siis nämäkin: sähköllä tuotetaan (lis&#228:wink:lämpöä, dieselillä kuljetaan ja liike-energialla ladataan akkua. :wink:

      
  • Energia ei tule tyhjästä, ei edes liike-energia, siis jos ei massan vetovoimaa käytä hyväksi, mutta sekin vaatii "alkuenergian" eli viennin vetovoimamassasta sopivalle etäisyydelle! :warning:

    Maapallon mangeettikenttä on tosin "ilmaista" energiaa, mutta kulkimet eivät ainakaan vielä pysty sitä hyödyntään? :ashamed:

      
  • Prius esimerkiksi käy CVT-vaihteistollaan korvakuulolta n. 2500 r/min ensimmäisen 5 minuutin ajan nopeudesta riippumatta, ellei pääse moottoritielle vedättämään, ja lämmittää moottorin käyntilämpöön. Kovalla pakkasella kaupungissa se ei siirry edes lämpimänä(mikä vaatii n. 15 minuutin ajon, kun ulkona -20°C) hitaalla sähköajoon tai sammuta konetta liikennevaloissa ellei lämppäristä pudota asteita 22:sta esim. 17,5:een.

      
  • Maan magneettikenttä on sen verran heikko, ettei sillä saada esim. kuin kosmisen säteilyn nopeudella 100000 km/h liikkuvia atomaarisia ja pienempiä hiukkasia poikkeutettua hiukan radaltaan.

    Sekään ei taida olla ratkaisu.

    Lentokoneen kiitäessä täysillä siipien väliin saadaan toki ehkä voltin osia maan magneettikentän indusoimana.

      
  • Böpi:

    Maan magneettikenttä on sen verran heikko, ettei sillä saada esim. kuin kosmisen säteilyn nopeudella 100000 km/h liikkuvia atomaarisia ja pienempiä hiukkasia poikkeutettua hiukan radaltaan.
    Sekään ei taida olla ratkaisu.
    Lentokoneen kiitäessä täysillä siipien väliin saadaan toki ehkä voltin osia maan magneettikentän indusoimana.




    Näin on ikävä kyllä näppylät!

    Tosin levitaation hallitseminen riittäisi tuon hyödyntämiseen ainakin hitaalla nopeudella? :tongue:

      
  • ddr5:

    Jos asuisin ihan kantakaupungissa (jossa autoa ei tarvita) niin varmaan silloin hankkisin hybridin. Tosin käytettynä ja silloinhan tulisi riski, että joutuu kohta uusimaan sen 20 000 euron arvoisen akun lähiaikoina. Eli kannattaisi silti ajella 1992 vuoden Escortilla. No mutta varakkaillehan tämä ei ole ongelma, hehän asuvat usein kantakaupungin kivitaloissa ja ostavat autonsa uusina.




    Toyotan akku ainakin maksaa n. 3000e... onhan sekin paljon rahaa, mutta hieman liioittelit :smile: Ideahan hybridissä on loistava, toteutuksissa on vielä kyllä hiomista, uusin prius taitaa tosin olla jo ihan kohtuullisen toimiva laitos siltä osin.

    Itse aiheeseen, eihän se kylmyys (täys)hybridiin vaikuta mitenkään muuten, kuin bensamoottoria käytetään enemmän/akulla ajetaan vähemmän.

      
  • No niin no, pitää kai se sitten Prius hommata. Mutta kannattaneeko sitä hankkia muuhun kuin pelkkään kaupunkiajoon?

      
  • Se riippuu taas monista tekijöistä kuten itsellä, että väliraha osui todella sopivaksi. Viimeiset kuusi autokauppaa, kun on tehnyt niin tarjous vanhasta on vaihdellut liikkeestä riippuen n. 30 kmk - 4,5 k€. Eli tollaiset 15 - 25 % vanhan arvosta. Kaupungissa Prius on melko nuuka. Lisää raskasjalkaisella talvella n. 1 - 1,5 l/100km taulukkoarvoon . Lämpöä riittää ihan tarpeeksi. Jos tykkää automaatista ja kunnon polvi/jalkatiloista ja sietää pientä epämääräisyyttä ohjauksessa ynnä joystick tuntuisen ajamisen. En olisi tällaista kuvitellut hankkivani ennen kuin nyt, kun 50 on lähempänä kuin 40. Lippalakkia en ole vielä pystytukan päälle hankkinut, enkä toivottavasti hanki. Edeltävässä Priuksessa hybridisysteemillä 8v/300 tkm takuu, ja nyt vain 5 v/100tkm? Kyllä työkaverit kyselee ympäristöarvoista, kun hybridin hommaa.

      
  • Oltiin tänä talvena Kainuussa porukalla juuri kun oli -40 astetta pakkasta. Dieselmaasturi toimi hyvin hienosti mutta silti tuolloin pelotti ajatus, että autolle tapahtuu jotain. Onko niin että näillä sähköhimmeleillä ei oikeasti kannata lähteä korpeen pakkasella leikkimään hengellään? Siis kun on pakkasta 35-40 ja matkaa 70-150km edessä? Eikös nämä ole enempi Cityvehkeitä lyhyine ajomatkoineen toistaiseksi?

      
  • Maastovälitys:

    Onko niin että näillä sähköhimmeleillä ei oikeasti kannata lähteä korpeen pakkasella leikkimään hengellään? Siis kun on pakkasta 35-40 ja matkaa 70-150km edessä? Eikös nämä ole enempi Cityvehkeitä lyhyine ajomatkoineen toistaiseksi?




    Kummat? Sähköautot vai hybridit?



    Varsinaisten sähköautojen kohdalla tilanne on se, että pakkanen sinänsä voi heikentää akkujen kapasiteettia. Kun samalla pakkanen lisää ajovastuksia ja lämmitykseen tarvittavaa sähköä, niin ei sillä todellakaan kannata lähteä pakkasella korpeen.



    Jos taas kyse on hybrideistä, niin niissä ei bensiinimoottorin käynnistyminen ainakaan jää siitä kiinni, etteikö akussa olisi sähköä tai käynnistysmoottorissa vääntöä. Elektroniikka sinänsä tykkää lähinnä hyvää pakkasesta. Akut hyytyvät kyllä jossain määrin, mutta sillä ei hybridikäytössä ole niin suurta merkitystä.



    Hybriditeknologiassa sinänsä ei ole mitään ihmeempää syytä siihen, että se olisi pakkasella sen huonompaa kuin muukaan polttomoottoriteknologia. Kestävyydestä on paha sanoa ilman hyviä tilastoja, kun autojakin on vain parilta valmistajalta.



    Periaatteessa asia menee niin päin, että mitä hybridimpi auto on, sitä enemmän se voi järjestää bensiinimoottorilleen vähiten haitallisia oloja kylmäkäynnistyksessä.

      
  • ddr5:

    No niin no, pitää kai se sitten Prius hommata. Mutta kannattaneeko sitä hankkia muuhun kuin pelkkään kaupunkiajoon?




    Mitä tarkoitat kysymykselläsi? Jos kannattavuus tarkoittaa rahallista kannattavuutta, niin unohda koko juttu. Prius on rahallisesti kannattava taksikäytössä pienen kulutuksensa ja edullisten huoltojensa vuoksi. Yksityiskäytössä rahaa tuskin saa ikinä takaisin.



    Jos taas kysymys oli siitä, voiko sillä ajaa maantiellä, niin se pitää kokeilla itse. TM:n talvitesti piti sitä vakaana kulkijana, eikä sillä suorituskyvyn puolesta tarvitse jalkoihin jäädä. Mutta tuskinpa tuo mitään ison kissan pehmeyttä tai ison johtotähden hiljaisuutta tarjoaa.



    Jos kysymys oli päästöistä, niin kyllä Prius oikeastikin on melkein tilanteessa kuin tilanteessa muita vastaavan kokoluokan autoja vähäpäästöisempi. Kaupungissa ero on luonnollisesti suurin, mutta saatavilla olevien mittausten mukaan uudemman Priuksen päästöjä on vaikea alittaa maantielläkään.



    Mutta ainahan nämä ostamiset menevät loppuviimeksi ihan puhtaasti makuasioiksi, joissa ei järjellä ole niin paljon tekemistä. Jos autonostajat olisivat aina järkeviä, uusia autoja olisi paljon vaikeampi myydä...

      
  • Korjaus väliraha-asiaan, vaikkei se tänne kuulukaan.

    Meni illalla euro- ja markkamuunnin kokonaan sekaisin. 90-luvulla suurin ero vaihtohyvitystarjouksessa oli 30 kmk - 48 kmk eli toinen tarjosi 60 % enemmän ja vastaavasti toinen 38 % vähemmän. 2000-luvulla suurin ero oli 14 k€ - 18,5 k€ eli prosentit 32% ja 24%.



    ddr5:

    No niin no, pitää kai se sitten Prius hommata. Mutta kannattaneeko sitä hankkia muuhun kuin pelkkään kaupunkiajoon?




    Joskus osuu niin hyvä tarjous, että jopa Prius "kannattaa". En hakenut( tai emme hakeneet) siis Priusta, vaan pieni autokuume yllätti ja pani kiertämään liikkeitä.

    Jos ajat moottoritiellä yli puolet ajosta, unohda Prius ekologisuuteen vedoten. 80 km/h, pienet mutkaiset maaseututiet ja kaupunki ovat Hybridin aluetta. Vastaavin ominaisuuksin varustettua automaattia löytyy muitakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit