Asiasta varmaan on keskusteltu aiemmin, mutta en ole löytänyt mitään hakukonetta vanhojen juttujen kaivamiseen, joten uutta putkelle...
Nimittäin vaihdoin ensimmäisen kerran lähivalon H7 polttimon, 2½ vuotta, 62.900 km. Vaihdoin tietenkin saman tien molemmille puolille.
Olen muualla nähnyt että erityisesti H7 vaihdellaan useinkin. S60 vaihto kesti näin ensimmäisellä kerralla 5 min per puoli.
Miten muilla on kestänyt?
Tästä taisi olla juttua xenon-valojen yhteydessä?????
Itseltäni paloi toisen puolen H7 9 tkm/8 kk kohdalla. En vaihtanut toista ja se on vieläkin alkuperäinen (27 tkm/1v 9 kk).
Ensimmäinen vaihto otti aikaa joku 30 min, kun en heti hiffannut oikeata tyyliä. Lisäksi vaihtoon tarvittiin Torx-ruuvari. Nyt kun sen on tehnyt, homma hoitunee 5-10 min. Auto VW Polo -03.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=647
C-MAXin polttimot ovat nyt kestäneet 16 tkm matkan ja olettaisin ikää olevan vielä kohtalaisesti jäljellä, autossa on näet alennettu päivävalojännite. Ford on jopa ajatellut polttimonvaihtajaa ja tehnyt umpion helposti irroitettavaksi.
Turha varmaan perustaa enemmän aiheita, joten varmaan jotain kiinnostaa myös H4:n kestävyys? Alfassa ajettu 35000/1,5 vuotta, molemmat polttimot palavat edelleen iloisesti.
H7-polttimoista on saatavissa myös nk. Long Life-versioita. Ne ovat aika paljon kalliimpia kuin tavalliset, mutta kestävät n. 2 kertaa pitempään. Joihinkin automalleihin on tällaiset asennettu tehtaalla.
Ainakin, jos polttimon vaihto on vaikeaa/kallista, kannattaa harkita "jälkiasennukseenkin".
Omassa autossani polttimoiden vaihto omin päin on helpohkoa, joten käytän aivan tavallisia H-seiskoja. Muistaakseni viimeksi ostin jostain halpahallista tosi edullisesti Bosch -merkkiset (arvattavasti yhden kolmesta suuresta - Osram, Philips, GE - tekemät), jotka näyttävät kestävän ihan kohtuullisesti.
Passatissa toinen lähivalo sammui 55tkm kohdalla. Eli ihan OK suoritus mielestäni.
Edellisessä autossani Corolla vm-2000 oli Suomessa harvinaisemmat Amerikkalaiset HB4 ja HB3 polttimot. Ajoin päivittäin työmatka-ajoa ja lisäksi viikonloppuajot lähes 4 vuotta / yli 60000 ennen kuin toinen lähivalopoltin HB4 sanoi sopimuksen irti...aika hyvä suoritus mielestäni.
Tosin Corollassa oli fiksu valojen kytkentä, ne eivät käynnistäessä vilkkuneet kuten monissa uusissakin autoissa (nykyinen härvelini esim.) vaan syttyivät vasta auton käynnistyessä öljynpaineen ohjaamana. Käsittääkseni juuri valojen jatkuva vilkuttelu lyhentää niiden elinikää enemmän kuin pitkä yhtenäinen ajo.
Tuo kestävyyshän riippuu automallista. Eikös?
Varsinkin polttimoiden vaihtoaika riippuu automallista. Itsellä 5 min, tutuilla kestänyt ½ pv.
V70:ssä H7:t kestivät 55 tkm ja 60 tkm. Lähes 4 v. Keskikokoiset miehen kädet mahtuivat vaihtohomman tekemään noin 5 min / kpl.
S60:ssä paloi ensimmäinen ajovalopoltin 81 000km kohdalla. Toinen paloi sitten 82 000km, kun en vaihtanut molempia kerralla.
Aiemmassa Astrassa paloi ajovalopolttimoita niin tiheään, että sai pitää aina repullisen polttimoita varalla mukana. Eivät tainneet kestää edes 20 000km.
Aika paljon on eroja myös polttimoiden kestävyydessä merkeittäin. Bemussa kesti alkuperäiset hooseiskat pitkään, mutta erimerkkisiä tarvikepolttimoita sai sitten latoa aika tiheään. En nyt muista mikä merkki osoittautui kestävimmäksi.
Miten paljon mahtaa valoteho pienentyä 55 tkm matkalla? Itse vaihdan joka syksy tuoreet ainakin lähivaloiksi ja eron kyllä huomaa. Jos ei satu susipolttimot niin ei joudu pakkasilla polttimonvaihtosukeisiin vaikka B Vectraan ei tuo kovin paha homma sulilla sormilla olekaan. Syksyllä taisi juuri vaihtopäivän aamuna hajota toinen lähivalopolttimo. Kilsoja tulee vuodessa 30 000.
No enpä säästynyt polttimosulkeisilta, aamulla kärähti syksyllä vaihdettu lähivalo. Kesti siis alle 200 tuntia.
Kesto riippuu ainakin autosta, polttimokerkistä ja ajotyypistä.
Jos valot syttyvät kun virrat kytketään ja sammuvat ne startin ajaksi syttyäkseen taas uudestaan, lyhenee kesto huomattavasti. Samoin tietysi vaikuttaa, onko autossa alennettu päivävalotoiminto, vaiko ei.
Polttimomerkki vaikutta myös huomattvasti. Jokunen vuosi sitten totesin H4-lampuilla että Philipsin olivat kokeilemistani kaikkein huonoimmat, Osramit ja GE:t parhaat. GE:t olivat silloin toisella nimellä, en nyt saa päähäni millä. Mielenkiintoinen havainto oli että myös kotikäytössä Philipsit kestivät huonoimmin, Osramit ja Airamit parhaiten. Nykytilanteesa ja varsinkaan H7:sta en osa sanoa, itselläni on tällä hetkellä Philipsin H4:set, vaikka Philipsiä haukuinkin. Nykyautossani valot syttyvät vasta kun auto on käynnistynyt, edellisessä syttyi virrat kytkettäessä. Ihan kohtuudella ovat Philipsit kestäneet, 25 000 km välein olen joutunut vaihtamaan kun ajelen enimmäkseen pitkää matkaa.
Ajotyypillä tarkoitan, onko ajo lyhyitä pätkiä, vai pitempiä, pitkillä ajomatkoilla, harvoilla käynnistyksillä kestää pitempään.
Mutta joutuu hyviäkin lamppuja sen verran usein vaihtamaan, että kyllä autoa vaihtaessa tarkistan, että lamput ovat suhteellisen helposti vaihdettavissa. Enkä valitse autoa, jos totean että on hankalaa.
VW Golfin alkuperäiset H7:at vaihdoin viikko sitten. Takana noin
90000 km ja kolme ja puoli vuotta. Sammuivat iltahämärässä yhden kilometrin ajon aikana molemmat. Onneksi ei maantiellä, vaihto on
melko hankalaa ainakin pakkasella/pimeässä.
Ajovalopolttimot suositellaan vaihdettaviksi (myös xenonit) kerran vuodessa. Itse olen tätä ohjenuoraa noudattanut ja vaikkei polttimo näytäkkään menneen vuodessa miksikään, valoteho paranee huomattavasti aina polttimoiden vaihdon yhtydessä.
Ajovalon polttimon kestävyys on kuluttajan kannalta tärkeämpi polttimon vaihto-ongelman takia , kuin
polttimon hinnan kannalta Autolehtien mukaan polttimon vaihtaminen on työlästä ellei peräti mahdotonta ilman kallista ammattityötä.
Kuluttajien suojelujärjestöjen soisi painostavan autonvalmistajia valmistamaan käytännöllisempiä kulkuneuvoja.
Kolhuja kestävät puskurit kuttaperkkakoristeiden sijaan olisivat poikaa.
Kärry 1 v 11 kk vanha ja 30 tkm mittarissa. Viime tiistaina paloi toistamiseen vasemman puolen H7, oikealla puolella vielä alkuperäinen. Vasemman puolella alkuperäinen kesti n. 9 tkm ja vaihdettu Bosch n. 20 tkm ja toissapäivänä tuikkasin sinne uuden Boschin. Aika epätasaista.
Itsellä on vielä hetken aikaa Corolla 11/03, eli ikää on 1v 3kk. Ajovalot olen vaihtanut aina pareittain, kun toinen on palanut. Olen jo aika kokenut, kun olen tehnyt ko. työn kolme kertaa Aika surkea käyttöikä.
Omien kokemuksieni perusteella kestävimmät polttimot tekee General electric.
18.8.2004 aiheeseen liittyessä purkauksessani lupasin kertoa kuinka noiden H7:n kanssa on käynyt. 32 tkm on nyt takana ja kaikki lyhdyt toimii edelleen! Hurraaa.....
Autokuume alkaa muuten vaivata näin kevään tullen, mutta siitä toisella kertaa.