Uusissa autoissa näyttää monista puuttuvan varapyörä kokonaan jollei huomaa lisävarustelistalta ruksata. Onko teillä kokemusta näistä varapyörän korvaajista, spraypaikka-aineista? Pystyykö jatkamaan matkaa jos rengas tyhjenee?
Ei ole onneksi ainakaan vielä kokemusta, vaikka sellainen paikkaushärdelli omastakin autosta löytyy. Olen itsekin ajatellut vararenkaan ottamista siitä rengassarjasta joka on joutilaana. Mutta sitten tarvitsisin vielä tunkin, ristikkoavain on jo olemassa.
Kyllähän ne paikkausvarusteet toimivat ainakin uutena, mutta ei niistä tietenkään ole apua jos rengas on totaalisen rikki ja/tai vanne vaurioitunut. Lisäksi renkaan puhdistus ja paikkaus sekä uuden spraypullon hankinta keventää kukkaroa tuntuvasti enemmän kuin pelkkä paikkaus.
Mitä hyötyä renkaan poisjättämisestä sitten on? Kustannukset? Painon säästö? Lisätila?
Uskoisin että se painonsäästö kai lienee se pääsyy tähän idioottimaisuuteen. Itse ainakin otan uuteen, jos mahdollista, varapyörän mukaan. Ei paljoa litkut ja kompurat auta jos rengas räjähtää tuusannuuskaksi...renkaan vaihtaa 5 minuutissa.
Idiotismia liikkua ilman alleasennettavaa toista varapyörää. Esim. kerran Lahdessa kaksi nättiä rouvaa oli Audilla vetäneet terävään asfaltissa olleeseen reikään, kumi ja vanne paskaksi. Ei paikka-aineella tuossa tilanteessa tee yhtään mitään. Onneksi sillon osuin paikalle kunnon työkalujen kanssa koska sen auton omalla lyhyellä rengasavaimella ei saaneet rouvat enkä minäkään pultteja auki. Onneksi oli mukanani järeä ristikkoavain ja saimme pyörän rouville vaihdettua ja matkan jatkumaan. Itse vaihdoin tänään oman jo kesärenkaille kun autolla ajetaan niin vähän ja muissa autoissamme on piikit alla. Katson rengaspaineet aina myös varapyörästä. Tyhjästä on sitten tilanteessa paha nyhjästä..
Juu on kokemusta. Pääsiäisenä tuli ensimmäinen rengasrikko 30 vuotisen autoilu-uran aikana. Hyvin toimi tuollainen paikka-aine/kompressori yhdistelmä. Painossa tuo tietenkin säästää ja on se varmaan valmistajalle jonkun verran halvempikin kuin varapyörä. Ja jos seuraavaa rengasrikkoa saa taas odottaa 30 vuotta niin turha se mitään varapyörää on mukana raahata.
Juu on kokemusta. Pääsiäisenä tuli ensimmäinen rengasrikko 30 vuotisen autoilu-uran aikana. Hyvin toimi tuollainen paikka-aine/kompressori yhdistelmä. Painossa tuo tietenkin säästää ja on se varmaan valmistajalle jonkun verran halvempikin kuin varapyörä. Ja jos seuraavaa rengasrikkoa saa taas odottaa 30 vuotta niin turha se mitään varapyörää on mukana raahata.
Samalla logiikalla, voisi jättää vakuutuksetkin autosta pois, kun ei kummiskaan mitään satu...
Jep, faijan kanssa tänään ihmeteltiin Ooppelin 'liemikompressoria'. Kyllä tiukkaa tekee tavaratilassa jos sinne lastaa 225/55-17 kesäfillarin. Pohjapahvi nousee 5-7 senttiä jo nyt kitsaan kokoisessa ruumassa.
Yks juttu noiden tilapäisvarapyörien kanssa on halkaisija. Ei varmaan saa olla kovin suurta eroa varapyörän ja muiden renkaiden välillä. Meinaan että voi ABS:t ja ESP:t riitauttaa koko autoilun jatkamisen. Punavalot vilkkuu ja summerit soi kabiinissa kun lastuaivot luulevat auton olevan jatkuvassa sivuluisussa kun yksi fillari pyöriin muita kovemmin. Tiedäs vaikka ESP tukahduttaisi moottorin menohalut ja hehkuttaisi jarrut punaisiksi.
Samalla logiikalla, voisi jättää vakuutuksetkin autosta pois, kun ei kummiskaan mitään satu...
Mielestäsi on varmaankin itsestään selvää, että vakuuttaminen on aina perusteltua. Itse olen sitä mieltä, että vakuuttaminen kannattaa vain silloin, jos rahat ei riitä mahdollisen vahingon kuluihin tai on paljon keskimääräistä vahinkoalttiimpi yksilö.
Loogista on punnita hyödyt, haitat ja todennäköisyys. Kuinka usein sinulla on hajonnut rengas siten, ettei se olisi paikka-aineella olisi korjautunut? Kaikki lienevät samaa mieltä, että riski matkan keskeytymiseen on hyvin pieni. Aika harvoin maykan katkeaminen edes aiheuttaa mitään merkittävää ongelmaa. Jos esimerkiksi odotusarvo on, että vararengas auttaa korkeintaan yhden kerran autoilu-uran aikana, niin millä logiikalla haukut idiooteiksi niitä, jotka liikkuvat ilman vararengasta?
Kuljetatko muuten mukanasi myös kaiken kattavaa varaosavalikoimaa? On paljon todennäköisempää, että matkan katkaisee joku muu ongelma kuin renkaan puhkeaminen.
Hyvä vinkki oli tuo talvipyörän tai kesäpyörän otto varapyöräksi, jos nyt tulee pitempää reissua. Kaupunkipyörityksessä voi vaikka odotella hinausautoakin.
Todennäköisyys sille, että tapahtuisi jotain sellaista jossa paikkauskonsti ei auta mutta vararengas auttaisi, on erittäin pieni. Tällaisessa harvinaisessa tilanteessa lienee mahdollista soittaa apua. Vararengas autossa on siis jokseenkin turha varuste, joka vie lisäksi huimasti tilaa tavaratilasta.
Nyt päästään hyvään vinkkiin. Joku voisi ryhtyä valmistamaan 12 V jännitteellä toimivaa "kylmälaukkua", joka olisi muodoltaan sama, kuin auton (normaalikokoinen) vararengas. Vararengastilan voisi siis hyödyntää jääkaappina. Se olisi varsinkin kesäaikaan aivan oiva juttu. Paikan sijainti on myöskin kylmänä säilymisen kannalta edullinen.
Samalla logiikalla, voisi jättää vakuutuksetkin autosta pois, kun ei kummiskaan mitään satu...
Mielestäsi on varmaankin itsestään selvää, että vakuuttaminen on aina perusteltua. Itse olen sitä mieltä, että vakuuttaminen kannattaa vain silloin, jos rahat ei riitä mahdollisen vahingon kuluihin tai on paljon keskimääräistä vahinkoalttiimpi yksilö.
Loogista on punnita hyödyt, haitat ja todennäköisyys. Kuinka usein sinulla on hajonnut rengas siten, ettei se olisi paikka-aineella olisi korjautunut? Kaikki lienevät samaa mieltä, että riski matkan keskeytymiseen on hyvin pieni. Aika harvoin maykan katkeaminen edes aiheuttaa mitään merkittävää ongelmaa. Jos esimerkiksi odotusarvo on, että vararengas auttaa korkeintaan yhden kerran autoilu-uran aikana, niin millä logiikalla haukut idiooteiksi niitä, jotka liikkuvat ilman vararengasta?
Kuljetatko muuten mukanasi myös kaiken kattavaa varaosavalikoimaa? On paljon todennäköisempää, että matkan katkaisee joku muu ongelma kuin renkaan puhkeaminen.
Eipäs nyt laiteta sanoja toisen suuhun. En ole ihmisiä haukkunut idiooteiksi, vaan idioottimaisuutta on nimenomaan se, että tähän on tehtaiden puolelta menty. Itselläni on muutamankin kerran mennyt rengas siihen kuntoon, että jollain kermavaahdolla olisi ollut ihan se ja sama ruveta mitään paikkaamaan. Vararengas ei vie tavartilasta sinällään yhtään mitään tilaa, koska se tulee sinne omaan syvennykseensä, jossa ei muutenkaan tulisi pidettyä yhtään mitään järkevää. Mutta kukin taaplaa tyylillään....varmasti mukava talvella jossain hevon kuusessa 30 asteen pakkasessa ruveta soittelemaan hinausautoa kun renkaan saa vaihdettua 5 minuutissa...
Takana 28 vuotta autoilua ja 4 vararenkaan vaihtoa.
1. kerta oli, kun rengasliikkeessä oli laitettu iltapäivällä uusi rengas huonosti vanteelle ja aamulla töihin lähtiessä havaitsin renkaan tyhjentyneen. Kompura olisi auttanut.
2. ja 3. kerta naula. Paikkarasia ja kompura olisi auttanut.
4. kerta noin sormenpäänkokoinen reikä keskellä kulutuspintaa. Melkoinen jysähdys 100 km/h vauhdissa. Onneksi oli takarengas ja edes tilapäisvararengas autossa.
En minä ainakaa ketään idiootiksi täällä meinaa, autotehtaalla ne idiootit on. Todennäköisiä paikkoja saada ruuveja, nauloja tms. renkaisiinsa on; Rautakauppojen noutopihat, rakennustyömaiden lähistöt ja mm. YTV:n sorttiasemat PK-seudulla(jätteenkierrätystä..). Siellä liikkuu monenlaista remonttireiskaa, joiden riipputaskuista varisee pihoille vaikka mitä nupeja. Olenpa erään asiakaskäynnin jälkeen rengaskorjaamolla kaivanut renkaista sorvinlastujakin. Varapyörä on pelastanut monta kertaa. Pakkasillakin korvessa on muutama lutokumi yllättänyt. Korpeen voi kestää kauan saada hinuria, noloa vetää autoa lavetille vain yhden renkaan takia minusta.
Sekoitin sinut ja Maastovälityksen. Kysymykset on siis osoitettu hänelle. Pahoittelut sekaannuksesta.
Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että rengas puhkeaa -30 asteen pakkasessa? Monestiko sinulle on näin käynyt?
Vastaan tähän omalta osaltani vaikkei minulle osoitettukaan tätä. Eli itse en rupea milloinkaan tämän asian osalta laskemaan todennäköisyyksiä, vaan ajattelen asian niin, että vararengas omassa poterossaan ei ole millään tavalla pois auton tiloista, joten se on ehdottoman jees. Polttoaineenkulutukseen sillä ei ole käytännössä mitään vaikutusta, sen osuus voidaan laskea ehkä desilitran kymmenysosissa.
Vastaan tähän omalta osaltani vaikkei minulle osoitettukaan tätä. Eli itse en rupea milloinkaan tämän asian osalta laskemaan todennäköisyyksiä, vaan ajattelen asian niin, että vararengas omassa poterossaan ei ole millään tavalla pois auton tiloista, joten se on ehdottoman jees. Polttoaineenkulutukseen sillä ei ole käytännössä mitään vaikutusta, sen osuus voidaan laskea ehkä desilitran kymmenysosissa.
Entäpä jos sitä poteroa ei olisi laisinkaan? Voisiko silloin vapautua tilaa johonkin muuhun tarkoitukseen?
Jos poteroa ei olisi lainkaan, niin silloin toki olisi niin että vararengasta en mukaan ottaisi, koska se todella ahmaisisi tosi ison osan tavaratilasta.
Pelastaa keskeytynee matkan, työpäivän ja on huomattava säästö rengasrikon sattuessa.
Esimerkiksi koet lievän (naula tms.) rengasrikon ja täytät renkaan vaahdolla. Joudut kuitenkin ajamaan lähimpään rengasliikkeeseen ja hyvällä tuurilla saa asentaja pestyä vaahdot pois ja paikattua renkaan. Kulut n.30-50 paikkauksesta +pesukulut ja menetetyt työtulot luokka 50-100euroa.
Huonolla tuurilla vaahtoa ei saa poistettua järkevästi ja joudut ostamaan uuden renkaan tai saman tien jopa 2 tai 4. Samalla huomaat että aikaan on tuhraantunut muutama tunti ja mahdolliset menetetyt työtulot luokkaa 200.+muu harmi.
tai renkaasi räjähtää alle ja ilman vararengasta joudut tilaamaan hinaajan paikalle ja joudut ostamaan uuden renkaan tai saman tien jopa 2 tai 4. Samalla huomaat että aikaan on tuhraantunut useita tunteja ja mahdolliset menetetyt työtulot luokkaa 200-300.+hinauskulut.
Mutta jos sinulla on vararengas mukana pääset pienellä 5-10min työllä jatkamaan onnellisesti matkaa ja päiväsi on pelastettu. Voit sitten viedä puhjenneen renkaan paikattavaksi n.30, kun sinulle sopii.
Kuusi rengasrikkoa 30 vuoden aikana ovat saaneet vakuuttuneeksi, että vararenkaasta en luovu. Painonsäästöllä ei ole mitattavaa merkitystä eikä se ole tilaakaan vienyt, koska parissa automerkissä se on ollut moottoritilassa, parissa korin ulkopuolella ja muissa omassa poterossaan tavaratilan pohjassa. Eihän se ollut kovin mukavaa ährytä Patrolin varapyörää korin alla olevasta telinehäkkyrästä kurakelillä, mutta sitä(kin) varten oli kunnon sadevaatteet aina kyydissä...
No mutta tuollaisissa nauloissa ja ruuvessa korjausvaahto toimii oikein hienosti. Eli mikä on ongelma?
Noista voi selvitäkin, Tiisselmanille täydet kymmenen pojoa tyhjentävästä perustelusta, mitä kuluja voi tulla kun vararengasta ei ole mukana. Kaikkein paras mielestäni on oikea autonrengas eikä mikään kottikärryn rengas koska silloin ei ole niin kiire kumikorjaamolle. Nykyhuoltamoiltakaan ei saa kuin mäyräkoiria..
On paljon todennäköisempää, että matkan katkaisee joku muu ongelma kuin renkaan puhkeaminen.
Minulta on rengas puhjennut 3 kertaa ja varapyörää olisin varmuudella tarvinnut ainakin kerran.
Muusta syystä ei ole matka keskeytynyt, kuin kerran vuosia sitten, kun yksi tulpanjohdoista meni pimeäksi. Moottorin vikavalo on syttynyt pari kertaa, mutta matka on jatkunut. Minkälaisia "muita ongelmia" sinulle on tullut vastaan?
Vaikka todennäköisyys matkan keskeytymiseen on erittäin pieni, niin silti tulee kyllä kuljetettua mukana yhtä jos toista esim. starttikaapeleita, 12V kompuraa, hinausköyttä, kenttälapiota, pakillinen käsityökaluja...
Edustan varmaankin toista ääripäätä ja toinen on sitten niitä joita saa Joulunpyhinä katsella uutisista kun tiepalvelu tankkaa heidän autojaan.
Aikanaan kun ajelin vanhalla harrasteautollani, matka katkesi kaksi kertaa muun kuin rengasvian takia. Kerran jouduin paikkaamaan renkaan. Tyhjeni hitaasti, en tarvinnut vararengasta.
Sittemmin uudemmilla ja parempikuntoisilla autoilla en ole jäänyt kertaakaan tielle. Rengas sen sijaan on pitänyt vaihtaa pari kertaa.
Yleisin tielle jäämisen syy on muuten Autoliiton mukaan polttoaineen loppuminen. Keskivertokuskin kannattaisi siis pitää mukanaan varakanisteria. Monellako on? Ei minulla ainakaan. Jos autoissa yleisesti ottaen ei olisi vararengasta tai olisi pelkkä vaahtopullo tms, saattaisi tiellejäämistilastot olla toisenlaisia.
Mutta sitten tarvitsisin vielä tunkin, ristikkoavain on jo olemassa.
Tuskin tunkki ylivoimainen investointi on. Ainakaan johonkin auton lisävarusteeseen (vararengas/paikkaussarja) verrattuna.
Ei ollenkaan kun tietäisi vaan mitä ostaisi. Automerkin oma on varmaan hintava, ja kun muistaa Fordin pari vuotta sitten puheena olleet tunkkiongelmat, niin ei oikein houkuttele. Onko myytävänä yleismallisia tunkkeja jotka ovat kohtuullisen kevyitä ja mahtuvat pieneen tilaan? Jos on, niin mistä kohtaa autoa uskaltaa nostaa, jos tunkki ei sovi valmistajan tarkoittamaan kohtaan? Jonkinlaisen välikappaleen käyttö ainakin on tarpeen?
Ainakin Biltema ja Motonet myyvät moisia alle 10 eurolla, eli ei kovin paljoa edes kukkarossa kirpaise. Jonkun sopivan välikappaleen kehittelee siihen tarvittaessa niin se on siinä.
Ei ollenkaan kun tietäisi vaan mitä ostaisi. Automerkin oma on varmaan hintava, ja kun muistaa Fordin pari vuotta sitten puheena olleet tunkkiongelmat, niin ei oikein houkuttele. Onko myytävänä yleismallisia tunkkeja jotka ovat kohtuullisen kevyitä ja mahtuvat pieneen tilaan? Jos on, niin mistä kohtaa autoa uskaltaa nostaa, jos tunkki ei sovi valmistajan tarkoittamaan kohtaan? Jonkinlaisen välikappaleen käyttö ainakin on tarpeen?
Ammattilainen vastasi periaatteessa jo kysymykseesi. Automerkin omista tunkeista kannattaa pysyä kaukana juuri hinnan takia. Fordin tapauksessa myös laadun takia.
Auton käsikirjasta löytyy nostokohdat erilaisille tunkeille. Jos ei selviä (varmaan sekin nykyään mahdollista vähintään 300 sivuisista opuksista huolimatta), lähimmän huollon tai rengasliikkeen mekaanikko kyllä ne varmaan näyttää. Jossain tapauksissa välikappale on ihan paikallaan, mutta ei se haittaa. Sekin kulkee autossa kivasti tunkin mukana.
Edellä oli juttua vararenkaan tarvitsemasta tilasta. Kannattaa ottaa huomioon sekin, että rengasta vaihdettaessa särkynyt rengas olisi hyvä saada mahtumaan autoon. Monesti tavaraa on sen verran mukana, että jos paikkaa ei ole (vain tilapäisvarapyörälle varattu tila), on kurainen rengas ns. ilo pakata mukaan.
Joku arveli, että rengasrikossa saa apua soittamalla. Varmasti saakin, mutta sen työpäivän aikataulut menee siinä helposti sekaisin.
Tiisselman kirjoitteli samasta, mikä itseänikin epäilyttää eli paikkausvaahdon käyttökelpoisuus. Väliaikainen korjaus se kai vain on, ei pysyvä. Eli tulee äkkiä kalliiksi. Ja eikös vaahtopurkit vanhene muutamassa vuodessa?
Tiisselman kirjoitteli samasta, mikä itseänikin epäilyttää eli paikkausvaahdon käyttökelpoisuus. Väliaikainen korjaus se kai vain on, ei pysyvä. Eli tulee äkkiä kalliiksi. Ja eikös vaahtopurkit vanhene muutamassa vuodessa?
Ohjeistus näyttäisi olevan, että pitää nilkuttaa lähimmälle huoltamolle, missä ilmeisesti sitten voi todeta renkaan käyttökelvottomaksi kiitos vaahdon? Kuten jo edellä joku totesi, niin Suomen huoltamoiltahan ei juuri kallista kahvia kummempaa helpotusta tilanteeseen saa eli rengas kannattaa rikkoa vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Murphyn laki §13 "jos jokin voi mennä pieleen se menee".
En tiedä vanhenemisesta, mutta kuinkahan mahtaa purkit kestää kovempia pakkasia?
Uusimmassa lehdessä on artikkeli tätä keskustelua sivuavasta aiheesta.
Käsikirjojen mukaan muutamissa autoissa on sallittua käyttää auton nostamiseen vain auton omaa tunkkia. Muutamat sallivat oman tunkin käytön ainoastaan hätätilanteessa. Jotkut pitää ajaa huoltoon pulttien kiristystä varten.
Tavattoman hankalaksi on siis renkaanvaihto nykyään tehty. Toisaalta kun katsoo saman lehden rengasliikkeiden testiä, autovalmistajien varovaisuuden ymmärtää. Renkaanvaihtajia löytyy joka lähtöön, jopa alan ammattilaisinakin.
Ei ole kokemusta. Omassa autossani kärräsin ensimmäisenä tilapäisvarapyörän varastoon ja tilalle laitoin talvirenkaan. talvella tietty kesärenkaan.
Jos tilaa riittää, ei kannata ottaa lisävarusteena yhtään mitään.
Ei ole onneksi ainakaan vielä kokemusta, vaikka sellainen paikkaushärdelli omastakin autosta löytyy. Olen itsekin ajatellut vararenkaan ottamista siitä rengassarjasta joka on joutilaana. Mutta sitten tarvitsisin vielä tunkin, ristikkoavain on jo olemassa.
Kyllähän ne paikkausvarusteet toimivat ainakin uutena, mutta ei niistä tietenkään ole apua jos rengas on totaalisen rikki ja/tai vanne vaurioitunut. Lisäksi renkaan puhdistus ja paikkaus sekä uuden spraypullon hankinta keventää kukkaroa tuntuvasti enemmän kuin pelkkä paikkaus.
Mitä hyötyä renkaan poisjättämisestä sitten on? Kustannukset? Painon säästö? Lisätila?
Uskoisin että se painonsäästö kai lienee se pääsyy tähän idioottimaisuuteen. Itse ainakin otan uuteen, jos mahdollista, varapyörän mukaan. Ei paljoa litkut ja kompurat auta jos rengas räjähtää tuusannuuskaksi...renkaan vaihtaa 5 minuutissa.
Idiotismia liikkua ilman alleasennettavaa toista varapyörää. Esim. kerran Lahdessa kaksi nättiä rouvaa oli Audilla vetäneet terävään asfaltissa olleeseen reikään, kumi ja vanne paskaksi. Ei paikka-aineella tuossa tilanteessa tee yhtään mitään. Onneksi sillon osuin paikalle kunnon työkalujen kanssa koska sen auton omalla lyhyellä rengasavaimella ei saaneet rouvat enkä minäkään pultteja auki. Onneksi oli mukanani järeä ristikkoavain ja saimme pyörän rouville vaihdettua ja matkan jatkumaan. Itse vaihdoin tänään oman jo kesärenkaille kun autolla ajetaan niin vähän ja muissa autoissamme on piikit alla. Katson rengaspaineet aina myös varapyörästä. Tyhjästä on sitten tilanteessa paha nyhjästä..
Juu on kokemusta. Pääsiäisenä tuli ensimmäinen rengasrikko 30 vuotisen autoilu-uran aikana. Hyvin toimi tuollainen paikka-aine/kompressori yhdistelmä. Painossa tuo tietenkin säästää ja on se varmaan valmistajalle jonkun verran halvempikin kuin varapyörä. Ja jos seuraavaa rengasrikkoa saa taas odottaa 30 vuotta niin turha se mitään varapyörää on mukana raahata.
Kannatan varapyörää vaikka nuita rengasrikkoja sattuu harvoin.
Viimeksi tuli rikko vajaa 10v sitten, oli tuhannen kilsan keikka, rengas meni jo alle ensimmäisen satasen!
Tuota reikää ei "kermavaahdolla" olisi pystynyt paikkaan!
propelli:
Samalla logiikalla, voisi jättää vakuutuksetkin autosta pois, kun ei kummiskaan mitään satu...
Lefa:
Tuskin tunkki ylivoimainen investointi on. Ainakaan johonkin auton lisävarusteeseen (vararengas/paikkaussarja) verrattuna.
Jep, faijan kanssa tänään ihmeteltiin Ooppelin 'liemikompressoria'. Kyllä tiukkaa tekee tavaratilassa jos sinne lastaa 225/55-17 kesäfillarin. Pohjapahvi nousee 5-7 senttiä jo nyt kitsaan kokoisessa ruumassa.
Yks juttu noiden tilapäisvarapyörien kanssa on halkaisija. Ei varmaan saa olla kovin suurta eroa varapyörän ja muiden renkaiden välillä. Meinaan että voi ABS:t ja ESP:t riitauttaa koko autoilun jatkamisen. Punavalot vilkkuu ja summerit soi kabiinissa kun lastuaivot luulevat auton olevan jatkuvassa sivuluisussa kun yksi fillari pyöriin muita kovemmin. Tiedäs vaikka ESP tukahduttaisi moottorin menohalut ja hehkuttaisi jarrut punaisiksi.
Onko jollain kokemuksia moisesta?
Ammattilainen:
Mielestäsi on varmaankin itsestään selvää, että vakuuttaminen on aina perusteltua. Itse olen sitä mieltä, että vakuuttaminen kannattaa vain silloin, jos rahat ei riitä mahdollisen vahingon kuluihin tai on paljon keskimääräistä vahinkoalttiimpi yksilö.
Loogista on punnita hyödyt, haitat ja todennäköisyys. Kuinka usein sinulla on hajonnut rengas siten, ettei se olisi paikka-aineella olisi korjautunut? Kaikki lienevät samaa mieltä, että riski matkan keskeytymiseen on hyvin pieni. Aika harvoin maykan katkeaminen edes aiheuttaa mitään merkittävää ongelmaa. Jos esimerkiksi odotusarvo on, että vararengas auttaa korkeintaan yhden kerran autoilu-uran aikana, niin millä logiikalla haukut idiooteiksi niitä, jotka liikkuvat ilman vararengasta?
Kuljetatko muuten mukanasi myös kaiken kattavaa varaosavalikoimaa? On paljon todennäköisempää, että matkan katkaisee joku muu ongelma kuin renkaan puhkeaminen.
Hyvä vinkki oli tuo talvipyörän tai kesäpyörän otto varapyöräksi, jos nyt tulee pitempää reissua. Kaupunkipyörityksessä voi vaikka odotella hinausautoakin.
Kiitos kommenteista..
Todennäköisyys sille, että tapahtuisi jotain sellaista jossa paikkauskonsti ei auta mutta vararengas auttaisi, on erittäin pieni. Tällaisessa harvinaisessa tilanteessa lienee mahdollista soittaa apua. Vararengas autossa on siis jokseenkin turha varuste, joka vie lisäksi huimasti tilaa tavaratilasta.
Nyt päästään hyvään vinkkiin. Joku voisi ryhtyä valmistamaan 12 V jännitteellä toimivaa "kylmälaukkua", joka olisi muodoltaan sama, kuin auton (normaalikokoinen) vararengas. Vararengastilan voisi siis hyödyntää jääkaappina. Se olisi varsinkin kesäaikaan aivan oiva juttu. Paikan sijainti on myöskin kylmänä säilymisen kannalta edullinen.
Keksinnön saa vapaasti hyödyntää.
NHB:
Eipäs nyt laiteta sanoja toisen suuhun. En ole ihmisiä haukkunut idiooteiksi, vaan idioottimaisuutta on nimenomaan se, että tähän on tehtaiden puolelta menty. Itselläni on muutamankin kerran mennyt rengas siihen kuntoon, että jollain kermavaahdolla olisi ollut ihan se ja sama ruveta mitään paikkaamaan. Vararengas ei vie tavartilasta sinällään yhtään mitään tilaa, koska se tulee sinne omaan syvennykseensä, jossa ei muutenkaan tulisi pidettyä yhtään mitään järkevää. Mutta kukin taaplaa tyylillään....varmasti mukava talvella jossain hevon kuusessa 30 asteen pakkasessa ruveta soittelemaan hinausautoa kun renkaan saa vaihdettua 5 minuutissa...
Sekoitin sinut ja Maastovälityksen. Kysymykset on siis osoitettu hänelle. Pahoittelut sekaannuksesta.
Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että rengas puhkeaa -30 asteen pakkasessa? Monestiko sinulle on näin käynyt?
Takana 28 vuotta autoilua ja 4 vararenkaan vaihtoa.
1. kerta oli, kun rengasliikkeessä oli laitettu iltapäivällä uusi rengas huonosti vanteelle ja aamulla töihin lähtiessä havaitsin renkaan tyhjentyneen. Kompura olisi auttanut.
2. ja 3. kerta naula. Paikkarasia ja kompura olisi auttanut.
4. kerta noin sormenpäänkokoinen reikä keskellä kulutuspintaa. Melkoinen jysähdys 100 km/h vauhdissa. Onneksi oli takarengas ja edes tilapäisvararengas autossa.
En minä ainakaa ketään idiootiksi täällä meinaa, autotehtaalla ne idiootit on. Todennäköisiä paikkoja saada ruuveja, nauloja tms. renkaisiinsa on; Rautakauppojen noutopihat, rakennustyömaiden lähistöt ja mm. YTV:n sorttiasemat PK-seudulla(jätteenkierrätystä..). Siellä liikkuu monenlaista remonttireiskaa, joiden riipputaskuista varisee pihoille vaikka mitä nupeja. Olenpa erään asiakaskäynnin jälkeen rengaskorjaamolla kaivanut renkaista sorvinlastujakin. Varapyörä on pelastanut monta kertaa. Pakkasillakin korvessa on muutama lutokumi yllättänyt. Korpeen voi kestää kauan saada hinuria, noloa vetää autoa lavetille vain yhden renkaan takia minusta.
NHB:
Vastaan tähän omalta osaltani vaikkei minulle osoitettukaan tätä. Eli itse en rupea milloinkaan tämän asian osalta laskemaan todennäköisyyksiä, vaan ajattelen asian niin, että vararengas omassa poterossaan ei ole millään tavalla pois auton tiloista, joten se on ehdottoman jees. Polttoaineenkulutukseen sillä ei ole käytännössä mitään vaikutusta, sen osuus voidaan laskea ehkä desilitran kymmenysosissa.
Maastovälitys:
No mutta tuollaisissa nauloissa ja ruuvessa korjausvaahto toimii oikein hienosti. Eli mikä on ongelma?
Ammattilainen:
Entäpä jos sitä poteroa ei olisi laisinkaan? Voisiko silloin vapautua tilaa johonkin muuhun tarkoitukseen?
Jos poteroa ei olisi lainkaan, niin silloin toki olisi niin että vararengasta en mukaan ottaisi, koska se todella ahmaisisi tosi ison osan tavaratilasta.
Ehdottomasti varapyörä mukana autossa.
Pelastaa keskeytynee matkan, työpäivän ja on huomattava säästö rengasrikon sattuessa.
Esimerkiksi koet lievän (naula tms.) rengasrikon ja täytät renkaan vaahdolla. Joudut kuitenkin ajamaan lähimpään rengasliikkeeseen ja hyvällä tuurilla saa asentaja pestyä vaahdot pois ja paikattua renkaan. Kulut n.30-50 paikkauksesta +pesukulut ja menetetyt työtulot luokka 50-100euroa.
Huonolla tuurilla vaahtoa ei saa poistettua järkevästi ja joudut ostamaan uuden renkaan tai saman tien jopa 2 tai 4. Samalla huomaat että aikaan on tuhraantunut muutama tunti ja mahdolliset menetetyt työtulot luokkaa 200.+muu harmi.
tai renkaasi räjähtää alle ja ilman vararengasta joudut tilaamaan hinaajan paikalle ja joudut ostamaan uuden renkaan tai saman tien jopa 2 tai 4. Samalla huomaat että aikaan on tuhraantunut useita tunteja ja mahdolliset menetetyt työtulot luokkaa 200-300.+hinauskulut.
Mutta jos sinulla on vararengas mukana pääset pienellä 5-10min työllä jatkamaan onnellisesti matkaa ja päiväsi on pelastettu. Voit sitten viedä puhjenneen renkaan paikattavaksi n.30, kun sinulle sopii.
Joten kyllä minä pidän vararenkaan mukana.!
Kuusi rengasrikkoa 30 vuoden aikana ovat saaneet vakuuttuneeksi, että vararenkaasta en luovu. Painonsäästöllä ei ole mitattavaa merkitystä eikä se ole tilaakaan vienyt, koska parissa automerkissä se on ollut moottoritilassa, parissa korin ulkopuolella ja muissa omassa poterossaan tavaratilan pohjassa. Eihän se ollut kovin mukavaa ährytä Patrolin varapyörää korin alla olevasta telinehäkkyrästä kurakelillä, mutta sitä(kin) varten oli kunnon sadevaatteet aina kyydissä...
Noista voi selvitäkin, Tiisselmanille täydet kymmenen pojoa tyhjentävästä perustelusta, mitä kuluja voi tulla kun vararengasta ei ole mukana. Kaikkein paras mielestäni on oikea autonrengas eikä mikään kottikärryn rengas koska silloin ei ole niin kiire kumikorjaamolle. Nykyhuoltamoiltakaan ei saa kuin mäyräkoiria..
NHB:
Minulta on rengas puhjennut 3 kertaa ja varapyörää olisin varmuudella tarvinnut ainakin kerran.
Muusta syystä ei ole matka keskeytynyt, kuin kerran vuosia sitten, kun yksi tulpanjohdoista meni pimeäksi. Moottorin vikavalo on syttynyt pari kertaa, mutta matka on jatkunut. Minkälaisia "muita ongelmia" sinulle on tullut vastaan?
Vaikka todennäköisyys matkan keskeytymiseen on erittäin pieni, niin silti tulee kyllä kuljetettua mukana yhtä jos toista esim. starttikaapeleita, 12V kompuraa, hinausköyttä, kenttälapiota, pakillinen käsityökaluja...
Edustan varmaankin toista ääripäätä ja toinen on sitten niitä joita saa Joulunpyhinä katsella uutisista kun tiepalvelu tankkaa heidän autojaan.
ps. Onko omassa autossasi varapyörä?
Aikanaan kun ajelin vanhalla harrasteautollani, matka katkesi kaksi kertaa muun kuin rengasvian takia. Kerran jouduin paikkaamaan renkaan. Tyhjeni hitaasti, en tarvinnut vararengasta.
Sittemmin uudemmilla ja parempikuntoisilla autoilla en ole jäänyt kertaakaan tielle. Rengas sen sijaan on pitänyt vaihtaa pari kertaa.
Yleisin tielle jäämisen syy on muuten Autoliiton mukaan polttoaineen loppuminen. Keskivertokuskin kannattaisi siis pitää mukanaan varakanisteria. Monellako on? Ei minulla ainakaan. Jos autoissa yleisesti ottaen ei olisi vararengasta tai olisi pelkkä vaahtopullo tms, saattaisi tiellejäämistilastot olla toisenlaisia.
Herbert:
Ei ollenkaan kun tietäisi vaan mitä ostaisi. Automerkin oma on varmaan hintava, ja kun muistaa Fordin pari vuotta sitten puheena olleet tunkkiongelmat, niin ei oikein houkuttele. Onko myytävänä yleismallisia tunkkeja jotka ovat kohtuullisen kevyitä ja mahtuvat pieneen tilaan? Jos on, niin mistä kohtaa autoa uskaltaa nostaa, jos tunkki ei sovi valmistajan tarkoittamaan kohtaan? Jonkinlaisen välikappaleen käyttö ainakin on tarpeen?
Menet lähimpään varaosaliikkeeseen, ja pyydät joko saksi- tai haitaritunkin nimellä, niin about tällaisen kapistuksen saat :
http://www.motovaruste.net/kauppa/catalog/product_info.php?cPath=264&products_id=684&osCsid=vntbe9q6ah4phdlvf739slbt44
Ainakin Biltema ja Motonet myyvät moisia alle 10 eurolla, eli ei kovin paljoa edes kukkarossa kirpaise. Jonkun sopivan välikappaleen kehittelee siihen tarvittaessa niin se on siinä.
Lefa:
Ammattilainen vastasi periaatteessa jo kysymykseesi. Automerkin omista tunkeista kannattaa pysyä kaukana juuri hinnan takia. Fordin tapauksessa myös laadun takia.
Auton käsikirjasta löytyy nostokohdat erilaisille tunkeille. Jos ei selviä (varmaan sekin nykyään mahdollista vähintään 300 sivuisista opuksista huolimatta), lähimmän huollon tai rengasliikkeen mekaanikko kyllä ne varmaan näyttää. Jossain tapauksissa välikappale on ihan paikallaan, mutta ei se haittaa. Sekin kulkee autossa kivasti tunkin mukana.
Edellä oli juttua vararenkaan tarvitsemasta tilasta. Kannattaa ottaa huomioon sekin, että rengasta vaihdettaessa särkynyt rengas olisi hyvä saada mahtumaan autoon. Monesti tavaraa on sen verran mukana, että jos paikkaa ei ole (vain tilapäisvarapyörälle varattu tila), on kurainen rengas ns. ilo pakata mukaan.
Joku arveli, että rengasrikossa saa apua soittamalla. Varmasti saakin, mutta sen työpäivän aikataulut menee siinä helposti sekaisin.
Tiisselman kirjoitteli samasta, mikä itseänikin epäilyttää eli paikkausvaahdon käyttökelpoisuus. Väliaikainen korjaus se kai vain on, ei pysyvä. Eli tulee äkkiä kalliiksi. Ja eikös vaahtopurkit vanhene muutamassa vuodessa?
Herbert:
Ohjeistus näyttäisi olevan, että pitää nilkuttaa lähimmälle huoltamolle, missä ilmeisesti sitten voi todeta renkaan käyttökelvottomaksi kiitos vaahdon? Kuten jo edellä joku totesi, niin Suomen huoltamoiltahan ei juuri kallista kahvia kummempaa helpotusta tilanteeseen saa eli rengas kannattaa rikkoa vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Murphyn laki §13 "jos jokin voi mennä pieleen se menee".
En tiedä vanhenemisesta, mutta kuinkahan mahtaa purkit kestää kovempia pakkasia?
Uusimmassa lehdessä on artikkeli tätä keskustelua sivuavasta aiheesta.
Käsikirjojen mukaan muutamissa autoissa on sallittua käyttää auton nostamiseen vain auton omaa tunkkia. Muutamat sallivat oman tunkin käytön ainoastaan hätätilanteessa. Jotkut pitää ajaa huoltoon pulttien kiristystä varten.
Tavattoman hankalaksi on siis renkaanvaihto nykyään tehty. Toisaalta kun katsoo saman lehden rengasliikkeiden testiä, autovalmistajien varovaisuuden ymmärtää. Renkaanvaihtajia löytyy joka lähtöön, jopa alan ammattilaisinakin.