"Tehokkaat" H7-polttimot

14 kommenttia

Nykyään mainostetaan tehokkaita H7-polttimoita, mm. Philipsin VisionPlus ja Osram NightBreaker. Onko kenelläkään kokemuksia siitä, paraneeko valoteho noilla kalliilla polttimoilla? Ja kestävätkö ne käytössä niin kuin vakiot merkkipolttimot? Edessä on muutamia pitkiä reissuja pimeällä kelillä normaalin ajon lisäksi, ja jos valo valkenee ja lisääntyy normaali-Philipseihin verrattuna, niin hankin tuollaiset heti. Mikä on muuten edullinen, heh-heh, ostospaikka?

  
  • Kyllä valoteho ainakin vähän paranee, mutta vaikea verrata kun pitäisi ajaa molemmilla samoissa olosuhteissa. Kestävyydestä ei kokemusta kun asensin vasta viime syksynä tuollaiset Philipsit autoihimme. :xmas:

    Edelleinen kokeilu meni pieleen kun olivat vain vuoden paikallaan ennen auton vaihtoa! :innocent:

      
  • Valoteho paranee huomattavasti ainakin Osramin NightBrekereilla (+90%), verrattuna lähes uusiin vakio polttimoihin tai Philipsin Xenon efeckt polttimoihin.



    Philipsillä tehokkaimmat polttimot taitavat olla Xtreme Racing polttimot (+80%).

    Väittivät jossain keskustelupalstalla Osramien oikeasti olevan tehokkaampia.(en muista miss&#228:wink: .



    Kestävyydestä Osrameilla ei ole kokemusta kuin n. 2000 km.



    Ostopaikka vertailussa halvimpia mielummin autotarvike liikkeet kuin huoltoasemat.

























      
  • Ostin noin vuosi sitten Philips X-tremet ja toinen meni juuri mäsäksi. En aja paljon, vain 12000km /vuosi ja aika vähän lyhyitä matkoja joten sytytyskertoja lampulle tuli varmasti alle tuhat. Ostin Osramin NightBreakerin tilalle mutta en ole ehtinyt vielä asentaa sitä, pitää saada auto talliin ensin koska siinä on hiukan purkamista ennenkuin polttimoon pääsee käsiksi. H4:sissa oli mun mielestä enemmän eroa huonolla ja hyvällä lampulla kuin H7:illa, H4:sen ongelma sitten taas oli siinä, ettei hyvät lyhyet ja pitkät olleet samassa polttimossa koskaan.

      
  • Itsellä suli joskus lampun kantoja, kun käytin "enemmän valoa" polttimoita. En muista nähneeni silloin sen paremmin kuin nykyäänkään.

      
  • Itsellä tässä surkeita kokemuksia H4-polttimoista. Sama pätenee H7-polttimoihin. Sekä Philips että Osram premium + 30% kestäneet vain 3 kk ja 2000 - 4000 km. Todellista tarvikekauppiaan rahastusta. Ja vaihtelepa niitä 20 asteen pakkasessa järkyttävän ahtaisiin tiloihin! Onkos vielä kestävämmäksi luvattuja myynnissä kuten aikoinaan muistelen olleen myynnissä?

      
  • Kyllä näiden "tehopolttimoiden" kestoikä on selvästi lyhyempi kuin tavallisilla, tosin tehoakin on sitten enemmän. Polttimot saa kestämään pitempään, kun kytkee käynnistyksen ajaksi parkit päälle. Tällöin Säästetään polttimoita jännitepiikeiltä (tämä siis autoissa, joissa on ajovaloautomatiikka). Useimmitenhän polttimot kärähtävät juuri käynnistettäessä. Itselläni -99 Mondeossa Philipsin Vision Plus H7 -polttimot kestävät tällä systeemillä lähes päivälleen kaksi vuotta. Toki eri automerkkien -ja mallien välilläkin on eroja; esim naapurin -00 Golfista palaa H7 Kolmen kuukauden välein...

      
  • Ei mainittavaa eroa tavallisiin polttimoihin, kestävät autossa n.2,5v moottoripyörässä Honda VFR n.3,5v syy heikkoon kestävyyteen saa hakea auton heikkolaatuisista sähkölaitteista esim.saksalaiset.

      
  • olisi syytä tehdä joka syksy (halogeenit). Ihan sama onko + xx% polttimot vai ihan tavalliset, jos niitä käytetään vuosia. Polttimon valoteho heikkenee vuoden käytöllä varmaan väh. 20%. Itse olen vaihtanut polttimot aina syksyisin, eikä ole konkurssi tullut. Eikä ole kesken talven tarvinnut polttimoita vaihtaa.

      
  • Tuo ei J-A-h pidä paikkaansa halogeenipolttimoissa, xenon valojen valotehon heikkenemä on kymmeniä prosentteja joka ei halogeenejä koske.

    Kun halogeenipolttimon vaihtaa n.2,5v jälkeen niin pitäisi sen heikkenemä normaalinäöllä pystyä havaitsemaan,niin ei kuitenkaan mielestäni ole ainakaan jos vaihdettava polttimo on samanlainen kuin vanhakin.

      
  • Hieman on ihmetyttänyt tuo kaikkien suitsuttama xenon valojen paremmuus, omien kokemusten valossa xenonit ovat surkeat syksypimeällä tiellä valonväri on sellainen että tie suorastaan imee valon itseensä ja valoalue katkeaa kuin veitsellä leikaten, ja sen taakse ei mitään näe kuten halogeeneillä.

    Johtuuko tämä sitten siitä että ne taitavat olla reilusti yli seitsemäntuhannen kelvinin, kun siedettävä valonväri pitäsi olla reilusti alle viidentuhannen. En muista varmasti mutta eikö auringonvalo ole jotain kolmetuhatta kelviniä.

    No yhden asian nuo xenonit hoitavat hyvin. Häikäisevät vastaantulijoita kiitettävästi, olisivat saaneet jäädä keksimättä!!

      
  • Ihmeellistä jorinaa! Omassa kärryssäni on alkuperäiset pitkät ja toinen lähi on vaihdettu! Auto on hieman alle neljä vuotta vanha! Jos tuo 20% heikkenemä tapahtuu vuosittain, niin tuskin näkisin enää mitään! Omasta mielestäni kuitenkin autossani on edelleenkin erinomaiset valot! Keskimääräistä paremmat, kuten uutenakin! Polttimoina lyhyissä H7 ja pitkissä H3!

      
  • misar:

    ...valoalue katkeaa kuin veitsellä leikaten, ja sen taakse ei mitään näe kuten halogeeneillä.




    Kyllähän TM:n valomittauksissa on ollut sellaisiakin autoja, joissa ksenonvalokeila ei ole keskivertohalogeeneja parempi ollut. Valon värin vaikutuksesta en sano mitään, kun omaani otin aikanaan halogeenit. Mutta turhan tehokkaasti valon alue on kyllä rajattu siinäkin. Aivan varma olen siitä, että esittelyauton valot oli suunnattu suositeltua ylemmäs, koska oman auton lähivaloilla ei huollon jälkeen nähnyt mihinkään. Tuntui, kuin korkeussäätö olisi ollut pykälää, kahta liian alhaalla. Asia vielä kahteen oteeseen varmistettiin eri korjaamoilla, mutta kohdillaan oli kaikki säädöt.



    Perinteisillä H4-lyhdyillä ongelmaa ei kai ollut, mutta nykyisillä linssivaloilla rajaus on tarkempi.

      
  • Xenoneiden valovuo on selvästi halogeenejä suurempi eli valotehoa on enemmän. Aurinko on 6000k, hehkulamppu 3000k, halogeeni 3300-3700k ja xenonit alunperin 6000-6500k mutta uudempien mallien noin 5000k jottei ero halogeeneihin olisi pimeässä liian suuri.

    Halogeenin valoteho putoaa silmälle liki huomaamattomat 20% hyvin helposti ja käyttöikänsä aikana lasin tummenemisen vuoksi voi tehoja kadota 30-40%. Ohutlankaisemmat, eksoottisemmat teho-halogeenit palaa kuumempana ja voi tuottaa hieman valkoisempaa eli siis vähemmän keltaista valoa kuin tavalliset. Tuloksena on herkkyys hajoamiseen mm. heiveröisestä langasta johtuen. 20% pudotus eli 1/3 aukkoa on erittäin pieni tehon pudotus luonnossa.



    Xenonit kestää käytöstä ja hakkurista riippuen eri mittaisia aikoja. Lyhyessä ajossa, missä 7-20kv sytysvirta hakkaa anodeita kaasunnuttaen niistä metallia, kuluu polttimo aivan eri tahtiin kuin 500km kerralla ajavalla. Esimerkiksi parkeilla auton käynnistämisellä ja sitten vasta valojen päälle laitolla säästää Xenoneita selvästi. 150tkm ajon jälkeen kun xenonin vaihtaa, ei ero välttämättä ole silminnähtävä mutta joskus erittäinkin selvä. Xenoneissa valo muuttuu ajan kanssa sekä lasin tummumisesta että anodien kulumisen myötä tapahtuvasta kärkivälin kasvusta.



    Oikein suunnatut, aktiivisesti toimivat Xenonit ilman hajavaloa eivät häikäise oli tehoa kuinka paljon vain. Huonosti suunnitellut ja toteutetut Xenonit - kuten passatin bi-xenonit - häikäisevät syntyneestä hajavalosta johtuen. Voi olla, että Passatin Xenoneiden linssin ympäristö on tehty hopeakromilla vain ulkonöän vuoksi, mutta takana voi myös olla pyrkimys tuottaa hajavaloa. Idea on huono ja valot on aivan kamalat lumisateella/sateella, kun valot heittää silmiesi eteen verhon valaisten hiuteleet siihen konepellin eteen.



    Xenonin valo on pistävää, sillä valoteho tuotetaan erittäin pienestä kipinästä halogeenien useiden millimetrien lankaan verrattuna. Näinollen parhaillaan 25mm linssistä tuleva valo häikii eri malliin kuin suuresta umpiosta tuikkiva vanha H4. Pieni koko mahdollistaa hienot optiset ratkaisut... mutta tekee valojen toteutuksen optiikaltaan vaativammaksi ja mahdollistaa huonojen valojen tekemisen hienosta tekniikasta huolimatta. Mielestäni on aivan rikollista, ettei kaikissa Xenon valoilla varustetuissa autoissa sellaisia lyhyitä kuin Octaviassa, Volvossa tai Audissa.

      
  • Valitettavasti netistä ei suoraan löydy AutoZeitung 2/2008:ssa ollutta polttimotestiä, mutta seuraavassa linkissä listaus testituloksista.

    Kirkkaammiksi mainostetut polttimot ovat todella kirkkaampia, mutta samalla lyhytikäisiä. Kiinnittäkää huomiota kohtaa Lebensdauer eli kestoikä. Huomaatte,että peruspolttimot kestävät pisimpään. Syykin kerrotaan alkuperäisessä testitekstissä: hehkulanka kuluu eli "höyrystyy" sitä nopeammin, mitä kirkkaammin se hehkuu.



    http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_auto_zeitung_100243.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit