Uudehkon saksalaisen autoni akku ei lataudu pakkasella ajossa riittävästi. Ajettuani muutamassa päivässä yli 500 km maantieajoa auto ilmoitti "Charge battery". Luettuani keskusteluja tältä ja toiselta mantereelta ongelma paljastui tyyppiviaksi, joka vaivaa tämän valmistajan useampia automalleja ja myös kilpailevien valmistajien autoja.
Ongelmana on akun sijoitus kylmään paikkaan (tavaratilan alle) ja "älykäs" lataus, joka pyrkii lataamaan akkua lähinnä jarrutusenergialla ja saattaa ilmeisesti tasaisessa ajossa syöttää auton sähköjärjestelmää pitkiäkin aikoja akusta. CO2-päästöt laskevat, mutta auton toimintavarmuus kärsii. Kun akun varaus laskee riittävästi, järjestelmä kytkee "turhia" kuormittajia kuten lämmityksen, huurteenpoiston jne. pois päältä. Eilen ajosta tultuani ei esim. auton sisävalaistus enää toiminut. En tiedä, olisiko auto vielä käynnistynyt, ellen olisi saanut sitä lämpimään talliin ja akkua lataukseen.
Autonomistajat ovat yrittäneet saada ongelmaan ratkaisua ottamalla yhteyttä huoltoon ja maahantuojaan, mutta ongelmaa ei haluta myöntää todeksi. Vian syyksi esitetään mm. liian lyhyitä ajomatkoja, mutta jos 4-5 tunnin päivittäinen maantieajo ei riitä varaamaan akkua, niin mikä sitten riittää?
Joidenkin käyttäjien havaintojen mukaan "älykkään" latauksen kytkeminen irti akusta poistaa myös tämän ongelman. Jos tämä on totta, ongelma olisi varmasti korjattavissa ohjelmallisesti varmistamalla, että akkua ladataan kylmissä oloissa niin paljon kuin se suostuu energiaa vastaanottamaan ja jätettäisiin CO2-hifistely kesäkeleille.
Voisiko TM selvittää ongelmaa, mitata lataus- ja purkuvirtoja ajon aikana ja kertoa havainnoistaan? Ongelma on ainakin omassa automerkissäni ollut tiedossa jo vuosia, mutta edelleenkään sitä ei oteta vakavasti. TM:n uskottavuus olisi eri luokkaa kuin poloisen autokuskin.
Missään aikaisemmassa autossani ei ole ollut akun kanssa ongelmia yli 30 asteen pakkasissakaan, mutta tälle saksalaiselle -20 astetta on liikaa. Myös muiden omistajien havaintojen mukaan tuo -20 astetta on maaginen raja, jonka alla akkuongelmat alkavat.
Aivan niin kuin epäilinkin käyvän, kun esim. Audi A4:ssä akku siirrettiin pois moottoritilasta. Jos on mahdollista käyttää verkkosähköä esilämmitykseen, rinnalla oleva akkulaturi voi auttaa. Varsinkin jos sen lisäksi laittaa lämmityselementit akun ympärille.
Bemareissa on ollut akkuja iät ja ajat takakontissa ilman onglemia. Ongelmat tulevat "älykkäästä" latauksesta ja mahdollisesti myös AGM-akusta. E60 Bemareista on irroitetu akun kuntoa nuuskiva anturi (IBS), jonka jälkeen laturi ei ole pihtaillut sähköä ajon aikana ja ongelmat ovat kadonneet. Onko bittivirheella F10? En tiedä miten sama "korjaus" siinä toimii. Parashan olisi, jos BMW:ltä olisi tullut jo viimeinkin ongelmat korjaava softapäivitys.
F11:llä ajan ja pelkään, milloin jään jonnekin korpeen yksin tai perheen kanssa siksi, ettei tekoäly vaivaudu pitämään akkua varattuna. Autolla on takuu voimassa, joten ei huvita ruveta purkamaan IBS:ää pois. Siihen käsitykseen tulin muiden kokemuksia lukiessani, että itse akku ei välttämättä ole suurin ongelma vaan nimenomaan se, ettei auto edes yritä ladata sitä kunnolla.
Mielestäni talvella voisi unohtaa pihtailun ja ensisijaisesti huolehtia siitä, että akku on aina mahdollisimman täynnä. Ei aina ole mahdollisuutta ladata akkua parkissa ollessa ja muutenkin pidän sellaista naurettavana touhuna uudessa autossa.
On tainnut talvitestit unohtua tai sitten ne on tehty lauhana talvena.
Aikanaan itänaapurin kulkineissa oli mahdollisuus veivata kammella ajopeli käyntiin jos ei akussa ollut potkua. Ja niin se Mossen 1500-konehan oli omaa sukuaan BMW ...eli ei kun katsomaan onko kilven takana sopivaa reikää kammelle.
No jos nyt tosissaan jotain kommentoi, niin kannattaa kyllä alkaa vaatia maahantuojalta toimia laajemminkin jos ongelma on yleinen. Tuskin laatumerkin imagoon kuuluu pettyneet asiakkaat?
Ongelmia on ollut E60 BMW:ssä laturin jännitteensäätimessä ja akun varausta ja purkautumista valvovassa miinus-kaapelissa(IBS). Merkkihuollon kautta takuuseen uusien autojen kohdalla BMW F10/11. Takuuhan on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Softapäivitys ilmeisesti uusien autojen F10/11 kohdalla tepsinyt kyseisiin ongelmiin. Ei nämä asiat ole merkkihuollossa ongelma, kyllä asiaan kuin asiaan aina ratkaisu löytyy.
BMW-foorumilla nimimerkki Huivei kirjoittaa havainnoistaan:
Katselin tänään piilovalikosta akun jännitettä ajon aikana. Kun lähdin liikkeelle akku täyteen ladattuna Defa ylläpitolaturilla, jännite oli n 12.5 V. Heti kun jalkaa nosti kaasulta, laturi tuli päälle ja jännite nousi 14.7 volttiin, ja kun taas painoi kaasua, jännite se putosi heti n 13 volttiin ja nopeasti siitä alaspäin noin 12.5 tasolle. Siitä se putosi tasaisessa ajossa siten, että pienin lukema oli 12.1 V ennenkuin taas jouduin nostamaan kaasua ja laturi alkoi ladata.
Tuon perusteella tasaisessa maantieajossa koko auton sähköjärjestelmä toimii akun voimalla ja laturi on irtikytkettynä, kunnes kuljettaja nostaa jalan kaasulta. Ruuhkattomassa liikenteessä (kuten täällä susirajan takana) voi hyvin mennä tuntikin ilman, että tarvitsee moottorijarrutusta. Epäilemättä järjestelmä JOSSAIN vaiheessa alkaa ladata akkua, mutta selkeästi liian myöhään, koska moottorin sammutuksen yhteydessä järjestelmä pyytää hädissään lataamaan akun ja sammuttaa jopa auton sisävalaistuksen.
Huollon mukaan autoni "softa on päivitetty", mutta joidenkin mukaan softapäivitys on poistanut latausongelman. Minulla ongelma vasta alkoi.
mikahe:
Höpöhöpö, mitään lämmityksiä tarvita.
Työpaikalla on pari vuotta palvellut Toyota Dyna, jossa akut ovat kuorma-autotyyliin lavan alla olevassa telineessä, siis aivan vapaasti ajoviiman jäähdytettävinä. Eikä kovimmillakaan pakkasilla ole ollut mitään virtaongelmia.
Eikä se perinteinen sijoituspaikkakaan eli konetilassa ajovaloumpion takana ole mikään lämmin paikka. Ajoviimaa puskee sisään konepellin raoista ja maskin aukoista. Siltikin virtaa riittää.
Mulla oli samaa ongelmaa viimetalvena BMW 320d (F30). Jossain vaiheessa pitemmän (>1vk) pakkasjakson aikana auto rupes herjaamaan jännitetason alenemisesta (varsinkin jos aamusella pakkasta oli yli -30) ja pudotteli joitain pääasiassa mukavuusvaloihin tjsp. toimintoja pois päältä. Päivittäistä ajomatkaa ei toki tullut kuin n. 20km suuntaansa (aamu/ip) ja tietty kaikki penkki/ratti jne. lämppärit päällä, joten ei varmaan ehtinyt latailla akkua kunnolla.
Valitin asiasta huoltoon, ja autoon vaihdettiin joku lataussäädin tjsp. (kertoivat silloin että yleinen vika F10:ssä:wink: ja päivitettiin softa jonka jälkeen ongelmia ei ole ollut. Nyt on takana n. 1vk pakkasjakso koko ajan yli -20 pakkasta, ja jännityksellä olen odottanut milloin herjat alkaa, mutta ei ainakaan vielä ole alkaneet (puuta koputtaen, kop,kop).
sjvirt:
Onko Dynassa NHB:n mainitsemat AGM-akut? Siinä kai ongelma piilee kun ne/se ei kylmänä ota virtaa vastaan tavallisen akun tapaan.
lähdetkö bittivirhe siis aamusella lämpöisestä tallista liikkeelle?
lueskelin moisesta ropleemasta joskus... mutta tuohon en löytänyt vastausta.
auto ilmeisesti arpoo että akku on ylilatautunut ja koittaa purkaa sitä. akussa ei ole lämpömittaria... E87 puskee virtaa akkuun siten että se lämpiää noin 10 astetta, sitten se rauhoittuu. jos taas akun lämmittää reippaasti niin auto purkaa sitä. kokeilin sisätilanlämmittimellä... muutaman tunnin kylmänäolon jälkeen käynnistyi hyvin mutta laturi puski virtaa apinan raivolla akkuun, kulutuslukemista päätellen.
niin tuo 10 astetta siis akun kyljestä mitattuna. ainakin ilmeisesti lataat, meneekö virta akkuun vai virallisesta latauspaikasta konepellin alta?
Vackraste:
Minä olen ymmärtänyt asian niin että juuri AGM akut latautuvat nopeammin kylmässä kuin tavalliset akut. Nehän maksaa vähän enemmän ja hankintaa suositellaan mm. silloin jos käyttää vebastoa ja on lyhyet matkat.
Surffari: Sillä reissulla, jonka lopuksi auto käski ladata akun, läksin pakkasesta. F11:ssä (ja F10:ssä ja muissakin, joissa on IBS akun navassa kiinni) on lämpöanturi, joka mittaa akun lämpötilaa akun navasta. (Lisäksi IBS mittaa akkujännitettä ja lataus/purkuvirtaa aina 1000 A virtaan asti. IBS valvoo virrankulutusta myös auton ollessa nukkumassa ja auto antaa ilmoituksen, jos virta on nukkumatilassa ylittänyt raja-arvon.)
Eilisessä kaupunkiajossa (lämpimästä tallista lähdettynä, akku täyteen ladattuna) latausjännite oli 13.6 V ja nousi hiljakseen (akun jäähtyessä?) 14.6-14.7 volttiin. Eli eilen lataus varmastikin toimi niin hyvin kuin vain voi. Täytyy jatkossa seurata jännitettä maantieajossa ja tilanteissa, joissa akku on kylmä. Tosin pitäisi myös tarkistaa, onko piilovalikon näyttämä jännitearvo oikeasti sama kuin akun napajännite.