Avensiksen alaväännön hyvyyteen en ota kantaa. Mutta miten voit väittää, että 192 hevosvoimaisessa moottorissa on riittävä alavääntö, jos tarjolla on vääntöä saman verran, kuin 129 hevosvoimaisessa moottorissa..? Kahden lähes saman painoisen ja saman tehoisen auton (Corolla T.. / Civic Typ..)kiihtyvyyseroa 0-100km 8,4s ja 6,6s ei voi selittää muutoin, kuin moottorin toiminnalla eri kierrosalueilla. Ja lähes tuhannen kierroksen ero huippuväännössä on kyllä mielestäni "JO"...
Corollan kohdalla ei kannata tuijottaa pelkästään huippuväännön kierrosaluetta. Toyotan VVT-koneilla tuon venttiilien portaattoman ohjaustekniikan ansiosta vääntöalue on laakea eikä piikkimäinen. Hondan VTEC- koneilla säätö ainakin aikaisemmin oli portainen eli vääntökäyrä oli enemmän kaksihuippuinen, ns satulamalli.
Nuo kiihtyvyyserot 6.6 ja 8.4 ei pidä käytännössä paikkaansa. Muistaakseni TM (vai oliko tuulilasi) testasi kyseiset sportit parivertailulla eikä 0-100 kiihtyvyysero ollut liki 2 sekuntia. Luvut saattoivat olla Honda-Corolla 6.8-7.7 en kyllä varmasti muista. Kuitenkin noin sekunnin luokkaa.
Corollan T-sport on tehty nimenomaan kilpa-autotyyliin kierroskoneeksi, sama kone kuin pirteämpi Celica. Sanomatta on selvää että turbolla terästettynä koneen luonne muuttuu erilaiseksi...myös alavääntö lisääntyy reippaasti.
Ei nyt ihan "tykki", mutta mielenkiintoinen vaihtoehto pirteää pikkuautoa haluavalle on uusi Fiesta ST. Hintaan 23 t saa 150 hv, 190 nm, 8,4 s, 208 km/h ja hyvät ajo-ominaisuudet.
Suoritusarvot ja hinta ovat lähellä 80-luvun Escort RS Turbon lukuja. Kun nykyinen Fiesta on mitoiltaan ja tiloiltaan em. Escoa vastaava, niin tavallaan rahan arvon muutokset huomioiden saa ST:ssä paremman vastineen rahoilleen.
Olen ajanut ostoaikeissa sekä Honda type-R että Toyota T-sportin, kyllä Honda on kuin turbiini koko kierrosalueella, aivan upea moottori Toyta sen sijaan toimii vain 6000-8000rmp alueella joka tekee siitä hyvin vaikeasti hyödynnettävän ja alle 6000rmp alapuolella se kuin mikä tahansa 1.8 perheauto.
Type-R hävisi Tuulilasin GTi-testin. Muut autot eivät olleet GTi nähnytkään. Type-R oli ainoa joka todella kulki ja kiihtyi ja meni radalle kovin. Muilla ei ollut periaatteessa mitään urheilullisia ominaisuuksia, muut olivat tavallisia autoja. Kyllä oli typerä testi.
Avensiksen alaväännön hyvyyteen en ota kantaa. Mutta miten voit väittää, että 192 hevosvoimaisessa moottorissa on riittävä alavääntö, jos tarjolla on vääntöä saman verran, kuin 129 hevosvoimaisessa moottorissa..?
Kahden lähes saman painoisen ja saman tehoisen auton (Corolla T.. / Civic Typ..)kiihtyvyyseroa 0-100km 8,4s ja 6,6s ei voi selittää muutoin, kuin moottorin toiminnalla eri kierrosalueilla. Ja lähes tuhannen kierroksen ero huippuväännössä on kyllä mielestäni "JO"...
Taidat Fabio olla Toytota -myyjä?
Corollan kohdalla ei kannata tuijottaa pelkästään huippuväännön kierrosaluetta. Toyotan VVT-koneilla tuon venttiilien portaattoman ohjaustekniikan ansiosta vääntöalue on laakea eikä piikkimäinen. Hondan VTEC- koneilla säätö ainakin aikaisemmin oli portainen eli vääntökäyrä oli enemmän kaksihuippuinen, ns satulamalli.
Nuo kiihtyvyyserot 6.6 ja 8.4 ei pidä käytännössä paikkaansa. Muistaakseni TM (vai oliko tuulilasi) testasi kyseiset sportit parivertailulla eikä 0-100 kiihtyvyysero ollut liki 2 sekuntia. Luvut saattoivat olla Honda-Corolla 6.8-7.7 en kyllä varmasti muista. Kuitenkin noin sekunnin luokkaa.
Corollan T-sport on tehty nimenomaan kilpa-autotyyliin kierroskoneeksi, sama kone kuin pirteämpi Celica. Sanomatta on selvää että turbolla terästettynä koneen luonne muuttuu erilaiseksi...myös alavääntö lisääntyy reippaasti.
Tästä pitää vielä korjata... Eli 9-3:n 3. vaihdeella mennään kuitenkin 160km/h asti, joten 60:stä ripeään ohitukseen ainoa vaihtoehto on kakkosvaihde.
Ei nyt ihan "tykki", mutta mielenkiintoinen vaihtoehto pirteää pikkuautoa haluavalle on uusi Fiesta ST. Hintaan 23 t saa 150 hv, 190 nm, 8,4 s, 208 km/h ja hyvät ajo-ominaisuudet.
Suoritusarvot ja hinta ovat lähellä 80-luvun Escort RS Turbon lukuja. Kun nykyinen Fiesta on mitoiltaan ja tiloiltaan em. Escoa vastaava, niin tavallaan rahan arvon muutokset huomioiden saa ST:ssä paremman vastineen rahoilleen.
Vanha RS Turbo Escort, kun katsoin vanhasta lehdestä niin arvoiksi väitettiin 8,7s sataseen ja huiput 206km/h.
Citroen C2 1.6 VTS. 0-100km/h 8.3s, huiput 204km/h ja hinta 19700e
C2:ssa on kieltämättä hyvä hinta/suorituskyky -suhde, mutta autohan on pykälää pienempi kuin Fiesta, joten siitä halvempi hinta.
Fiesta on ehkä sellaiseen tavalliseen käyttöön sopivampi. C2 on urheilullisempi.
Olen ajanut ostoaikeissa sekä Honda type-R että Toyota T-sportin, kyllä Honda on kuin turbiini koko kierrosalueella, aivan upea moottori Toyta sen sijaan toimii vain 6000-8000rmp alueella joka tekee siitä hyvin vaikeasti hyödynnettävän ja alle 6000rmp alapuolella se kuin mikä tahansa 1.8 perheauto.
Type-R hävisi Tuulilasin GTi-testin. Muut autot eivät olleet GTi nähnytkään. Type-R oli ainoa joka todella kulki ja kiihtyi ja meni radalle kovin. Muilla ei ollut periaatteessa mitään urheilullisia ominaisuuksia, muut olivat tavallisia autoja. Kyllä oli typerä testi.