Luokkajako

31 kommenttia
«1

Kyllä on taas väki pihalla näistä luokkajaoista. Kun kerran alemman keskiluokan jälkeen tulee suoraan ylempi keskiluokka? Missäs sitten se ihan tavallinen keskiluokka on? On kuulemma pientä-, keskisuurta- ja suurta premiumia. Miten voi olla keskisuurta premiumia, jos ei ole edes tavallista keskisuurta. Otetaan vielä kerran uudestaan.

Pikkuautot: Polo, A2
Alempi keskiluokka: Golf, A3
Keskiluokka: Passat, A4
Ylempi keskiluokka: Superb, A6
Edustusautot: Phaeton, A8

Huomatkaa, että nämä ovat saman konsernin autoja. Eli Golf on samassa luokassa kuin "premium"-A3. Nämä siis kilpailevat samassa luokassa toistensa kanssa. Ja miksi eivät voisi kilpailla? Osaako joku sanoa, missä suhteessa A3 on Golffia parempi ja mikä nostaa sen muka "premium"-luokkaan? Kaikkein tyhmin juttu on kun TM väittää, että Opel Signum kuuluu "premium"-luokkaan, mutta Opel Vectra ei. Saman auton eri versioista on kuitenkin kyse. Tai jos jollakin on laittaa peliin paremmat luokkajaot, niin laittakoon.

  
  • Mihinkäs niitä tarkkoja luokkajakoja tarvitaan?

      
  • On kaikkein loogisinta luokitella henkilöautot koon mukaan. Esim. jos Toyota Camry on yhtä iso, niin se kuuluu samaan luokkaan kuin Lexus GS. Tai miksi Accord ei kuuluisi samaan luokkaan kuin 9-3.

      
  • Olen kyllä samaa mieltä JR'n kanssa luokkajaosta koon mukaan, mutta asia ei ole mielestäni aivan noin mustavalkoinen. Hinta on usein otettava mukaan luokitukseen.

    Luokkajakoa hämärtää se että autojen koot ovat kasvaneet koko ajan, ja jotkut automerkit profiloivat itsensä uudelleen. Esim. Bmw 3 farkku on aika pitkälti samankokoinen kuin esim Ford Focus farkku, mutta ostajaryhmä on aivan eri. Lexus GS430 on samankokoinen Camryn kanssa mutta aivan eri ostajat....

    Jotta peli hämärtyisi lisää, eri varustelu/moottorivaihtoehdoilla hintahaitari 'samalle' autolle saadaan valtavaksi. Esim Accordin edullisin malli on alle 29t EUR, kun taas kallein yli 43t EUR. Autoissa on ja pitääkin alkaa olla aika paljon eroa.

    Erot vain kasvavat kun mennään ns. premium imagoa omaaviin autoihin. A4 mallisto lähtee 31t EUR ja päätyy 60t EURoon. Tähän kun otetaan huippuhintaiset lisävarusteet, kalleimmalla mallilla on hintaa kevyesti yli 70 tEUR. Eroa on yli 100%. Sama auto?? Ei kai nyt sentään.

      
  • Lainaus:
    17.05.2004 klo 17:36 J R kirjoitti
    Osaako joku sanoa, missä suhteessa A3 on Golffia parempi ja mikä nostaa sen muka "premium"-luokkaan?

    No se on hieman sama kuin väittäisi Lada 110:ntä yhtä hyväksi autoksi kuin Golfia, koska se on pauttiarallaa samankokoinen. Premiumissa yleensä painostetaan niin pieniin yksityiskohtiin, kuin perusajomukavuuteen enemmän, mitä kokoluokan muissa autoissa. Kokoluokkiin autot voidaan laittaa helposti. Hintalapun perusteet taas ovat hieman vaikeammin hahmoteltavissa. Moni ihmettelee miksi hän maksaisi premiumista enemmän, kun samalla rahalla saa usein kokoluokkaa isomman, "normaalin" auton. Ihmisillä on kuitenkin erilaiset tarpeet autoillensa ja auto on aina yksilöllinen valinta.

    Käy koeajamassa Golf ja A3 niin tiedät mikä erottaa tavallisen premiumista. Luultavasti onnistuu vieläpä samasta liikkeestä.

    [Thorgen muokkasi tätä viestiä 17.05.2004 klo 18:32]
      

  • No se on hieman sama kuin väittäisi Lada 110:ntä yhtä hyväksi autoksi kuin Golfia, koska se on pauttiarallaa samankokoinen. Premiumissa yleensä painostetaan niin pieniin yksityiskohtiin, kuin perusajomukavuuteen enemmän, mitä kokoluokan muissa autoissa. Kokoluokkiin autot voidaan laittaa helposti. Hintalapun perusteet taas ovat hieman vaikeammin hahmoteltavissa. Moni ihmettelee miksi hän maksaisi premiumista enemmän, kun samalla rahalla saa usein kokoluokkaa isomman, "normaalin" auton. Ihmisillä on kuitenkin erilaiset tarpeet autoillensa ja auto on aina yksilöllinen valinta.

    Käy koeajamassa Golf ja A3 niin tiedät mikä erottaa tavallisen premiumista. Luultavasti onnistuu vieläpä samasta liikkeestä.


    Juuri näin :sunglasses:

    TM määrittelee premiumin mm seuraavasti; "puhutaan automerkeistä, joita myydään suhteellisen vähän. kyseessä on siis vastakohta ns volyymimerkeille, joita myydään paljon, suorastaan massoittain." Tähän sopii esimerkkinä Tojota.
    "Premium merkki on yleensä arvostetumpi ja kalliimpi kuin volyymimerkki. se on joskus korvattu myös käsitteellä valioluokka.
    Premium merkeiksi lasketaan Automotive News -lehden mukaan Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, jaguar, Lancia, Lexus; MB, saab ja Volvo."

    On se kumma että jatkuvasti samat tyypit yrittävät tehdä esim Hondasta tai Tojotasta premiumia sillä perusteella että se on samankokoinen :open_mouth:

    Jälleen heitän kysymyksen näille "viisaille"; luuletteko tosiaan että premiumin ostaja on niin tyhmä ettei tiedä mistä maksaa ?
    luuletteko että premiumin ostaja maksaa turhaan sen 10000 € enemmän samankokoisesta tai pienemmästä automallista ?

    Vastauksen tiedätte koeajon jälkeen :grin:
      
  • En mitenkään ymmärrä,että autotin pitää luokitella eri luokkiin!!!
    Minä ainakin ajan nyt ja toivottavasti myös jatkossa omalla autolla,en velaksi ostetulla :innocent:
    Auto on Renun Megane Sedan,ei siis mikään nousukas tuote :sunglasses: .

    Voisihan tuon luokittelun jakaa kolmeen-neljään katekoriaan.
    Omat
    Velaksi hankitut
    Varastetut
    Työsuhdeautot

    :sleepy:

      
  • Oma käsitykseni luokkajaosta on seuraavan tyylinen. Tämä on sinäänsä mielenkiintoinen aihe, että moni lehti/sivusto/kirja tms. jakaa autot aina vähän eri tavalla (luokkajako on kuin veteen piirretty viiva). Hintaa ei voi sivuuttaa luokkajaoissa (Lada Samara ja Audi A3 ei vain sovi samaan luokkaan).. Käytin pohjana mm. englantilaisen Parkersin taulukkoa.. Omassa listassani en edes luetellut kaikkiin luokkiin liittyviä mieluisimpia mallejani tossa toisessa keskustelussa, jossa tämä keskustelu alkoi, koska niitä ei edes ollut, eikä ole edelleenkään.

    - Mini (eli "pienet pikkuautot", kuten Smart tms..)
    - Supermini (eli meille tavallisemmin pikkuautot, kuten Skoda Fabia..)
    - Small Family (eli pieni keskiluokka, Golf, Astra tms..)
    - Medium (joko keskiluokka, tai useimmiten käytetään nimitystä ylempi keskiluokka)

    Tässä kohtaa parkersin seuraava aste on Executive, josta löytyy autoja aina Skoda Superbista Audi A8:n. Tämä on mielestäni vähän tyhmää.. Oma käsitykseni ei ole itsellenikään täysin selvä. Sovellan sitä tilanteesta riippuen. Esim, kun joku kysyy Audi A6:sta. Sanon sitä ison kokoluokan premium-autoksi.

    Isot autot: Superb, Sonata...
    Alempi keskiluokka - premium: Alfa 147, Audi a3...
    Ylempi keskiluokka - premium: Alfa 156, Audi A4...
    Isot autot - premium: BMW 500, Alfa 166, Audi A6
    Limusiinit - (kaikki BMW 700-Maybach väliltä... vähän häilyvä...)
    Sportit - (coupet yms. erikoisautot)
    pienet maasturit (Toyota RAV4, Land Rover Freelancer, BMW X3...)
    Suuret maasturit (Subaru Forester, BMW X5...)
    People Carrier (tila-autot, Chrysler Voyager, Seat Alhambra..)


    olisikohan tuossa jotain sinne päin :/

    Tästä voi tapella vaikka kuinka pitkään, mutta kaikilla on aina kuitenkin hiukan eri käsitys luokkajaoista.

    Kyse on pitkälti mielipiteestä (myös). Jotta tuosta premiumista ei tulisi kinaa, olen ainakin "omilla" autosivustolla jakanut autot seuraavan listan mukaan:

    Pienet autot
    Alempi keskiluokka
    Ylempi keskiluokka
    Isot autot
    Maasturit
    Tila-autot



    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 17.05.2004 klo 23:41]
      
  • Tämähän menee mielenkiintoiseksi. SS sanoi:

    "On se kumma että jatkuvasti samat tyypit yrittävät tehdä esim Hondasta tai Tojotasta premiumia sillä perusteella että se on samankokoinen

    Jälleen heitän kysymyksen näille "viisaille"; luuletteko tosiaan että premiumin ostaja on niin tyhmä ettei tiedä mistä maksaa ?
    luuletteko että premiumin ostaja maksaa turhaan sen 10000 € enemmän samankokoisesta tai pienemmästä automallista ?

    Vastauksen tiedätte koeajon jälkeen"

    Ajan Hondaa, joka ei ole "premium merkki", niinkuin SS toteaa. itselläni kaksi loppusuoralle päässyttä autoa oli A4 ja Accord. Loppujen lopuksi päädyin Accordiin. "Premiumia" A4'ssa oli parempi äänieristys, parempi ohjaamon ergonomia ja mielestäni parempi muotoilu (farmari A4 on todella kaunis). Ajettavuus on pitkälti sama, tilaa oli vähemmän, lisävarusteet todella ylihinnoiteltuja ja työn laadussa en huomannut mitään eroa. Hinta sama. Mikä tekee siis Audista premiumia muuten kuin nimi? Minä en huomannut koeajossa mitään.

    Ennen loppusuoralle pääsyä koeajoin paaaljon autoja. Niissä oli todella vähän eroja, kysymys on enemmän mieltymyksistä. Entinen premium käsitelmä alkaa mielestäni hämärtyä, tai karkaa jo selkeästi kalliimpiin esim MB tai BMW malleihin. Siellä eron omaan jo selkeästi huomaa. Tänään pakasta vedetty Mondeo olisi ollut taatusti premiumia 10 vuotta sitten. Ajat muuttuvat.

    Thorgen kiteytti minusta asia parhaiten. Jokaisella on omat tarpeensa ja auton valinta kiteytyy yleensä siihen. Tämä ei tee premium autojen ostajista sen tyhmempiä tai viisaampia, he vain arvostavat eri asioita kuin ei premiumiin investoineet.

      
  • Golfin ja A3:sen ero on merkissä. Jos ei ajo ominaisuuksista löydä eroa, niin missään tapauksessa ei kannata ostaa kolmosta (antaa meidän tyhmien vaan ajaa näillä). Jossei autojen sisätilojakaan katsomalla löydä mitään eroa, niin vastaus jo edellä. Varustelukin taitaa siis olla sama kummassakin ja kaikkien varusteiden saatavuus eri yhdistelminä on sama, niin ei todellakaan ole mitään syytä ostaa kolmosta... Taisi unohtua tuo vw:n 'rohkea' väri tarjonta.

      
  • Lainaus:
    18.05.2004 klo 12:19 VTEC kirjoitti
    "Premiumia" A4'ssa oli parempi äänieristys, parempi ohjaamon ergonomia ja mielestäni parempi muotoilu (farmari A4 on todella kaunis). Ajettavuus on pitkälti sama, tilaa oli vähemmän, lisävarusteet todella ylihinnoiteltuja ja työn laadussa en huomannut mitään eroa. Hinta sama. Mikä tekee siis Audista premiumia muuten kuin nimi? Minä en huomannut koeajossa mitään.


    Siinähän niitä premiumin piirteitä jo luettelit, tuohon voi lisätä mm. paremmat materiaalit ja laaduntunteen joka näkyy jokaisessa yksityiskohdassa.

    Sinulla on siis ollut verrokkeina Premium-luokan auto sieltä hinnat alkaen päästä ja tuo toinen sieltä hinnaston yläpäästä, muutenhan tuo hinta ei ole sama, eikä edes lähellä.

    Joidenkin mielestä makkaratkin kuuluvat lihatiskille, minun mielestäni eivät. :innocent:

      
  • Accord 2.4 tarjoaa parasta hinta -laatu-suhdetta varsinkin kun lisätään X perään (navigaattori ja nahka.) Auto kiihtýy 7.9 sec 0-100km/h Ajo-ominaisuudet mainiot Xenonit, hyvä cd+vaihtaja, 16 alut, kattoluukku, magee muotuilu(sedan),honda-laatu, cruise, laatu- ja sporttiauton tuntua väriksi Milano Red Mitä vielä tarvitaan?

    Okei taka/4-veto ja spoikat. jos ois rahaa niin toi ois tallissa jos sellanenki ois

      
  • Se piti vielä lisäämäni, että premium-merkit vaihtelevat eri maissa. Kriteerinähän on, että myydään suhteellisen vähän. Tarkastelemme Ruotsin myyntitilastoja: Volvo ja Saab pitävät kärkipaikkoja. Näin on Volvo ja Saab tiputettu pois ruotsalaisten toimesta.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=111587

    Sitten siirrymme Saksan markkinoille: Audia, BMW:tä ja Mersua myydään siellä paljon. Niinpä nekin tippuivat pois saksalaisten toimesta.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=112496&page=2

    Kuten todettua, myyntimäärän vähyydellä ei voi perustella premium-luokkaa. On siis keksittävä muita kriteerejä. Nämä kriteerit ovat lähinnä MUTUa, joten jokainen voi olla oikeassa tai väärässä.

      
  • Lainaus:
    18.05.2004 klo 17:59 Tiger-Jack kirjoitti
    Accord 2.4 tarjoaa parasta hinta -laatu-suhdetta varsinkin kun lisätään X perään (navigaattori ja nahka.) Auto kiihtýy 7.9 sec 0-100km/h Ajo-ominaisuudet mainiot Xenonit, hyvä cd+vaihtaja, 16 alut, kattoluukku, magee muotuilu(sedan),honda-laatu, cruise, laatu- ja sporttiauton tuntua väriksi Milano Red Mitä vielä tarvitaan?

    No jos A4:een verrataan, niin suurin on moottorivalikoima. Siitä erottaa yleensä sen premiumin ja tavallisen. Accordin valikoima pysähtyy 2.4l moottoriin ja A4:een saa vaikkapa aina 4.2l:aan asti. Vakiovarusteista autoa kukaan ei osta, etenkään premiumeita, siispä valitaan sieltä muutama mieluinen lisävaruste, jotta Honda fanitkin ymmärtävät premiumin ja tavallisen perheauton eron:
    - Bose-Sound-järjestelmä
    - Lämmitettävä takaistuin
    - Lasinen, aurinkokennolla varustettu kattoluukku, sähkötoiminen
    - Nah. pääll. 4-puol. tip/multitr.-valitsimilla varust. monitoimiohj.pyörä, vaiht.nuppi ja -suojus
    - Sähköisesti säädettävät Recaro-urheiluistuimet
    - TV-vastaanotin

    Katselkaa vaikka itse lisää:
    http://www.a1autotori.fi/a1_fin/tinfo.asp?tid=6656
    http://www.a1autotori.fi/a1_fin/tinfo.asp?tid=41676

    ps. Ja en, en omista premiumia vaan nimenomaan tylsän pienemmän keskiluokan auton. :tongue:

    [Thorgen muokkasi tätä viestiä 18.05.2004 klo 20:09]
      
  • Unelmien farkku on Audi A4 turbo quattro avant ja hintaa tulee lisä varusteineen ja muine säätöineen 70000

      
  • Hei tytöt! Mihin sitä kiihtyvyyttä 0-100 km/h tarvitaan, vääntö eli ohituskiihtyvyys on se mikä käytännössä ratkaisee! Rekat ohitetaan Newtoneilla, ei kilowateilla (ellei halua kelata vaihteita kakkoselta asti, ei se ole sitä vaivattomuutta/mukavuutta). Kummasti tuolla maantiellä 2.4 bensat pyörii jaloissa kun meikäpoika painaa kaasun pohjaan viitosvaihteella (turbodiesel)!!! :smile:

      
  • Lainaus:
    19.05.2004 klo 14:33 Tukke kirjoitti
    Hei tytöt! Mihin sitä kiihtyvyyttä 0-100 km/h tarvitaan, vääntö eli ohituskiihtyvyys on se mikä käytännössä ratkaisee! Rekat ohitetaan Newtoneilla, ei kilowateilla (ellei halua kelata vaihteita kakkoselta asti, ei se ole sitä vaivattomuutta/mukavuutta). Kummasti tuolla maantiellä 2.4 bensat pyörii jaloissa kun meikäpoika painaa kaasun pohjaan viitosvaihteella (turbodiesel)!!! :smile:


    Aikamoinen dieseli pitää olla jos 2.4 bensat pyörii jaloissa. On totta että dieselit on kovempivääntöisiä ja kulkee paremmin isolla vaihteella korkeamman väännön vuoksi. Jos nyt kuitenkin jätetään superdieselit (ja superbensa) koneet pois, ei dieselillä ole mitään mahkua jos vaihteita käytetään. Esim keskusteluissa mainittu Accord 2.4 koneella (saati sitten esim bensa saabit) lähtee melko kovaa satasen vauhdista jos laittaa pienemmän vaihteen. Jos ei vaihteita jaksa vaihtaa niin silloin voi hankkia automaatin.

      
  • Just, sitä vartenhan ne vaihteet on, että niitä käytetään.

      
  • Sitähän mä just tarkoitin! Pitää käyttää ahkerasti vaihteita, jos meinaa päästä eteenpäin... Jotenkin se tuntuu luxukselta, kun ei tarvitse...(melukin pysyy alhaisena, samoin kulutus). :sunglasses:

      

  • No jos A4:een verrataan, niin suurin on moottorivalikoima. Siitä erottaa yleensä sen premiumin ja tavallisen. Accordin valikoima pysähtyy 2.4l moottoriin ja A4:een saa vaikkapa aina 4.2l:aan asti. Vakiovarusteista autoa kukaan ei osta, etenkään premiumeita, siispä valitaan sieltä muutama mieluinen lisävaruste, jotta Honda fanitkin ymmärtävät premiumin ja tavallisen perheauton eron:
    - Bose-Sound-järjestelmä
    - Lämmitettävä takaistuin
    - Lasinen, aurinkokennolla varustettu kattoluukku, sähkötoiminen
    - Nah. pääll. 4-puol. tip/multitr.-valitsimilla varust. monitoimiohj.pyörä, vaiht.nuppi ja -suojus
    - Sähköisesti säädettävät Recaro-urheiluistuimet
    - TV-vastaanotin

    Mielestäni näillä seikoilla on helppo perustella, mikä on premiumia ja mikä ei. Honasta ei saa yksilöllistä tekemälläkään, kun taas Audiin saa eimerkiksi ihan minkä värin vaan, kun tarpeeksi maksaa, ja juuri niillä herkuilla, mitä itse haluaa.

    Esim. minä haluan seuraavan autoni mustana, beigellä sport nahkapenkeillä, tummalla puulistoituksella, bi-xenoneilla, sadetunnistimella, jne. Eipä saa Hondaa noilla varusteilla, mutta Audi A4:n tai muun premium merkin kyllä saa. Lisäksi haluan joko taka- tai nelivedon, jolloin Honda tippuu viimeistään, mutta kaikki premiumit tarjoaa tämän vaihtoehdon tuossa kokoluokassa ja mielellään tulevassa autossani on myös kuusisylinterinen moottori.

    Premium merkit voi viimeistellä oman maun mukaisiksi, siinä suuri ero tavallisiin merkkeihin, niihin ei saa yksilöllisiä lisävarusteita, kun taas esim A4:ään saa vaikka kolmet erilaiset penkit ja niihin ainakin neljää eri materiaalia. En osta mielelläni kotiinikaan samanlaista Ikean sohvaa, kuin kaikilla naapureilla. Joudun tekemään enemmän töitä saadakseni yksilöllisemmän sohvan tai auton, mutta se on mielestäni helposti sen arvoista.
      
  • Hyvä Individual! Nyt tuli asiaa! Olen 100% samaa mieltä! Enää ei puutu kuin tarvittava määrä Euroja, niin menen ostamaan A6:n kaikilla herkuilla! (A4:n lasken kauppakassiksi, ei mikään perheauto jos on lapsia perheessä, huvittavan pieni sisältä, tehty menninkäisille?!)

      
  • Niin, A4:n tilojen riittävyys riippuu täysin tarpeesta. Itselleni riittää auto, johon kaksi ihmistä mahtuu ja suurinman osan ajasta ajan yksin. Uskon vallan hyvin yksin mahtuvani A4:ään, kun yksi edellisistä autoista oli MB SLK. SLK:kin tilat riittivät minulle mainiosti. Noh, en ole välttämättä kuitenkaan A4:ää ostamassa, mutta varmaan jonkin premiumin kuitenkin, minkä saan juuri niillä herkuilla, kuin haluankin.

    Jos premiumiin haluaa vielä enemmän yksilöllisyyttä, on monella ainakin saksalaismerkilä myös erityisvarusteita ja varusteiden sävyjä, kuten esim Audin Quattro gmbh:n, BMW:llä individual ja MB:llä designo varusteet. Esim minulla oli designo nahat autossa, eli puna-mustaa nahkaa hiilikuitulistojen kanssa. Kuulostaa bordellille, mutta toimi ainakin minun makuun käytännössä. :sunglasses: Samoin esim BMW:n individual varusteista saa rakennettua erittäin tyylikkäitä väri ja varustevaihtoehtoja, mutta rahaa tuossa palaa. Yksi maahantuojan esittelyauto, BMW 320i, oli esim varustettu oranssilla erikoisvärillä, musta-oransseilla nahka-alcantra sport penkeillä ja jollain oranssin sävyisellä jalopuulla, millaista en ole missään aiemmin nähnyt.

    [individual muokkasi tätä viestiä 19.05.2004 klo 21:25]
      
  • Hondaa ei Suomen pikku markkinat hetkauta siksi Accord ja CR-V ei saa dieselinä. katopa noita Mr. Premium. Kyllä mäkin takavedon haluan ja hätätilassa quattrokin kelpaa Tsekkaa www.acura.com ja erityisesti uus RL ja TL

      
  • Lainaus:
    19.05.2004 klo 19:05 individual kirjoitti
    -- oli esim varustettu oranssilla erikoisvärillä, musta-oransseilla nahka-alcantra sport penkeillä --


    Oikeasti se on tietenkin samaa alcanTARAA, mitä kodin istuinkalustokin, mutta senhän "individual" toki tiesikin.
    Ja mitäs näistä: close enough - kuten elämäkin...

      
  • Tämä premium keskustelu on aika huvittavaa. Mitä premiumia on se että saa maksaa jostakin valinnasta tuplan kuin ei premium merkissä? Miksi sama varuste esim Audiin maksaa tuplasti tai enemmän kuin esim Fordiin?

    Miten paljon on premiumia maksaa 560 Euroa sähköisistä takalasin nostimista? Entä 1140 Euroa CD soittimesta, 320 Euroa keskikyynärnojasta kotelolla, metalliväristä 3.600 Euroa? Sitten jos haluat oikein pröystäillä, voit maksaa nahkaverhoilusta +4000 Euroa, lisähinnan esim taskuista istuinten takana jne.

    KLyllä autoissa eroja on, toiset parempia kuin toiset, mutta joku rivibeemeri tai audi on naurettava kapistus. Sitten kun Audi A4 kilpailee varustelussa esim Renault Lagunan kanssa, hintaa onkin jo kolminverroin enemmän. Ja varmaa on, että A4 ei ole kolme kertaa rellua parempi.

      
  • Lainaus:
    23.05.2004 klo 16:46 Bugracer kirjoitti
    Tämä premium keskustelu on aika huvittavaa. Mitä premiumia on se että saa maksaa jostakin valinnasta tuplan kuin ei premium merkissä?

    KLyllä autoissa eroja on, toiset parempia kuin toiset, mutta joku rivibeemeri tai audi on naurettava kapistus. Sitten kun Audi A4 kilpailee varustelussa esim Renault Lagunan kanssa, hintaa onkin jo kolminverroin enemmän. Ja varmaa on, että A4 ei ole kolme kertaa rellua parempi.


    Jos sinulla olisi rahaa, mitä tekisit? Söisitkö aina samaa pirkka-aamupuuroa, kävelisit samat hyväostos-kengät loppuun; sanalla sanoen varoisitko käyttämästä varojasi?
    Monesti pelkästään se, että joudut maksamaan jostain liikaa, tekee siitä premiumin - monien ulottumattomissa olevan. Tapahtuma saa siis jo pelkästään sitä kautta (premium-)merkityksen. Kun kysyt miksi, vastaat siihen itse noteeraamalla sen ja kadehtimalla sitä - kuten oli tarkoituskin! Sehän oli koko jutun idea! Aiheuttaa muissa vipinää tai hämminkiä, kuten vaikka kommaripuheilla. Ja heittäytyä sitten hurskaasti kummastelemaan, että mikäs täällä on hätänä...
    Toteat itsekin, että "rivi-merkkiautot" ovat naurettavia. Miksi siis jonkun muun pitäisi ostaa sellainen?
    Tiedät varmasti itsekin, ettei asioiden paremmuus etene lineaarisesti suhteessa tarvittavan rahan (tai muun panoksen; esim. oman hengenvaaran) määrään. Jos haluat vaikkapa hiukan ihmeellisemmän naisen, et yhtään itse ihmettele niitä panostuksiasi, mitä olet valmis tekemään.
    Muut tietenkin ihmettelevät, kuten sinäkin nyt.

    [sitäsaa muokkasi tätä viestiä 23.05.2004 klo 18:00]
      
  • Lainaus:
    23.05.2004 klo 16:46 Bugracer kirjoitti
    KLyllä autoissa eroja on, toiset parempia kuin toiset, mutta joku rivibeemeri tai audi on naurettava kapistus. Sitten kun Audi A4 kilpailee varustelussa esim Renault Lagunan kanssa, hintaa onkin jo kolminverroin enemmän. Ja varmaa on, että A4 ei ole kolme kertaa rellua parempi.

    Ja varmaa myös on, ettei Laguna ole kolmea kertaa Twingoa tai Cliokaan parempi. Sinä ilmeisesti arvostat hinta-laatusuhdetta yli kaiken? Onko se vaikea ymmärtää, että jotkut arvostavat pelkästään sitä laatua? Ja tosiaan kaikki eivät tässä maassa ole köyhiä ja kipeitä. Jos minä tienaisin yli 5000e/kk, niin en minä millään pienemmän keskiluokan perunapussilla enää ajelisi..

      
  • Tämä keskustelöuhan käy kuumana !!

    Kyllä pointteja on puolesta ja vastaan. Tosiasia on että premium autot ovat hintaansa/laatuunsa nähden ylihintaisia. Toisaalta on myös totta että premiumia niistä tekee juuri niiden hinta, harvemmin mikään muu asia (merkittävästi). Katteet ovat premiummalleilla selkeästi parempia, sen on myöntänyt myös VAGin johto.

    En minäkään aja vanhalla ensiostos-mitsullani, joka taatusti tarjoaisi edullisemmat kilometrit. Maksakoot ihmiset takalasin nostimistaan sen 560 ekee jos kerran varaa on ja se ei häiritse että kaveri sai saman edullisemmin.

      
  • Lainaus:
    23.05.2004 klo 19:29 VTEC kirjoitti
    Tämä keskustelöuhan käy kuumana !!

    Kyllä pointteja on puolesta ja vastaan. Tosiasia on että premium autot ovat hintaansa/laatuunsa nähden ylihintaisia.


    Totta mooses! Vai voiko joku vakavissaan väittää, että kuljetusvälineestä liikuttaessa paikasta a minne tahansa olisi "hyötysuhteellisen" kannattavaa maksaa miljoonia euroja, kuten Maybacheista sun muista? Saati oikeastaan mitään, silloin kun kävellen tai polkupyörälläkin pääsee?

    Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että kun maksalaatikollakin menee nälkä, ihminen silti joskus valitsee ihan jotain muuta?
    Tosipaikan tullen (=rahaa on) jokainen tekee minkä itselleen parhaaksi näkee. Tarkoituskaan ei ole tyydyttää omalla maksalaatikolla muiden "järkihankintatarpeita" tai järjen nälkää.
    Muutenhan sitä ei ostaisi mitään mitä ilmankin vallan hyvin tulee toimeen. (olutta, kaviaaria, joulukinkkua, autoa, sisäänpääsylippua...)

      
  • No tässähän näitä on tullut hyviä pointteja. Ihmiset jolla ei ole varaa ostaa premiumia valittaa, kuinka ne ovat kalliita ja ne eivät ole kolmea kertaa halvempia autoja parempia. Ei varmasti ole S-mersu viisi kertaa parempi kuin Corolla, muttei ole kyllä Corollakaan neljäkymmentäkertaa parempi liikkumisväline kuin 500 euron käytetty auto.

    Premiumeissa on vähän pointtinakin, että ihmiset varustelee ne oman maun mukaisiksi. Itse en keksi ainuttakaan käyttötarkoitusta sähköisille takalasin nostimille, kun autossani ei edes juuri koskaan kukaan istu takana ja siinä on ilmastointi, mutta bi-xenon valoille lasken paljon arvoa pimeällä maantiellä. Se on sitten taas eri asia, ovatko ne niin ja niin paljon tavallisia valoja parempia. Moni ei varmaan laske kauheasti mun seuraavaan autoon haluamilleni beigeille nahkasport penkeille ja tummalle jalopuulle arvoa, mutta minun viihtyisyyttäni auton sisällä se lisää kummasti, samalla lailla kuin vähän kalliimpi sohva kotona. Noitakaan ei saa esim juuri Lagunaan ja olisin saanut varmaan MELKEIN yhtä hyvän sohvan Ikeasta halvemmalla.

    Yksi tekijä premiumeissa on myös se, että niiden malli-iät ovat pidempiä ja design kestävämpää. Esim jaappanilainen kippo uusitaan keskimäärin varmaan kerran kolmessa tai neljässä vuodessa ja premium aikasintaan kerran kuudessa vuodessa. Designin kestävyydestä on esimerkkinä vaikka Mazda 6, joka markkinoille tullessaan näytti hienolta, mutta nyt se on jo vähän niin ja näin ja minusta edellisen korin A4 näyttää edelleen ihan nykyaikaiselta. Sitten esim vuonna 88 esitelty BMW:n 5-sarja näyttää edelleen minun silmääni hyvältä, samoin kuin vähän myöhemmin esitelty Audi 100, joka muuttui sitten A6:ksi, mutta ei tule yhtän japanilaista tai halvempaa euroautoa mieleen noilta ajoilta, joka edelleen näyttäisi hienolle.

    Meinaatteko ihmiset, jotka ei premium merkkejä ymmärrä, että lähes kaikki rikkaammat ihmiset, esim isojen yritysten johtajat, ovat vaan niin tyhmiä, että maksavat teidän mielestänne ylihintaa saadakseen mieleisensä auton, kun HKL:n bussillakin tai Corollalla pääsisi?

    [individual muokkasi tätä viestiä 25.05.2004 klo 10:35]
      
  • Lainaus:
    25.05.2004 klo 10:22 individual kirjoitti

    Premiumeissa on vähän pointtinakin, että ihmiset varustelee ne oman maun mukaisiksi. Itse en keksi ainuttakaan käyttötarkoitusta sähköisille takalasin nostimille, kun autossani ei edes juuri koskaan kukaan istu takana ja siinä on ilmastointi


    Ei ole nyt tarkoitus ärsyttää ketään suuntaan eikä toiseen, saati järkyttää yhteiskuntarauhaa enää enempää, mutta sähkölasit (takanakin) pysyvät paremmin ylhäällä, eikä niillä ole "valumistaipumusta" kuten käsin veivattavilla. (Ei tule yllätyksiä esim. autopesuissa.) Lisäksi turhat vivut (kuten siis sinunkin tapauksessasi) ovat vain monesti haittana ja ennen muuta esteettisesti arveluttavia kapistuksia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit