Jotenkin tuntuu surkealta Mercedeksen aloittaessa mainoskampanjan, jossa kerrotaan V6 mallien hintojen laskeneen. En koskaan muista tämän merkin laskeneen hintojaan, varuste kampanjat ym. erikseen. Syynähän on merkin jatkuvasti laskenut myynti. Ilmeisesti BMW ohitti myyntimäärissä Mersun ensimmäisen kerran viime vuonna. Ja jos meno jatkuu tätä menoa, tulee Audi tekemään samoin.
Tähän on tultu käsittämättömien sähläilyjen jälkeen. Yhtä äkkiä oli tullut johtokuntaan suuruuden hullu ajatus, että Mersu voisi olla myös merkittävä peluri valmistusmäärissä kasvamalla yritysostoin. Rahaa piti siis saada entistä enemmän jokaisesta tehdystä autosta maailman valloituksen aloittamiseksi. Ensiksi Mersun suunnittelu strategia muutettiin entistä enemmän kustannusten ohjaamaksi, entisen tehdään hyvin ja katsotaan sitten mitä se maksaa ajattelun sijaan. Uuden ajattelun merkiksi tyyppikilvestä hävitettiin sanat made by Germany ja tilalle tuli made by Mercedes. Koska osat ostettaisiin tästä lähin sieltä mistä halvimmalla saataisiin.
Tämä johti laadun väistämättömään laskemiseen, jonka tuloksena on surullisen kuuluisat Lucaksen pumput, ruostuvat saumat, sähköjarrut, laatikkoviat jne. Jälki näkyy myös kuluttajatutkimuksissa. JD Powersin tyytyväisyys tutkimuksissa ykköstilalta on kymmenessä vuodessa romahdettu viimeisten joukkoon. Kymmenkunta vuotta sitten Saksassa tehtiin tutkimus mihin asioihin he luottavat eniten. Ensimmäiseksi äänestettiin Punainen Risti ja kolmanneksi Mercedes!
Silti tuntuu että nyt on löydetty jälleen itsevarmuus, jota tarvitaan ollakseen Premium-luokan esikuva. Uudessa S-sarjassa on tyyliä, laadun tunnetta ja tekniikkaa. Sitä varmuutta jonka uskon leviävän muihinkin merkin malleihin. Ainakin niin toivon.
Näin näyttää valitettavasti käyneen! Eihän sille mitään mahda kun nykyään kustannukset määräävät suurelta osin autonvalmistuksessa! Tosin on ollut puheita joiden mukaan Mercedes-Benz on aikeissa alkaa parantaa laatua! Tämä on hyvä asia, jotta Mersut ovat taas maineensa veroisia, eli yksiä maailman parhaista autoista.Siis Lexuksen jälkeen
Hehe, illan hauskin huuli, että "lexuksen jälkeen".
Autuaita ovat hölmöt, sillä he eivät ymmärrä mitä puhuvat ???
Miksi, jos saan kysyä? Minulle ainakin riittää, että markkinoilla on joku hyvälaatuinen auto. Ei sen tarvitse olla mersu. Jos nykyisen automerkkini laatu putoaa, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi, vaihdan merkkiä.
Silti tuntuu että nyt on löydetty jälleen itsevarmuus, jota tarvitaan ollakseen Premium-luokan esikuva. Uudessa S-sarjassa on tyyliä, laadun tunnetta ja tekniikkaa. Sitä varmuutta jonka uskon leviävän muihinkin merkin malleihin. Ainakin niin toivon.
Kyllä se siltä näyttäisi. Viimeisen vuoden - parin aikana Mersu on mennyt jo selvästi eteenpäin. Luin uuden johtajan haastattelun viime viikon Spiegelistä, aika avoimesti hän kertoili Mercedeksestä ja tulevaisuuden näkymistä. Piti niitä valoisina.
Mercedeksen kannattavuusongelmat johtuvat pääasiassa Smartista, joka lasketaan konsernissa "Mercedes Car Groupiin" (toinen on Chrysler Car Group). Smart on tullut maksamaan Mersulle jo 5 miljardia euroa, ja tuottaa jatkuvasti tappiota. Toinen kannattavuusongelma liittyy johtajan mukaan siihen, että Mersu ei ole hyödyntänyt kovinkaan paljon samoja alustoja ja osakokonaisuuksia ja sillä on todella paljon malleja. Näin voitot / auto jäävät selvästi alhaisemmiksi kuin esim. BMW:llä (jolla ne ovat huippuluokkaa). Tämä mallien ja variaatioiden paljous on johtajan mukaan ollut myös yksi syy laatuongelmiin, jotka hän myönsi avoimesti. Kuitenkin ongelmia on myös liioiteltu melko paljon, media halauaa aina tarttua "sensaatioihin". Ilmenneet laatuongelmat on hänen mukaansa tunnistettu ja tunnustettu jo aikaa sitten, prosessien muuttaminen vain vie hetken aikaa. Nyt suunta on kuitenkin selvästi eteenpäin.
Itse näen kaksi syytä Mercedeksen hinnanalennuksiin.
Kilpailu on kiristynyt ja ostajat ovat valveutuneempia. Yhtä moni ei enää ole valmis maksamaan ylimääräistä Mersun merkistä.
Toinen ja ehkä hiukan isompi juttu on se että jotenkin tuntuu siltä että kysyntä on keskittymässä sporttisempiin vaihtoehtoihin (lue BMW). Mercedeksen on vaikea päästä eroon pappa-imagosta. Ainakin minusta erot BMW:n ja Mercedeksen ajettavuudessa ovat aika pieniä, mutta ero imagossa on tällä osa-alueella valtava.
Aloittaja kertoi, että saksalaiset luottavat eniten Punaiseen Ristiin ja kolmannella sijalla tulee Mersu. No, eivätpä sakemannit kovin objektiivisia ole: kansainvälinen Punainen Risti jäi kiinni aseiden toimittamisesta Sri Lankan tamilisisseille ja Meksikon zapatistakapinallisille. (lähde: Joseph Brewda: The Invisible Empire of the NGO's )
Eikä siihen Mersuunkaan kai kannattaisi enää liikoja luottaa. Kai sakemannit sen verran lukutaitoisia ovat, että tietävät jo monta vuotta peräkkäin Lexuksen olleen varmin laite, mitä maa päällään kantaa?
Joka tapauksessa uusi Ässä lupaa paljon - jollei kestävyyden puolesta niin ominaisuuksiensa ainakin. Autocar-lehti suitsutti, ettei uutta Ässää voita kukaan! No, se nähdään ensi viikolla. Silloin ne laittavat Ässän Jaguaria ja Audia vastaan. Luulenpa, että Mersu voittaa komealla marginaalilla. Loppuvuodesta nähdään sitten Ässä vastaan Lexus LS460. Se matsi Mersun onkin jo huomattavasti hankalampi viedä kotiin....
Heh, taas niitä Simon heittoja. Että varmin laite maanpäällä? Luulis tämän huomioidun täällä koto-Suomessa esim. valittaessa edustus-autoja valtion johdolle. Eipä taida Lexusta löytyä? On lähinnä mersua ja volvoa vai mitä? Sanon sinulle yksiselitteisesti että mese ostetaan lähinnä statuksen ja fiiliksen perusteella. Jos joutuu valitsemaan auton 20-35k-euron hintaluokasta, niin fiilikset jää saamatta, eli ostetaan pelkästään työmatkakulkine. Kun itse ostin auton Veholta, niin panin merkille, että liikkeen japsimerkit myytiin eri rakennuksessa kuin premiumit. Olivat kait laatutietoisia ja hienotunteisia asiakasta kohtaan. Heitän sinulle yhden mesemiesten huulen: "Mersua lähemmäs ikiliikkujaa maailma ei pääse"
MMS:lle: no, tästä ollaan samaa mieltä, kuten itsekin sanoit: "mese ostetaan lähinnä statuksen ja fiiliksen perusteella". Kyllä, fiilis, eli ennakkoluulo, sokeus, tietämättömyys, kaavoihinkangistuminen, uskalluksen puute, itsenäiseen ajatteluun kykenemättömyys yms. ne mesepuotiin ihmisen ajavat.
Joillakin ihmisillä on niin hidas järjenjuoksu, etteivät vielä vuonna 2006:kaan huomaa, mitä tapahtui jo 17 vuotta sitten: silloin tuli Lexus maailmaan ja maailma kohahti sitä laatua ja ominaisuuksien paljoutta. Mutta nämä mainitsemasi "fiilis"-ihmiset eivät sitä huomanneet, ainakaan silloin. Tai vieläkään. Jokohan ensi vuonna olisivat päässeet henkisesti vuoteen 1989? No tokkopa....
Mutta saahan ihminen ostaa autonsa fiiliksen eikä faktojen perusteella, mikäs siinä! Ja mitä statukseen tulee, ei se Meesun ostaminen aina anna kovin hyvää kuvaa ihmisten silmissä. En minä(kään) kovin paljoa "statusta" näe siinä, että joku painottaa pelkkää sokeaa traditiota ja silmät ummessa valitsee saman tuotteen kuin mitä isä jo 60-luvulla kehui. Enemmän arvostan ihmisessä henkistä valppautta, kykyä kyseenalaistaa, omaksua uutta sekä dynaamisia taipumuksia - nämä ovat sitä statusta, ei orjallinen menneisyydessä eläminen, josta monien ihmisten tekemät valinnat kertovat.. Ja mitä statusta siinäkään on, että bilikka on tämän tästä korjaamolla?
Sanalla fiilis mitataan lähinnä ihmisen tuntemuksia ei järjenjuoksua ymmärtääkseni, ainakin täällä stadissa. Eiköhän hyvä vuosikertaviini maistuisi sinullekkin paremmin kuin joku halpa punkkupaukku. Kannatan uusia innovaatioita, ja olen kiinnostunut uudesta tekniikasta. Mielestäsi siis yritysten ja valtion johdossa on pelkkiä tomppeleita kun valitsevat edustuskäyttöön mesen. Minä en edes koeajanut autoani kun tein ostopäätöksen. Siis pitää tietää mitä on ostamassa. En pidä itseäni minään järjen jättiläisenä (kun viittaat tähän puoleen), en ole yleensäkään (onneksi) joutunut katumaan valintojani. Ensimmäinen vuosi ajeltu, eikä kertaakaan viety korjaamolle. Takuuta korilla viela 29v. Miten Lexusen kohdalla? Mukavia fiiliksiä sinullekkin Simo
Hauska tuo takuujuttu, kun kysymyksessä on yksi nopeimmin ruostuvimmista autoista ?
Jees, tunnetusti kaikki ne ihmiset joilla on rahaa, ovat tällaisia. Mistä h..vetistä ne ovat ne rahansa tehneet, jos ne ovat noin tyhmiä?
Vai olisiko A-S kuitenkin niin, että näillä oikeasti varakkailla ihmisillä on tyylitajua ja kykyä arvioida, mikä sopii heidän tyyliinsä?
Tällä viittaat varmaan A-S:n mainitsemaan Lexukseen, joka ei ruotsalaistenkaan ruostumistesteissä juuri loista.
Vertaa: E-Mercedes vm 2005 saa Vibilägarelta 4 tähteä ruostesuojasta
vs Plexus IS 300 "peräti" 2 tähteä kommentein "Toyota har på senare år försämrat sitt rostskydd och det gäller även lyxmärket Lexus...IS300 saknar invändig behandling överallt, utom i dörrar och sparklådans bakkant. Inga innerskärmar finns bak och dessutom är skärmkanterna av dålig konstruktion. Bränsletanken i plåt är en annan rostfälla"
Kirosin jo joskus aiemminkin katkerasti sinisilmäisyyttäni A-S:n herättämänä. Ikäni olen koittanut välttää noita hänen luettelemiaan ominaisuuksia henkistä ja taloudellista hyvinvointiani kohentaakseni, vaan eipä ole totisesti mesepuodissa asiointi käynyt vielä ajankohtaiseksi.
Mersun ongelmaksi on muodostunut pappamainen imago. Kun BMW:n ja Audin ostajien keski-ikä on noin 41v, niin Mersulla se on noin 55v. Tämä on aika merkittävä ero. En osaa sanoa, minkälainen ikäprofiili Lexuksen ostajilla on. Olisi mielenkiintoinen tieto...
Ainakin merkkiuskollisuus on huippuluokkaa.
http://www.jdpa.com/studies_jdpower/pressrelease.asp?StudyID=1077
Mutta takaisin Mercedekseen. Onko joku kanssani samoilla linjoilla sen suhteen että ero BMW:n ja Mercedeksen ajodynamiikassa on todellisuudessa paljon pienempi kuin puhtaasti imagopohjalta voisi kuvitella?
poistettu
Senverran autoilleena voin sanoa, että 30v ruostumattomuustakuu on mielestäni utopiaa. Vaan koska maahantuoja ei suojausta suosittele, vaan ilomoittaa heidän tarkastavan auton aina huollon yhteydessä. Olis kiva tietää miksi esim Tuff Kote menetelmää ei suositella jos kumminkin haluaa suojauttaa? Kysyin eri merkkihuolloista, suojauksesta, niin vastattiin että pohjapellin saa suojata (jos paljon liikkuu sorateillä). Ovia ei kuulemma pidä suojata koska sisällä elektroniikkaa??. Mersufoorumilla myös asiasta eri mielipiteitä, siellä monilla kuitenkin yli 10v 300.000km ajettuja autoja. Varmaan tehtaan korinkäsittelyssäkin on tapahtunut edistystä vuosien saatossa mene ja tiedä?
No en tiedä miten tuota nyt mittaisi, mutta molempia useampia malleja omistaneena sanoisin ottamatta kantaa siihen, kumpi on parempi, että eroa on kuitenkin aika paljon Bemarin ollessa urheilullisempi. Se tulee monessa asiassa esille, esim Bemarin ohjaus on aina ollut urheilullisempi ja ESP on säädetty Bemarissa urheilullisempaan suuntaan. Samoin hallittavuus esimerkiksi luisussa ja radalla on Bemarissa mielestäni parempi.
Kyllä se on merkittävä ero, mutta kenen hyväksi? Euroopassahan väki vanhenee, ja kohta 1/3 työssä käyvistä on yli 50-vuotiaita. Minkäs auton ne ostavat...?
Mersu on pallolaajennuksen saaneiden karvahattupappojen auto.
Mersu on pallolaajennuksen saaneiden karvahattupappojen auto.
Mutta hyvä puoli näillä "papoilla" on, että heti näkee että he eivät kuulu sossun ja toimeentuloturvan varassa roikkuvaan B-jengiin
Mersu julkaisi tänään "esikuvallisen tuloksensa". Yhtiö tahkoo tappiota oikein kunnolla. Yhtiön muuten ankeassa nykymenossa on pieni valopilkkukin eli Chrysler. Mersun tappio oli - 500 miljoonaa eli se laski noin 2 miljardia viime vuodesta. Mersun surkea nykylaatu on ajanut vanhan yhtiön ahdinkoon ja näyttää siltä, että firma korjaa tulostaan huonontamalla entisestään laatua ja oravanpyörä on valmis. Näemmekö vielä sen päivän kun Mersu on osana Toyotaa , no ei jos Chryslerin meno jatkuu noin hyvänä ja se nostaa koko konsernin kuitenkin voitolle. Mersu ja eikös volkkarikin julkaissut tappiollisen tuloksen (tai ainakin Skoda oli suunnilleen ainut terve osa yhtiötä ja 20 000 hlö potkitaan työttömäksi), joten nuo kaksi taitavat yhdessä Mitsubishin kanssa olla tällä hetkellä ne ainoat tappiolliset autotehtaat maailmassa.
Minusta taas tuntuu, että tätä menoa laadullisesti autot tulee olemaan samaa pa....
Mersun tappiollisuuden syy nyt ei ole ihan tuollainen minkä kuvasit. Syitä on tietysti monia, suurin on Smart joka tekee yksistään 1,5 mrd tappiota. Mersullahan Smart lasketaan "Mercedes car-groupiin" ja Chrysler liitännäisineen sitten omaan ryhmäänsä. Toinen erittäin suuri on kotimarkkinoiden huono talouskehitys (Saksallahan menee päin p:tä, eikä Ranskallakaan paremmin). Ei kannata myöskään väheksyä MB:n panosta Chryslerin nousussa lähes konkurssista kannattavaksi yhtiöksi.
Mistä olet muuten päätellyt, että MB olisi huonontamassa laatuaan? Minusta uudet mallit ja niiden painotukset puhuvat pikemminkin päinvastaisesta - laatuun panostetaan selvästi. Tämän on kertonut myös pääjohtaja, joka on avoimesti myöntänyt että laatuongelmiakin on ollut. Mutta kun kuvaat laatua "surkeaksi", on se kyllä aika pahaa liioittelua.
Mersun ja Volkkarin ongelmat ovat erilaiset. Volkkarin tilanne on erittäin huolestuttava, MB:n ei niinkään.
Ja mitä tappiollisiin autotehtaisiin tulee, niin onhan niitä nyt vähän muitakin... (Esim. GM (kokonaan), Ford (paitsi sem sisällä Volvo ja Ford Europe), Fiat jne
Mersun tappiollisuuden syy nyt ei ole ihan tuollainen minkä kuvasit. Syitä on tietysti monia, suurin on Smart joka tekee yksistään 1,5 mrd tappiota. Mersullahan Smart lasketaan "Mercedes car-groupiin" ja Chrysler liitännäisineen sitten omaan ryhmäänsä. Toinen erittäin suuri on kotimarkkinoiden huono talouskehitys (Saksallahan menee päin p:tä, eikä Ranskallakaan paremmin). Ei kannata myöskään väheksyä MB:n panosta Chryslerin nousussa lähes konkurssista kannattavaksi yhtiöksi.
Mistä olet muuten päätellyt, että MB olisi huonontamassa laatuaan? Minusta uudet mallit ja niiden painotukset puhuvat pikemminkin päinvastaisesta - laatuun panostetaan selvästi. Tämän on kertonut myös pääjohtaja, joka on avoimesti myöntänyt että laatuongelmiakin on ollut. Mutta kun kuvaat laatua "surkeaksi", on se kyllä aika pahaa liioittelua.
Mersun ja Volkkarin ongelmat ovat erilaiset. Volkkarin tilanne on erittäin huolestuttava, MB:n ei niinkään.
Ja mitä tappiollisiin autotehtaisiin tulee, niin onhan niitä nyt vähän muitakin... (Esim. GM (kokonaan), Ford (paitsi sem sisällä Volvo ja Ford Europe), Fiat jne
Ford on voitolla ja GM:n tilannetta en muista. Fordilla menee omalla mantereellaan huonosti ja Jaguarilla menee toistaiseksi huonosti, mutta muuten firmalla ja sen osilla menee suht ok. Mitä tuohon Mersun laatuun tulee niin jos tuon hintaluokan automerkki esiintyy käytännössä jokaisessa laatutilastossa alle keskiarvon niin mielestäni voidaan puhua surkeasta laadusta. Jos kyseessä olisi Fiat noilla sijoilla niin puhuisin vaan huonosta laadusta.
Ford on voitolla ja GM:n tilannetta en muista. Fordilla menee omalla mantereellaan huonosti ja Jaguarilla menee toistaiseksi huonosti, mutta muuten firmalla ja sen osilla menee suht ok.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/DaimlerChrysler+yll%C3%A4tti+my%C3%B6nteisesti+tuloksellaan/1135218807451[url]
Ettei nyt ihan puhuttaisi puuta heinää.
Teknikens Världissä oli hauska juttu Mersusta. Kaveri vaihtoi Hondan A-sarjalaiseen kovasta hinnasta huolimatta, koska mersumyyjä vakuutti ostajan auton laadusta.
Kahden vuoden aikana rahaa meni korjauksiin 30000 kr. Lopulta omistaja kyllästyi ja vaati korvauksia. Siihen ei suostuttu, joten juttu meni oikeuteen.
Myyjän mielestä parin vuoden ikäisissä autoissa tuo on tyypillistä. Oikeus oli eri mieltä. Omistaja sai vaatimansa korvaukset, 2/3 korjauskustannuksista.
Artikkelin loppukommentissa todettiin, että tapaus oli suuri voitto Mersulle. Olisi ollut ikävää, jos oikeuden päätöksellä olisi ollut normaalia, että tuon ikäisiä Mersuja tarvitsee korjata keskimäärin 1400 kruunulla kuukaudessa, vaikka myyjän mielestä asia näin olikin.
Ford on voitolla ja GM:n tilannetta en muista. Fordilla menee omalla mantereellaan huonosti ja Jaguarilla menee toistaiseksi huonosti, mutta muuten firmalla ja sen osilla menee suht ok.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/DaimlerChrysler+yll%C3%A4tti+my%C3%B6nteisesti+tuloksellaan/1135218807451[url]
Ettei nyt ihan puhuttaisi puuta heinää.
Mitäs puuta heinää nyt on puhuttu? Mersu on tappiolla oikein kivasti ja sen tulos heikkeni lähes 2 miljardia edellisestä tilinpäätöksestä. Toki konserni on edelleen voitolla sen Chrysler-osan ansiosta, mutta nyt puhuttiinkin konsernin Eurooppalaisesta autojätistä nimeltään Daimler ei DaimlerChrysler.
Mercedeksen henkilöautotoimintojen (Mercedes-Benz, smart ja Maybach) tappion syynä ei ole Mersu vaan smart. Smart on ollut tappiollinen koko sen ajan, kun merkki on ollut Mercedeksen hallinnassa, siis vuodesta 1998 alkaen. Tappiot ovat olleet melkoisia, sillä viime vuonna ne olivat 4 000 euroa jokaista myytyä autoa kohti!
Lainattu versio.