Onko Corolla pikkuauto?

40 kommenttia
«1

Pari viikkoa sitten jossain iltapäivälehdessä oli juttua siitä, millaisilla autoilla missäkin Euroopan maassa ajellaan. Toimittaja totesi, että kun esimerkiksi Ruotsissa on isohko Volvo myydyin niin meillä Suomessa on pikkuauto, Corolla, myydyin.

Mikä pikkuauto se Corolla on? Eikös pikkuautoja ole jotkut Yarikset, Polot, Micrat ja Fiestat? Mikä pikkuauto se sellainen on, jonka eräskin malli vetää 7 henkeä sisäänsä? Mikä pikkuauto se sellainen on, johon mahtuu nelihenkinen perhe heittämällä? Hintaakin on 20 000 - 30 000 €. Samainen "pikkuauto" painaakin piiiiiiiitkälle toista tuhatta kiloa. Sai viisi tähteä törmäystestissäkin. Mittaakin on vajaat neljä ja puoli metriä. Mutta pikkuauto se on toimittajalle. Ei taida esim. Volvo S40:ssä olla yhtään enempää tilaa. Voi olla vähemmänkin.

Suomalaisen ostovoimalla saa olla todella tyytyväinen, jos saa alle viisi vuotta vanhan Corollankin hankittua. Uusi Corolla on jo hyvin toimeentulevan valinta. Ökyautot ovat sitten erikseen. Suomessa Corolla on perheauto. Tai ainakin monen perheen haave.

  
  • On se h...tin pieni! Ja vaatimaton! Mutta kestävä, siitä iso plussa...

      
  • Sanoisin että Corolla on RIITTÄVÄN kookas: meidän kolmi-henkinen perheemme matkustaa uusikoppaisella farkku Corollalla "herroiksi"!

    Edellinen korimalli olikin aika ahdas, mutta tuo nykyinen on todellisuudessa tilavampi kuin esim. edellisen korimallin Vectra! ...ja sanoisin että moni muukin muutaman vuoden vanha "iso" auto jää tiloiltaan kakkoseksi...

      
  • Onhan se Corolla pikkuauto. Ei se isokaan ole. Monelle tosin riittävän kokoinen.
    Yarikset, Polot, Micrat ja Fiestat on jo kindereitä... Suomen autokultturi ja verotus vain suosii pieniä autoja.

      
  • Perheeseen tuli vm 2002 Corolla. Luotettava se ehkä on, mutta...

    On se isolle miehelle pieni. Polkimet tuntuvat tulevan kiinni takapuoleen. Keskustelupalstoilla leviävässä pakinassa ei turhaan kerrota kesäisin tavattavista rantaleijonista, joiden vatsaan on prässääntynyt teksti "Toyota" ja heti sen alapuolelle "airbag".

    Kuskin tilojen ja ajettavuuden puolesta paljon parempia eurooppalaisia autoja saa suunnilleen samalla rahalla.

      
  • Lainaus:
    07.06.2004 klo 18:36 Anders-Simo kirjoitti
    Pari viikkoa sitten jossain iltapäivälehdessä oli juttua siitä, millaisilla autoilla missäkin Euroopan maassa ajellaan. Toimittaja totesi, että kun esimerkiksi Ruotsissa on isohko Volvo myydyin niin meillä Suomessa on pikkuauto, Corolla, myydyin.
    ...
    Ei taida esim. Volvo S40:ssä olla yhtään enempää tilaa. Voi olla vähemmänkin.


    Ruotsin 10 eniten myytyä automallia v. 2003:
    1 VOLVO V/C70
    2 SAAB 9-5
    3 SAAB 9-3
    4 VW GOLF
    5 VOLVO S40/V40
    6 RENAULT MEGANE
    7 PEUGEOT 307
    8 VW PASSAT
    9 VOLVO S60
    10 TOYOTA COROLLA

    Lienee myönnettävä, että Corolla ON pikkuauto pariin Ruotsissa eniten myytyyn automalliin verrattuna. Sinänsä kylläkin on veikeätä,
    että esimerkiksi -90 luvun vaihteessa suurehkoksi autoksi mielletyssä Camryssä (selvästi suurempi kuin esim. Carina, joka oli keskiluokan auto, Corolla oli alempaa keskiluokkaa) oli sama akseliväli kuin nykyisessä Corollassa. Niin se maailma muuttuu.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.06.2004 klo 21:44]
      
  • Myönnän toki että maailma on "väärällään" Corollaa suurempia autoja.Tarkoitukseni ei ollutkaan nostaa sitä Luokkaansa suuremmaksi, vaan todeta tilojen riittävyys minun ja monen muun tarpeisiin.

    "MatLog" vertasi jo edellä osuvasti Corollan ja Camryn akseliväliä, ja kun vielä otetaan tuohon kuvioon mukaan nykyisen suuntauksen mukainen korkeuden kasvu (Corollassa on varsin ryhdikästä matkustaa...), niin ei varmaan jää epäselvyyttä kumpi tuosta kaksikosta on tilavampi..!?!
    Autojen luokkajako on kyllä edelleen ennallaan (?), mutta tilojen vertailu sitä käyttäen toimii vain suunnilleen samanikäisten mallien suhteen.

    Itse ajan mieluummin tuolla lähes uudella "pikkuautolla", kuin satatuhatta ajetulla viisi vuotta vanhalla "isommalla": se oli kuitenkin MINUN mielestäni paras johon budjetti -juuri ja juuri- riitti...

      
  • "Kuskin tilojen ja ajettavuuden puolesta paljon parempia eurooppalaisia autoja saa suunnilleen samalla rahalla. ", sanoi joku Corollasta.

    No se on varmaan totta, että kyllä tilavamman saksalaisen saa, kun ottaa 15 vuotta vanhan suuren bemarin. Sen saa suunnilleen samalla hinnalla. Ja onhan niin vanhassa autossa tosi iso takaluukun lastausaukkokin, mitä nykyautoissa ei ole. Että jos sinulla on rahaa 20 000 ja kuljettelet päivittäin pesukoneita, mankeleita ja betonimyllyjä, niin ota sitten vuosimallin 86 Omega. Rahaa jääkin vielä toiseen samanlaiseen. Ja kolmanteenkin. Kyllä niissä yhteensä on jo paljon enemmän tilaa kuin uudessa Corollassa.

    Ja mitä ajettavuuteen tulee, niin autolehdet ovat olleet sitä mieltä, että Corolla pystyy sen suhteen antamaan tiukan vastuksen luokkansa eurooppalaisille autoille. Ei se hajonta autojen ajo-ominaisuuksissa niin suuri tänä päivänä ole. Meganenkin ohjausta haukuttiin uudessa Tuulilasissa, mutta uskon kuitenkin, että se on hyvä ajettava.

      
  • Tilavamman eurooppalaisen saa suunnilleen samalla rahalla jos ottaa vaikka Golfin. Tämän lehden viisiovisten 1,6 litraisten perheautojen vertailussa Corollaa moitittiin juuri tiloistaan, joista se saikin kilpakumppaneitaan vähemmän pisteitä. Corollan "pienuus" paljastuu myös esim. sallitun jarruttoman perävaunun painosta, joka Corollalla on Opel Corsan tai vastaavan "pikkuauton" luokkaa.
    Toki nykyinen Golf-luokka on tiloiltaan vähintäänkin riittävä normaalikokoisille henkilöille.

      
  • No tottakai corolla on pienempi kuin esim. golf, joka on vasta juuri esitelty, koska se on selvästi vanhempi malli, kuin muut testissä olleet autot. Edellisen golffin takapenkillehän ei ollut yli viisi vuotiailla asiaa, mutta nyt sinne mahtuu jo hyvin. Ehkä seuraavassa corollassa on sitten taas pikkuisen enemmän tilaa kuin silloin jo vanhassa golfissa. Huomattakoon, että kohtapuoleen esiteltävä facelift ei ole mikään uusi corolla, vaan vain facelift. Tosin siinä saattaa kyllä olla lisää tilaa kuljettajalle paremmista ratin ja penkin säätömahdollisuuksista johtuen.

      
  • Kyllähän asia on sillä tavalla, että jollei ihminen uuden Corollan ohjaimiin mahdu, niin sitten vain soitto Painonvartijoihin!

      
  • Ajoin muuten viime viikolla 50 kilsaa vuosimallin 91 Corollalla. Hyvin mahtui sisään. Ei ollut pieni auto. Ja kun siitä on tullut jo kolme sukupolvea sen jälkeen ja jokainen on kasvanut, niin kyllä nykyinen Corolla on jo taksiksi kelpaava...

      
  • Tästä tulikin mieleen vähän offtopic: Turussa ajelee taksina Skoda Fabia... repikää siitä :wink:

      
  • No miksipä ei Fabia olisi taksina; jos ei känninen sinne mahdu niin kävelköön sitten!

      
  • Ei ole pieni, katsokaa nyt keskiaukeamaa sivut 82-83 tässä uudessa TM:ssä. Siinä ukko seisoo käsiä hieroen Corollan vieressä, ja päälaki hipoo nippanappa kattoa, eikä näytä kääpiöltä. Jos kuva on aito, pitäisi Corollan painaa siinä 1600-1800 kg.

      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 16:04 Anders-Simo kirjoitti
    No miksipä ei Fabia olisi taksina; jos ei känninen sinne mahdu niin kävelköön sitten!


    :grin: Joo, mutta on meinaan ensimmäinen kerta, kun olen nähnyt pikkuauton taksina. Kyllä sitä piti pari kertaa hieraista silmiään ennenkuin uskoi.. Ihan Fabiaa väheksymättä, itsekin omistin sellaisen vielä vuosi sitten.. Hyvä auto ja takanakin mahtuu istumaan hyvin hyvän jalkatilan ja etuistuimien muotoilun ansiosta, mutta ei mielestäni tarpeeksi mukava/äänetön taksikäyttöön.

    Kyse ei tosin ole siitä, etteikö sinne mahtuisi, vaan siitä, että kuka maksaa vaikka 30 euroa kyydistä Fabialla, kun samalla rahalla pääsee huomattavasti mukavemman ajokin kyytiin.. Jotkut jopa sanovat, että eivät suostu istumaan mihinkään halpaan autoon, esim Avensis ei missään nimessä kelpaa. Jo taksia tilattaessa sanovat, että olis parempi lähettää joku kunnon auto (Kaikki premiumiksi luettavat Alfasta Volvoon) tai kyytiä ei oteta :confused:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 08.06.2004 klo 17:28]
      
  • No ei kai nyt Volvo niin erikoinen kokemus ole että sitä kehdataan oikein taksiin soittaessa kysellä. Varmaan antaa Avensis tasaisemmat kyydit kuin joku Volvo. Mutta jos Bentley Continental GT olisi taksissa niin sitä voisi jo kysellä...

      
  • " Joo, mutta on meinaan ensimmäinen kerta, kun olen nähnyt pikkuauton taksina. Kyllä sitä piti pari kertaa hieraista silmiään ennenkuin uskoi.. Ihan Fabiaa väheksymättä, itsekin omistin sellaisen vielä vuosi sitten.. Hyvä auto ja takanakin mahtuu istumaan hyvin hyvän jalkatilan ja etuistuimien muotoilun ansiosta, mutta ei mielestäni tarpeeksi mukava/äänetön taksikäyttöön."

    Täällä pääkaupunkiseudulla on nähty taksina mm. Lada Samara, Fiat Brava ja Mazda 121. Ihan viime aikoina olen bongannut A-mersun ja Peugeot Partnerin. En hämmästy enää mistään, ellei joku sitten laita Smartiin taksikupua..

      
  • Anders-Simo, miten Painonvartijat voisivat auttaa minua mahtumaan Corollaan? Ongelmani Corollaan mahtumisessa ovat ennemmin vertikaalista laatua. Versoon (edellismalli oli mukana valintakierroksella aika vahvanakin kandidaattina) kyllä mahdun, joskin ratti jää hiukan alas ja manuaalin polkimet ovat hiukan ahtaanlaisesti sijoitetut.

    Uudesta Golfista sen sijaan löytyy yllättävänkin paljon tilaa pitkälle.

    Olet muuten A-S aika erikoinen "boheemikko". Hiukankaan boheemi henkilö ei minun kokemusteni mukaan jaksa kauheasti innostua esim. jonkin tietyn autonvalmistajamaan tuotteiden puolustamisesta tai tiettyjen merkkien jatkuvasti aliarvioinnista.

      
  • No täytyyhän sellaisia hyviä autonvalmistajia puolustaa, joita syyttä suotta kritisoidaan ja samaten täytyy suhtautua kriittisesti sellaisiin valmistajiin, joita suositaan vain puhtaasta ennakkoluulosta ja menneisyyden mielikuvista käsin.

    Sattumalta suosin niitä autoja, jotka ovat esim. arvostetun JDPower-tutkimuslaitoksen parhaimmiksi listaamia. Että se siitä asenteellisuudesta. Suosin hyviä autoja. Aika loogista, eikös??

    Mutta jos et mahdu Corollaan, Erkki, niin silloin Corolla ei ole sinulle. Minä taas mahdun ERINOMAISESTI 15 vuotta vanhaan Corollaan, sillä olen 172 pitkä ja painan 63 kiloa.

      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 11:53 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllähän asia on sillä tavalla, että jollei ihminen uuden Corollan ohjaimiin mahdu, niin sitten vain soitto Painonvartijoihin!


    Olen 181 cm pitkä ja painoa 77 kg, eli ruumiinrakenne on siis riuku. Mutta nykyisen Korollan puikkoihin "en mahdu": jalat liian pitkät ja ratti jää kauas. Tai vaihtoehtoisesti en ole tarpeeksi apina, kun kädet eivät ole tarpeeksi pitkät. En kuitenkaan soita Painonvartijoihin, he tuskin pystyvät näissä asioissa auttamaan, anorektikoksi en ajatellut ryhtyä.

    (Onneksi syksyllä tulevassa face-liftissä korollakin saa ohjauspyörän etäisyyssäädön. Jos säätövara on riittävä ja muutama muutakin yksityiskohtaa on parannettu, voipi olla, että ko. pelistä tulee meikäläisen seuraava ajokki.)

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 09.06.2004 klo 08:30]
      



  • Olen 181 cm pitkä ja painoa 77 kg, eli ruumiinrakenne on siis riuku. Mutta nykyisen Korollan puikkoihin "en mahdu": jalat liian pitkät ja ratti jää kauas. Tai vaihtoehtoisesti en ole tarpeeksi apina, kun kädet eivät ole tarpeeksi pitkät. En kuitenkaan soita Painonvartijoihin, he tuskin pystyvät näissä asioissa auttamaan, anorektikoksi en ajatellut ryhtyä.

    (Onneksi syksyllä tulevassa face-liftissä korollakin saa ohjauspyörän etäisyyssäädön. Jos säätövara on riittävä ja muutama muutakin yksityiskohtaa on parannettu, voipi olla, että ko. pelistä tulee meikäläisen seuraava ajokki.)


    Totta, ajoasento ei ole ollut kaikille sopiva, itsekkin olisin varmaan Corollan ostanut joku aikaa sitten, mutta koska ratti jäi liian kauaksi jäi se ostamatta, ostin hieman vanhemman Avensiksen sen sijaan, jossa oli mitat kohdallaan ilman ratin etäisyyssäätöäkin, hyvä juttu jotta nyt älysivät korjata suurimman puutteen, ihme juttu että eivät aijemmin asiaa korjanneet, siitähän muodostui jo jonkunlainen myynnin estekkin, 2 autoa ainakin meni jo sivu suun :smile:
      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 21:24 Anders-Simo kirjoitti
    Mutta jos et mahdu Corollaan, Erkki, niin silloin Corolla ei ole sinulle. Minä taas mahdun ERINOMAISESTI 15 vuotta vanhaan Corollaan, sillä olen 172 pitkä ja painan 63 kiloa.


    Jos olet tuon kokoinen, niin autojen tilavuuden arvostelu ei ole sinulle. Silti otit sen asiaksesi.

      
  • Vai ei autojen tilavuuden arvostelu ole minun asiani? Millä oikeudella, Erkki, noin sanot? Saavatko vain tietynkokoiset lausua mielipiteensä? Sitä paitsi, valtaosa, ehkä jopa 80% maailman aikuisista on lähempänä minun pituuttani kuin sinun pituuttasi. Me olemme enemmistö. Ei autojen ole tarkoituskaan mahduttaa sisäänsä kaikkia ihmisiä. Tottakai pitkillä on vaikeuksia. Autot tehdään keskiarvojen mukaan monessa suhteessa. Sinun logiikkasi mukaan autot pitäisi tehdä Robert Wadlow'n mukaan. Hän oli 272 senttiä pitkä ja painoi yli 200 kiloa. Sinun asiasi ei siis ole arvostella autojen kokoa koska olet liian lyhyt...

      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 11:53 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllähän asia on sillä tavalla, että jollei ihminen uuden Corollan ohjaimiin mahdu, niin sitten vain soitto Painonvartijoihin!


    Ihan tämän takia asiaan tartuin. Yleistit aika ronskisti vastoin parempaa tietoa.

    Keskimittaisena elämä on helpompaa niin auto- kuin vaatekaupoissakin, mutta senttiäkään en antaisi pois.

      
  • Takatilat ovat pienet, mutta eihän se pikkuauto ole. Jos katsotaan monta vuotta taaksepäin, se on jo melko iso auto luokassaan.

      
  • Lainaus:
    09.06.2004 klo 11:11 Anders-Simo kirjoitti
    Vai ei autojen tilavuuden arvostelu ole minun asiani? Millä oikeudella, Erkki, noin sanot? Saavatko vain tietynkokoiset lausua mielipiteensä? Sitä paitsi, valtaosa, ehkä jopa 80% maailman aikuisista on lähempänä minun pituuttani kuin sinun pituuttasi. Me olemme enemmistö. Ei autojen ole tarkoituskaan mahduttaa sisäänsä kaikkia ihmisiä.


    Jee jee, kuten jo aikaisemminkin olen sanonut: maailma on tehty kääpiöitä varten... Omat mitat ovat 195cm /133 kg. Kävin joskus aikanaan koeistumassa Corollan ja totesin sen pikkuautoksi. Golf sensijaan on tehty eurooppalaisten mittojen mukaan ja mahdunkin siihen mukavasti. Näinollen vertailussa WW/Toyota, Golf on alemman keskiluokan auto ja Corolla kuuluu Kindereihin.

      
  • Myin eilen -97 A6 Tdi:n, joten tänään olen veivannut miedän Jetalla -86. Mahdun Jettaan oikein hyvin, 184 cm ja 95 kg, perhana (ylipainoa).
    Jetassa ei ole ohjaustehostinta joten hauikset kasvaa silmissä!

      
  • Olen vain 172, mutta mulla on yli 180 senttisen jalat! Mulla on todella pitkät jalat mutta todella lyhkänen ylävartalo. Pikkuautot ovat mulle tuskaa istua ja autojen takapenkillä, mutta muuten tilat riittää hyvin.

      
  • Lainaus:
    09.06.2004 klo 17:06 PassatTDI kirjoitti
    Jee jee, kuten jo aikaisemminkin olen sanonut: maailma on tehty kääpiöitä varten... Omat mitat ovat 195cm /133 kg. Kävin joskus aikanaan koeistumassa Corollan ja totesin sen pikkuautoksi. Golf sensijaan on tehty eurooppalaisten mittojen mukaan ja mahdunkin siihen mukavasti. Näinollen vertailussa WW/Toyota, Golf on alemman keskiluokan auto ja Corolla kuuluu Kindereihin.


    Onneksi meidän isokokoisten ei ole pakko hankkia Corollaa eikä muitakaan "not for full size men" -tuotteita. He ajakoot Corollalla, joille se sopii. Meilläkin Corolla on vaimon ja tyttärien auto.

    Corollan kanssa samassa ja edullisemmassakin hintaluokassa on useita eurooppalaisia autoja, joihin isokin mies mahtuu kuskin paikalle. Ainakin kaikki kokeilemani VAG -tuotteet.

      
  • Tarkalleen mistä täällä nyt oikein riidellään? :smile:
    Eikö se riitä että:
    - isokokoiset ostavat auton johon mahtuvat
    - normaali- ja pienikokoiset ostavat minkä tahansa haluamansa auton

    Mikäs pätemisen tarve isokokoisilla on kertoa "miesten autoista"? Ei minua ainakaan naurattaisi, jos joutuisin ostamaan auton kokoani ajatellen. Se jättää monta varteenotettavaa (mm. tämä Corolla) vaihtoehtoa valinnan ulkopuolelle. Ottaisi päähän jättää sellainen auto kauppaan, joka muuten olisi mahtava ajettava, mutta sinne ei vain sopisi. Eräs tällainen auto on mm. Audi A4. Itselleni (180 cm / 88 kg) se on juuri passeli kuskin paikalta, mutta 5-10 senttiä pidemmät alkavat jo kiroilemaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit