Volvon laatuongelmat jatkuu?

11 kommenttia

Ajelin tuossa kaverin vm. 2004 työsuhde-V70:llä. Autolla oli ajettu alle 20 000 km. Alakerrasta kuului omista entisistä V70:istä niin tuttu kotoisa - ah - kilkankalkan. Onko nyt niin että Volvo ei vieläkään ole ratkaissut tätä alustan ongelmaa?
Eräs toinen vm. 2004 työsuhde-Volvo-mies oli pari viikkoa sitten BMW:ni kyydissä ja ihmetteli että onpas hiljainen auto, ei alusta kolise.
Volvon alusta alkaa Suomen tieoloissa kolista alle 20 000 km jälkeen ja koiranluut ja ties mitä menee vaihtoon alle 50 000 km välein. Tämä samoin kuin sähköongelmat tuli 1999 kun Fordin pojat tuli remmiin ja alkoi taivuttaa peltiä Amerikan malliin. Muusta viis. Tosin minulla oli sen verran eroa 1999 ja 2001 vuosimallien välillä siinä, että vm. 1999 valot ei tulleet päälle mutta vm. 2001 valoja ei saanut sammumaan. Ne vaan jäi palamaan.
Kolmas V70 suunnitteluvirhe eli alimitoitetut jarrut on mainosten mukaan korjattu (vasta) 2005 mallissa.

  
  • Toisaalta, eihän kukaan alaa seuraava Volvoa laatuautona pidäkään, kyllä sille pieni kolina, tuleensyttymiset ja muut viat sallitaan. Jotkut pitävät Volvoa edustusautona - koska se maksaa niin jumalattoman paljon ominaisuuksiinsa nähden. Olkoon sitten. Mutta kyllä se edustusautojen "lada" on ja poikkeuksetta osoitus tietämättömyydestä ja huonosta mausta.

      
  • Lainaus:
    12.11.2004 klo 08:22 Anders-Simo kirjoitti
    Toisaalta, eihän kukaan alaa seuraava Volvoa laatuautona pidäkään, kyllä sille pieni kolina, tuleensyttymiset ja muut viat sallitaan. Jotkut pitävät Volvoa edustusautona - koska se maksaa niin jumalattoman paljon ominaisuuksiinsa nähden. Olkoon sitten. Mutta kyllä se edustusautojen "lada" on ja poikkeuksetta osoitus tietämättömyydestä ja huonosta mausta.


    Toisaalta Volvo on hyvin varusteltuna jumalattoman halpa verrattuna saksalaisiin. Kaikki on suhteellista.

      
  • Suurin osa Volvoista on laatumielessä täysin saksalaisautojen tasolla. Yleensä eniten huomiota saavat (usein aivan suhteettoman paljon) ns. maanantaikappaleet, joita löytyy jokaisesta merkistä. Käykääpä huviksenne BMW:n, Audin jne. keskustelupalstoilla, niin voitte todeta täsmälleen saman asian.

    Mitä tulee V70:n laatuun, niin itselläni oli V70 T5 lähes 5 vuotta (230000 km). Auto ei ollut kertaakaan pajalla muusta syystä kuin öljynvaihdon tai määräaikaishuollon takia. Ei kalinoita, rätinöitä eikä mitään muutakaan ylimääräistä.

    Yleisesti ottaen Volvo mielletään premium-luokan autokategoriaan (mihin se myös minun mielestäni kuuluu). On myös totta, että Volvo on aggressiivisesti hinnoiteltu, mutta toisaalta jos katsotte uusimpien Volvo-mallien (S40 & V50) hintoja, ei ero saksalaisiin enää ole kovinkaan merkittävä. On kuitenkin väärin todeta, että Volvo ei kuulu premium-luokkaan, koska se on edullisempi kuin jokin toinen merkki.

    Mitä tulee Fordin rooliin, niin Fordin omistus ei näy vielä missään muissa malleissa (komponenttien jakaminen jne.) kuin S40:ssä ja V50:ssä. Voin kokemukseni mukaan todeta, että näissäkin malleissa Fordin isännyys näkyy pelkästään hyvin positiivisessa mielessä erityisesti ajettavuuden ja alustan osalta. Kävin koeajamassa peräkkäisinä päivinä V50:n, BMW 330i:n ja Audi A4:n. Ajettavuuden osalta autot ovat nyt ehdottomasti samassa kategoriassa. Mitä taas tulee komponenttien jakamiseen eri automerkkien välillä, niin tervetuloa 2000-luvulle!!!

    AWD

      
  • Volvo on hyvä auto ja pärjännyt ihan kohtalaisesti testeissä. Sitten se on tietysti halvempi kuin nuo saksalaiset. Volvo on myöskin premium- auto. Mitä vikalistoja katsoessani olen huomannut että Volvo yleensä olisi näiden premium saksalaisten jäljessä (muistaakseni, mitä minä olen huomannut). Mutta ei se ole mielestäni koskaan ollut myöskään kovin huonoilla sijoituksilla vikatilastoissa.

      
  • Kyllä mulla on sekä omista, että firmassa olevistä työsuhde-Volvoista sama kuva kuin ketjun aloittajalla. Luvattoman monia maanantai kappaleita on ollut, yksi pahimmista itselläni. Lähipiirissä on ollut tai on kuusi uutta tai uudehkoa Volvoa, joista noin neljässä on ollut ihan älyttömästi ongelmia, yksi yksilö on esimerkiksi hinattu kahden vuoden aikana kolme kertaa korjaamolle ja autolla ei ole ajettu kuin vähän yli 100 tkm. Ymmerrettävistä syistä auton omistaja vaihtoi merkkiä, niinkuin on tehnyt jo moni muukin tuttu. Itse en uskaltaisi enää Volvoa ostaa, niin paljon tiedän niissä ongelmia olleen..

    Tuvin testesteissähän esim V70 on pitkään ollut kokoluokkansa epäluotettavin auto. Tuosta saa parempaa kuvaa kuin mitä vaikka AWD yhden yksilön perusteella.

      
  • Individual - edelleenkin otoksesi on melko pieni suhteutettuna Volvon kokonaismyyntimäärään. Toisaalta maailma on myös pullollaan kuluttajatutkimuksia, jossa Volvo sijoittuu vikatilastoissa keskivaiheille tai (virheettömyysmielessä) kärkipäähän.

    On totta, että erityisesti Volvo S/V40:n neljän ensimmäisen mallivuoden vikamäärät olivat sitä luokkaa, ettei autoa olisi pitänyt Volvoksi edes kutsua.

    AWD

      
  • Edes viralliselta volvovastaajalta eli AWD:ltä ei tullut vastausta siihen onko V70 alustaongelma jo ratkaistu.
    Tulkitsen tämän että ei ole.
    850 T5 oli upea auto, ehkä paras mitä minulla on ollut. Sitten seuraavat 2 turbo V70:ia oli oikein vikapesiä, ja viat oli samoja: etenkin alusta, jarrut, sähköt. Ei ole kyse maanantaikappaleesta jos samaan Volvoon tehdään 50 000 km välein samat alusta- ja jarruremontit.
    Ja tuttavapiirin V70:issä on ollut suunnilleen samat viat.
    Postasin tuon viestin kun äsken ajoin uudella vm. 2004 V70:llä ja yllättäen huomasin että tämä alustavika on korjaamatta. Tuttu kolina ainakin. Vai onko?
    Tietty mitä se Fordin johtajaa kiinnostaa jos jossain Suomessa kuoppateillä V70 alusta ei kestä.
    Kun olin autokaupoilla Volvomyyjää nimenomaan kiinnosti vaihtoauton alusta ja sanoi että siinä ne ongelmat.
    Kyse ei ole nyt V40:stä, perheeni V40 kakkosautossa ei ole ollut mitään vikaa.


      
  • Lainaus:
    12.11.2004 klo 15:42 AWD kirjoitti
    Toisaalta maailma on myös pullollaan kuluttajatutkimuksia, jossa Volvo sijoittuu vikatilastoissa keskivaiheille tai (virheettömyysmielessä) kärkipäähän.

    On totta, että erityisesti Volvo S/V40:n neljän ensimmäisen mallivuoden vikamäärät olivat sitä luokkaa, ettei autoa olisi pitänyt Volvoksi edes kutsua.

    AWD



    Nykyään automallin elinkaari on yleisesti 4-8 vuotta. Jos siitä neljä ensimmäistä vuotta kuluu valmistajan tuotekehitykseen, voi mielestäni merkin laatua jo kyseenalaistaa. Suhteellisen suuri osa asiakkaista joutuu silloin kärsimään huonosta laadusta. Mitä kansa ymmärtää käsitteellä Volvo, onkin jo toinen juttu...

    Volvon Belgian tehdas on kuulemma sijoittunut hyvin arvosteltaessa valmistuksen virheettömyyttä. Se kuitenkin on mielestäni toisarvoinen seikka, jos vertailukohtana on suunnittelun tai materiaalivalintojen puutteet. Kokoonpanon virheet tulevat esiin sisäänajon aikana. Paljon kiusallisempaa on tapella takuuasioista "luonnollisen" kulumisen johdosta aiheutuvien väljyyksien tai epämääräisten sähkövikojen kanssa.

    Lisäksi kannataa huomioida, mitä tyytyväisyystutkimuksilla todella mitataan. Jotkut, kuten Tuulilasi, mittaavat mm. asiakaspalvelua ja huollon toimivuutta tai tyytyväisyyttä autoon ensimmäisen puolen vuoden aikana. Niitä ei pidä sekoittaa vikatilastoihin.

    Jopa Ruotsissa myönnetään Volvon laatuongelmat. Positiivista on kuitenkin tilanteessa se, että asia myönnetään, jolloin parannusta on luvassa. Paljon huonommin asiat on tässä suhteessa eräillä muilla merkeillä, koska itsetunto ei kestä kritiikkiä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 13.11.2004 klo 00:22]
      
  • Kuulin huhuja että belgiassa valmistetut volvot ovat helvetin kylmiä, eikä tahdo lämmitä millään.

      
  • Enpä ole itse kuullut tällaisesta. Itselläni on tällä hetkellä V50 T5 AWD (made in Belgium) ja lämpenee aivan kuten pitääkin. Ehkäpä kysymys on enemmänkin ilmaston säädöistä...

      
  • Noista alustakolinoista en malta olla kommentoimatta kokemuksia:

    Passat vm 99: 86 tkm mennessä kolme remonttia etupään jousitukseen, jatkuva kolina
    BMW 3 vm 00: 156 tkm, yksi täydellinen keularemontti, yli 100 tkm oli tuolloin ajettu
    Mersu C180 vm 02: 60 tkm mennessä etupäähän vaihdettu vakaajan puikot, takapäähän pari laakeria.

    Eli ei Volvo nyt ihan yksin tässä hommassa ole.

    Mutta: viimevuotinen Ford Focus reilut 40 tkm, eikä mitään ongelmaa missään. Eli älkää turhaan parjatko Fordia, paremmin se on tähän asti pärjännyt kuin 35% kalliimpi Volkkari 100% kalliimpi Mersu, Bemarin kanssa saatetaan päästä tasalaatuun...aika näyttää :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit