Niin, mistä autosta on jäänyt oikeen hyvät muistot mieleen tai oletko päässyt ajamaan jotain erityisen kivaa tai hienoa autoa/autoja?
Itsellä hauskimmat: viritetty BMW M5 vm 1994 & Porche 911 vm 2002.
hienoimmat: MB S500 vm 2003 & BMW 850i vm 1992
hauska koeajoauto oli myös Audi Allroad 4.2 Quattro, kun koeajovuorokaudeksi sattui yksi talven pahimmista lumimyräköistä. Muutenkin V8:n äänet oli ilmeisesti sport putkistosta johtuen aivan älyttömän mageat, radio oli autossa täysin turha ja tuli muutenkin ajeltua aina yhtä liian pienellä vaihteella.. Mageat äänet oli myös entisessä Dodge Coronetissani, jossa oli ihan miehekäs 6,6 litran V8, peltipakosarjat ja melkein suorat putket. Vaikka takarenkaat olivat 295 leveät, ei pitoa tuntunut liiemmälti löytyvän. Muuten en ihan päässyt perille jenkkien ajatusmaailmaan, miten rakennetaan auto, mutta olipahan tuollanen vanha jenkkikin joskus kiva omistaa.. Toinen hauska auto, joka on ollut oma, oli hartgen osilla viritetty 535i Bemari, siinäkin oli äänet ja kulku kohdallaan..
Kyllä tähänastisista ehdottomasti hienoin auto, jolla olen ajanut on suomessa varsin harvinainen Alfa Romeo 166 3.0 V6 automaattivaihteistolla. Varustelistalta oli ko. yksilössä rustattu varmaan kaikki herkut. Ai että niitä ääniä ja sitä ajamisen iloa..
Hauskuudesta sen verran, että valitettavasti en ole päässyt kokeilemaan mitään 911 porschea tms. hienompaa urheiluautoa, toivotaan, että tällainen tilaisuus joskus tulee vastaan. Tähänastisista siis hauskin on ollut oma Alfa Romeo 156:seni... se on valitettavasti urheilullisin ja kiihtyvin laitos, mitä olen ajanut...
Ehdottomasti hauskin auto on ollut Infiniti G35 coupe. Olen ajanut esim M3 beemeriä ja Infiniti oli ehdottomasti mieluisampi. Nissan Z on testaamatta tosin.
'Hienoa' ts. luksusautoa en ole koskaan ajanut. Melkein samaan kategoriaan tosin menee Acura 32TL (uusi) joka enemmän luksus sportti kuin luksusauto. X5 Bemari oli kyllä hauska auto myös, tosin en ole SUV fanboy.
Mihinkään edellisistä ei ollut varaa, suomessa X5 lukuunottamatta ei myydäkään..
Hienoimmat ovat olleet A) Buick Regal 3.8 Ltd -81, todella upeat ajo-ominaisuudet, löysä alusta ja höyhenenkeveä ohjaus, upottavat penkit ja hieno murina koneesta! sekä Nissan 300ZX -84, sairaat tehot, upea punainen sisusta, hyvä ajaa ja todella kaunis auto! Nämä omistin aikoinaan, nyttemmin on tullut ajettua paljon uudemmilla mutta tylsillä autoilla.....
Hauskin auto jolla olen ajanut on ehdottomasti Honda S2000.
Kun ajat mutkaan 7500 kierrosta koneessa ja ulostulessa painat kaasun pohjaan 9500 , 10 000 rpm. Tuolloin on sama tunne kuin silloin ennen kun pääsi ekakerran koittaan tytön . . . .
Muut tulee kaukana perästä...
Tämä siis vain minun mielipide.
Hieno auto . . ., käsite outo ?
Kaikki uusi on hienoa, . . . . . hetken . . . .kunnes siihen "tottuu".
BMW M5 oli kovakulkuinen 315 hv, mutkat otti hyvin, kaikki muuten kohdallaan ja OK, ajoltaan ehkä paras, mutta perheauton näköinen. Ei ollut oma, siskon miehen. Mittarin mukaan Autobaanalla 265 km/h. Oli tilattu Ruotsiin ilman rajoitinta.
MB 500 SEC, oma auto. 5.0 ruisku V8 vaivaiset 240 hv. Vauhti tyssäsi Saksan motarilla mittarin näyttämään 240 km/h. Mese painoi 2240 kg, joten urheilullisuus on kaukana. Oli vain iso coupe. Levoton keula yli 200 km/h
Porsche 928 S 310 hv V8. Ei näytä miltään, tylsän näköinen peli. Hommaa muuttuu kun ajaa sitä. Kiihtyvyys oli pettymys.Tosin ZF:n automaatti ei ehkä ollut paras ratkaisu. Saksan motarilla 260 km/h mittarin mukaan. Tätä olen huoltanut myös, erään sukulaisen auto. Mielenkiintoinen temppu vaihtaa sytytystulpat. Lähes mahdoton temppu lisätä vaihteistoöljy. Anna ulkopuoliselle tehtäväksi etsiä sulakerasia! Sijaitsee apumiehen jalkatilassa lattian alla, mattojen ja eri panelin alla. Tästä riittäisi tarinaa, vaikka syylärin vaihdosta...olkoon.
Oma Challenger 440 R/T SixPack -70. Alkuperäinen 100%.Tehoa siinä 440 hv, huonot ajo-ominaisuudet mutka-ajossa, suoraan kiihdyttäessä hana pohjassa lähtee helvetillinen alkukantainen raivo, ja auto lähtee, siitä ei ole kysymys, pitoa ei tarpeeksi vakiotakarenkaissa. Ominaisuudet ehkä huonoimmat, fiilis, äänet, ulkonäkö, päät kääntyy, ehkä sittenkin paras.
Ferrari 348. Petyin ääneen, kävi kuin hieno ompelukone, pientä murinaa kierroksilla, ei sitten yhtään fiilistä. Tosi matala, pieni kippo, ei herätä aidosti nähdessä huomiota, ei ainakaan Alastaron varikolla. Kiihtyy kohtalaisesti, ketterä, nopea, mutta aivan liian ylikehuttu ainakin tämä 348.
Kaverin auto, ajanut ja usein kyydissä. Ei säväytä.
Tulis kyllä vielä siskon miehen uusi MB E500 V8 ja ja ystävän Cadillac STS V8, mutta menee jo kai käyttöautojen puolelle.
Hienoin on M-B S-sarjalainen. En tietenkään ajanut itse, vaan hommaa hoiti ammattikuljettaja (ei kuitenkaan mikään taksisuhari). Meikäläinen istui takana oikealla, korkea-arvoisin ko. paikalla istunut oli kuljettajan mukaan keisari. Tapahtui Veitsiluodon Oulun tehtailla, jossa edustusautoa käytettiin luppoaikoina vieraiden siirtoon tehdasalueella.
Hauskin on ilman muuta Suzuki SJ410, jolla tuli päästeltyä Salpa-Safarien keikalla jokunen vuosi sitten. Uskomaton peli menemään ihan mistä vaan. Ajoasennon haku oli kieltämättä hiukan hankalaa, kun pituutta on alun kolmatta metriä ja jalassa nokialaiset kokoa 48.
Nopein -tohtiiko tätä edellä lueteltujen jälkeen edes mainita- on Vectra GTS V6. Herätti kyllä omistushaluja...
Tässä auto suunnittelu saavutti funktionaalisen täydellisyyden asteen.
Sen jälkeen on menty ala mäkeä kosiskelemalla juntti yleisöä turhilla muodoilla ja muilla kummallisuuksilla.
Ajo-ominaisuudet oli huippua - lunta oli oli tiellä niin paljon että se tulvi kone pellin yli ja esti näkyvyyden jolloin täytyi pysäyttää putsaamaan kone pelti lapiolla lumesta.
Ja matka jatkui.l
Volvo kyllä eteni pelkällä etu vedolla puoli metrisessä hangessa.
Elektroniikka vioista ei ollut tietoa 10 vuotta sitten.
Hauskimman auton tittelin vie pikkuinen Lotus Elise. Kumpa olisi vaan päässyt radalle kokeilemaan, nyt jouduin tyytymään vääränkätiseen englantilaiseen liikenteeseen.
Käytännölisistä autoista haskimman tittelin vie Jaggen S-type R.
Mutta hauskimman ajoneuvon tittelin vie Honda FireBlade, voi sitä riemua kun kahvasta käänti. Vaikka eihän sitä vanhana enään uskaltanut siihen malliin kuin ennen vanhaan.
Hienoin kieltämättä uusi Range Rover.
Oma Challenger 440 R/T SixPack -70. Alkuperäinen 100%.Tehoa siinä 440 hv, huonot ajo-ominaisuudet mutka-ajossa, suoraan kiihdyttäessä hana pohjassa lähtee helvetillinen alkukantainen raivo, ja auto lähtee, siitä ei ole kysymys, pitoa ei tarpeeksi vakiotakarenkaissa. Ominaisuudet ehkä huonoimmat, fiilis, äänet, ulkonäkö, päät kääntyy, ehkä sittenkin paras.
Tiedätkö mistä tulee tuohon autoon mallimerkintä sixpack? Itsellä oli tosiaan tuo Coronetti -72, jossa oli mielestäni hiukan samaa näköä, vaikka se on neliovinen ja tosin vaan 400 cid. Ihan riittävästi oli tuossakin tehoa sille alustalle..
Hauskin varmaan GMC Typhoon avolava 4x4 (tehdaspeli) vuosi oli joskus '94, asuin tuolloin Saudi Arabiassa ja koeajoin hankinta mielessä, jos olisin ostanut, en varmaan olisi tässä kertomassa asiasta. Siinä oli muistaakseni Mitsun 3,2 L V6 bi-turbo ja jotain 320+ hv:tä eikä painoa juuri mitään. Kiihtyi n 5sek.100 ja huiput n 250 ja neliveto takasi sen, että pitoa riitti, huh huh...
Hienoin lienee Daimler doublesix tai Rolls Royce Silver Shadow tai jotain sinne päin.
Ei kallein eikä nopein mutta hauskin on Alfa Romeo 156. Hauska ja hieno.
Tiedätkö mistä tulee tuohon autoon mallimerkintä sixpack? Itsellä oli tosiaan tuo Coronetti -72, jossa oli mielestäni hiukan samaa näköä, vaikka se on neliovinen ja tosin vaan 400 cid. Ihan riittävästi oli tuossakin tehoa sille alustalle..
SixPack tulee 3 kpl:sta 2-kurkkuisia kaasareita.
Vuonna 1970 tehdas ilmoitti tehoksi 390 hv tälle koneelle. USA:ssa verotus meni tehon mukaan, joten oli edullista ilmoittaa ne brutto-SAE:na ja alakanttiin. Nämä on monesti laskettu Alastaron radalla kiihtyvyys-auton paino-loppuneopeus. Siitä haarukoitiin minulle tuo 440 hv todelliseksi lukemaksi. Hemi 426 ilmoitettiin 415 hv, todelliset siinä 480 hv, Chevyn 427:ssa on laskettu olevan 525 hv.
Challenger on ollut minulla v. -88, 16 vuotta, ennen sitä oli Pontiac Firebird -68 400 cid koneella, jolla myös kilpailin. 0-100 km/h 3,8 sek. aikakortissa kun Räyskälään tuli kunnon mittalaitteet. Mutta Pontiac oli jo melko paljon modifioitu, ei alkuperäinen enää kuten Haastaja.
Bugracer, missä olet ajanut Infinitiä? Jenkeissä?
Hauskin ja ?
Ehdottomasti tuo -62 malli Kupla-Volkkari,jossa oli yksi "seslongi"pakoputkena!Eräs silloinen virittäjä sanoi,että tuo seslongin putki on juuri sopivan kokoista sekä pituuskin on sopiva.
Nokat ja ventiilijouset olivat tiukempia sekä oli siinä muutakin jota en niin tiennyt.Taisi olla kannestakin pois?
Suti kuitenkin asfaltilla kun lähti "näyttävästi" .
Hauska ja kiva heitellä soralla mutkiin.Nykyisin en enää suosittelesi kun on niitä vastaantulijoitakin !
Jaa, hauskoja ja hienoja (lähinnä hauskoja):
Uusista:
Jaguar XJ8 olikohan tuo 4 litran V8:lla
Opel Speedster 2.2
vanhoista:
Pyhimys Volvo -62
Nyky(käyttö)autot ovatkin sitten hauskuuden ja hienouden sijaan ainoastaan helppoja, mikä sinänsä on hauskaa!
Hauskimmat:
Nissan 350Z
Porche 914 (Radalla)
Mini Cooper S
Hienoimmat:
Chrysler Imperial Queen -56
Jeep Grand Cherokee
Alkuperäinen pyhimys-Volvo
Hauskimman auton tittelin vie wanha kunnon T-mallil Ford, taisi olla sieltä alkupään valmistusvuosilta. Kuljettajan paikalle en sentään päässyt vaan matkustin takapenkillä tyylikkäästi Joulupukin vetimet päällä Tuomiokirkolta Finlandiatalolle. Tämä tapahtui 80-luvun alkupuolella. Oli kivaa kyytiä joulukuussa.
Hienoimman tittelin vie Rolls-Royce, ensin takapenkkiläisenä ja samalla reissulla myös kuskinpenkillä Hong Kongissa. Auto ei kylläkään ollut minun makuun. Sitten on koettu näitä S-mesejä, vanhoja Jaguar-autoja jne.
Loppujen lopuksi kyseessähän on useimmiten ihmisten "arvostuksesta". Joku saattaa arvostaa vaikka Toyota Starletin "maailman hiennoimmaksi" autoksi ja on tyytyväinen siitä.
Sceptikko, millainen Porsche 914?
Onko se sellainen poikkeavan näköinen muista Porscheista?
Ehdottomasti Ranskalainen "jokisrättäri". Alusta "vakio" mutta moottorissa omistajan mukaan yli 70hv. Joka tapauksessa aivan tolkuttomasti kyseiseen härveliin.
Kukaan tervejärkinen ei uskalla ajaa sillä kuten ranskalainen joka on laitettu alulle 2cv:ssä.
hirvittävä ja hauska.
Ensimmäinen rättisitikka meni yli kuutta kymppiä. Pariisissa tuollaiseen saattoi ahtautua seitsemän henkilöä. Kuulin eräältä sukulaiselta joka oli käynyt 70-luvulla Ranskassa.
Hienoin auto millä olen ajanut on Bemarin 760 IA (muistaakseni vielä pidempi versio) Sain sen "vahingossa" kun oma auto oli huollossa ja piti saada uusi 530d pariksi päiväksi. No auto oli jossain muualla ja ainoa auto mitä olisin saanu oli ison bemarin vaihtoehtona oli Z4. Oltiin samana päivänä työporukalla liikkeellä ja oli muuten muutamalla huulet pyöreenä kun ajoinkin yli miljoonan markan autolla firman pihaan. Ja vasta illalla kerroin ettei se ollut oma...
Hauskin ja varmasti vaarallisin auto mitä olen ajanut oli villeinä nuoruusvuosina kaverin Volvo 244 jossa oli muistaakseni V8 kone ja tehoa n.350 hv. Auto oli ulospäin normaalin näköinen, Renkaatkin oli 14". Kytkinkin oli joku ralliversio sillä autolla ei pystynyt kesällä lähteen ilman renkaiden vinkumista. parasta tai pahinta oli se että autossa toimi vain käsijarru! Sillä kun kesä ajeltiin niin oppi hyvin ennakoimaan, onneksi moottorijarrutus oli varsin tehokas, tehokkaampi kuin käsijarru. Näin jälkeenpäin kun miettii niin ihme että vielä olen hengissä.
Lava Mosse, jäi eräällä uimarannalla kölistään niin kiinni hietaan että itku meinasi tulla.
Meikäläisen autokirjoon on lisättävä vielä Volvo 242 vm -79.
Auto oli ruskea, pillerikapselit, aivan tavallinen päällepäin.
Jos viitsi katsoa, huomasi vain pakoputken pään 3" halkaisija, ja alkuperäiset vanteet, mutta levitettynä takana.
Konehuoneesa oli Volvo Specialty Engineeringin/Mäenpää, kokonaan alusta tekemä kone + turbo, dynopenkissä mitattu 292 hv.
Kyllä mentiin, ja oli hauska kiusata kaikkia Bemu ja Mesekuskeja, kukaan ei arvannut mikä ruskea, 2-ov. vanha Volvo Lapinläänin rek.tunnuksin oli menijöitään.
Hauskin on UAZ Capbriolet. Intissä tuli silloin tällöin ajeltua. Myös tekalla (sillä ruåtsalaisella eli Hägglunds Carrier BV 206:lla) tuli ajeltua paljon. Eipä ole parempaa vehjettä maastossa.
En ole vielä kovin hienoilla autoilla päässyt ajelemaan, kun tuo ajokorttikin on vain pari vuotta vanha. Menee taas intti-muisteloihin: uusi Actros-Mersu oli hieno. Ja hyvä ajaa esim. Scaniaan verrattuna.
Kanadassa asuessani
Hauskin Fiat 600, jonka omistin kaaauuuan sitten. Epämukavin Maybach, kun käsijarru hirttää aina kiinni. On niitä muitakin ollut tupla boostereita kahdeksalla virtyksellä turbo hirviö lötjösessä.
Ehdottomasti hauskin auto millä olen ajanut oli peugeot 203 vm 52.
Vuonna -86 Espanjassa vuokra-autona oli Fiat Panda 45, se se oli hauskaa kun 4 äijää kömpi sisään ja sitten baanalle. Jarruttaakaan ei voinut kovin rajustu, kun muuten apukuski meni penkkeineen kohti etulasia. Penkki oli siis irti lattista.
Mikä oli auton vuokra?
Ehdottomasti toyota corolla wrc. Kyllä lähti