-Suorityskyky (huippunopeus, kiihtyvyys) -Ominaisuudet (kuinka monta ovea, takakontin koko, pääntila) -Luotettavuus (ne pikkuviat, jättääkö tielle) -Vastaavuus (vastaa tarvetta, vie A:sta B:hen vaiko m*nan jatke) -Kestävyys (esim. ruosteenkesto, materiaalien kesto) -Estetiikka (muotoilu, materiaalivalinnat) -Havaittu laatu (se kuuluisa laatuvaikutelma)
Laatua kun voi mitata niin monella tavalla. Se mitä esim. autonostaja kokee laatuna on kiinni siitä mitä laadun ominaisuutta hän painottaa.
Japanilaisten autojen suosio johtunee pitkälti siitä, että suurin osa ihmisistä haluavat vain päästä paikasta A paikkaan B jäämättä tien varteen. Suorituskyvyllä tai havaitulla laadulla ei tässä yhtälössä ole niin suurta merkitystä.
Eurooppalaiset autot puolestaan ovat esteettisesti ja havaitun laadun suhteen edelläkävijöitä, samoin suorituskyvyn, mutta vähän heikompia esim. luotettavuudessa. Eurooppalaisia autoja ostavat puolestaan painottavat edellä mainittuja.
Sellaista autoa ei ole vielä tehtykään mikä täyttäisi nuo kaikki kohdat. Koska esim. havaittu laatu on jokaisen omakohtainen näkemys, samoin estetiikka.
[Antti80 muokkasi tätä viestiä 15.01.2005 klo 20:12]
Offtopiccia mutta missähän mielessä eurooppalaiset autot ovat suorituskyvyssä edelläkävijöitä ? Ei ainakaan bensakoneissa.
Soittaako seuraavista merkeistä: Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati tai Bugati kelloja? Lisäksi sitten ovat esim. Jaguarin, Mercedes-Benzin, BMW:n ja esim. Audin urheilullisemmat mallit.
Eli en nyt tarkoittanut suorituskyvyllä pelkkiä hevosvoimia, vaan suorituskykyä kokonaisuutena. Hevosvoimat ovat vain osa suoritukykyä.
No eipä paljon kellot kilise, vaikka hienoja merkkejä kaikki kieltämättä.
Mielelläni kuulisin myös oman näkemyksesi asiaan.
Suorituskyky kun ei ole vain se 0-100 km/h ja huippunopeus vaan siihen sisältyy paljon muutakin. Esimerkiksi kaarreominaisuudet johon vaikuttaa alustan toiminta, johon vaikuttaa alustassa käytetyt materiaalit. Materiaalit puolestaan vaikuttavat painoon joka vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen.
Pagani Zondan kori esimerkiksi on lähes kokokaan hiilikuitua, Porsche Carrera GT:n kytkinlevy painaa n. 4 kg, vaikka autossa on voimaa vaikka muille jakaa.
[Antti80 muokkasi tätä viestiä 15.01.2005 klo 23:28]
Ei edes välttämättä ole Nissanin moottori. Voi hyvin olla Renault Alpinan päivittämä V6. Yhtälailla se voi olla Yamahan suunnittelema, kuten "Volvon" V8. Tai Isuzu, joka on alan suurimpia Japanissa. (GM omistaa Isuzun, en muista %:ja). Yamaha on tehnyt yhteistyössä taas GM:n kanssa = V8:t. Löytyy jonkun isomman Nissanin nokalta. Yamaha lisenssillä merimoottoripuolella Mercruiser=Chevrolet lohkot. Moottoripuoli on todella kimuranttinen. Mikä diesel löytyy Grand Cherokee ja isosta LooserCruiserista. Mersun? Väärin. VM-Motori Italia, sekä 2,5 että uusi 2,8 150 hv Tdi. Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 16.01.2005 klo 12:44]
Kyllä tuo Zetan V6-mylly on täysin Nissanin omaa käsialaa. Sen verran hyvä se on että tulee lähitulevaisuudessa löytymään myös Renaultin konepellin alta, vaikka Renulla olisi kutosia omastakin takaa..!
Antti80: Suorituskyky kun ei ole vain se 0-100 km/h ja huippunopeus vaan siihen sisältyy paljon muutakin. Esimerkiksi kaarreominaisuudet johon vaikuttaa alustan toiminta, johon vaikuttaa alustassa käytetyt materiaalit. Materiaalit puolestaan vaikuttavat painoon joka vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen.
Niinpä. Sitten useimmat katsoo esimerkiksi vain nollasta sataan ja huippuja. Esimerkiksi yhdessä testissä Passatilla oli 25 heppaa vähemmän kuin japanilaiskilpailijallaan. Nollasta sataan kiihtyi noin puoli sekuntia huonommin ja huiput olivat suunnilleen samat. Mutta Passatissa oli roimasti parempi ohituskiihtyvyys. Pitäisi aina muistaa myös ohituskiihtyvyys, alusta ym.
Eikös GrandCherokeen dieselkone ole kuitenkin Mersun.
Ei ole. Nyt suoraa linkkiä tähän ei ole, mutta esim. AMS-lehdessä 9/2004 on Chrysler Grand Voyagerin kestotesti 100 000km, sivut 88-94 kuvineen. Sivulla 90 keskitytään tarkemmin moottorivalikoimaan ja kuka ne todellisuudessa valmistaa. VM-Motori. Ulkolaisissa autolehdissä kerrotaan yleensä paljon tarkemmin esim. kestotestin yhteydessä kuka on moottorin valmistaja, mitä tulevia malleja on tulossa ja koska.
Kyllä tuo Zetan V6-mylly on täysin Nissanin omaa käsialaa. Sen verran hyvä se on että tulee lähitulevaisuudessa löytymään myös Renaultin konepellin alta, vaikka Renulla olisi kutosia omastakin takaa..!
Kerro varma tietolähde tai linkki. Tiedätkö kuinka paljon 3,5 V6 koneita maailmassa on, ja kuka ne valmistaa? Tämä keskustelu pitäisi jo käydä eri aiheen alla, olkoon. Ford, GM, Daimler-Chrysler, ym. jo nämä valmistavat miljoonia V6:a. Mistä tiedät varmasti, ettei autotehdas osta moottoria omien speksien mukaan sieltä mistä se on halvinta ja on valmiina tarjolla? Kaikessa pyritään säästöihin ja keskitetään ostoja. Miksei moottorissakin. Uskotko, että jokainen valmistaja tekee omat männät, kiertokanget, laakerit, lohkot, sylinterikannet. Entä vanteet?Ei varmasti tee, moottoritehdas ne valmistaa ja alihankkijat, ja heillä on edelleen sopimus, yleensä mistä halvimmalla saa.
Niinpä. Sitten useimmat katsoo esimerkiksi vain nollasta sataan ja huippuja. Esimerkiksi yhdessä testissä Passatilla oli 25 heppaa vähemmän kuin japanilaiskilpailijallaan. Nollasta sataan kiihtyi noin puoli sekuntia huonommin ja huiput olivat suunnilleen samat. Mutta Passatissa oli roimasti parempi ohituskiihtyvyys. Pitäisi aina muistaa myös ohituskiihtyvyys, alusta ym.
Aivan. Samoilla jäljillähän tässä ollaan. Saabeissahan on tunnetusti sama homma. Häviävät kilpailijoilleen 0-100 km/h kiihdytyksissä, mutta ohituskiihtyvyys on aivan huippuluokkaa, Aerot jopa nopeampia kuin 911 Carrera tietyllä välillä.
[Antti80 muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 00:49]
Jeep GrandCherokee Diesel: Producing 161bhp of power and a generous 295 lb ft of torque over a range of between 1800 rpm and 2600 rpm, the new CRD engine is derived from DaimlerChryslers OM612 engine, which is currently used in the Mercedes-Benz E-, C- and M-Class vehicles.
Aivan. Samoilla jäljillähän tässä ollaan. Saabeissahan on tunnetusti sama homma. Häviävät kilpailijoilleen 0-100 km/h kiihdytyksissä, mutta ohituskiihtyvyys on aivan huippuluokkaa, Aerot jopa nopeampia kuin 911 Carrera tietyllä välillä.
Kaverini otti Vectran kanssa viivaa Saabin kanssa 0-100km/h, ne olivat rinnakain. Sitten se Saab vain lähti kummasti vetämään. On se varmaan hauska tehdä kiusaa ohituksessa Aerolla jollekin 911:lle.
missä se on valittu maailman parhaaksi moottoriksi ? Ei se mikään maailman paras ole jos jenkeissä on valittu
Samaa minä olen ihmetellyt. Täälä palstalla olen useamman kerran nähnyt saman kommentin. Engine of the year valinnoissa mainittu Nissanin kone ei ole koskaan voittoa saavuttanut. Tässä vielä tulokset tuosta kategoriasta viime vuodelta. Sivun ylreunassa olevan "PREVIOUS WINNERS" -linkin takaa löytyvät aikaisempien vuosien voittajat.
Vuoden 1999 jälkeen on jaettu 72 engine of the year-palkintoa, näistä Honda on voittanut 19 kertaa ollen näin yksi etevimmistä yksittäisistä moottorivalmistajista maailmassa.
Esimerkkinä S2000-mallin 2.0 litrainen moottori josta otettu ulos 240 hevosvoimaa...kaksilitraisesta vapaastihengittävästä jostain lukemani perusteella ensimmäisenä maailmassa.
Hyvin on myös Toyota moottorivalmistaja palkintoja kahminut, aina pienestä 1.0 litraisesta VVT-i :stä lähtien.
Kuulin jostain että olisi parhaat kuutoskoneet laitettu järjestykseen. Paras oli ollut BMW:n kuutoskoneet sekä dieselit että bensat. Joitakin japanilaisiakin oli sijoittunut korkealla. Onko tietoa tästä vertailusta (oli kai jenkkitutkimus)? Olisi kiinnostavaa tietää tarkemmin miten muiden kuutoskoneet pärjäsivät...
Kuulin jostain että olisi parhaat kuutoskoneet laitettu järjestykseen. Paras oli ollut BMW:n kuutoskoneet sekä dieselit että bensat. Joitakin japanilaisiakin oli sijoittunut korkealla. Onko tietoa tästä vertailusta (oli kai jenkkitutkimus)? Olisi kiinnostavaa tietää tarkemmin miten muiden kuutoskoneet pärjäsivät...
Eka versio hävisi, pitää kirjoittaa uudelleen: jenkeissä on 75 vuotta toiminut Wards-niminen arvostettu tutkimuslaitos, jolla on oma lehti yms. Se kerää vuosittain "Ten Best Engines of" -listan, ja Nissanin V6 on päässyt ao. listalle 11. kerran peräkkäin - ainoana automerkkinä tällainen menestys: http://wardsauto.com/home/index.htm Sijoittuihan sama moottori myös "Engine of The Year" kilpailussa kolmanneksi.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 15:39]
Jeep GrandCherokee Diesel: Producing 161bhp of power and a generous 295 lb ft of torque over a range of between 1800 rpm and 2600 rpm, the new CRD engine is derived from DaimlerChryslers OM612
Oikein 270 CRD:n kohdalla, muiden ei. Siltä osin oikeassa kun on kyse nimenomaan Grand Cherokeesta ja juuri 2,7 CDI (5-syl). Chryslerin tila-autoissa 2,5 CRD ja uusi 2,8 CRD on edelleen VM-Motori moottoreita. Se on muuten maailman parhaita dieselmoottoreita valmistava vanha perinteinen tehdas. Avomeriluokissa kisailevat ykköskuljettajat luottavat dieselluokassa juuri VM-koneisiin. Uusi 2,8 CRD on sitten 6-syl. ja "vanha" 270 kone saa väistyä nyt jo -05.
Kuulin jostain että olisi parhaat kuutoskoneet laitettu järjestykseen. Paras oli ollut BMW:n kuutoskoneet sekä dieselit että bensat. Joitakin japanilaisiakin oli sijoittunut korkealla. Onko tietoa tästä vertailusta (oli kai jenkkitutkimus)? Olisi kiinnostavaa tietää tarkemmin miten muiden kuutoskoneet pärjäsivät...
Eka versio hävisi, pitää kirjoittaa uudelleen: jenkeissä on 75 vuotta toiminut Wards-niminen arvostettu tutkimuslaitos, jolla on oma lehti yms. Se kerää vuosittain "Ten Best Engines of" -listan, ja Nissanin V6 on päässyt ao. listalle 11. kerran peräkkäin - ainoana automerkkinä tällainen menestys: http://wardsauto.com/home/index.htm Sijoittuihan sama moottori myös "Engine of The Year" kilpailussa kolmanneksi.
Kuutoskoneissa ensimmäisinä ja parhaita ovat BMW:n rivikuutoset, sitten on pitkä väli ja sitten tulevat V-6 moottorit. Tuo tosiasia on todettu testeissä ympäri maailmaa. TM:ssä oli joku vuosi sitten artikkeli, jossa vertailtiin kaikki 2-12 sylinteriset moottorityypit ja rivikuutonen oli voittaja. Jenkkipaskiaiset eivät ymmärrä autojen päälle enempää kuin sika auringonnoususta eivätkä osaa tehdä enää autojakaan. Siinä eivät mitkään awardit auta. TM numerossa 1/2005 BMW 525iA näytti taas taivaan merkit muille kikottimille (mm. V-6-koneiselle selvästi tehokkaammalle Chryslerille).
Kuutoskoneissa ensimmäisinä ja parhaita ovat BMW:n rivikuutoset, sitten on pitkä väli ja sitten tulevat V-6 moottorit. Tuo tosiasia on todettu testeissä ympäri maailmaa. TM:ssä oli joku vuosi sitten artikkeli, jossa vertailtiin kaikki 2-12 sylinteriset moottorityypit ja rivikuutonen oli voittaja. Jenkkipaskiaiset eivät ymmärrä autojen päälle enempää kuin sika auringonnoususta eivätkä osaa tehdä enää autojakaan. Siinä eivät mitkään awardit auta. TM numerossa 1/2005 BMW 525iA näytti taas taivaan merkit muille kikottimille (mm. V-6-koneiselle selvästi tehokkaammalle Chryslerille).
Rivikuutonen ei ole bensiinimoottoreiden viimeisin kehitysaste, päinvastoin. Hyvin pitkään lähes kaikkien valmistajien 6-sylinteriset moottorit olivat rivimoottoreita; sitten huomattiin moottorin pituuden aiheuttamat ongelmat auton tilankäytölle, ja yleisesti alettiin siirtyä V-moottoreihin. BMW:n rivikuutonen on vähän sellainen muinaisjäänne, jonka suurin "etu" on , että niitä on enää niin vähän valmistuksessa -ajaja erottuu joukosta, sehän meille ihmisille on tärkeää. BMW:n moottoreiden äänettömyys perustuu suurelta osin hyvään äänieristykseen, ja etenkin pakoäänien vaimennukseen - juuri pakoäänet jäävät monissa autoissa kuuluviin kun ei ole huomattu kiinnittää asiaan tarpeeksi huomiota. Asialla ei siis ole mitään tekemistä sylinterilohkon kanssa. BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
Ihanko totta, BMW:kin tekee V-moottoreita? Milloin olet nähnyt 12-sylinterisen rivimoottorin? Nyt ei ole sinänsä kysymys siitä onko moottori rivimoottori vai V-moottori, vaan siitä onko moottori värinätön. R6 ja V12 ovat värinättömiä, V6 ei ole.
on pitkä väli ja sitten tulevat V-6 moottorit. Tuo tosiasia on todettu testeissä ympäri maailmaa. Jenkkipaskiaiset eivät ymmärrä autojen päälle enempää kuin sika auringonnoususta eivätkä osaa tehdä enää autojakaan.
6-koneisten moottoreiden keskustelu lähti siitä kun heitin kaikkien ihaileman Nissan:in V6 tähän. Perusteluja sen paremmuudesta en ole nähnyt vielä yhtään, paitsi jenkkien saittisivu. Olet siis sitä mieltä, että se on surkein päällä maan, kuten myös jenkkiautot. Ehkä näin on, minusta ei ole vain kaikkien tuomitseminen, rohkea kannanotto Automobilistilta kuitenkin. Nimimerkistä päätellen tietää todella paljon ja on uraa ja ikää&kokemusta takana, aivan kuten minullakin.
BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
Ihanko totta, BMW:kin tekee V-moottoreita? Milloin olet nähnyt 12-sylinterisen rivimoottorin? Nyt ei ole sinänsä kysymys siitä onko moottori rivimoottori vai V-moottori, vaan siitä onko moottori värinätön. R6 ja V12 ovat värinättömiä, V6 ei ole.
R6 - ja V12-moottorit ovat luonnostaan värinättömiä, esimerkiksi V6 vaatii tasapainoakselit, jotta päästäisiin samalle tasolle. Aikoinaan TM:ssä todella oli luonnehdinnat erityyppisten moottoreiden luontaisesta värinättömyydestä, ja R6 oli värinättömin. Käytännön kannalta sillä ei ole merkitystä, koska tasapainoakselit on keksitty - kuten ei samassa artikkelissa todetulla R6:n heikkoudella: taipumus katkoa kampiakselia (se pituus). Moottoriteknologian kehitys on saanut sekä värinät että kampiakseliongelmat kuriin. Kannattaa siis moottoreissa keskittyä kokonaan muihin ominaisuuksiin kuin värinättömyyteen - luulisi niitä BMW:n moottoreissakin riittävän.
Rivikuutonen ei ole bensiinimoottoreiden viimeisin kehitysaste, päinvastoin. Hyvin pitkään lähes kaikkien valmistajien 6-sylinteriset moottorit olivat rivimoottoreita; sitten huomattiin moottorin pituuden aiheuttamat ongelmat auton tilankäytölle, ja yleisesti alettiin siirtyä V-moottoreihin. BMW:n rivikuutonen on vähän sellainen muinaisjäänne, jonka suurin "etu" on , että niitä on enää niin vähän valmistuksessa -ajaja erottuu joukosta, sehän meille ihmisille on tärkeää. BMW:n moottoreiden äänettömyys perustuu suurelta osin hyvään äänieristykseen, ja etenkin pakoäänien vaimennukseen - juuri pakoäänet jäävät monissa autoissa kuuluviin kun ei ole huomattu kiinnittää asiaan tarpeeksi huomiota. Asialla ei siis ole mitään tekemistä sylinterilohkon kanssa. BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
Niin, kyllähän ne muutkin valmistajat ovat yritelleet jo vuosikausia saada autojaan hiljaiseksi siinä kuitenkin jostain syystä onnistumatta, eikä BMW tietenkään kilpailijoille kerro, millä he sen ovat itse tehneet. 500:nen on ollut kertaluokkaa muiden valmistajien tuotoksia hiljaisempi jo lähtien ainakin korimallista E34, joka tuli markkinoille 1988. Omistin aikanaan sellaisen ja kun kävin välillä kokeilemassa Volvoa totesin, että kyseessä oli totaalinen virheinvestointi. Turbo-Volvo huusi kuin hengen hädässä kun sille antoi vähän tanakammin kenkää ja etuvetoinen ohjaus veteli kiihdytyksissä niin, että pahaa teki. Onneksi se painajainen on jo vuosia ollut ohi ja saa nyt nauttia markkinoiden äänettömimmästä kyydistä ajamalla muinaisjäänteellä, jossa on vielä kaiken lisäksi takaveto. Pääsee talvella heittelemään hauskoja sivuluisuja kun kytkee välillä ESP:n pois kokonaan. BMW on keskittynyt värinättömien ja markkiniden hiljaisempien moottoreiden - rivikuutosten - lisäksi nopeuteen. Rahamiehille (itse joudun köyhänä ajamaan tavallisella E60-korisella 500:lla) on tarjolla M5, jota voi ajaa leppoisasti kuin mitä tahansa isoa perheautoa ja tarvittaessa voi sitten pistää Volvo-traktorikuskit järjestykseen pienellä kaasupolkimen painalluksella kuten herrasmies ikään. BMW:n ei tarvitse mainita mainonnassaan hevosvoimia, Volvon tehdessä jatkuvasti päinvastoin, koska baijerilaiset tietävät, että loppupeleissä heidän autoistaan löytyy aina kulkupuolta enemmän kuin Volvolla.
Ei edes välttämättä ole Nissanin moottori. Voi hyvin olla Renault Alpinan päivittämä V6.
Moottori on täysin Nissanin oma. Sitä käytetään eri versioina yli kymmenessä Nissan tai Infiniti mallissa. Jos haluaa jonkun "virallisen varmistuksen" niin kannattaa kysyä asiaa jollain USA:n Nissan-keskustelupalstalla. Tosin ei kannata mainita Renaultia muuten "käyvät kimppuun". Moni on hylkäämässä USA:ssa Nissanin koska tuo Renault-yhteistyö on olemassa. Antipatiat rankalaisia kohtaan ovat todella vahvoja, Irakin takia.
Rahamiehille (itse joudun köyhänä ajamaan tavallisella E60-korisella 500:lla) on tarjolla M5, jota voi ajaa leppoisasti kuin mitä tahansa isoa perheautoa ja tarvittaessa voi sitten pistää Volvo-traktorikuskit järjestykseen pienellä kaasupolkimen painalluksella kuten herrasmies ikään. BMW:n ei tarvitse mainita mainonnassaan hevosvoimia, Volvon tehdessä jatkuvasti päinvastoin, koska baijerilaiset tietävät, että loppupeleissä heidän autoistaan löytyy aina kulkupuolta enemmän kuin Volvolla.
Kun en ole omistanut eläessäni kuin yhden surkean Hollannin-Volvon, en voi sanoa itseäni miksikään Volvon puolestapuhujaksi. Huomauttaisin kuitenkin, että aikoinaan Volvo 960/S90:ssa oli 6-sylinterinen rivimoottori, ja nykyiseen S80:een se on myös saatavana. Jos siis sellaista todella pitää jotenkin hyvänä, Volvonkin voi sellaisella tilata, eikä se S80:ssa vähennä edes sisätiloja, kun on poikittain. Yleisessä liikenteessä ei ole syytä panna ketään "järjestykseen" - jos ei ole virkatehtävissä oleva poliisi. Kiihtyvyydessä näin talviliukkailla taitaa suurimman roolin ottaa renkaiden pitokyky - nelivetoisten ollessa omaa luokkaansa. Sitten tulevat autot, joissa moottori on vetävien pyörien päällä, ja lopuksi "kankivetoiset".
Moni on hylkäämässä USA:ssa Nissanin koska tuo Renault-yhteistyö on olemassa. Antipatiat rankalaisia kohtaan ovat todella vahvoja, Irakin takia.
Hyvä tietää Nissanin koneesta. Ranskalaiset autot eivät liene kertaakaan saavuttaneet juuri ollenkaan jalansijaa USA:n markkinoilla. Vapaudenpatsaasta huolimatta antipatia on kukoistanut jo Charles D'Gaullen ajoilta. Mutta ajatellen automyyntiä, miettikää mikä sillanpääasema ranskalaisilla olisi kielellisesti ollut Canadan kautta USA:ssa. Markkinoinnissa kaikki mahdollisuudet on etsittävä, mutta ei.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 20.01.2005 klo 18:24]
Nissanin kutoskoneista ainakin Maxima on aika laiska ja kuluttaa suhteessa aika paljon. Tuttavani ei varmaan enää osta tällaista. Kyllä siinä normaali perheautoon verrattuna on tehoa enemmän ja onhan se ihan hiljainenkin. Eikö Nissan Z-mallinkaan kone ole mitenkään ihmeellinen, onhan se nopea mutta ei ihmeellinen. Olisi edes se kulutus alhaisempi.
Juu. Laatua on autoissakin monenlaista.
-Suorityskyky (huippunopeus, kiihtyvyys)
-Ominaisuudet (kuinka monta ovea, takakontin koko, pääntila)
-Luotettavuus (ne pikkuviat, jättääkö tielle)
-Vastaavuus (vastaa tarvetta, vie A:sta B:hen vaiko m*nan jatke)
-Kestävyys (esim. ruosteenkesto, materiaalien kesto)
-Estetiikka (muotoilu, materiaalivalinnat)
-Havaittu laatu (se kuuluisa laatuvaikutelma)
Laatua kun voi mitata niin monella tavalla. Se mitä esim. autonostaja kokee laatuna on kiinni siitä mitä laadun ominaisuutta hän painottaa.
Japanilaisten autojen suosio johtunee pitkälti siitä, että suurin osa ihmisistä haluavat vain päästä paikasta A paikkaan B jäämättä tien varteen. Suorituskyvyllä tai havaitulla laadulla ei tässä yhtälössä ole niin suurta merkitystä.
Eurooppalaiset autot puolestaan ovat esteettisesti ja havaitun laadun suhteen edelläkävijöitä, samoin suorituskyvyn, mutta vähän heikompia esim. luotettavuudessa. Eurooppalaisia autoja ostavat puolestaan painottavat edellä mainittuja.
Sellaista autoa ei ole vielä tehtykään mikä täyttäisi nuo kaikki kohdat. Koska esim. havaittu laatu on jokaisen omakohtainen näkemys, samoin estetiikka.
Offtopiccia mutta missähän mielessä eurooppalaiset autot ovat suorituskyvyssä edelläkävijöitä ? Ei ainakaan bensakoneissa.
Soittaako seuraavista merkeistä: Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati tai Bugati kelloja? Lisäksi sitten ovat esim. Jaguarin, Mercedes-Benzin, BMW:n ja esim. Audin urheilullisemmat mallit.
Eli en nyt tarkoittanut suorituskyvyllä pelkkiä hevosvoimia, vaan suorituskykyä kokonaisuutena. Hevosvoimat ovat vain osa suoritukykyä.
No eipä paljon kellot kilise, vaikka hienoja merkkejä kaikki kieltämättä.
Mielelläni kuulisin myös oman näkemyksesi asiaan.
Suorituskyky kun ei ole vain se 0-100 km/h ja huippunopeus vaan siihen sisältyy paljon muutakin. Esimerkiksi kaarreominaisuudet johon vaikuttaa alustan toiminta, johon vaikuttaa alustassa käytetyt materiaalit. Materiaalit puolestaan vaikuttavat painoon joka vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen.
Pagani Zondan kori esimerkiksi on lähes kokokaan hiilikuitua, Porsche Carrera GT:n kytkinlevy painaa n. 4 kg, vaikka autossa on voimaa vaikka muille jakaa.
missä se on valittu maailman parhaaksi moottoriksi ? Ei se mikään maailman paras ole jos jenkeissä on valittu
Ei edes välttämättä ole Nissanin moottori.
Voi hyvin olla Renault Alpinan päivittämä V6. Yhtälailla se voi olla Yamahan suunnittelema, kuten "Volvon" V8. Tai Isuzu, joka on alan suurimpia Japanissa. (GM omistaa Isuzun, en muista %:ja). Yamaha on tehnyt yhteistyössä taas GM:n kanssa = V8:t. Löytyy jonkun isomman Nissanin nokalta. Yamaha lisenssillä merimoottoripuolella Mercruiser=Chevrolet lohkot. Moottoripuoli on todella kimuranttinen. Mikä diesel löytyy Grand Cherokee ja isosta LooserCruiserista. Mersun? Väärin. VM-Motori Italia, sekä 2,5 että uusi 2,8 150 hv Tdi. Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
Eikös GrandCherokeen dieselkone ole kuitenkin Mersun.
Kyllä tuo Zetan V6-mylly on täysin Nissanin omaa käsialaa.
Sen verran hyvä se on että tulee lähitulevaisuudessa löytymään myös Renaultin konepellin alta, vaikka Renulla olisi kutosia omastakin takaa..!
Antti80: Suorituskyky kun ei ole vain se 0-100 km/h ja huippunopeus vaan siihen sisältyy paljon muutakin. Esimerkiksi kaarreominaisuudet johon vaikuttaa alustan toiminta, johon vaikuttaa alustassa käytetyt materiaalit. Materiaalit puolestaan vaikuttavat painoon joka vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen.
Niinpä. Sitten useimmat katsoo esimerkiksi vain nollasta sataan ja huippuja. Esimerkiksi yhdessä testissä Passatilla oli 25 heppaa vähemmän kuin japanilaiskilpailijallaan. Nollasta sataan kiihtyi noin puoli sekuntia huonommin ja huiput olivat suunnilleen samat. Mutta Passatissa oli roimasti parempi ohituskiihtyvyys.
Pitäisi aina muistaa myös ohituskiihtyvyys, alusta ym.
Ei ole.
Nyt suoraa linkkiä tähän ei ole, mutta esim. AMS-lehdessä 9/2004 on Chrysler Grand Voyagerin kestotesti 100 000km, sivut 88-94 kuvineen. Sivulla 90 keskitytään tarkemmin moottorivalikoimaan ja kuka ne todellisuudessa valmistaa. VM-Motori.
Ulkolaisissa autolehdissä kerrotaan yleensä paljon tarkemmin esim. kestotestin yhteydessä kuka on moottorin valmistaja, mitä tulevia malleja on tulossa ja koska.
Sen verran hyvä se on että tulee lähitulevaisuudessa löytymään myös Renaultin konepellin alta, vaikka Renulla olisi kutosia omastakin takaa..!
Kerro varma tietolähde tai linkki.
Tiedätkö kuinka paljon 3,5 V6 koneita maailmassa on, ja kuka ne valmistaa? Tämä keskustelu pitäisi jo käydä eri aiheen alla, olkoon.
Ford, GM, Daimler-Chrysler, ym. jo nämä valmistavat miljoonia V6:a. Mistä tiedät varmasti, ettei autotehdas osta moottoria omien speksien mukaan sieltä mistä se on halvinta ja on valmiina tarjolla? Kaikessa pyritään säästöihin ja keskitetään ostoja. Miksei moottorissakin. Uskotko, että jokainen valmistaja tekee omat männät, kiertokanget, laakerit, lohkot, sylinterikannet. Entä vanteet?Ei varmasti tee, moottoritehdas ne valmistaa ja alihankkijat, ja heillä on edelleen sopimus, yleensä mistä halvimmalla saa.
Pitäisi aina muistaa myös ohituskiihtyvyys, alusta ym.
Aivan. Samoilla jäljillähän tässä ollaan. Saabeissahan on tunnetusti sama homma. Häviävät kilpailijoilleen 0-100 km/h kiihdytyksissä, mutta ohituskiihtyvyys on aivan huippuluokkaa, Aerot jopa nopeampia kuin 911 Carrera tietyllä välillä.
Jeep GrandCherokee Diesel:
Producing 161bhp of power and a generous 295 lb ft of torque over a range of between 1800 rpm and 2600 rpm, the new CRD engine is derived from DaimlerChryslers OM612 engine, which is currently used in the Mercedes-Benz E-, C- and M-Class vehicles.
http://www.carpages.co.uk/chrysler_jeep/chrysler_jeep_grand_cherokee_diesel_30_11_02.asp?switched=on&echo=246799258
Aivan. Samoilla jäljillähän tässä ollaan. Saabeissahan on tunnetusti sama homma. Häviävät kilpailijoilleen 0-100 km/h kiihdytyksissä, mutta ohituskiihtyvyys on aivan huippuluokkaa, Aerot jopa nopeampia kuin 911 Carrera tietyllä välillä.
Kaverini otti Vectran kanssa viivaa Saabin kanssa 0-100km/h, ne olivat rinnakain. Sitten se Saab vain lähti kummasti vetämään.
On se varmaan hauska tehdä kiusaa ohituksessa Aerolla jollekin 911:lle.
Samaa minä olen ihmetellyt. Täälä palstalla olen useamman kerran nähnyt saman kommentin. Engine of the year valinnoissa mainittu Nissanin kone ei ole koskaan voittoa saavuttanut. Tässä vielä tulokset tuosta kategoriasta viime vuodelta. Sivun ylreunassa olevan "PREVIOUS WINNERS" -linkin takaa löytyvät aikaisempien vuosien voittajat.
Jotain kertoo tämäkin.
Vuoden 1999 jälkeen on jaettu 72 engine of the year-palkintoa, näistä Honda on voittanut 19 kertaa ollen näin yksi etevimmistä yksittäisistä moottorivalmistajista maailmassa.
Esimerkkinä S2000-mallin 2.0 litrainen moottori josta otettu ulos 240 hevosvoimaa...kaksilitraisesta vapaastihengittävästä jostain lukemani perusteella ensimmäisenä maailmassa.
Hyvin on myös Toyota moottorivalmistaja palkintoja kahminut, aina pienestä 1.0 litraisesta VVT-i :stä lähtien.
Kuulin jostain että olisi parhaat kuutoskoneet laitettu järjestykseen. Paras oli ollut BMW:n kuutoskoneet sekä dieselit että bensat. Joitakin japanilaisiakin oli sijoittunut korkealla. Onko tietoa tästä vertailusta (oli kai jenkkitutkimus)? Olisi kiinnostavaa tietää tarkemmin miten muiden kuutoskoneet pärjäsivät...
Eka versio hävisi, pitää kirjoittaa uudelleen: jenkeissä on 75 vuotta toiminut Wards-niminen arvostettu tutkimuslaitos, jolla on oma lehti yms.
Se kerää vuosittain "Ten Best Engines of" -listan, ja Nissanin V6 on päässyt ao. listalle 11. kerran peräkkäin - ainoana automerkkinä tällainen menestys: http://wardsauto.com/home/index.htm
Sijoittuihan sama moottori myös "Engine of The Year" kilpailussa kolmanneksi.
Producing 161bhp of power and a generous 295 lb ft of torque over a range of between 1800 rpm and 2600 rpm, the new CRD engine is derived from DaimlerChryslers OM612
Oikein 270 CRD:n kohdalla, muiden ei.
Siltä osin oikeassa kun on kyse nimenomaan Grand Cherokeesta ja juuri 2,7 CDI (5-syl).
Chryslerin tila-autoissa 2,5 CRD ja uusi 2,8 CRD on edelleen VM-Motori moottoreita. Se on muuten maailman parhaita dieselmoottoreita valmistava vanha perinteinen tehdas. Avomeriluokissa kisailevat ykköskuljettajat luottavat dieselluokassa juuri VM-koneisiin.
Uusi 2,8 CRD on sitten 6-syl. ja "vanha" 270 kone saa väistyä nyt jo -05.
Se kerää vuosittain "Ten Best Engines of" -listan, ja Nissanin V6 on päässyt ao. listalle 11. kerran peräkkäin - ainoana automerkkinä tällainen menestys: http://wardsauto.com/home/index.htm
Sijoittuihan sama moottori myös "Engine of The Year" kilpailussa kolmanneksi.
Kuutoskoneissa ensimmäisinä ja parhaita ovat BMW:n rivikuutoset, sitten on pitkä väli ja sitten tulevat V-6 moottorit. Tuo tosiasia on todettu testeissä ympäri maailmaa. TM:ssä oli joku vuosi sitten artikkeli, jossa vertailtiin kaikki 2-12 sylinteriset moottorityypit ja rivikuutonen oli voittaja. Jenkkipaskiaiset eivät ymmärrä autojen päälle enempää kuin sika auringonnoususta eivätkä osaa tehdä enää autojakaan. Siinä eivät mitkään awardit auta. TM numerossa 1/2005 BMW 525iA näytti taas taivaan merkit muille kikottimille (mm. V-6-koneiselle selvästi tehokkaammalle Chryslerille).
Rivikuutonen ei ole bensiinimoottoreiden viimeisin kehitysaste, päinvastoin. Hyvin pitkään lähes kaikkien valmistajien 6-sylinteriset moottorit olivat rivimoottoreita; sitten huomattiin moottorin pituuden aiheuttamat ongelmat auton tilankäytölle, ja yleisesti alettiin siirtyä V-moottoreihin. BMW:n rivikuutonen on vähän sellainen muinaisjäänne, jonka suurin "etu" on , että niitä on enää niin vähän valmistuksessa -ajaja erottuu joukosta, sehän meille ihmisille on tärkeää. BMW:n moottoreiden äänettömyys perustuu suurelta osin hyvään äänieristykseen, ja etenkin pakoäänien vaimennukseen - juuri pakoäänet jäävät monissa autoissa kuuluviin kun ei ole huomattu kiinnittää asiaan tarpeeksi huomiota. Asialla ei siis ole mitään tekemistä sylinterilohkon kanssa. BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
Ihanko totta, BMW:kin tekee V-moottoreita? Milloin olet nähnyt 12-sylinterisen rivimoottorin? Nyt ei ole sinänsä kysymys siitä onko moottori rivimoottori vai V-moottori, vaan siitä onko moottori värinätön. R6 ja V12 ovat värinättömiä, V6 ei ole.
6-koneisten moottoreiden keskustelu lähti siitä kun heitin kaikkien ihaileman Nissan:in V6 tähän. Perusteluja sen paremmuudesta en ole nähnyt vielä yhtään, paitsi jenkkien saittisivu. Olet siis sitä mieltä, että se on surkein päällä maan, kuten myös jenkkiautot. Ehkä näin on, minusta ei ole vain kaikkien tuomitseminen, rohkea kannanotto Automobilistilta kuitenkin. Nimimerkistä päätellen tietää todella paljon ja on uraa ja ikää&kokemusta takana, aivan kuten minullakin.
Ihanko totta, BMW:kin tekee V-moottoreita? Milloin olet nähnyt 12-sylinterisen rivimoottorin? Nyt ei ole sinänsä kysymys siitä onko moottori rivimoottori vai V-moottori, vaan siitä onko moottori värinätön. R6 ja V12 ovat värinättömiä, V6 ei ole.
R6 - ja V12-moottorit ovat luonnostaan värinättömiä, esimerkiksi V6 vaatii tasapainoakselit, jotta päästäisiin samalle tasolle.
Aikoinaan TM:ssä todella oli luonnehdinnat erityyppisten moottoreiden
luontaisesta värinättömyydestä, ja R6 oli värinättömin. Käytännön kannalta sillä ei ole merkitystä, koska tasapainoakselit on keksitty - kuten ei samassa artikkelissa todetulla R6:n heikkoudella: taipumus katkoa kampiakselia (se pituus). Moottoriteknologian kehitys on saanut sekä värinät että kampiakseliongelmat kuriin.
Kannattaa siis moottoreissa keskittyä kokonaan muihin ominaisuuksiin kuin värinättömyyteen - luulisi niitä BMW:n moottoreissakin riittävän.
Rivikuutonen ei ole bensiinimoottoreiden viimeisin kehitysaste, päinvastoin. Hyvin pitkään lähes kaikkien valmistajien 6-sylinteriset moottorit olivat rivimoottoreita; sitten huomattiin moottorin pituuden aiheuttamat ongelmat auton tilankäytölle, ja yleisesti alettiin siirtyä V-moottoreihin. BMW:n rivikuutonen on vähän sellainen muinaisjäänne, jonka suurin "etu" on , että niitä on enää niin vähän valmistuksessa -ajaja erottuu joukosta, sehän meille ihmisille on tärkeää. BMW:n moottoreiden äänettömyys perustuu suurelta osin hyvään äänieristykseen, ja etenkin pakoäänien vaimennukseen - juuri pakoäänet jäävät monissa autoissa kuuluviin kun ei ole huomattu kiinnittää asiaan tarpeeksi huomiota. Asialla ei siis ole mitään tekemistä sylinterilohkon kanssa. BMW:kin muuten tekee V-moottoreita kalliimpiin autoihinsa - V8 ja V12; "köyhille" voi myydä rivimoottoreitakin.
Niin, kyllähän ne muutkin valmistajat ovat yritelleet jo vuosikausia saada autojaan hiljaiseksi siinä kuitenkin jostain syystä onnistumatta, eikä BMW tietenkään kilpailijoille kerro, millä he sen ovat itse tehneet. 500:nen on ollut kertaluokkaa muiden valmistajien tuotoksia hiljaisempi jo lähtien ainakin korimallista E34, joka tuli markkinoille 1988. Omistin aikanaan sellaisen ja kun kävin välillä kokeilemassa Volvoa totesin, että kyseessä oli totaalinen virheinvestointi. Turbo-Volvo huusi kuin hengen hädässä kun sille antoi vähän tanakammin kenkää ja etuvetoinen ohjaus veteli kiihdytyksissä niin, että pahaa teki. Onneksi se painajainen on jo vuosia ollut ohi ja saa nyt nauttia markkinoiden äänettömimmästä kyydistä ajamalla muinaisjäänteellä, jossa on vielä kaiken lisäksi takaveto. Pääsee talvella heittelemään hauskoja sivuluisuja kun kytkee välillä ESP:n pois kokonaan. BMW on keskittynyt värinättömien ja markkiniden hiljaisempien moottoreiden - rivikuutosten - lisäksi nopeuteen. Rahamiehille (itse joudun köyhänä ajamaan tavallisella E60-korisella 500:lla) on tarjolla M5, jota voi ajaa leppoisasti kuin mitä tahansa isoa perheautoa ja tarvittaessa voi sitten pistää Volvo-traktorikuskit järjestykseen pienellä kaasupolkimen painalluksella kuten herrasmies ikään. BMW:n ei tarvitse mainita mainonnassaan hevosvoimia, Volvon tehdessä jatkuvasti päinvastoin, koska baijerilaiset tietävät, että loppupeleissä heidän autoistaan löytyy aina kulkupuolta enemmän kuin Volvolla.
Voi hyvin olla Renault Alpinan päivittämä V6.
Moottori on täysin Nissanin oma. Sitä käytetään eri versioina yli kymmenessä Nissan tai Infiniti mallissa. Jos haluaa jonkun "virallisen varmistuksen" niin kannattaa kysyä asiaa jollain USA:n Nissan-keskustelupalstalla. Tosin ei kannata mainita Renaultia muuten "käyvät kimppuun". Moni on hylkäämässä USA:ssa Nissanin koska tuo Renault-yhteistyö on olemassa. Antipatiat rankalaisia kohtaan ovat todella vahvoja, Irakin takia.
Rahamiehille (itse joudun köyhänä ajamaan tavallisella E60-korisella 500:lla) on tarjolla M5, jota voi ajaa leppoisasti kuin mitä tahansa isoa perheautoa ja tarvittaessa voi sitten pistää Volvo-traktorikuskit järjestykseen pienellä kaasupolkimen painalluksella kuten herrasmies ikään. BMW:n ei tarvitse mainita mainonnassaan hevosvoimia, Volvon tehdessä jatkuvasti päinvastoin, koska baijerilaiset tietävät, että loppupeleissä heidän autoistaan löytyy aina kulkupuolta enemmän kuin Volvolla.
Kun en ole omistanut eläessäni kuin yhden surkean Hollannin-Volvon, en voi sanoa itseäni miksikään Volvon puolestapuhujaksi.
Huomauttaisin kuitenkin, että aikoinaan Volvo 960/S90:ssa oli 6-sylinterinen rivimoottori, ja nykyiseen S80:een se on myös saatavana. Jos siis sellaista todella pitää jotenkin hyvänä, Volvonkin voi sellaisella tilata, eikä se S80:ssa vähennä edes sisätiloja, kun on poikittain. Yleisessä liikenteessä ei ole syytä panna ketään "järjestykseen" - jos ei ole virkatehtävissä oleva poliisi. Kiihtyvyydessä näin talviliukkailla taitaa suurimman roolin ottaa renkaiden pitokyky - nelivetoisten ollessa omaa luokkaansa. Sitten tulevat autot, joissa moottori on vetävien pyörien päällä, ja lopuksi "kankivetoiset".
Moni on hylkäämässä USA:ssa Nissanin koska tuo Renault-yhteistyö on olemassa. Antipatiat rankalaisia kohtaan ovat todella vahvoja, Irakin takia.
Hyvä tietää Nissanin koneesta.
Ranskalaiset autot eivät liene kertaakaan saavuttaneet juuri ollenkaan jalansijaa USA:n markkinoilla. Vapaudenpatsaasta huolimatta antipatia on kukoistanut jo Charles D'Gaullen ajoilta.
Mutta ajatellen automyyntiä, miettikää mikä sillanpääasema ranskalaisilla olisi kielellisesti ollut Canadan kautta USA:ssa. Markkinoinnissa kaikki mahdollisuudet on etsittävä, mutta ei.
Nissanin kutoskoneista ainakin Maxima on aika laiska ja kuluttaa suhteessa aika paljon. Tuttavani ei varmaan enää osta tällaista. Kyllä siinä normaali perheautoon verrattuna on tehoa enemmän ja onhan se ihan hiljainenkin.
Eikö Nissan Z-mallinkaan kone ole mitenkään ihmeellinen, onhan se nopea mutta ei ihmeellinen. Olisi edes se kulutus alhaisempi.