Uuden auton kilometrit

12 kommenttia

Kertokaapas ummikolle mitä uutena myytävän auton matkamittarissa saa olla kilometrejä. Siis periaatteessa ei juuri mitään, mutta jotainhan sillä ajetaan, esim laivaan ja ulos tms. Entäs jos siellä seisoo 500-1000km? Voiko sitä enää sanoa uudeksi? Onko ~100km hyväksyttävää? Mikä on kantanne niihin autoihin joilla ajellaan koeajoja autokaupojen näyttelyissä? Myydäänkö niitä sitten uutena?

  
  • Meillä on ollut uusissa autoissa poikkeuksetta 7-8km mittarissa kun ollaan ne autoliikkeestä haettu. 500-1000km ei missään tapauksessa saa olla, mielestäni ei edes 100km jos auto myydään uutena.

    [koot muokkasi tätä viestiä 07.04.2005 klo 13:18]
      
  • Koeajokäytössä ollutta autoa ei tietenkään pidä myydä uutena, oli siinä sitten kilometrejä minkä verran tahansa. Parista sadasta kilometristä en muuten paljoa stressaisi, voihan olla, että autoa on siirretty liikkeestä toiseen.

    Eräillä automerkeillä muuten matkamittarin voi nollata, jos autolla on ajettu (muistaakseni) alle 200 km. Nollaus onnistuu vain yhden kerran. Näin ostajalle saadaan täysin uusi auto, vaikka sitä olisi siirreltykin vähän enemmän. Sitten kun km:t ovat yli tuon 200, ei nollaus enää onnistu.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 07.04.2005 klo 14:05]
      
  • Uutena ostamassani Corollassa (vm 2000) oli mittarissa liikkeestä ulos ajettaessa 7 km. Vastaavasti nykyisessä härvelissäni oli 19 km.
    Joutuivat kai vähän enemmän liikuttelemaan kun se tuli Helsingistä näyteikkunasta Jyväskylän liikkeeseen...ei tosin omilla pyörillä.

    Sanoisin että kun ostan UUDEN auton, muutama kymmenen kilometriä menettelee mutta 100 ja siitä ylöspäin on jo meikäläisen mittapuulle liikaa. Uutena myytävät autot kun kyllä saa kuljetettua lyhyenkin matkan auton lavetilla.

      
  • Mielestäni montaakaan kilometriä ei saa olla. Yleensä käyvät pesussa ja tankkaamassa.

      
  • Kyllä minusta jos uusi auto tulee "tilaustavarana", pitää sen mittarissa olla alle 10km. Jos taasen ostan auton, joka on otettu esittelyajoon, mutta on silti ostettavissa (ilman toimitusaikaa) niin silloin asiasta voi tietysti neuvotella.

    Ainakaan minä en haluaisi, että autoni sisäänajon tekee joku muu,


    /jari

      
  • Eräs myyjä tarjosi kerran mahdollisuutta koeajoon uudella autolla, kun sopivaa esittelyversiota ei ollut. Koekilvet vain paikalleen ja meniksi, kuulemma. En kuitenkaan ollut niin kiinnostunut, että olisin ajanut. Mietin kuitenkin, että olisikohan se pesun jälkeen viety takaisin näyttelyhalliin. Lieneeköhän yleistä? Siitä saisi joku perusteellisesti sisäänajetun auton...

      
  • Vanhempi sukulainen kertoi minulle kerran seuraavan tarinan.
    Minin suomalainen maahantuoja ihmetteli miksi Englannista tulevissa laivoissa oli usein kaksi Miniä joilla oli ajettu yli 200 km. Muilla oli ajettu noin 10 km. Maahantuoja otti yhteyttä tehtaaseen ja siellä alettiin tutkia tilannetta. Selvisi, että kaksi englantilaista satamatyöntekijää "lainasi" aina iltaisin kahta Miniä käydäkseen naisissa noin 100 km päässä satamasta.....

      
  • Autoni tullessa liikkeeseen, mittarissa oli 9 km, sitten kun oli luovutuksen hetki, mittarissa oli 13 km.

    Moottoripyörän kohdalla mittarissa oli täydet 0 km, trippimittarinkin mukaan sai ajaa täyden kilometrin ennenkuin varsinainen matkamittari muutti lukeman yhteen kilometriin. Eli täydellisen korkkaamaton yksilö.

    :grin:

      
  • Minä puollan suurempia kilometrejä kuin 0-0,5 km. Minulla auto luovutettiin viallisilla renkailla, josta seurasi h.lvetillinen huollossaravausrumba reklamaatioineen. Pätevä auton luovutushuoltaja olisi koeajolla, edes yhden kilometrin mittaisella, pystynyt asian toteamaan. Mutta ei niin ei.

    Eli ennen luovutusta olisi hyvä, että autolla ajetaan pari-kolme kilometriä, jossa todetaan, että kaikki pelaa ok.

      
  • Jalkkis puhuu asiaa

    Kyllä muutama kymmenen kilometriä (sisältäen lyhyet siirrot, koeajot ym) on vielä hyväksyttävissä. Ei se uusi auto siitä kärsi kun ajot suorittaa autoliikkeen henkilöstö. Nimenomaan luovutushuolto koeajoineen on mielestäni tärkeä ettei joku häikkä uudessa autossa ilmene sitten heti uuden omistajan otsalla syvinä ryppyinä.

    Jos taas tavallisen kaduntallaajan koeajon tai revittelyn jäljiltä auto myydään uutena asia onkin jo ihan toinen.

      
  • Eihän 100 km ajettu tai esittelykäytössä edes 50 km ajettu auto ole enää uusi. Esittelyautoista voidaan olla monta mieltä, mutta joskus voi löytyä hyväkin.

    Luulen, että löysin tädilleni hyvän uuden auton viime kesänä. Se oli kolmiovinen Corsa 1.2 perusvarusteilla. Auto oli rekisteröity ja otettu esittelykäyttöön jo talvella, mutta ei ollut juuri kiinnostanut, koska palatessani parin kymmenen kilometrin koeajolta mittarissa oli noin 50 km ja miedosta hajusta päätellen moottori ja jarrut olivat lämmenneet vasta nyt ensimmäisen kerran kunnolla. Tuskin sillä autolla kukaan olikaan ollut kiinnostunut revittelemään. Kaupanpällisinä tuli pyytämättä lohkolämmitin ja talvirenkaat ja hinta uuteen verrattuna tasan 2000 e vähemmän.

      
  • Itselläni oli nykyisessä autossa 19km luovutettaessa. Alle 50km on täysin hyväksyttävää, mutta 100km menee vielä, jos asialle on olemassa järkevä selitys. Sitä suuremmista lukemista nostaisin kyllä metelin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit