Duesenberg Torpedo

13 kommenttia

On jotenkin ihailtavaa että vanhoja automerkkejä herätetään henkiin, kuten Duesenberg, Bugatti, Maybach, onkohan niitä muitakin, Stutz tulee mieleen ja ehkä Horch? Saa nähdä mihin superluxusluokassa vielä mennään, niille jolle raha ei merkitse mitään, kulkevat omia polkujaan välittämättä mistään hiivatin luotettavuustilastoista, vaan erikoisuus ja ultraluxus statuksineen ovat ainoa ehdoton valtti ja must.

www.automotorundsport.de/d/80321

  
  • Saakohan tuota Duesenbergiä dieselinä? Peräkontti näyttää myös pieneltä. Mitenköhän mökkimatka onnistuu? Tuleekohan tuosta tila-autoversio?

      
  • "Saakohan tuota Duesenbergiä dieselinä? Peräkontti näyttää myös pieneltä. Mitenköhän mökkimatka onnistuu? Tuleekohan tuosta tila-autoversio?"

    Tulee tulee kunhan jaappanin pojat saa kameransa lyöntiin ja kopiokoneensa laulamaan. Uusi malli valmistetaan kiinassa nimellä "Lantaruiseri", ks. näytekappale: http://vaihtokone.k-maatalous.fi/vaihtokone/Tuotekuvat/1243489_1.jpg

      
  • Sitkeästi tuntuu tietämättömimpien kansanosien keskuudessa elävän tuo myytti japanilaisten harjoittamasta kopioinnista. Olenkin joskus pyytänyt kertomaan, mitä on kopioitu ja kovin hiljaista tuntuu olevan. Yksi poikkeus sentään on, ja sen voin itse kertoa: Lexus LS430 on muotojen puolesta melko pitkälle kopioitu edellisestä S-Mersusta - valitettavasti. Auto onkin saanut paljon moitteita ulkonäöstään. Muita esimerkkejä sitten ei kopioinnista löydykään, vaikka jotkut vailla esteettistä silmää olevat, ennakkoasenteiden sokeuttamat ovat niitä näkevinään milloin missäkin!

    Sen sijaan kopiointia esiintyy kyllä muiden taholta: esim. uusi Saab 9-3 farkku on kopioitu melkein suoraan Renault Megane farkusta.. uusi Opel Astra taas on kopioitu Nissan Almerasta. Saab 9-3 sedan puolestaan muistuttaa takaviistosta erittäin paljon edellisen mallin Subaru Legacya, uudessa Volkswagen Passatissa taas on hyödynnetty Chrysler Sebringin muotoja samalla kun Volkswagen kopioi Audin maskia jne..jne..

      
  • On se sentään hyvä, että meillä on täällä yksi ylivertainen tietäjä, oikein palstojen Väinämöinen!
    Hänelle taitaa kuitenkin olla hieman epäselvää se, että japanilaisen yhteiskunnan menestymisen yksi hyvin tärkeä syy on aina ollut oman yhteiskunnan kehittäminen ottamalla mallia muista. Tämä koskee myös japanilaista teollisuutta, autojakin.
    Samaa mieltä Andersin kanssa olen siitä, että Lexuksen S-Mersu-kopiota ei voi todellakaan mainita miksikään design-huipuksi. Se ei kuitenkaan ole esikuvansa vaan huonosti esikuvaansa mukailevan Lexuksen suunnittelijoiden vika.
    Autoilla on aina aikakaudelleen tyypilliset muotoilutrendit (ei siis muoti), mistä seuraa että eri vuosikymmenien eri automerkeissä on selkeitä yhtäläisyyksiä.

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 08:09 Anders-Simo kirjoitti
    ...uudessa Volkswagen Passatissa taas on hyödynnetty Chrysler Sebringin muotoja samalla kun Volkswagen kopioi Audin maskia jne..jne..


    Eikö Passatti olekaan kopioitu edessä Legacystä ja takaa Mazda3:sta?

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 08:09 Anders-Simo kirjoitti
    Sitkeästi tuntuu tietämättömimpien kansanosien keskuudessa elävän tuo myytti japanilaisten harjoittamasta kopioinnista. Olenkin joskus pyytänyt kertomaan, mitä on kopioitu ja kovin hiljaista tuntuu olevan. Yksi poikkeus sentään on, ja sen voin itse kertoa:

    En tiedä milloin A-S on pudonnut kelkasta, mutta Japanilaisten kopioinnit eivät mahdu näille keskustelusivuille. Katsos A-S, Japsit kopioivat kaiken alkaen -50 luvulta, aivan kaiken, siihen heidän teollisuus perustuu, mitään ei ole itse suunniteltu, oivallettu, keksitty!
    Aivan oikein, Japsien patentti ja rek.toimistoon voi jättää 40 miljoonaa mitä tahansa "keksintöä" vuodessa, koska se eroaa muusta maailmasta. Näin saadaan Toyotan dieselsuuttimelle 4000 patenttia! Mutta mitä järki sanoo? Ja Suomalaiset rakastavat kopiotavaran ostoa. Muut kantavat vastuun suunnittelusta, kritiikistä kun ensimmäiset mallit eivät aina välttämättä toimi toivotusti. Siksi kunnioitan heitä ja heidän tuotteita, siellä on ajateltu asiaa, järki on kotona, joku suunnittelee ja tekee, toinen vain vääntää samaa koska ideat ja ajatteluominaisuudet eivät riitä. Tämä on kaikille Aasialaisille tyypillinen ominaisuus, muutenhan he olisivat kehittäneet ensimmäiset autot, radiot, kiikarit, kamerat jne. jne.

      
  • Aika kovaa väitettä eikä pure ainakaan meikäläiseen ilman kunnollisia perusteluja ja mustaa valkoisella. Etteikö japanissa oltaisi mitään suunniteltu 50-luvun jälkeen...tsot tsot.

    Suunnitteluun kuuluu myös jo olemassa olevan tuotekehitys, jatkojalostus jne. Ruutiakaan ei kannata keksiä moneen kertaan. Myös useimmat keksinnöt on aina jatkojalostusta jostain jo olevasta, oli se sitten vasta paperilla tai jo valmis komponentti. Harvoin mitään täysin uniikkia on kenenkään hatusta tempastu kokonaan loppuunasti kehitetyksi tuotteeksi.

    Tämä tällainen jaaritus on aika turhaa touhua eikä muuta ainakaan minun mielipiteitäni suuntaan tai toiseen.

      
  • Tottahan se on. Ilmankos kaikilla japanilaistehtailla onkin suunnitteluosastonsa Euroopassa.

      
  • Naurettaviä höpinöitä etteikö esim. euroopassa kopioitaisi, tälläisiä väitteitä voi esittää vain jos ei tunne teollisuuden toimitatapoja, en usko suomen teollisuudessa montaakaan asiaa itsenäisesti keksityn! Ps. eurooppalaisten "varsinkin autotehtaiden" olisi kiireen vilkkaa ruvettava kopioimaan japanilaisia, muuten voi käydä ohraisesti ja hommat loppuu, ei sen puoleen itselleni ei ole merkitystä vaikka kaatuisivat!

      
  • En huomaa koko ketjusta yhtään viestiä, jossa väitettäisiin, etteivät eurooppalaiset mitään kopioi. Kylläkin sellaisia, joiden mukaan Japanin pojat eivät ole ikuna kopsanneet muilta mitään.

    Ainoa, mitä eurooppalaisten japanilaisista kulkineista kannattaa kopsata, on autojen luotettavuus. Siinä suhteessa autotehtaat väittävätkin jo ryhtyneensä tarvittaviin toimenpiteisiin, aika näyttää, miten onnistuvat.

    Euroopan autoteollisuuden loppuminen siksi, että kauko-idän tuotteet valtaisivat markkinat, ei liene ainakaan vielä ihan huomispäivän asia. Vaikka ne ovatkin lisänneet markkinaosuuttaan, ei niiden määrä prosentuaalisesti vielä ole kovin merkittävä koko EU:ta ajatellen. Poikkeus on tämä Suomemme, jossa japanilaisia ja korealaisia autoja myydään suhteellisesti otettuna huomattavasti enemmän kuin missään muussa EU-maassa. Kai me sitten tiedämme nämä autoasiat paremmin kuin muut. Tai sitten ei.

    [Vinnes muokkasi tätä viestiä 08.04.2005 klo 11:41]
      
  • Mielestäni nykyisin kaikki valmistajat "kopioivat" toistensa tuotteita mutta tämä on normaalia tuotekehitystä nykyisin. Toisaalta usealla merkillä on samoja alihankkijoita joten osatkin voivat olla "kopioita" jo tästä syystä.

    Mutta kun puhutaan uusien innovaatioiden keksimisestä olen samoilla linjoilla kuin muutamat muutkin tässä ketjussa: Japanilaiset eivät ole kovin hyviä keksimään täysin uutta teknologiaa mutta äärimmäisen hyviä parantamaan ja hyödyntämään jo kerran keksittyä.
    Vai voiko joku nimetä 10 merkittävää japanilaista keksintöä viimeisen 50v ajalta?
    Laulavaa vessapaperitelinettä ja pesevää WC-pönttöä ei lasketa mukaan :)

    Niin transistori, mikroprosessori, internet ja lukuisat autoihin liittyvät keksinnöt ovat alunperin lähtöisin USA:sta tai Euroopasta.
    Hyvä laatu, automatisointi ja tehokkuus ovat taas japanilaisten "keksintöjä" joista eurooppalaiset ja jenkit joutuvat ottamaan oppia.

    Niin ja jos puhutaan puhtaasta kopioinnista (siis todella tehdään yksyhteen kopio), niin kiinalaiset ovat mestareita siinä.

      
  • "en usko suomen teollisuudessa montaakaan asiaa itsenäisesti keksityn!"

    Kyllä näitä teollisuuden keksintöjä on runsaasti olemassa, mutta silti parhaat palat on yksityisen suomalaisen keksijäin tekemiä. Espoossa olevassa lasipalatsissa, "suojatyöpaikassa" kuten eräskin keksijä sanoo, pelätään merkittäviä keksintöjä. Sinänsä tärkeisiin pikkujuttuihin voi kyllä saada rahoitusta. Silti merkittävimmät oivallukset on parempi tarjota muualle heti kättelyssä.

    Useammat suomalaiset keksinnöt kiertää vähintään saksan tai ruotsin kautta takaisin suomeen saksalaisena, ruotsalaisena tmv. uutuutena."

      
  • Six-Pack aloitti: On jotenkin ihailtavaa että vanhoja automerkkejä herätetään henkiin...
    Mielestäni tässä voisi olla ideaa kiinalaisille. Nyt kun kiinalaiset alkavat tulla länsimarkkinoille, olisi eurooppalaisen ehkä helpompaa ostaa takavuosilta tutun merkkinen auto (Austin, Hillman, Sunbeam, Simca, Rambler tms)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit