Matlogiin selitysten mukaan japanilaiset eivät ole varustaneet suurempia mallejaan dieselmoottoreilla. Ei vielä ja viis niistä. Toyota valmistaa Yarista, Corollaa ja Avensista dieselinä. Mutta ei automaattilaatikolla. Ei katso tarvitsevansa; selität. Moni asiakas vaan tarvisi. Jos Toyotalle ei heidän rahansa kelpaa, OK. Samat terveiset Hondalle ja Mazdalle. Olet oikeassa siinä etten pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa. Toivottavasti joku muu pystyy, sillä neuvoja he tuntuvat tässä asiassa kaipaavan.
Matlogiin selitysten mukaan japanilaiset eivät ole varustaneet suurempia mallejaan dieselmoottoreilla. Ei vielä ja viis niistä. Toyota valmistaa Yarista, Corollaa ja Avensista dieselinä. Mutta ei automaattilaatikolla. Ei katso tarvitsevansa; selität. Moni asiakas vaan tarvisi. Jos Toyotalle ei heidän rahansa kelpaa, OK. Samat terveiset Hondalle ja Mazdalle. Olet oikeassa siinä etten pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa. Toivottavasti joku muu pystyy, sillä neuvoja he tuntuvat tässä asiassa kaipaavan.
Ymmärrän hyvin multicarin hädän - hän haluaisi japanilaisten tuottavan laadukkaita automaatti-dieseleitä, kun on pettynyt eurooppalaisiin. On vain jaksettava odottaa...
Mukavaa, että olen oikeassa, tosin en ole kirjoittanut ettei multicar "pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa". Japanilaiset tekevät automaatilla varustettuja dieselautoja, jos näkevät niiden markkinoiden olevan kannattavuuden kannalta riittävän suuret.
Oma arvaukseni on, että varsinaiset perinteiset automaattivaihteet tulevat henkilöautodieseleissä väistymään raskaassa liikenteessä jo pitkään käytettyjen "robottivaihteiden" eli automatisoitujen mekaanisten vaihteiden tieltä. Tällainenhan myös ZF:n 80-luvulla Porschelle kilpakäyttöön kehittämän PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe)-vaihteiston perillinen, VW:n "suorakytkentävaihteisto" (DSG) on.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 15:35]
Tämä juuri erottaa Lexuksen muista premium merkeistä, Lexukseen tehdään ainoastaan tavaraa ja varusteita, mikä on tehtaalle kaikkein halvinta eli mahdollisimman vähän vaihtoehtoja asiakkaalle. Näin valmistusprosessi on paljon edullisempi, verhoilun värejäkään ei saa valita kuin parista vaihtoehdosta. Ja hah, kate per auto on suurempi! Mutta saiko asiakas haluamansalaisen auton? Muissa premium merkeissä tehdään taas sitä, mitä asiakas haluaa ja asiakas voi tehdä autostaan hyvinkin yksilöllisen sekä teknisesti että materiaaleiltaan ja väreiltään.
Mielestäni jälkimmäinen on ainut vaihtoehto, myytiin vaativaan asiakaskenttään sitten paperikoneita, autoja tai sijoitustuotteita.
Itse haluan seuraavaksi todennäköisesti tehokkaan nelivetoisen automaatti dieselin. Minua ei kiinnosta pätkääkään, onko se tehtaalle kannattavaa, kunhan vaan itse löydän haluamani auton. Tiedänpä vieläpä yhden valmistajan, joka tekee asiakkaiden halujen mukaisia yhdistelmiä ja kannattavuus on huippuluokkaa. Voit tilata vaikkapa punaiset nahkapenkit ja punertavaa jalopuuta, jos huvittaa.
[individual muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 15:50]
Tämä juuri erottaa Lexuksen muista premium merkeistä, Lexukseen tehdään ainoastaan tavaraa ja varusteita, mikä on tehtaalle kaikkein halvinta eli mahdollisimman vähän vaihtoehtoja asiakkaalle. Näin valmistusprosessi on paljon edullisempi, verhoilun värejäkään ei saa valita kuin parista vaihtoehdosta. Ja hah, kate per auto on suurempi! Mutta saiko asiakas haluamansalaisen auton? Muissa premium merkeissä tehdään taas sitä, mitä asiakas haluaa ja asiakas voi tehdä autostaan hyvinkin yksilöllisen sekä teknisesti että materiaaleiltaan ja väreiltään.
Mielestäni jälkimmäinen on ainut vaihtoehto, myytiin vaativaan asiakaskenttään sitten paperikoneita, autoja tai sijoitustuotteita.
Itse haluan seuraavaksi todennäköisesti tehokkaan nelivetoisen automaatti dieselin. Minua ei kiinnosta pätkääkään, onko se tehtaalle kannattavaa, kunhan vaan itse löydän haluamani auton. Tiedänpä vieläpä yhden valmistajan, joka tekee asiakkaiden halujen mukaisia yhdistelmiä ja kannattavuus on huippuluokkaa. Voit tilata vaikkapa punaiset nahkapenkit ja punertavaa jalopuuta, jos huvittaa.
Jos asiakas ostaa auton, hän on löytänyt haluamansa...
Varmasti voidaan tehdä kannattavasti minkälaisia autoja tahansa - siis tehtaan kannalta, sehän on hinnoittelukysymys. Mutta asiakkaan kannalta taas...
Kumma tyyppi tämä Matlog. Ensin eurooppalaiset dieselien automaatit ovat paskoja. Ja tarpeettomia. Sitten hän kertoo niiden suurimman valmistajan olevankin Toyotan omistama Aisin. Eikö niiden pitäisi siinä tapauksessa olla maailman parhaita, niinkuin kaikki muukin mikä Matlogin mielestä Toyotan tehtaalta ulos tulee. "Toyota tekee automaatin dieseleihinsä vasta sitten kun se on tehtaalle kannattavaa". No. tappiollako se Aisin niitä automaatteja eurodieseleihin myy. Eikö sillä samalla Aisinin pajalla voisi kehitellä pienillä taloudellisilla panostuksilla sen Toyotaankin sopivan automaatin. Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille. Vai onko Toyotan dieseleissä ja autojen muussa rakenteessa jokin suunnitteluvirhe niin ettei niihin uskalla Aisinin automaattia asentaa.
Itse kävin tänään Toyota Kaivokselassa tutustumassa Uuteen Lexus IS-malliin. Muuten sangen mainio auto, mutta yksi asia jäi itseäni kaivelemaan, tosin taitaa olla aika yleistäkin saman kokoluokan autoissa, nimittäin takatilat. Olen 184 cm pitkä. Kun olin säätänyt itselleni etupenkin sopivaksi ja hyppäsin takapenkille, niin sangen tukalat oltavat oli. Hyvä kun ylipäätään edes mahtui! Isommassa GS-mallissa ei tätä ongelmaa ollut. Tästä miinuksesta huolimatta oikein mainio auto. Lyhyemmillä ihmisillä ei tätä ongelmaa ole. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että nykyisessä autossani, Mazda 626 vm 1996, ei tätä ongelmaa ole eli mainiosti mahtuu takapenkille isompikin mies, vaikka etupenkki olisi ihan taaimmaisessa asennossa.
Kumma tyyppi tämä Matlog. Ensin eurooppalaiset dieselien automaatit ovat paskoja. Ja tarpeettomia. Sitten hän kertoo niiden suurimman valmistajan olevankin Toyotan omistama Aisin. Eikö niiden pitäisi siinä tapauksessa olla maailman parhaita, niinkuin kaikki muukin mikä Matlogin mielestä Toyotan tehtaalta ulos tulee. "Toyota tekee automaatin dieseleihinsä vasta sitten kun se on tehtaalle kannattavaa". No. tappiollako se Aisin niitä automaatteja eurodieseleihin myy. Eikö sillä samalla Aisinin pajalla voisi kehitellä pienillä taloudellisilla panostuksilla sen Toyotaankin sopivan automaatin. Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille. Vai onko Toyotan dieseleissä ja autojen muussa rakenteessa jokin suunnitteluvirhe niin ettei niihin uskalla Aisinin automaattia asentaa.
Nimim. multicarilla on kaksi ongelmaa: luetun ymmärtäminen ja looginen päättely. Mutta minäpä yritän valottaa asiaa: 1) En ole kertonut, että "eurooppalaiset dieselien automaatit ovat paskoja. Ja tarpeettomia." Päättelin vain, että multicarilla on kova hätä saada japanilainen dieselautomaatti - kokemukset eurooppalaisista eivät ole ilmeisesti vakuuttaneet? 2) En ole kertonut, että automaattien suurin valmistaja on japanilainen Aisin. 3) En ole kertonut, että japanilaiset tuotteet olisivat maailman parhaita. Jos näin on, se on multicarin tulkinta; en vastusta hänen mielipidettään. 4) Toyota tekee autoja, Aisin auton osia, mm. vaihteistoja. Molemmat toimivat kannattavasti, ja uskon niiden jatkavan samaa linjaa. 5) Aisin kehittää Toyotan dieselautoihin automaattivaihteiston jos Toyota sen tilaa, en usko että muuten. 6) "Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille". Mistä tällainen päättely, multicar?? 7) En ole omistajien kuulleen puhuvan mistään suunnitteluvirheestä Toyotan dieseleissä - ehkä ne minun perusteluni aikaisemmassa viestissäni voisi lukea uudelleen?? Ennen sitä loistokasta seli seli -viestiäsi.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 16:44]
Vaikka tämäkin vaihteistoongelma on käännetty jollain käsittämättömällä tavalla muutaman keskustelijan toimesta Toyotan ja asiakkaan eduksi, veikkaampa, että tuo hiukan haittaa varmasti muuten ihan kelpo mallin myyntiä Euroopassa. Eurooppalaiset tuon luokan auton ostajat ovat jo tottuneet valinnan varaan, joten en usko kaikkia puhuttelevan tuollainen käsiitämätön vaihtoehtojen niukkuus, vaikka tehtaan kate per auto onkin parempi. Juuri tuo moottori on yksi nelisylinteristen dieselkoneiden parhaimmistoa, joten on harmi, ettei Toyota ole halunnut uhrata kalliita jenejään kehitystyöhön tuon asian tiimoilta. Tuota harmittelee myös aika moni taksikuski Avensiksen kanssa.
[individual muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 17:25]
Vaikka tämäkin vaihteistoongelma on käännetty jollain käsittämättömällä tavalla muutaman keskustelijan toimesta Toyotan ja asiakkaan eduksi, veikkaampa, että tuo hiukan haittaa varmasti muuten ihan kelpo mallin myyntiä Euroopassa. Eurooppalaiset tuon luokan auton ostajat ovat jo tottuneet valinnan varaan, joten en usko kaikkia puhuttelevan tuollainen käsiitämätön vaihtoehtojen niukkuus, vaikka tehtaan kate per auto onkin parempi. Juuri tuo moottori on yksi nelisylinteristen dieselkoneiden parhaimmistoa, joten on harmi, ettei Toyota ole halunnut uhrata kalliita jenejään kehitystyöhön tuon asian tiimoilta. Tuota harmittelee myös aika moni taksikuski Avensiksen kanssa.
Onko todellakin niin, että eurooppalaisesta automallistosta ei ole "korvikkeeksi", kun japanilaisdieseleistä puuttuu automaatti? Näinkö ihmiset joutuvat suotta kärsimään?
Minä kun toivoin, että tässä aukeaisi eurooppalaiselle autoteollisuudellle "markkinarako" - voisivat työntää automaattidieseleitä markkinoille, joilta puuttuu kokonaan japanilainen kilpailu. Kuten täällä näytään tietävän, niitä menisi nyt paljon.
Ford ei jättänyt Mondeon dieselautomaatteja pois kestävyyden tai sen puutteen takia, vaan yksinkertaisesti taas kerran vuodenvaihteessa kiristyvien päästövaatimusten takia : ei mene enää läpi. Sama käy Skodallekin.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Niin ja vielä jatkoa, että jos Aveen se automaatti tulisi, ehkä se kannattaisi laittaa tuohon 150-heppaiseen. Sillä jos oletetaan että tomaatti maksaa vähintään 2500 euroa, tulisi tehodieselin hinnaksi jo vähintään 7500 euroa enemmän kuin perusdieselin kepillä varustettuna, ja se alkaisi olla jo Toyotasta liikaa. Ei ainakaan rahallista järkeä sitä olisi ostaa.
Ford ei jättänyt Mondeon dieselautomaatteja pois kestävyyden tai sen puutteen takia, vaan yksinkertaisesti taas kerran vuodenvaihteessa kiristyvien päästövaatimusten takia : ei mene enää läpi. Sama käy Skodallekin.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Olen täysin samaa mieltä.
Olen myös samaa mieltä Individualin kanssa siitä että Lexuksen heikkous on se ettei lisävarusteita voi ostaa erikseen. Tässä yhteydessä on kuitenkin muistettava muutama yksityiskohta.
1. Suomen hintataso. Kuinka suuri osa esim BMW 300-sarjalaisista on varustettu nahkaverhoilulla tai navigoinnilla? Väittäisin ylivoimaisen enemmistön tyytyvän pelkkään Comfort-pakettiin. Näin ollen Lexus on kilpailukykyinen myös vakiovarusteisena ilman kalliita varustepakettejaan.
2. Lexus on alkaen hinnaltaan edullisempi joten vaikka asiakas joutuu ostamaan isomman varustepaketin jossa on ns. turhaa tavaraa, on hinta edelleen kilpailukykyinen.
3. Valmis varustepaketti säilyttää arvonsa selvästi paremmin kuin erikseen ostetut lisävarusteet, koska malliversio löytyy suoraan hinnastosta.
IS-malliin on saatavissa kolme eri sisustusvaihtoehtoa, kangas, escaine (alacantra) ja nahka. Ja kaikki nuo kolmessa eri värissä. Minusta tuo on hyvin kilpailukykyinen valikoima tuossa hintaluokassa.
Ja mitä siihen dieseliin tulee niin se ei kiinnosta minua lainkaan. Olisivat hyvin voineet jättää sen tekemättä, mutta kai se tuolla muualla Euroopassa on tärkeä.
Ford ei jättänyt Mondeon dieselautomaatteja pois kestävyyden tai sen puutteen takia, vaan yksinkertaisesti taas kerran vuodenvaihteessa kiristyvien päästövaatimusten takia : ei mene enää läpi. Sama käy Skodallekin.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Todella hienoa, jos automaattivaihteet ovat kestäviä - myös poikittaismoottorisissa autoissa (BMW, MB ja Audi taitavat pääosin olla joitain muuta); tosin en ymmärrä, miten se, että joku tehdas asentaa automaattivaihteita autoihinsa, kertoo että ne ovat myös kestäviä.
Kuten jo aiemmin kerroin, uskon automatisoitujen mekaanisten vaihteiden olevan tulevaisuutta dieseleissä (kuten VW:n DSG).
On varmaan niin, että japanilaistehtaat keskittyvät eri markkinoilla juuri niihin malleihin, joiden he kuvittelevat menevän parhaiten kaupaksi ao. alueella. Toinen pointti on, että japanilaisvalmistajat haluavat myös asiakkaiden kokevan onnistumisen tunteita autokaupoissaan, ei pelkästään tehtaiden. Ehkä siinä vinkkiä eräille vaikeuksissa oleville autovalmistajille?
Ja taas pojat työntävät sontaa eetteriin sen kun kerkeävät.Mm. seuraavat: Mitä hittoja Fordin ongelmat Skodan päästöihin vaikuttavat? Mitä hiton yksilöllisyyttä on maksaa toisessa autossa lisävarusteista, jotka toisessa saat automaattisesti? Mielestäni yksilöllistä olisi se, että käytät auton viimeistelykäynnillä vaikka Ristomatti Ratialla tms. Standarditehdaslaadusta tuskin yksilöllisyyttä ja valinnanvaraa löydät. Ehkä sitä saa ainakin kuvitella.
Esittäkää jotain tilastollista faktaa "mielipiteittenne" tueksi? Ainakaan muuksi teidän "faktoja" ei voine luokitella.
Onko todellakin niin, että eurooppalaisesta automallistosta ei ole "korvikkeeksi", kun japanilaisdieseleistä puuttuu automaatti? Näinkö ihmiset joutuvat suotta kärsimään?
Minä kun toivoin, että tässä aukeaisi eurooppalaiselle autoteollisuudellle "markkinarako" - voisivat työntää automaattidieseleitä markkinoille, joilta puuttuu kokonaan japanilainen kilpailu. Kuten täällä näytään tietävän, niitä menisi nyt paljon.
Onhan tuosta eurooppalaista automallistosta löytynyt tuollainen vaihtoehto jo varmaan yli 20 vuotta, joten kun kuluttajat ovat tottuneet saamaan mitä haluavat, tuntuu Toyotan säännöstelypolitiikka vähän erikoiselta. Mitä enemmän markkinoilla on kilpailua, sen paremmiksi tuotteet tulevat samanainakisesti kun hinta alenee. Uusi IS on hyvä vaihtoehto luokassaan ja minusta se on vaan harmi, ettei se pääse kilpailemaan tasaväkisesti eurooppalaisia saman luokan autoja vastaan. Kuitenkin automaattilaatikkojen osuus on koko ajan kasvanut eikä ole mitään merkkejä siitä, etteikö se myös jatkuisi. DSG ja SMG ovat vielä parempi vaihtoehto, toivottavasti yleistyy eri merkeissä. Olisin jo hankkinut Audin, jos 3.0 TDI Quattroon olisi saanut tuon todella hyvän laatikon, mutta tuo on tavallisella tomaatilla tai manuaalilla, samoin kuin 330xd:tä ei saa SMG:llä, vaan tavallisella tomaatilla.
[individual muokkasi tätä viestiä 24.11.2005 klo 09:32]
1. Suomen hintataso. Kuinka suuri osa esim BMW 300-sarjalaisista on varustettu nahkaverhoilulla tai navigoinnilla? Väittäisin ylivoimaisen enemmistön tyytyvän pelkkään Comfort-pakettiin. Näin ollen Lexus on kilpailukykyinen myös vakiovarusteisena ilman kalliita varustepakettejaan.
2. Lexus on alkaen hinnaltaan edullisempi joten vaikka asiakas joutuu ostamaan isomman varustepaketin jossa on ns. turhaa tavaraa, on hinta edelleen kilpailukykyinen.
3. Valmis varustepaketti säilyttää arvonsa selvästi paremmin kuin erikseen ostetut lisävarusteet, koska malliversio löytyy suoraan hinnastosta.
IS-malliin on saatavissa kolme eri sisustusvaihtoehtoa, kangas, escaine (alacantra) ja nahka. Ja kaikki nuo kolmessa eri värissä. Minusta tuo on hyvin kilpailukykyinen valikoima tuossa hintaluokassa.
Ja mitä siihen dieseliin tulee niin se ei kiinnosta minua lainkaan. Olisivat hyvin voineet jättää sen tekemättä, mutta kai se tuolla muualla Euroopassa on tärkeä.
1. Tavallaan olet oikeassa, mutta minusta premium auton määritelmään kuuluu se, että saat itse varustella autosi mieleiseksi laajasta valikoimasta. Itsellä esim on nuo molemmat vaihtoehdot, joten kyllä noitakin löytyy Suomesta aika paljonkin. Itse halusin vieläpä penkit nappanahkaa. Mielestäni hienous onkin juuri siinä, että voi valita. Tämä asettaa tietysti valmistusprosessille omat hankaluutensa, mutta asiakkaalle se on etu, mitä tosin suurin osa ei käytä, mutta jotkut käyttää erityisesti isompikoneisten yhteydessä.
2. Tuo on totta.
3. Tuosta en tiedä, voi ollakkin, mutta muuten Lexuksen jälleenmyyntiarvo on ollut ainakin tähän asti aika huono ja autoista on ollut todella vaikea päästä eroon, sama asia on muillakin pienemmillä premium merkeillä, esim Alffa, Caddy, yms. Hankintahinta voi olla varusteisiin suhteutettuna alempi, mutta niin on myös hyvitys vaihdossa. Uuden mallin jm -arvosta ei tietenkään kellään ole kokemusta, mutta todennäköisesti tuo tulee parantumaan, koska taas Toyotalla on hyvä jm arvo.
4. On tuo Lexuksen sisustusvaihtoehtojen määrä aika rajattu tuossa luokassa, et saa valita kuin kolmesta eri sisustan väristä, eli otat joko mustan, harmaan tai vaalean, samoin kuin isommassa GS:ssä. Esim 3-sarjaan voit valita neljästä vakioverhoilumateriaalista ja lisäksi kymmenistä Individual materiaaleista ja värejä on käytettävänä kymmeniä, vakiosisustavärejäkin on huomattavasti enemmän. Samoin on erilaisia jalopuita, eri värisiä kattoverhoiluita, yms. Sama systeemi on myös esim Audilla ja MB:llä. Itsellä oli esim edellisessä Mb:ssä puna-mustat designo nahkajakkarat, mitkä avo-autoon sopi mielestäni erinomaisesti.
Tuossa IS:ssä tuo vaihtoehtojen niukkuus ei ehkä ole vielä yhtä suuri ongelma kuin suuremmissa Lexuksissa, niitä kun ihmiset ovat tottuneet varustelemaan mieleisekseen, koska suurin osa tuossa pienessä luokassa myydyistä autoista on perusvarusteisia.
Muistahan nyt Indy että kuulut kuitenkin vähemmistöön, jolle auto ilmeisesti pitää rakentaa juuri tietynlaisen egon nostattajaksi. Tietysti mikäs siinä jos rahalla ei ole mitään väliä...kunhan saa "made for Indy" auton alle
Useimmille tämän hintaluokan auton ostajille varmaan Lexukseenkin saatava varustevalikoima riittää.
Muuten, otitko nappanahkapenkit reiällä. Itse ainakin ottaisin. On nimittäin paljon mukavempaa ajaessaan piereskellä kangaspenkin läpi kuin nahan...vinkaisee niin kireästi
Jaa...eiköhän tämä p...kan jauhaminen tältä illalta riitä...lähdetään kaikki saunaan...soon moro
Matlogiin selitysten mukaan japanilaiset eivät ole varustaneet suurempia mallejaan dieselmoottoreilla. Ei vielä ja viis niistä. Toyota valmistaa Yarista, Corollaa ja Avensista dieselinä. Mutta ei automaattilaatikolla. Ei katso tarvitsevansa; selität. Moni asiakas vaan tarvisi. Jos Toyotalle ei heidän rahansa kelpaa, OK. Samat terveiset Hondalle ja Mazdalle.
Olet oikeassa siinä etten pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa. Toivottavasti joku muu pystyy, sillä neuvoja he tuntuvat tässä asiassa kaipaavan.
Olet oikeassa siinä etten pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa. Toivottavasti joku muu pystyy, sillä neuvoja he tuntuvat tässä asiassa kaipaavan.
Ymmärrän hyvin multicarin hädän - hän haluaisi japanilaisten tuottavan laadukkaita automaatti-dieseleitä, kun on pettynyt eurooppalaisiin. On vain jaksettava odottaa...
Mukavaa, että olen oikeassa, tosin en ole kirjoittanut ettei multicar "pysty neuvomaan japanilaisia automaattidieselien teossa".
Japanilaiset tekevät automaatilla varustettuja dieselautoja, jos näkevät niiden markkinoiden olevan kannattavuuden kannalta riittävän suuret.
Oma arvaukseni on, että varsinaiset perinteiset automaattivaihteet tulevat henkilöautodieseleissä väistymään raskaassa liikenteessä jo pitkään käytettyjen "robottivaihteiden" eli automatisoitujen mekaanisten vaihteiden tieltä. Tällainenhan myös ZF:n 80-luvulla Porschelle kilpakäyttöön kehittämän PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe)-vaihteiston perillinen, VW:n "suorakytkentävaihteisto" (DSG) on.
Tämä juuri erottaa Lexuksen muista premium merkeistä, Lexukseen tehdään ainoastaan tavaraa ja varusteita, mikä on tehtaalle kaikkein halvinta eli mahdollisimman vähän vaihtoehtoja asiakkaalle. Näin valmistusprosessi on paljon edullisempi, verhoilun värejäkään ei saa valita kuin parista vaihtoehdosta. Ja hah, kate per auto on suurempi! Mutta saiko asiakas haluamansalaisen auton? Muissa premium merkeissä tehdään taas sitä, mitä asiakas haluaa ja asiakas voi tehdä autostaan hyvinkin yksilöllisen sekä teknisesti että materiaaleiltaan ja väreiltään.
Mielestäni jälkimmäinen on ainut vaihtoehto, myytiin vaativaan asiakaskenttään sitten paperikoneita, autoja tai sijoitustuotteita.
Itse haluan seuraavaksi todennäköisesti tehokkaan nelivetoisen automaatti dieselin. Minua ei kiinnosta pätkääkään, onko se tehtaalle kannattavaa, kunhan vaan itse löydän haluamani auton. Tiedänpä vieläpä yhden valmistajan, joka tekee asiakkaiden halujen mukaisia yhdistelmiä ja kannattavuus on huippuluokkaa. Voit tilata vaikkapa punaiset nahkapenkit ja punertavaa jalopuuta, jos huvittaa.
Mielestäni jälkimmäinen on ainut vaihtoehto, myytiin vaativaan asiakaskenttään sitten paperikoneita, autoja tai sijoitustuotteita.
Itse haluan seuraavaksi todennäköisesti tehokkaan nelivetoisen automaatti dieselin. Minua ei kiinnosta pätkääkään, onko se tehtaalle kannattavaa, kunhan vaan itse löydän haluamani auton. Tiedänpä vieläpä yhden valmistajan, joka tekee asiakkaiden halujen mukaisia yhdistelmiä ja kannattavuus on huippuluokkaa. Voit tilata vaikkapa punaiset nahkapenkit ja punertavaa jalopuuta, jos huvittaa.
Jos asiakas ostaa auton, hän on löytänyt haluamansa...
Varmasti voidaan tehdä kannattavasti minkälaisia autoja tahansa - siis tehtaan kannalta, sehän on hinnoittelukysymys. Mutta asiakkaan kannalta taas...
Kumma tyyppi tämä Matlog. Ensin eurooppalaiset dieselien automaatit ovat paskoja. Ja tarpeettomia. Sitten hän kertoo niiden suurimman valmistajan olevankin Toyotan omistama Aisin. Eikö niiden pitäisi siinä tapauksessa olla maailman parhaita, niinkuin kaikki muukin mikä Matlogin mielestä Toyotan tehtaalta ulos tulee.
"Toyota tekee automaatin dieseleihinsä vasta sitten kun se on tehtaalle kannattavaa". No. tappiollako se Aisin niitä automaatteja eurodieseleihin myy. Eikö sillä samalla Aisinin pajalla voisi kehitellä pienillä taloudellisilla panostuksilla sen Toyotaankin sopivan automaatin. Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille.
Vai onko Toyotan dieseleissä ja autojen muussa rakenteessa jokin suunnitteluvirhe niin ettei niihin uskalla Aisinin automaattia asentaa.
Itse kävin tänään Toyota Kaivokselassa tutustumassa Uuteen Lexus IS-malliin. Muuten sangen mainio auto, mutta yksi asia jäi itseäni kaivelemaan, tosin taitaa olla aika yleistäkin saman kokoluokan autoissa, nimittäin takatilat. Olen 184 cm pitkä. Kun olin säätänyt itselleni etupenkin sopivaksi ja hyppäsin takapenkille, niin sangen tukalat oltavat oli. Hyvä kun ylipäätään edes mahtui! Isommassa GS-mallissa ei tätä ongelmaa ollut. Tästä miinuksesta huolimatta oikein mainio auto. Lyhyemmillä ihmisillä ei tätä ongelmaa ole. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että nykyisessä autossani, Mazda 626 vm 1996, ei tätä ongelmaa ole eli mainiosti mahtuu takapenkille isompikin mies, vaikka etupenkki olisi ihan taaimmaisessa asennossa.
"Toyota tekee automaatin dieseleihinsä vasta sitten kun se on tehtaalle kannattavaa". No. tappiollako se Aisin niitä automaatteja eurodieseleihin myy. Eikö sillä samalla Aisinin pajalla voisi kehitellä pienillä taloudellisilla panostuksilla sen Toyotaankin sopivan automaatin. Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille.
Vai onko Toyotan dieseleissä ja autojen muussa rakenteessa jokin suunnitteluvirhe niin ettei niihin uskalla Aisinin automaattia asentaa.
Nimim. multicarilla on kaksi ongelmaa: luetun ymmärtäminen ja looginen päättely. Mutta minäpä yritän valottaa asiaa:
1) En ole kertonut, että "eurooppalaiset dieselien automaatit ovat paskoja. Ja tarpeettomia." Päättelin vain, että multicarilla on kova hätä saada japanilainen dieselautomaatti - kokemukset eurooppalaisista eivät ole ilmeisesti vakuuttaneet?
2) En ole kertonut, että automaattien suurin valmistaja on japanilainen Aisin.
3) En ole kertonut, että japanilaiset tuotteet olisivat maailman parhaita. Jos näin on, se on multicarin tulkinta; en vastusta hänen mielipidettään.
4) Toyota tekee autoja, Aisin auton osia, mm. vaihteistoja. Molemmat toimivat kannattavasti, ja uskon niiden jatkavan samaa linjaa.
5) Aisin kehittää Toyotan dieselautoihin automaattivaihteiston jos Toyota sen tilaa, en usko että muuten.
6) "Eurooppalaisethan ne kehityskustannukset suurimmaksi osaksi maksaa jos kerta ovat suurin asiakas Aisinille". Mistä tällainen päättely, multicar??
7) En ole omistajien kuulleen puhuvan mistään suunnitteluvirheestä Toyotan dieseleissä - ehkä ne minun perusteluni aikaisemmassa viestissäni voisi lukea uudelleen?? Ennen sitä loistokasta seli seli -viestiäsi.
Vaikka tämäkin vaihteistoongelma on käännetty jollain käsittämättömällä tavalla muutaman keskustelijan toimesta Toyotan ja asiakkaan eduksi, veikkaampa, että tuo hiukan haittaa varmasti muuten ihan kelpo mallin myyntiä Euroopassa. Eurooppalaiset tuon luokan auton ostajat ovat jo tottuneet valinnan varaan, joten en usko kaikkia puhuttelevan tuollainen käsiitämätön vaihtoehtojen niukkuus, vaikka tehtaan kate per auto onkin parempi. Juuri tuo moottori on yksi nelisylinteristen dieselkoneiden parhaimmistoa, joten on harmi, ettei Toyota ole halunnut uhrata kalliita jenejään kehitystyöhön tuon asian tiimoilta. Tuota harmittelee myös aika moni taksikuski Avensiksen kanssa.
Onko todellakin niin, että eurooppalaisesta automallistosta ei ole "korvikkeeksi", kun japanilaisdieseleistä puuttuu automaatti?
Näinkö ihmiset joutuvat suotta kärsimään?
Minä kun toivoin, että tässä aukeaisi eurooppalaiselle autoteollisuudellle "markkinarako" - voisivat työntää automaattidieseleitä markkinoille, joilta puuttuu kokonaan japanilainen kilpailu. Kuten täällä näytään tietävän, niitä menisi nyt paljon.
Ford ei jättänyt Mondeon dieselautomaatteja pois kestävyyden tai sen puutteen takia, vaan yksinkertaisesti taas kerran vuodenvaihteessa kiristyvien päästövaatimusten takia : ei mene enää läpi. Sama käy Skodallekin.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Niin ja vielä jatkoa, että jos Aveen se automaatti tulisi, ehkä se kannattaisi laittaa tuohon 150-heppaiseen. Sillä jos oletetaan että tomaatti maksaa vähintään 2500 euroa, tulisi tehodieselin hinnaksi jo vähintään 7500 euroa enemmän kuin perusdieselin kepillä varustettuna, ja se alkaisi olla jo Toyotasta liikaa. Ei ainakaan rahallista järkeä sitä olisi ostaa.
ei tule Korson pääkonttorin mukaan automaattia tähän avensikseen...
Laitoin Fordin uuden automaatin linkin tuonne Tekniikka puolelle. DSG tulee ensin Focukseen, 6-v., yli 400 Nm.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Olen täysin samaa mieltä.
Olen myös samaa mieltä Individualin kanssa siitä että Lexuksen heikkous on se ettei lisävarusteita voi ostaa erikseen. Tässä yhteydessä on kuitenkin muistettava muutama yksityiskohta.
1. Suomen hintataso. Kuinka suuri osa esim BMW 300-sarjalaisista on varustettu nahkaverhoilulla tai navigoinnilla? Väittäisin ylivoimaisen enemmistön tyytyvän pelkkään Comfort-pakettiin. Näin ollen Lexus on kilpailukykyinen myös vakiovarusteisena ilman kalliita varustepakettejaan.
2. Lexus on alkaen hinnaltaan edullisempi joten vaikka asiakas joutuu ostamaan isomman varustepaketin jossa on ns. turhaa tavaraa, on hinta edelleen kilpailukykyinen.
3. Valmis varustepaketti säilyttää arvonsa selvästi paremmin kuin erikseen ostetut lisävarusteet, koska malliversio löytyy suoraan hinnastosta.
IS-malliin on saatavissa kolme eri sisustusvaihtoehtoa, kangas, escaine (alacantra) ja nahka. Ja kaikki nuo kolmessa eri värissä. Minusta tuo on hyvin kilpailukykyinen valikoima tuossa hintaluokassa.
Ja mitä siihen dieseliin tulee niin se ei kiinnosta minua lainkaan. Olisivat hyvin voineet jättää sen tekemättä, mutta kai se tuolla muualla Euroopassa on tärkeä.
On ihan turha vedota siihen, että automaatit eivät kestä, ja siksi niitä ei japsit laita, koska sellaiset "vaatimattoman laadun" merkit kuten BMW, MB, Audi, Vw, Volvo ja Saab, puhumattakaan pösöstä, sitikasta, renusta yms. Ei se ole kiinni muusta kuin tarkan markan politiikasta. Kun katsotaan että kysyntää ei muka ole tarpeeksi, niin ei sitten tarjota. Samahan se on japseilla koneidenkin suhteen : siinä missä eurooppalaismerkin saa samassa kokoluokassa isommallakin koneella, japseilla se on hyvin tiukasti sidottu kokoluokkaan.
Todella hienoa, jos automaattivaihteet ovat kestäviä - myös poikittaismoottorisissa autoissa (BMW, MB ja Audi taitavat pääosin olla joitain muuta); tosin en ymmärrä, miten se, että joku tehdas asentaa automaattivaihteita autoihinsa, kertoo että ne ovat myös kestäviä.
Kuten jo aiemmin kerroin, uskon automatisoitujen mekaanisten vaihteiden olevan tulevaisuutta dieseleissä (kuten VW:n DSG).
On varmaan niin, että japanilaistehtaat keskittyvät eri markkinoilla juuri niihin malleihin, joiden he kuvittelevat menevän parhaiten kaupaksi ao. alueella. Toinen pointti on, että japanilaisvalmistajat haluavat myös asiakkaiden kokevan onnistumisen tunteita autokaupoissaan, ei pelkästään tehtaiden. Ehkä siinä vinkkiä eräille vaikeuksissa oleville autovalmistajille?
Ja taas pojat työntävät sontaa eetteriin sen kun kerkeävät.Mm. seuraavat: Mitä hittoja Fordin ongelmat Skodan päästöihin vaikuttavat? Mitä hiton yksilöllisyyttä on maksaa toisessa autossa lisävarusteista, jotka toisessa saat automaattisesti? Mielestäni yksilöllistä olisi se, että käytät auton viimeistelykäynnillä vaikka Ristomatti Ratialla tms. Standarditehdaslaadusta tuskin yksilöllisyyttä ja valinnanvaraa löydät. Ehkä sitä saa ainakin kuvitella.
Esittäkää jotain tilastollista faktaa "mielipiteittenne" tueksi? Ainakaan muuksi teidän "faktoja" ei voine luokitella.
Näinkö ihmiset joutuvat suotta kärsimään?
Minä kun toivoin, että tässä aukeaisi eurooppalaiselle autoteollisuudellle "markkinarako" - voisivat työntää automaattidieseleitä markkinoille, joilta puuttuu kokonaan japanilainen kilpailu. Kuten täällä näytään tietävän, niitä menisi nyt paljon.
Onhan tuosta eurooppalaista automallistosta löytynyt tuollainen vaihtoehto jo varmaan yli 20 vuotta, joten kun kuluttajat ovat tottuneet saamaan mitä haluavat, tuntuu Toyotan säännöstelypolitiikka vähän erikoiselta. Mitä enemmän markkinoilla on kilpailua, sen paremmiksi tuotteet tulevat samanainakisesti kun hinta alenee. Uusi IS on hyvä vaihtoehto luokassaan ja minusta se on vaan harmi, ettei se pääse kilpailemaan tasaväkisesti eurooppalaisia saman luokan autoja vastaan. Kuitenkin automaattilaatikkojen osuus on koko ajan kasvanut eikä ole mitään merkkejä siitä, etteikö se myös jatkuisi. DSG ja SMG ovat vielä parempi vaihtoehto, toivottavasti yleistyy eri merkeissä. Olisin jo hankkinut Audin, jos 3.0 TDI Quattroon olisi saanut tuon todella hyvän laatikon, mutta tuo on tavallisella tomaatilla tai manuaalilla, samoin kuin 330xd:tä ei saa SMG:llä, vaan tavallisella tomaatilla.
1. Suomen hintataso. Kuinka suuri osa esim BMW 300-sarjalaisista on varustettu nahkaverhoilulla tai navigoinnilla? Väittäisin ylivoimaisen enemmistön tyytyvän pelkkään Comfort-pakettiin. Näin ollen Lexus on kilpailukykyinen myös vakiovarusteisena ilman kalliita varustepakettejaan.
2. Lexus on alkaen hinnaltaan edullisempi joten vaikka asiakas joutuu ostamaan isomman varustepaketin jossa on ns. turhaa tavaraa, on hinta edelleen kilpailukykyinen.
3. Valmis varustepaketti säilyttää arvonsa selvästi paremmin kuin erikseen ostetut lisävarusteet, koska malliversio löytyy suoraan hinnastosta.
IS-malliin on saatavissa kolme eri sisustusvaihtoehtoa, kangas, escaine (alacantra) ja nahka. Ja kaikki nuo kolmessa eri värissä. Minusta tuo on hyvin kilpailukykyinen valikoima tuossa hintaluokassa.
Ja mitä siihen dieseliin tulee niin se ei kiinnosta minua lainkaan. Olisivat hyvin voineet jättää sen tekemättä, mutta kai se tuolla muualla Euroopassa on tärkeä.
1. Tavallaan olet oikeassa, mutta minusta premium auton määritelmään kuuluu se, että saat itse varustella autosi mieleiseksi laajasta valikoimasta. Itsellä esim on nuo molemmat vaihtoehdot, joten kyllä noitakin löytyy Suomesta aika paljonkin. Itse halusin vieläpä penkit nappanahkaa. Mielestäni hienous onkin juuri siinä, että voi valita. Tämä asettaa tietysti valmistusprosessille omat hankaluutensa, mutta asiakkaalle se on etu, mitä tosin suurin osa ei käytä, mutta jotkut käyttää erityisesti isompikoneisten yhteydessä.
2. Tuo on totta.
3. Tuosta en tiedä, voi ollakkin, mutta muuten Lexuksen jälleenmyyntiarvo on ollut ainakin tähän asti aika huono ja autoista on ollut todella vaikea päästä eroon, sama asia on muillakin pienemmillä premium merkeillä, esim Alffa, Caddy, yms. Hankintahinta voi olla varusteisiin suhteutettuna alempi, mutta niin on myös hyvitys vaihdossa. Uuden mallin jm -arvosta ei tietenkään kellään ole kokemusta, mutta todennäköisesti tuo tulee parantumaan, koska taas Toyotalla on hyvä jm arvo.
4. On tuo Lexuksen sisustusvaihtoehtojen määrä aika rajattu tuossa luokassa, et saa valita kuin kolmesta eri sisustan väristä, eli otat joko mustan, harmaan tai vaalean, samoin kuin isommassa GS:ssä. Esim 3-sarjaan voit valita neljästä vakioverhoilumateriaalista ja lisäksi kymmenistä Individual materiaaleista ja värejä on käytettävänä kymmeniä, vakiosisustavärejäkin on huomattavasti enemmän. Samoin on erilaisia jalopuita, eri värisiä kattoverhoiluita, yms. Sama systeemi on myös esim Audilla ja MB:llä. Itsellä oli esim edellisessä Mb:ssä puna-mustat designo nahkajakkarat, mitkä avo-autoon sopi mielestäni erinomaisesti.
Tuossa IS:ssä tuo vaihtoehtojen niukkuus ei ehkä ole vielä yhtä suuri ongelma kuin suuremmissa Lexuksissa, niitä kun ihmiset ovat tottuneet varustelemaan mieleisekseen, koska suurin osa tuossa pienessä luokassa myydyistä autoista on perusvarusteisia.
Muistahan nyt Indy että kuulut kuitenkin vähemmistöön, jolle auto ilmeisesti pitää rakentaa juuri tietynlaisen egon nostattajaksi. Tietysti mikäs siinä jos rahalla ei ole mitään väliä...kunhan saa "made for Indy" auton alle
Useimmille tämän hintaluokan auton ostajille varmaan Lexukseenkin saatava varustevalikoima riittää.
Muuten, otitko nappanahkapenkit reiällä. Itse ainakin ottaisin. On nimittäin paljon mukavempaa ajaessaan piereskellä kangaspenkin läpi kuin nahan...vinkaisee niin kireästi
Jaa...eiköhän tämä p...kan jauhaminen tältä illalta riitä...lähdetään kaikki saunaan...soon moro