Volkkari on kehittynyt ajo-ominaisuuksissa, mutta edelleen Passat jäi ajo-ominaisuuksissa kauas uuden ja vanhankin Focuksen taakse, jota voidaan pitää jonkinmoisena mittapuuna markkinoilla kun puhutaan ajettavuudesta ja tarkasta ohjaukesta. Toivottovasti vw on saanut tuon meluongelman korjattua.
4CAR RATING:
Assets
Much better to drive than previous model, build quality, enormous boot.
Drawbacks
Styling on the dull end of scale, rear seat legroom not brilliant.
Verdict
With hugely improved dynamics and excellent perceived quality, the Passat takes the fight to Mercedes and BMW.
Tuolla Passatin kokonaisarvostelu. Mitään suuria epäkohtia ei autosta löytynyt kyseisen kaverin mukaan, päinvastoin.
http://www.channel4.com/4car/road-tests/V/volkswagen/passat05-/passat05--intro.html
Kyllä ainankin "vanhaa" Passattia on pidetty hyvänä ajettavana, niin maantiellä kuin ääritilanteissakin. Lehtien mukaan ysin ajettava. Toivottavasti Passat on silti kehittynyt.
Passatin laatua kehuttiin aivan esimerkillisen hyväksi, niin paljon sitä arvostettiin, että kilpailee BMW:n ja MB:n kanssa. Näin Englannissa.
Miten tämä laatu tulisi tulkita, luettuamme täällä TMnet-palstalla kuinka huono Mersun ja Bemarin laatu on, ja kuinka surkeita ne ovat jopa USA:ssa verrattuina japanilaisiin. Tältä pohjalta englantilaisten ylistystä Passatista ei voi ottaa kuin huumorilla!
Englannissa uuden Passatin hinnat eivät nouse, eivät Saksassakaan. Saa nähdä mitä selityksiä kuullaan Suomen maahantuojalta ja piirimyyjiltä kun he lisäävät automaattisest sen 3000 hintaan!
Varmasti passatti on järkevä valinta, mutta onhan se kyllä jumalattoman tylsä näky. Varsinkin, kun suomalaiset tuntien näitä alkaa vilahdella joka kadunkulmassa. Samaan sarjaan Corollan kanssa tässä mielessä.
Vito taisi kertoa jotain olennaista autojen muotoilusta: Olipa auton muotoilu kuinka hienoa, omaperäistä ja onnistunutta tahansa - jos niitä tulee joka kadunkulmassa vastaan, muotoilusta tuleekin "tylsää ja arkipäiväistä".
Toisaalta vähemmän onnistunutkin autonmuotoilu on "persoonallista" ja "yksilöllistä", jos ko. autoja ostetaan vähän, eli ne ovat harvinainen näky liikenteessä.
Miten tämä laatu tulisi tulkita, luettuamme täällä TMnet-palstalla kuinka huono Mersun ja Bemarin laatu on, ja kuinka surkeita ne ovat jopa USA:ssa verrattuina japanilaisiin. Tältä pohjalta englantilaisten ylistystä Passatista ei voi ottaa kuin huumorilla!
Ymmärisin heidän tarkoittavan, että Passat tuntuu laadukkaalta (osien sovitus jne). Tästä VW:tä on kehuttu ennenkin. Sitä miten kaikki toimii käytännössä ei tietenkään voi etukäteen tietää.
Melko paljon edellisellä Passatilla ajaneena toivoisin, että ne ovat saaneet tuon ohjaustuntuman paremmaksi. Ja lisäksi vähennettyä tuuliherkkyyttä ja vaeltelua kovemmissa nopeuksissa.
Hinnat tuli!
2.0 FSI 150hv 33,870 euroa (sisältää kuulemma automaatti-ilmastoinnin ja muutenkin paremmat varusteet (?) kuin edeltäjänsä, lienee vastaava kuin 1.8T trendline 32,800 euroa, eli ei huimaa korotusta. Neliveto ja v6 tulee syksyllä.
2.0 FSI 150hv 33,870 euroa (sisältää kuulemma automaatti-ilmastoinnin ja muutenkin paremmat varusteet (?) kuin edeltäjänsä, lienee vastaava kuin 1.8T trendline 32,800 euroa, eli ei huimaa korotusta. Neliveto ja v6 tulee syksyllä.
Ja lähde oli?
Melko paljon edellisellä Passatilla ajaneena toivoisin, että ne ovat saaneet tuon ohjaustuntuman paremmaksi. Ja lisäksi vähennettyä tuuliherkkyyttä ja vaeltelua kovemmissa nopeuksissa.
Mitä nopeutta tarkoitat?
Niin, minä kerroin tämän, että VW alkaa kilpailla BMW:n ja Mercedeksen kanssa jo vuosi sitten, mutta kun silloin tämä oli vielä siinä vanhassa kuosissa (kaikki teinit pilasivat keskustelun), asia taisi mennä ohi, ja minulle lähinnä naureskeltiin, no jokohan asia nyt menee perille.
Kyllähän se VW kilpailee niin Mersun kuin Ladankin kanssa markkinoista. Mutta laadussa ainakin tähän päivään saakka VW on vielä valovuosien päässä MB:stä, BMW:stä, Hondasta tai Toyotasta. Ja eikös se Audi ole olevinaan se parempi painos samasta autosta vai onko autojen roolit konsernin sisällä kääntymässä ja Audista tulossa se huonompi auto?
Jos jotain hyvää uudesta Passatista pitää sanoa niin se on huomattavasti mukavamman näköinen kuin edeltäjänsä. Toivottavasti hinta ei nouse pilviin ja myös luotettavuus parantuu ratkaisevasti niin voisi ehkä joskus itekin taas harkita kansanvaunua.
[quote title="14.03.2005 klo 17:05 wxyz kirjoitti"]
Hinnat tuli!
2.0 FSI 150hv 33,870 euroa (sisältää kuulemma automaatti-ilmastoinnin ja muutenkin paremmat varusteet (?) kuin edeltäjänsä, lienee vastaava kuin 1.8T trendline 32,800 euroa, eli ei huimaa korotusta. Neliveto ja v6 tulee syksyllä.
Olen itsekin odotellut hintoja, mistä sait ja onko lisävarusteet hinnoteltu?
Ohessa netistä bongattua...
1.6 FSI Trendline 31.180 euroa
1.6 FSI Comfortline 32.250 euroa
2.0 FSI Trendline 33.870 euroa
2.0 FSI Comfortline 35.210 euroa
2.0 FSI Sportline 36.600 euroa
2.0 FSI Highline 39.270 euroa
1.9 TDI Trendline 33.940 euroa
1.9 TDI Comfortline 35.280 euroa
1.9 TDI Sportline 36.670 euroa
1.9 TDI Highline 39.340 euroa
2.0 TDI Trendline 38.170 euroa
2.0 TDI Comfortline 39.510 euroa
2.0 TDI Sportline 40.900 euroa
2.0 TDI Highline 43.250 euroa2.0 TDI
Ilmeisesti netistä ei vielä löydy Suomen hinnastoja, vain VW-kauppiaalta saattaa saada ennakkohinnaston. Ylläoleva hinnasto näkyy olevan Ultimatevw:n keskustelusivuilta.
Ei saa hintoja vielä. Kävin Espoon Merituulen Stockmann Autosta tänään kysymässä.
Ruotsissakaan ei ole hintoja, joten ajatukseni ainakin uuden Passatin suhteen jonka tyttäreni toisi menee nyt uusiksi, ei kerkiä täyttämään 6 kk rek.vaatimuksia muuttoautona. Eipä silti, maailma on autoja täysi, ja olenkin jo katsellut 530 D Farkkuja Saksasta. v. 2000 malleja lähtee siinä 9000,- automobilessakin löytyi pari, mutta ostan ne eri tavalla kuten ennenkin lorvimalla siellä täällä. Pitää tehdä autonostosta kiva juttu ja matka. Siinä se.
2.0 FSI Trendline 33.870 euroa
2.0 FSI Comfortline 35.210 euroa
2.0 FSI Sportline 36.600 euroa
2.0 FSI Highline 39.270 euroa
Eli todella kallis. Tuohon vielä toimituskulut, 2 x vanteet, metalliväri, lohkolämmitin jne. Onko siinä vieläkään radiota vakiona???
Verratkaapa esim.
Peugeot 407 2.0 Executive 32.600 (varustelultaan vastaa lähinnä tuota Highlinea) ja 2.2 Executive tai Sport huomattavasti paremmalla koneellakin 35.000 euroa
Citroen C5 2.0 SX 29.990 euroa
Ford Mondeo 2.0 Ghia S 32.990, sis. ESP:n ja metallivärin
Taitaisi ainakin minulta jäädä Passat kauppaan noilla hinnoilla
2.0 FSI Trendline 33.870 euroa
2.0 FSI Comfortline 35.210 euroa
2.0 FSI Sportline 36.600 euroa
2.0 FSI Highline 39.270 euroa
Eli todella kallis. Tuohon vielä toimituskulut, 2 x vanteet, metalliväri, lohkolämmitin jne. Onko siinä vieläkään radiota vakiona???
Verratkaapa esim.
Peugeot 407 2.0 Executive 32.600 (varustelultaan vastaa lähinnä tuota Highlinea) ja 2.2 Executive tai Sport huomattavasti paremmalla koneellakin 35.000 euroa
Citroen C5 2.0 SX 29.990 euroa
Ford Mondeo 2.0 Ghia S 32.990, sis. ESP:n ja metallivärin
Taitaisi ainakin minulta jäädä Passat kauppaan noilla hinnoilla
Passat on eri kokoluokan kärry kuin 407. Esim. takatiloiltaan 407 valovuosia jäljessä ja farkkukin tullee olemaan pösöä selkeästi väljempi.
Passat on eri kokoluokan kärry kuin 407. Esim. takatiloiltaan 407 valovuosia jäljessä ja farkkukin tullee olemaan pösöä selkeästi väljempi.
No joo, 407:ssä on huomattavasti enemmän "lifestyleä" mukana. Farmarina erityisesti. Ei minusta voi kuitenkaan sanoa auton olevan "valovuosia jäljessä" tilojen suhteen, siinä on vain tehty erilaisia painotuksia. Jos tila on se ainoa kriteeri jolla autoa arvostelee, niin voidaan sanoa että Suburban on valovuosia kaikkia muita autoja edellä.
Muotoilu, varustelu ja mukavuus ovat Peugeotissa selkeästi Volkkaria edellä. Turvallisuudessa ja ajettavuudessakaan Passat ei juuri voi ranskalaisia ylittää. Saman luokan autoja ne ovat, paitsi että Passatista pitää maksaa tuota VW-lisää joka asiassa. Vieläköhän farmariin maksaa koiraverkkokin 400 euroa ja radion saa matkaan vain "muodolliseen" 500 euron hintaan?
Ja jos vertaa Passatia vaikka C5:teen ja Mondeoon, niin tilat ovat täysin vertailukelpoiset ja kaikesta saa Passatissa kuitenkin maksaa selkeästi enemmän. Passatin porrasperässä kontti on suurempi, mutta farmarissa asia jo kääntyy siinäkin vähintään tasoihin, todennäköisesti jopa C5:n ja Mondeon hyväksi.
Hei!
Kävin itse aamulla ihmettelemässä Pitäjänmäen Stockkalla uutta passattia ja ihan hyvältä näytti (myös peräkin).
Hinnoista sen verran että ne löytyy sieltä ja pitävät paikkansa ultimatevw:n sivuilla ilmoitettujen kanssa.
Esim 2.0FSI trendline varusteluun kuuluu automaatti ilmastointi cd-radio monitoimiratti ja monitoiminäyttö.....
Esim 2.0FSI trendline varusteluun kuuluu automaatti ilmastointi cd-radio monitoimiratti ja monitoiminäyttö.....
Eli ne perusvarusteet, joita ilman atuollaista utoa ei pysty tänä päivänä myymään. Löytyvät jo useimmista halvemmistakin vehkeistä vakiona.
Jos nyt jatkaa tuota vertailua esim. Peugeot 407:ään kun se kerran tuli esimerkiksi otettua, niin 2.0 Executivessa on mm (ja vielä 1000 euroa halvempaan hintaan, eivät ole missään järjestyksessä):
- aluvanteet
- rengaspainetunnistimet
- 2-alueinen automaatti-ilmastointi
- ESP
- vakionopeudensäädin
- ajotietokone
- radio-cd, monikaiutinjärjestelmä + kauko-ohjaus
- sadetunnistin
- peruutustutka
- sähkösäätöiset portaattomasti säätyvät etuistuimet
- kääntyvät ja lämmitetyt sivupeilit, himmenevä taustapeili
- ja paljon muuta
Eikä Citroen jää tuosta jälkeen. Kaikkien aikojen parhaat pisteet Euro NCAP:sta. Ja siihen saa kampanjassa automaattilaatikonkin 1000 euron lisähintaan, paljonko lie maksaa VW:llä???
Ghia-Mondeossa on myös nuo VW:n varusteet samaan rahaan, lisäksi siinä on ainakin ajotitetokone (jos VW:ssä on vain monitoiminäyttö), lämmitetty tuulilasi, vakionopeudensäädin, metalliväri, aluvanteet jne... Kun laittaa VW:hen samat varusteet, saa Mondeon jo automaatilla ja kaikilla mahdollisilla varusteilla.
Eli kyllä se minusta vaikuttaisi olevan niinkuin tähänkin asti - Passat on ominaisuuksiinsa, laatuunsa ja varusteluunsa nähden ylihintainen auto luokassaan.
Hmm siis Trendline 2.0 FSI maksaa noin 34 000 euroa? 34 000 eurolla muistaakseni sai myös Audi A4 2.0. Eikö ne aio tuoda tänne ollenkaan niitä 1.6 FSI-moottorilla varustettuja versioita?
Nykyisin ajan Passatilla, mutta tulevaisuudessa en. Myöskään Audi ei tule kyseeseen. Syynä Stockmann-auton käsittämättömän huono huoltotoiminta.
Onneksi Espoossa riittää kilpailevia autoliikkeitä.
Niin!
Makuasioista on huono kiistellä mutta mielestäni Passat/A4 ovat paremman näköisiä kuin esim 407.
Itse ajan mieluummin Passatilla kuin 407:lla.
Niin jollei esim 407 laittais mukaan noita varusteita ""niitä tuskin kukaan ostaisi"". noh turha tästä kai on väitellä.
Sanoisin vain että hyvältä näytti ensivaikutelma.
(liikkeen esittelyauto oli 1.6FSI)
Uusi Passat on pienentynyt sisätiloiltaan merkittävästi. Se ei ole enään pitkän miehen auto.Meikäläinen 2 m. ruhoineen ei tule olemaan uuden Passatin kohderyhmässä, sillä pää osuu kattoon, mitä ei vanhakoppasessa tapahdu. Tietenkin pitkä mutta pitkäjalkainen mahtuu autoon hyvin, toisin kuin pitkäselkäinen veljensä.
Syy on selkeä: sisätilat matalammat kuin ennen ja sivuturvaverho vie yllättävän paljon tilaa, täten pää osuu kattoverhouksessa olevaan "kuhmuun".
Vastaavasti tavaratila on suunniteltu huonosti. Syvyyttä kyllä löytyy liikaakin, mutta tila on matala. Muuten auton olemus mielestäni OK. Ulkomuodot ja sisälmyksen muotokieli tulevat vetoamaan suurempaan osaan auton ostajista.
Ainoa huono puoli on autojen hintataso. Vertailematta sen enempää moottoritehoja keskenään - vertailuja voi tehdä mitä erilaisemmilla kriteeteillä, ja kaikki on oikeassa/väärässä näitä vertailuja tehdessään, mutta helpointa on tehdä se seuraavasti:
Ennen Passatin sai 27.070.- euron hintaan, nyt halvimman hinta on 31.180.- euroa, eli + 4.110.- euroa, ennen kallein 6-v TDI PD oli 39.170, nyt 43.250.-, eli + 4.080.-
Eli onko Kesko jälleen kerran näyttänyt AHNEUTENSA, vai onko heillä edelleen palveluksessaan, ne samat tunarit jotka epäonnistuivat Golffin hintaneuvotteluissa. Taitaa poikia kiinnostaa enemmän Hampurin punaisten lyhtyjen alue kuin suomalainen hintataso?
No jaa, makuasioista on turha sinänsä kiistellä, mutta minusta tuo Passat edustaa aika lailla normaalia VW-linjaa esim. sisustuksiltaan. Eli ei ole mikään kauhean huonon näköinen, mutta ei myöskään säväytä. Mukavuus ei todellakaan ole samaa luokkaa kuin ranskalaisissa. Mondeossa ja Vectrassa saat samanlaisen saksalaistyyppisen peruskarun toimivuuden ja ulkonäön, paljon halvemmalla vain (ja vähemmillä vioilla).
1.6 FSI Passatia ei olisi pitänyt edes tehdä - ensin sanotaan että tilat on kuin E-mersussa ja sitten väitetään että 1.6 on riittävä kone tuolle massalle (ei kait ne ole sentään sitä 6-pykäläistä laatikkoa kuitenkaan 1.6-litraiseen laittaneet??). Citroen lupaa vääntävämmälle 1.8 litraiselle C5:lle vajaat 12 sek nollasta sataan. Pääseeköhän 1.6 FSI alle 14 sek??? Ja mikähän mahtaa olla menohalu sen jälkeen, kun lastaa tuon mahtikontin täyteen tavaraa ja pari lasta takapenkille???
Tästä edellisestä Passatista on kokemusta - viimeiseksi Passatiksi jäi. Hinnan ja kokonaislaadun suhde (viat, huollot, takuu, palvelu, lopulliset kustannukset jne) jää aivan liian heikoksi.
Jos haluan perusauton (joihin Passat lukeutuu), niin en viitsi maksaa siitä noin paljon kun vastaavia tai jopa parempia saa paljon halvemmallakin - jos haluan premiumauton, ostan sitten oikean sellaisen.
1.6FSI:ssä on 6 vaihdetta kiihtyvyys 0-100km/h 11,4s (2.0FSI 9,4s)
Voisitta muuten tehdä uuden tredin Esim. "Miksen missään tapauksessa osta VW:tä /Audia +Skodaa +Seattia"
Tai "Miksi saksalaisia autoja ylipäätänsä valmistetaan"
Tai "Kuka hullu ajaa saksalaisella autolla saati sitten ostaisi sellaisen??""
Ja jatkaa siinä keskusteluanne..
Niin jollei esim 407 laittais mukaan noita varusteita ""niitä tuskin kukaan ostaisi"".
Niinpä niin, eihän niillä varusteilla mitään tee. Mukavampihan se on ajaessa painella kaasua kuin käyttää vakionopeussäädintä...
Mutta jos niitä kuitenkin johonkin tarvitsisi, niin kannattaa sen sijaan maksaa Volkkarissa kaikesta ylimääräistä, niin osaa sitten paremmin arvostaa esim
- 600 euron vakionopeudensäädintä,
- 700 euron 2-alueilmastointia,
- 160 euron suksipussia (aika kallis reikä penkeissä muuten),
- 1450 euron sähkösäätöisiä penkkejä,
- 810 euron pysäköintitutkaa,
- 295 euron sadetunnistinta ja himmenevää peiliä,
- 395 euron sumuvaloja (että nämäkin ovat sitten nykyäänkin lisävaruste!)
- puhumattakaan lähes 4000 euron automaattilootasta...
(hinnat nykyisen Passatin hinnastosta, tuskin suuria muutoksia uuteen)
hyviä ranskalaisia ei saa kuin mäkkäriltä ranskalainen "laatu" on autoissa ihan skeidaa. muotoilu on ihan p... ja sieltä s....
Oletkohan Aki nähnyt ja tutustunut uuden Passatin hinnastoon(varustelutasoon)??