Kyllä mielestäni brändillä ja fiiliksellä on merkitystä. Ostin aikoinani WW 1303S:n uutena, se riitti minulle vajaan 6kk:ajaksi. Oli tunne että tästä puuttuu se "jokin". Vaihdoin sen Alfaan, joka korjasi tilannetta joksikn ajaksi. Nykyään ajelen mersulla ja fiilis on nyt paikallaan. Kyllä ajamisessa on muutakin kuin siirtymistä paikasta A - paikkaan B. Jollekkin riittää esim. Halosen puvut, joku haluaa vastaavasti pitää Armainin tuotteita. Tärkeintähän elämässä on toteuttaa omia mielihalujaan, koska aikamme täällä on kuitenkin rajattu.
MMS puhui aivan asiaa; jos tätä elämää ei voi pidentää, niin ainakin sitä voi yrittää leventää..
Jos auto on enemmän kuin liikkumisväline, ei ehkä hanki sitä taloudellisinta vaihtoehtoa; harmaata Corollaa. Sellaisenkin olen omistanut...Tosin väri ei täsmää.
Minun ajoni ovat pääasiassa työ- ja työmatka-ajoja ja siksi luotettavuus on tärkeintä. Ei ole itsellä koskaan Corollaa ollut, mutta vaimolla oli pari vuotta kauppakassina, tietenkin harmaa, mutta sentään "metalli"!
Täytyy sanoa, että kerrankin olen JOXA:n kanssa samaa mieltä. Minulla ei ostopäätökseen ole merkitystä sillä, mikä valmistaja on tehnyt autoja reilut 100 vuotta sitten. Tärkeää on se, minkä valmistajan laitteet ovat toimivia nykyään.
Jos havaitsen, että Laitilan Virvoitusjuomatehtaan kola on Coca-Colaa parempaa, juon mielummin laitilalaista, vaikka brandin arvo ei ihan yhtä korkea olisikaan. Brandihan ei kerro tuotteen hyvyydestä mitään. Brandista on kiinnostunut omistajat sekä ne kuluttajat, jotka haluavat päteä jollain tavalla. Jotkut jopa saattavat kokea arvokkaan brandin omaavan tuotteen muita paremmaksi. Ihan hyvä niin, jos kuluttaja on silloin tyytyväinen valintaansa. Kenenkään ei tarvitse pettyä.
Brändi ei synny tyhjästä. Sellainen liikeyritys joka myy kalliilla huonoa tuotetta, ei kauan pysytyssä pysy. Pelkkä nimi ei riitä ison hintalapun katteeksi tänä päivänä. Miksiköhän Toyota ei tehnyt luxus malliaan omalla nimellään? Vaikka nimellä hyvä maine onkin. Haluttiin erottua. Lexuksen ostajat haluavat autoltaan varmaan muitakin hyviä ominaisuuksia kun luotettavuuden. Jos Lexuksen nimi oltaisiin pultattu tavalliseen Toyotaan, niin menestystä ei varmaankaan olisi maailmalla tullut. Tosin senkin kokeilun Toyota teki edellisen sukupolven is-mallillaan.
On vaan metkaa huomata, että halvemmassa tuotteessa hyväksytään vikoja joita korjataan joko takuuna tai ilman. Mutta jos puolet kalliimmassa ilmenee jotain niin sitä arvostellaan huonommaksi kuin halpismallia. Joka autossa ilmenee vikoja joskus sehän on selvä. Kalliimman viat ei yleensä ole sen kummempia kuin halvemman kulkineen, mutta jotkut kuvittelee että jos tuote maksaa maltaita, niin sen täytyy olla täysin viaton. Ehkä se johtuu osittain siitä,että mersu ilmentää joillekin ns. aineellista epätasa-arvoa. Mersu tai jokin muu kalliimpi kulkine ostetaan henkilökohtaisten mieltymysten ja halujen mukaan. Itselläni on sen jälkeen kuin siirryin aikoinani mersuun hävinnyt kaikki mielenkiinto muiden kulkineisiin,ja se että ei enää ole haaveita mihinkään muihin autoihin.
MMS Itselläni on sen jälkeen kuin siirryin aikoinani mersuun hävinnyt kaikki mielenkiinto muiden kulkineisiin,ja se että ei enää ole haaveita mihinkään muihin autoihin.
Good for you!!
Ihan samalla tavalla ovat ihmiset todenneet myös Toyotastakin! Samoista syistäkin jopa! No ei ehkä yhtä kovaa brändiä, mutta hinta-laatusuhteeltaan hyvän auton, joka on kulutustavaraa.
Tai voidaanko yleistää, kuten täällä on tapana tehdä: japanilaisista, italialaisista, ranskalaisista, ruotsalaisista, amerikkalaisista jne. autoista.
Niin, kaikki on suhteellista. Näyttää vaan olevan niin, että ns. japanilaisautojen ihannoijat eniten ovat kiinnostuneet arvostelemaan mersuja jostain syystä........?
Niin, tai saksalaisfanaatikot mollaamaan yhtä lailla japanilaisia......?
Puhumattakaan ranskalaismerkkien omistajien kohtalosta: saavat lokaa niskaansa noilta molemmilta! Tai italialaisauton omistajista, jotka saavat kaikilta em:lta??
Mielestäni "ensimmäiset kivet" on kyllä heitetty japsileiristä, jos olen näitä palstoja oikein seurannut. Itse en ole tietääkseni kaivellut mitään tilastoja muista merkeistä. Yksinkertaisesti siitä syystä, että ne ei kiinnosta. Yksi asia vaan kiinnostaa, nimittäin se, että kun täällä painotetaan kovasti sitä, mitä saa rahalle vastinetta autokaupoissa. Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Mielestäni "ensimmäiset kivet" on kyllä heitetty japsileiristä, jos olen näitä palstoja oikein seurannut.
"Palstoja" tarkoittanee muitakin keskusteltuja aiheita? Taitaa mennä puntit tasan, vai tehdäänkö asiasta "brändigalluppi"?
Yksi asia vaan kiinnostaa, nimittäin se, että kun täällä painotetaan kovasti sitä, mitä saa rahalle vastinetta autokaupoissa. Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Enhän minä esmes ole väittänyt, etteikö brändi merkitsisi, vaan sitä, ettei se tarkoita kuin "arvostusta", ei laatua.
Miksi ostaa Mersu, kun rahalle saa yhtä hyvän vastineen japanilaisestakin? Esim. Lexus-merkkisestä....
Niin, tässä onkin brändi pääosassa. Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima. Itselläni perinteet painavat vaakakupissa todella paljon. Tulevaisuus näyttää miten Lexuksen käy. 20v. se on jo yrittänyt huipulle, ja vielä näyttää olevan matkaa.
Toteat: Niin, tässä onkin brändi pääosassa. Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima.
Sitä ennen kysyit: Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Mielestäni kysymyksinä nuo ovat pahasti ristiriidassa, sillä on kiistatonta, että japanilainen auto on nimenomaan LAADUKKAAMPI kuin Lada, takuusta huolimatta.
Ei siinä olekaan kyse brändistä, vaan vastineesta rahalle, joskin isommalle summalle kuitenkin. Mersu vs. Lexus on enempi brändikysymys, jonka tuossa jo myönsitkin. Et kuitenkaan kiistänyt Lexuksen laatua, koska se onkin vaikeampaa kuin tuossa toisessa vertailussa.
Niin, olen sanonut jo moneen kertaan, että brändi on "vain" arvostusta ja minun silmissäni esim. Lexus on samanarvoinen Mersun kanssa monessa mielessä, ei ehkä kaikessa ja saat ihan arvata, kummasta puhun ja missä mielessä....
Tämä "Lada" vertaukseni oli tarkoitettu ymmärrettäväksi kokonaiskustannuksiin. Eli noin 5v aikana jos autoa käytetään päivittäin esim. työmatkoihin, niinkuin monet tekevät. Hankintahinta, polttoaineet,vakuutukset, huollot ym. Nämä kustannukset ovat varmasti myös monelle jonkinlainen laatukriteeri. Myös sisätilat Ladassa ovat suuremmat kuin perus Corollassa. Monelle myös se mitä muut ajattelevat kulkineesta on eräänlainen laatumittari. En tietenkään kiistä, etteikö tojo olisi laadukkaampi monilta osin kuin Lada, Keskusteluissa täällä tulee vaan kovin usein esiin kustannukset. Vaikka en tämän luokan autoista ole kovinkaan paljon kiinnostunut, niin olen toki kokeillut kumpaakin, ja jos mielessä pitää perustarpeen, niin ei Ladaa huonoksi valinnaksi voi väittää. Se on sitten eri asia menettäisikö "kasvot" kaverien silmissä sekin on monelle erittäin tärkeä pointti.
Autoteollisuuden "kehitystyötä" leimaavat kaikkialla vanhoillisuus, paikalleen jämähtäneet asenteet ja keskittyminen vääriin ominaisuuksiin, kuten tarpeettomaan tehoon, liian suuriin autoihin, vääränlaisiin moottoreihin jne. Voihan se toki olla, että autoilevien länsimaiden kansalaisillakin viiraa jostain, kun eivät osaa vaatia tuotteita jotka täyttäisivät nykyisen tehtävänsä paljon paremmin, turvallisemmin ja paljon vähemmän luonnonvaroja rasittaen.
Viimeaikojen aivan mahettoman "mullistavia uutuuksia", joista kukaan ei ennen ollut kuullutkaan: - maasturit joilla voi ylittää katukynnyksiä hivenen muita autoja paremmin, mutta ei pääse maastoon. Tilaa ei muihin autoihin kuulemma pysty rakentamaankaan, vain nämä sopivat perheelle... - pieni bensakone, jossa on turbo - diesel, jossa näitä vasta vähän toisen maailmansodan jälkeen keksittyjä ihmeitä on peräti kaksi - takaluukut, joissa on nostokynnys ja pieni luukku - materiaalien muuten keventyessä ja elektroniikan ym. laitteiden pienentyessä "moderinissa" autoteollisuudessa on päästy ällistyttävään saavutukseen: entistä painavammat ja isommat autot valtaavat vuosi vuodelta alaa....
Jotain muutosta on toki nähtävissä, mutta jos tahti on entisenlainen niin mitään suurta ei kannata odotella ennen vuotta 2050. Sitä ennen ehditään vielä yrittää lämmitellä paljon vanhoja keksintöjä
Esittäisin nimim. "kumppanille" vielä yhden ajatusleikin. Siis olet valmis maksamaan esim. perus-corollasta puolet enemmän, kuin ladasta. Kriteerinä "laaatu, mielipiteet tai tunne", sitten arvostellaan sitä, että joku on valmis maksamaan samoin perustein mersusta. Myös kun noin 5v jälkeen vaihdat tojon uuteen, niin väliraha on suurinpiirtein puolet enemmän kuin mitä ladan vaihtaja maksaa. Kun puhutaan että "rahalle vastinetta" niin olisi syytä muistaa, että kuitenkin voidaan sanoa paremmin että "tunteelle vastinetta". Mersun ostajalle raha ei ehkä ole niin määräävä asia, joten hänen valintansa on helppo. Noin pari vuotta sitten TM:ssä oli farkkuvertailu josta mersu oli jätetty pois. Toimitus selitti asian siten, että ei kannata testata mersua, kun testi ei hetkauta ko. auton ostajakuntaa millään tavalla, siis ostavat mersun sanoi testiit sitten sitä tai tätä.
Esittäisin nimim. "kumppanille" vielä yhden ajatusleikin. Siis olet valmis maksamaan esim. perus-corollasta puolet enemmän, kuin ladasta. Kriteerinä "laatu, mielipiteet tai tunne", sitten arvostellaan sitä, että joku on valmis maksamaan samoin perustein mersusta.
"Laatu, mielipiteet TAI tunne"....hmmmm
Asetelmassa Lada vs. Toyota kyseessä ei ole minun osallani BRÄNDI, ainoastaan laatu, johon molemmat yhdymme, eikö niin. Ellei ostokriteereitä rajata tässä keskustelussa sen aluksi (vm/km/tehdyt tai tekemättömät huollot yms).
Mersun ostajalle raha ei ehkä ole niin määräävä asia, joten hänen valintansa on helppo. Noin pari vuotta sitten TM:ssä oli farkkuvertailu josta mersu oli jätetty pois. Toimitus selitti asian siten, että ei kannata testata mersua, kun testi ei hetkauta ko. auton ostajakuntaa millään tavalla, siis ostavat mersun sanoi testit sitten sitä tai tätä.
Niinpä, olet sen lukuisissa vastineissasi antanut ymmärtää: - on tärkeintä miltä näyttää muiden silmissä - mitä muut sinusta ajattelevat - menetätkö "kasvosi" - jne.
Etenkin jos puhutaan LEXUKSEN suhteen, joka testeissä pärjää oivasti mm. Mersun kanssa! Olette siis brändiajattelijoita sanan varsinaisessa merkityksessä? Kehtaisko tuota yleistää, vai koskee vain sinua MMS?
Ja ajatusleikki sinullekin: saat valita IHAN VAPAASTI ja SITOUMUKSETTA joko luksus-Ladan, "luksus-Corollan" TAI "luksus-Mersun", minkä otat? Ja sitten perustelut, kiitos?
Ai omanikin?? Ottaisin tietysti Mersun!!
Myisin sen brändi-intoilijalle, ostaisin luxus-Corollan ja välirahalla "kiertelisin vähän mualimaa" perheen kanssa.
Kertooko se minun ajatuksistani brandin merkityksestä autojen suhteen? Laadusta tinkimättä siis, ehkä jostakin varustuksesta korkeintaan.
Markkinamiehet ovat tämänkin keskustelun pohjalta arvioiden leivän perheelleen menestyksellä hankkineet. Paitsi autoja, ostaahan suuri osa kuluttajista koostumukseltaan täysin samaa särkylääkettäkin kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla eri näköisessä pahvilaatikossa, koska sitä telkkarissakin niin kovasti mainostetaan. Ei brändeistä puhuminen suinkaan turhaa pelleilyä ole, niillä on suuri taloudellinen arvo.
Tämä lada-tojo vertailun valitsin syystä, etta lada oli takavuosina kansan-autosuosikki kunnes tojo syrjäytti sen. Sitten "ajatusleikkiin". Kysyit minkä valitsisin ja perusteet. Kuten tässä osiossa otsikko on "Ajatellaampa historiallisest", niin itselleni todella merkitsevät ´perinteet ja brändi. Uskoisin useimman mersukuskin olevan samaa mieltä. Ilman muuta ottaisin mersun ja pitäisin sen. Jos taas joutuisin ajattelemaan pelkästään autoiluni kustannuksia, niin lada olisi ehdoton valinta. Syystä, että tojon hinta-laatusuhde ladaan ei vastaa puolet kalliimpaa hintaa. Edes ns. "laatu" ei todella ole sopiva vertailukohde. Tojo ei kokeillessa millään lailla herättänyt omistamisen halua. Niinkuin olen aiemmin myös sanonut, että se mitä muut ajattelevat kun ajelen mersua ei kiinnosta minua pätkääkään. Se on väärä luulo,että mersulla ajavat haluaisivat näyttää tai muuten päteä muille.
No joo, tojo saa olla brändi ihan vapaasti omistajilleen. En ole ko. merkkiä vastaan kampanjoinut täällä. Toisin on tojo-leiri, ollaan arvostelemassa ns. arvokkaampia merkkejä Audi,BMW,Mersu vastaan kilpaa. Vähemmän nämä arvo-merkkien omistajat hyökkäilevät esm. tojoa vastaan. Mistähän tämä johtuu? Koetaanko asia jotenkin niin, että tätä kansan-autoa ei tietyssä ryhmissä arvostettaisi. Vai onko kyseessä pienimuotoinen automerkkien -omistajien tasa-arvotaistelu?
Vähemmän nämä arvo-merkkien omistajat hyökkäilevät esim. Tojoa vastaan. Mistähän tämä johtuu? Koetaanko asia jotenkin niin, että tätä kansan-autoa ei tietyssä ryhmissä arvostettaisi?
Aika vähän taidat tätä palstaa sitten lukea???
Sen verran vain tarkennan, että minä olen MYÖS ihmetellyt eri merkkien välistä nahistelua ja jopa maaottelua, saati sitten mannertenvälistä kinastelua.
Tuota omaa väitettäsi en oman kokemukseni perusteella voi allekirjoittaa, täällä käydään "verissäpäin" imago-, brändi-, laatu-, ajettavuus-, vääntö-, teho- jne. taisteluita ja luoteja saa väistellä tällainen puolueeton kiusottelija molemmista suunnista. Aina tuntuu osuvan ja uppoavan!
[Kumppani muokkasi tätä viestiä 02.01.2007 klo 16:24]
Karl Benz ja Gottlieb Daimler kehittivät nopeakäyntisen moottorin ja auton 1880-luvulla. He alkoivat viedä hanketta eteenpäin ja saivat rahoitusta pankeilta ja yhteistyökumppaneilta. Benz perusti yrityksensä Benz & Cie 1883 ja Daimler yrityksensä Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vuonna 1890.
Vuonna 1902 DMG sai kokonaan uuden tuotenimen Mercedes. Nimi tuli itävaltalaisen liikemiehen Emil Jellinekin tyttären mukaan. Mercedes on espanjalainen naisen nimi, joka tarkoittaa arvostusta ja viehkeyttä.
Vuonna 1926 nuo Saksan kaksi johtavaa ja kaksi maailman vanhinta autojen valmistajaa yhdistivät toimintansa, ja Daimler-Benz syntyi. Silloin luotiin uusi tuotemerkki, johon yhdistettiin kummankin jo olemassa olleen tuotemerkin tunnusomaiset piirteet. DMG:lle kuuluva kolmisakarainen tähti ympäröitiin tuotenimellä "Mercedes" ja yhtä kuuluisalla nimellä "Benz", jonka laakeriseppele liitti nämä kaksi nimeä yhteen.
Tuotemerkki eli epäsuorasti yli toisen maailmansodan "Mersujen" (lähinnä Messerschmitt Bf 109 G -sarjan) kautta. Sodan jälkeen muutamia M-B:jä saatiin Suomeenkin ja brändi ei kuollut.
Kyllä japsien täytyy luoda brändiään jokunen vuosikymmen ellei sitten nopeasti saa Lexukselle samaa globaalia myyntipeittoa kuin Nokia.
Enpä uskonut saavani tällaista änkkäpänkkä-keskustelua aikaiseksi Kiitos siitä kuitenkin! Eläköön brändi ja maatukoon mielipiteet!! Jusu
Kyllä japsien täytyy luoda brändiään jokunen vuosikymmen ellei sitten nopeasti saa Lexukselle samaa globaalia myyntipeittoa kuin Nokia.
Enpä uskonut saavani tällaista änkkäpänkkä-keskustelua aikaiseksi Kiitos siitä kuitenkin! Eläköön brändi ja maatukoon mielipiteet!! Jusu
Kirjoitit jossain vaiheessa aiemmin: "Brändillä ei ole mitään merkitystä sen tärkeimmän vuoksi: Tärkeintä on omistaa/hallita/käyttää autoa, joka on luotettava, ei makaa korjaamoilla sekä antaa sellaisen ajonautinnon josta kukin tahollansa pitää..."
Eli miksi japsien mielestäsi täytyy luoda brändiä? Mikä vika on nykytilassa?
Jusu T heitti niin herkullisen aiheen, että eihän siihen voi olla tarttumatta!
Brändi kun on käsitteenä niin lavea kuin leveäkin. Ja sitten ihmiset tarttuvat siihen kuin se olisi jotakin "syötävää"
Palataanpa takaisin siihen Business Week -lehden TOP100 -listalle brändeistä. Sehän ei tietenkään ole "luotettava", kun se on jenkkien listaama, saksalaisten tekemänä se on tietysti "kuvaavampi".
Nappasin siltä nyt kaikki ajoneuvoksi laskettavien merkkien sijoitukset: 9 Toyota 11 Mercedes-Benz 16 BMW 19 Honda 22 Ford 46 Harley-Davidson 56 Volkswagen 70 Caterpillar 76 Porsche 79 Audi 84 Hyundai 85 Nissan
MMS:n tokaisu siitä, että "Tojo voi olla brändi omistajiensa mielestä" asettuu siis ihan uuteen valoon, eikö vain!
Samoin Jusu T:n oma väite: "Kyllä japsien täytyy luoda brändiään jokunen vuosikymmen....".
Miten niin?? Toyotan ja MB/BMW/Porschen/Audin/VW:n välillä pelihän on brändien osalta jo selvä!
Aivan, nappasin kisaan tarkoituksella Toyotan vs. saksalaiset merkit, koska tilastot kun ovat ihan niinkuin ne luetaan.
Missä ovat VOLVO ja SAAB?
[Kumppani muokkasi tätä viestiä 03.01.2007 klo 09:54]
Eiköhän mersun omistajille ole yksi ja sama mitä jotkut tilastot kertovat. Eikä tarvitse yrittää hakea niistä mitään todisteita. Näyttää vaan olevan japsien omistajille äärimmäisen tärkeää, että oma kulkine olisi myös arvostettu ns. arvo-autojen joukossa. Kun näin paljon kritiikkiä esiintyy mersua vastaan, niin voidaan ehkä todeta, että japsien arvostus ei sittenkään ole kovin korkealla ns. arvo-autojen omistajilla.
MMS yrittään niin kovasti olla muiden "yläpuolella" että ihan huvittaa. Tosiasioiden edessä kirjoitit sinäkin kuitenkin tähän otsikkoon vastineitasi tähän malliin aiemmin:
Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima. Itselläni perinteet painavat vaakakupissa todella paljon.
tai
Kuten tässä osiossa otsikko on "Ajatellaampa historiallisest", niin itselleni todella merkitsevät perinteet ja brändi. Uskoisin useimman mersukuskin olevan samaa mieltä.
Lue sitten viimeisin vastineesi ja yritä nyt päättää onko brändillä merkitystä, vai ei.
Kuten yrität painottaa, niin sillähän ei PITÄISI olla merkitystä, mutta kummittelee se sinunkin haamunasi, olet vain olevinasi siitä välittämättä... saint:
Olisiko kuitenkin niin, että mitä ylempänä tilastossa auto on, sitä vähemmän merkitystä brändillä viimekädessä on? Toisin sanoen Toyota -omistajia kiinnostaa VIELÄ vähemmän mitä muut ajattelevat, varsinkaan Mersu-omistajat, jotka eivät hekään välitä muista?
Julistetaanko kisa siitä, minkä merkkisten autojen omistajat välittävät kaikista vähiten siitä, mitä muiden merkkien omistajat ajatettelevat heistä?
Toinen kisa on se, minkä merkkisten autojen omistajat arvostelevat eniten ja mitä toisia merkkejä? HUOM! Vain keskustelun aloituksesta lasketaan pisteitä, ei sen seurauksena tulleista vastineista
Aloitetaan tästä Jusa T:n keskustelusta laskeminen, koska on aika hankala hakea taaksepäin keskustelunaloituksia, saati sopia mistä asti pitäisi aloittaa etsiminen:
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit lainatessasi viestiäni. Olen sen tuonut esiin, että brändi ja perinteet merkitsevät minulle ehkäpä eniten. Minä en mielelläni arvostele muita kulkineita, mutta nämä keskustelut ovat siitä ihmeellisiä,että perinteinen laatumerkki yritetään kaikin keinon kyseenalaistaa, ymmärtäisin sen, jos se tehtäisiin ko. merkin omistajatasolla. Mutta kiihkeimmin arvostelua löytyy kyllä alemman segmetin merkkien omistajilta. Mitään kilpailua on turha esittää, koska melkein riippumatta aiheen otsikosta keskustelu ennemmin tai myöhemmin menee väittelyksi japsi-vastaan sakut.
Kyllä mielestäni brändillä ja fiiliksellä on merkitystä. Ostin aikoinani WW 1303S:n uutena, se riitti minulle vajaan 6kk:ajaksi. Oli tunne että tästä puuttuu se "jokin". Vaihdoin sen Alfaan, joka korjasi tilannetta joksikn ajaksi. Nykyään ajelen mersulla ja fiilis on nyt paikallaan. Kyllä ajamisessa on muutakin kuin siirtymistä paikasta A - paikkaan B. Jollekkin riittää esim. Halosen puvut, joku haluaa vastaavasti pitää Armainin tuotteita. Tärkeintähän elämässä on toteuttaa omia mielihalujaan, koska aikamme täällä on kuitenkin rajattu.
MMS puhui aivan asiaa; jos tätä elämää ei voi pidentää, niin ainakin sitä voi yrittää leventää..
Jos auto on enemmän kuin liikkumisväline, ei ehkä hanki sitä taloudellisinta vaihtoehtoa; harmaata Corollaa. Sellaisenkin olen omistanut...Tosin väri ei täsmää.
Minun ajoni ovat pääasiassa työ- ja työmatka-ajoja ja siksi luotettavuus on tärkeintä.
Ei ole itsellä koskaan Corollaa ollut, mutta vaimolla oli pari vuotta kauppakassina, tietenkin harmaa, mutta sentään "metalli"!
Mikä oli tämän ketjun pointti?
Täytyy sanoa, että kerrankin olen JOXA:n kanssa samaa mieltä. Minulla ei ostopäätökseen ole merkitystä sillä, mikä valmistaja on tehnyt autoja reilut 100 vuotta sitten. Tärkeää on se, minkä valmistajan laitteet ovat toimivia nykyään.
Jos havaitsen, että Laitilan Virvoitusjuomatehtaan kola on Coca-Colaa parempaa, juon mielummin laitilalaista, vaikka brandin arvo ei ihan yhtä korkea olisikaan. Brandihan ei kerro tuotteen hyvyydestä mitään. Brandista on kiinnostunut omistajat sekä ne kuluttajat, jotka haluavat päteä jollain tavalla. Jotkut jopa saattavat kokea arvokkaan brandin omaavan tuotteen muita paremmaksi. Ihan hyvä niin, jos kuluttaja on silloin tyytyväinen valintaansa. Kenenkään ei tarvitse pettyä.
Brändi ei synny tyhjästä. Sellainen liikeyritys joka myy kalliilla huonoa tuotetta, ei kauan pysytyssä pysy. Pelkkä nimi ei riitä ison hintalapun katteeksi tänä päivänä. Miksiköhän Toyota ei tehnyt luxus malliaan omalla nimellään? Vaikka nimellä hyvä maine onkin. Haluttiin erottua. Lexuksen ostajat haluavat autoltaan varmaan muitakin hyviä ominaisuuksia kun luotettavuuden. Jos Lexuksen nimi oltaisiin pultattu tavalliseen Toyotaan, niin menestystä ei varmaankaan olisi maailmalla tullut. Tosin senkin kokeilun Toyota teki edellisen sukupolven is-mallillaan.
On vaan metkaa huomata, että halvemmassa tuotteessa hyväksytään vikoja joita korjataan joko takuuna tai ilman. Mutta jos puolet kalliimmassa ilmenee jotain niin sitä arvostellaan huonommaksi kuin halpismallia. Joka autossa ilmenee vikoja joskus sehän on selvä. Kalliimman viat ei yleensä ole sen kummempia kuin halvemman kulkineen, mutta jotkut kuvittelee että jos tuote maksaa maltaita, niin sen täytyy olla täysin viaton. Ehkä se johtuu osittain siitä,että mersu ilmentää joillekin ns. aineellista epätasa-arvoa. Mersu tai jokin muu kalliimpi kulkine ostetaan henkilökohtaisten mieltymysten ja halujen mukaan. Itselläni on sen jälkeen kuin siirryin aikoinani mersuun hävinnyt kaikki mielenkiinto muiden kulkineisiin,ja se että ei enää ole haaveita mihinkään muihin autoihin.
MMS
Itselläni on sen jälkeen kuin siirryin aikoinani mersuun hävinnyt kaikki mielenkiinto muiden kulkineisiin,ja se että ei enää ole haaveita mihinkään muihin autoihin.
Good for you!!
Ihan samalla tavalla ovat ihmiset todenneet myös Toyotastakin!
Samoista syistäkin jopa! No ei ehkä yhtä kovaa brändiä, mutta hinta-laatusuhteeltaan hyvän auton, joka on kulutustavaraa.
Tai voidaanko yleistää, kuten täällä on tapana tehdä: japanilaisista, italialaisista, ranskalaisista, ruotsalaisista, amerikkalaisista jne. autoista.
Onneksi meitä on niin moneksi
Niin, kaikki on suhteellista. Näyttää vaan olevan niin, että ns. japanilaisautojen ihannoijat eniten ovat kiinnostuneet arvostelemaan mersuja jostain syystä........?
Niin, tai saksalaisfanaatikot mollaamaan yhtä lailla japanilaisia......?
Puhumattakaan ranskalaismerkkien omistajien kohtalosta: saavat lokaa niskaansa noilta molemmilta! Tai italialaisauton omistajista, jotka saavat kaikilta em:lta??
"Onks toi nyt reiluu..."
Mielestäni "ensimmäiset kivet" on kyllä heitetty japsileiristä, jos olen näitä palstoja oikein seurannut. Itse en ole tietääkseni kaivellut mitään tilastoja muista merkeistä. Yksinkertaisesti siitä syystä, että ne ei kiinnosta. Yksi asia vaan kiinnostaa, nimittäin se, että kun täällä painotetaan kovasti sitä, mitä saa rahalle vastinetta autokaupoissa. Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Mielestäni "ensimmäiset kivet" on kyllä heitetty japsileiristä, jos olen näitä palstoja oikein seurannut.
"Palstoja" tarkoittanee muitakin keskusteltuja aiheita? Taitaa mennä puntit tasan, vai tehdäänkö asiasta "brändigalluppi"?
Yksi asia vaan kiinnostaa, nimittäin se, että kun täällä painotetaan kovasti sitä, mitä saa rahalle vastinetta autokaupoissa. Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Enhän minä esmes ole väittänyt, etteikö brändi merkitsisi, vaan sitä, ettei se tarkoita kuin "arvostusta", ei laatua.
Miksi ostaa Mersu, kun rahalle saa yhtä hyvän vastineen japanilaisestakin? Esim. Lexus-merkkisestä....
Niin, tässä onkin brändi pääosassa. Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima. Itselläni perinteet painavat vaakakupissa todella paljon. Tulevaisuus näyttää miten Lexuksen käy. 20v. se on jo yrittänyt huipulle, ja vielä näyttää olevan matkaa.
Toteat:
Niin, tässä onkin brändi pääosassa. Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima.
Sitä ennen kysyit:
Miksi ostaa japanilainen, kun saa esim. Ladan 5v takuulla noin 10000 euron hintaan? Eli brändi näyttää kuitenkin merkitsevän useimmille jotain.
Mielestäni kysymyksinä nuo ovat pahasti ristiriidassa, sillä on kiistatonta, että japanilainen auto on nimenomaan LAADUKKAAMPI kuin Lada, takuusta huolimatta.
Ei siinä olekaan kyse brändistä, vaan vastineesta rahalle, joskin isommalle summalle kuitenkin. Mersu vs. Lexus on enempi brändikysymys, jonka tuossa jo myönsitkin. Et kuitenkaan kiistänyt Lexuksen laatua, koska se onkin vaikeampaa kuin tuossa toisessa vertailussa.
Niin, olen sanonut jo moneen kertaan, että brändi on "vain" arvostusta ja minun silmissäni esim. Lexus on samanarvoinen Mersun kanssa monessa mielessä, ei ehkä kaikessa ja saat ihan arvata, kummasta puhun ja missä mielessä....
Tämä "Lada" vertaukseni oli tarkoitettu ymmärrettäväksi kokonaiskustannuksiin. Eli noin 5v aikana jos autoa käytetään päivittäin esim. työmatkoihin, niinkuin monet tekevät. Hankintahinta, polttoaineet,vakuutukset, huollot ym. Nämä kustannukset ovat varmasti myös monelle jonkinlainen laatukriteeri. Myös sisätilat Ladassa ovat suuremmat kuin perus Corollassa. Monelle myös se mitä muut ajattelevat kulkineesta on eräänlainen laatumittari. En tietenkään kiistä, etteikö tojo olisi laadukkaampi monilta osin kuin Lada, Keskusteluissa täällä tulee vaan kovin usein esiin kustannukset. Vaikka en tämän luokan autoista ole kovinkaan paljon kiinnostunut, niin olen toki kokeillut kumpaakin, ja jos mielessä pitää perustarpeen, niin ei Ladaa huonoksi valinnaksi voi väittää. Se on sitten eri asia menettäisikö "kasvot" kaverien silmissä sekin on monelle erittäin tärkeä pointti.
Autoteollisuuden "kehitystyötä" leimaavat kaikkialla vanhoillisuus, paikalleen jämähtäneet asenteet ja keskittyminen vääriin ominaisuuksiin, kuten tarpeettomaan tehoon, liian suuriin autoihin, vääränlaisiin moottoreihin jne. Voihan se toki olla, että autoilevien länsimaiden kansalaisillakin viiraa jostain, kun eivät osaa vaatia tuotteita jotka täyttäisivät nykyisen tehtävänsä paljon paremmin, turvallisemmin ja paljon vähemmän luonnonvaroja rasittaen.
Viimeaikojen aivan mahettoman "mullistavia uutuuksia", joista kukaan ei ennen ollut kuullutkaan:
- maasturit joilla voi ylittää katukynnyksiä hivenen muita autoja paremmin, mutta ei pääse maastoon. Tilaa ei muihin autoihin kuulemma pysty rakentamaankaan, vain nämä sopivat perheelle...
- pieni bensakone, jossa on turbo
- diesel, jossa näitä vasta vähän toisen maailmansodan jälkeen keksittyjä ihmeitä on peräti kaksi
- takaluukut, joissa on nostokynnys ja pieni luukku
- materiaalien muuten keventyessä ja elektroniikan ym. laitteiden pienentyessä "moderinissa" autoteollisuudessa on päästy ällistyttävään saavutukseen: entistä painavammat ja isommat autot valtaavat vuosi vuodelta alaa....
Jotain muutosta on toki nähtävissä, mutta jos tahti on entisenlainen niin mitään suurta ei kannata odotella ennen vuotta 2050. Sitä ennen ehditään vielä yrittää lämmitellä paljon vanhoja keksintöjä
Esittäisin nimim. "kumppanille" vielä yhden ajatusleikin. Siis olet valmis maksamaan esim. perus-corollasta puolet enemmän, kuin ladasta. Kriteerinä "laaatu, mielipiteet tai tunne", sitten arvostellaan sitä, että joku on valmis maksamaan samoin perustein mersusta. Myös kun noin 5v jälkeen vaihdat tojon uuteen, niin väliraha on suurinpiirtein puolet enemmän kuin mitä ladan vaihtaja maksaa. Kun puhutaan että "rahalle vastinetta" niin olisi syytä muistaa, että kuitenkin voidaan sanoa paremmin että "tunteelle vastinetta". Mersun ostajalle raha ei ehkä ole niin määräävä asia, joten hänen valintansa on helppo. Noin pari vuotta sitten TM:ssä oli farkkuvertailu josta mersu oli jätetty pois. Toimitus selitti asian siten, että ei kannata testata mersua, kun testi ei hetkauta ko. auton ostajakuntaa millään tavalla, siis ostavat mersun sanoi testiit sitten sitä tai tätä.
Esittäisin nimim. "kumppanille" vielä yhden ajatusleikin. Siis olet valmis maksamaan esim. perus-corollasta puolet enemmän, kuin ladasta. Kriteerinä "laatu, mielipiteet tai tunne", sitten arvostellaan sitä, että joku on valmis maksamaan samoin perustein mersusta.
"Laatu, mielipiteet TAI tunne"....hmmmm
Asetelmassa Lada vs. Toyota kyseessä ei ole minun osallani BRÄNDI, ainoastaan laatu, johon molemmat yhdymme, eikö niin. Ellei ostokriteereitä rajata tässä keskustelussa sen aluksi (vm/km/tehdyt tai tekemättömät huollot yms).
Mersun ostajalle raha ei ehkä ole niin määräävä asia, joten hänen valintansa on helppo. Noin pari vuotta sitten TM:ssä oli farkkuvertailu josta mersu oli jätetty pois. Toimitus selitti asian siten, että ei kannata testata mersua, kun testi ei hetkauta ko. auton ostajakuntaa millään tavalla, siis ostavat mersun sanoi testit sitten sitä tai tätä.
Niinpä, olet sen lukuisissa vastineissasi antanut ymmärtää:
- on tärkeintä miltä näyttää muiden silmissä
- mitä muut sinusta ajattelevat
- menetätkö "kasvosi"
- jne.
Etenkin jos puhutaan LEXUKSEN suhteen, joka testeissä pärjää oivasti mm. Mersun kanssa! Olette siis brändiajattelijoita sanan varsinaisessa merkityksessä? Kehtaisko tuota yleistää, vai koskee vain sinua MMS?
Ja ajatusleikki sinullekin: saat valita IHAN VAPAASTI ja SITOUMUKSETTA joko luksus-Ladan, "luksus-Corollan" TAI "luksus-Mersun", minkä otat? Ja sitten perustelut, kiitos?
Ai omanikin?? Ottaisin tietysti Mersun!!
Myisin sen brändi-intoilijalle, ostaisin luxus-Corollan ja välirahalla "kiertelisin vähän mualimaa" perheen kanssa.
Kertooko se minun ajatuksistani brandin merkityksestä autojen suhteen? Laadusta tinkimättä siis, ehkä jostakin varustuksesta korkeintaan.
Markkinamiehet ovat tämänkin keskustelun pohjalta arvioiden leivän perheelleen menestyksellä hankkineet. Paitsi autoja, ostaahan suuri osa kuluttajista koostumukseltaan täysin samaa särkylääkettäkin kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla eri näköisessä pahvilaatikossa, koska sitä telkkarissakin niin kovasti mainostetaan. Ei brändeistä puhuminen suinkaan turhaa pelleilyä ole, niillä on suuri taloudellinen arvo.
Tämä lada-tojo vertailun valitsin syystä, etta lada oli takavuosina kansan-autosuosikki kunnes tojo syrjäytti sen. Sitten "ajatusleikkiin". Kysyit minkä valitsisin ja perusteet. Kuten tässä osiossa otsikko on "Ajatellaampa historiallisest", niin itselleni todella merkitsevät ´perinteet ja brändi. Uskoisin useimman mersukuskin olevan samaa mieltä. Ilman muuta ottaisin mersun ja pitäisin sen. Jos taas joutuisin ajattelemaan pelkästään autoiluni kustannuksia, niin lada olisi ehdoton valinta. Syystä, että tojon hinta-laatusuhde ladaan ei vastaa puolet kalliimpaa hintaa. Edes ns. "laatu" ei todella ole sopiva vertailukohde. Tojo ei kokeillessa millään lailla herättänyt omistamisen halua. Niinkuin olen aiemmin myös sanonut, että se mitä muut ajattelevat kun ajelen mersua ei kiinnosta minua pätkääkään. Se on väärä luulo,että mersulla ajavat haluaisivat näyttää tai muuten päteä muille.
Niinkuin olen aiemmin myös sanonut, että se mitä muut ajattelevat kun ajelen mersua ei kiinnosta minua pätkääkään.
Toistan: Good for you!!
Minä yritin ihan samalla tavalla vakuuttaa useimpien Toyota-kuskien, vai pitäisikö tarkentaa mielummin Corolla-kuskien, puolesta.
Jostakin syystä se ei tunnu brändi-intoilijoiden ajatuksiin mahtuvan millään! Se sotii brändiajattelua vastaan, eikä niinollen ole seksikästä.
Mutta käy silti kaupaksi, ihmetelkää sitä, trendinikkarit!!
Se sotii brändiajattelua vastaan, eikä niinollen ole seksikästä.
Äääh, eikä sodi! Toyotahan ON BRÄNDI!
No joo, tojo saa olla brändi ihan vapaasti omistajilleen. En ole ko. merkkiä vastaan kampanjoinut täällä. Toisin on tojo-leiri, ollaan arvostelemassa ns. arvokkaampia merkkejä Audi,BMW,Mersu vastaan kilpaa. Vähemmän nämä arvo-merkkien omistajat hyökkäilevät esm. tojoa vastaan. Mistähän tämä johtuu? Koetaanko asia jotenkin niin, että tätä kansan-autoa ei tietyssä ryhmissä arvostettaisi. Vai onko kyseessä pienimuotoinen automerkkien -omistajien tasa-arvotaistelu?
Vähemmän nämä arvo-merkkien omistajat hyökkäilevät esim. Tojoa vastaan. Mistähän tämä johtuu? Koetaanko asia jotenkin niin, että tätä kansan-autoa ei tietyssä ryhmissä arvostettaisi?
Aika vähän taidat tätä palstaa sitten lukea???
Sen verran vain tarkennan, että minä olen MYÖS ihmetellyt eri merkkien välistä nahistelua ja jopa maaottelua, saati sitten mannertenvälistä kinastelua.
Tuota omaa väitettäsi en oman kokemukseni perusteella voi allekirjoittaa, täällä käydään "verissäpäin" imago-, brändi-, laatu-, ajettavuus-, vääntö-, teho- jne. taisteluita ja luoteja saa väistellä tällainen puolueeton kiusottelija molemmista suunnista. Aina tuntuu osuvan ja uppoavan!
Ajatellaanpa historiallisesti??-ko/ö
Lainaa viestiä
Karl Benz ja Gottlieb Daimler kehittivät nopeakäyntisen moottorin ja auton 1880-luvulla. He alkoivat viedä hanketta eteenpäin ja saivat rahoitusta pankeilta ja yhteistyökumppaneilta. Benz perusti yrityksensä Benz & Cie 1883 ja Daimler yrityksensä Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vuonna 1890.
Vuonna 1902 DMG sai kokonaan uuden tuotenimen Mercedes. Nimi tuli itävaltalaisen liikemiehen Emil Jellinekin tyttären mukaan. Mercedes on espanjalainen naisen nimi, joka tarkoittaa arvostusta ja viehkeyttä.
Vuonna 1926 nuo Saksan kaksi johtavaa ja kaksi maailman vanhinta autojen valmistajaa yhdistivät toimintansa, ja Daimler-Benz syntyi. Silloin luotiin uusi tuotemerkki, johon yhdistettiin kummankin jo olemassa olleen tuotemerkin tunnusomaiset piirteet. DMG:lle kuuluva kolmisakarainen tähti ympäröitiin tuotenimellä "Mercedes" ja yhtä kuuluisalla nimellä "Benz", jonka laakeriseppele liitti nämä kaksi nimeä yhteen.
Tuotemerkki eli epäsuorasti yli toisen maailmansodan "Mersujen" (lähinnä Messerschmitt Bf 109 G -sarjan) kautta.
Sodan jälkeen muutamia M-B:jä saatiin Suomeenkin ja brändi ei kuollut.
Kyllä japsien täytyy luoda brändiään jokunen vuosikymmen ellei sitten nopeasti saa Lexukselle samaa globaalia myyntipeittoa kuin Nokia.
Enpä uskonut saavani tällaista änkkäpänkkä-keskustelua aikaiseksi Kiitos siitä kuitenkin! Eläköön brändi ja maatukoon mielipiteet!!
Jusu
Enpä uskonut saavani tällaista änkkäpänkkä-keskustelua aikaiseksi Kiitos siitä kuitenkin! Eläköön brändi ja maatukoon mielipiteet!!
Jusu
Kirjoitit jossain vaiheessa aiemmin: "Brändillä ei ole mitään merkitystä sen tärkeimmän vuoksi: Tärkeintä on omistaa/hallita/käyttää autoa, joka on luotettava, ei makaa korjaamoilla sekä antaa sellaisen ajonautinnon josta kukin tahollansa pitää..."
Eli miksi japsien mielestäsi täytyy luoda brändiä? Mikä vika on nykytilassa?
Jusu T heitti niin herkullisen aiheen, että eihän siihen voi olla tarttumatta!
Brändi kun on käsitteenä niin lavea kuin leveäkin. Ja sitten ihmiset tarttuvat siihen kuin se olisi jotakin "syötävää"
Palataanpa takaisin siihen Business Week -lehden TOP100 -listalle brändeistä. Sehän ei tietenkään ole "luotettava", kun se on jenkkien listaama, saksalaisten tekemänä se on tietysti "kuvaavampi".
Nappasin siltä nyt kaikki ajoneuvoksi laskettavien merkkien sijoitukset:
9 Toyota
11 Mercedes-Benz
16 BMW
19 Honda
22 Ford
46 Harley-Davidson
56 Volkswagen
70 Caterpillar
76 Porsche
79 Audi
84 Hyundai
85 Nissan
MMS:n tokaisu siitä, että "Tojo voi olla brändi omistajiensa mielestä" asettuu siis ihan uuteen valoon, eikö vain!
Samoin Jusu T:n oma väite: "Kyllä japsien täytyy luoda brändiään jokunen vuosikymmen....".
Miten niin?? Toyotan ja MB/BMW/Porschen/Audin/VW:n välillä pelihän on brändien osalta jo selvä!
Aivan, nappasin kisaan tarkoituksella Toyotan vs. saksalaiset merkit, koska tilastot kun ovat ihan niinkuin ne luetaan.
Missä ovat VOLVO ja SAAB?
Eiköhän mersun omistajille ole yksi ja sama mitä jotkut tilastot kertovat. Eikä tarvitse yrittää hakea niistä mitään todisteita. Näyttää vaan olevan japsien omistajille äärimmäisen tärkeää, että oma kulkine olisi myös arvostettu ns. arvo-autojen joukossa. Kun näin paljon kritiikkiä esiintyy mersua vastaan, niin voidaan ehkä todeta, että japsien arvostus ei sittenkään ole kovin korkealla ns. arvo-autojen omistajilla.
MMS yrittään niin kovasti olla muiden "yläpuolella" että ihan huvittaa. Tosiasioiden edessä kirjoitit sinäkin kuitenkin tähän otsikkoon vastineitasi tähän malliin aiemmin:
Siksi otin itselleni mersun, kun Lexuksen arvostus merkeissä on vielä tulevaisuuden asia. Ainoastaan nuoremman polven autoilijat suhtautuvat varauksettomasti. Sillä on mielestäni liian lähellä Tojon imago, eli kansan-auton leima. Itselläni perinteet painavat vaakakupissa todella paljon.
tai
Kuten tässä osiossa otsikko on "Ajatellaampa historiallisest", niin itselleni todella merkitsevät perinteet ja brändi. Uskoisin useimman mersukuskin olevan samaa mieltä.
Lue sitten viimeisin vastineesi ja yritä nyt päättää onko brändillä merkitystä, vai ei.
Kuten yrität painottaa, niin sillähän ei PITÄISI olla merkitystä, mutta kummittelee se sinunkin haamunasi, olet vain olevinasi siitä välittämättä... saint:
Olisiko kuitenkin niin, että mitä ylempänä tilastossa auto on, sitä vähemmän merkitystä brändillä viimekädessä on? Toisin sanoen Toyota -omistajia kiinnostaa VIELÄ vähemmän mitä muut ajattelevat, varsinkaan Mersu-omistajat, jotka eivät hekään välitä muista?
Julistetaanko kisa siitä, minkä merkkisten autojen omistajat välittävät kaikista vähiten siitä, mitä muiden merkkien omistajat ajatettelevat heistä?
Toinen kisa on se, minkä merkkisten autojen omistajat arvostelevat eniten ja mitä toisia merkkejä? HUOM! Vain keskustelun aloituksesta lasketaan pisteitä, ei sen seurauksena tulleista vastineista
Aloitetaan tästä Jusa T:n keskustelusta laskeminen, koska on aika hankala hakea taaksepäin keskustelunaloituksia, saati sopia mistä asti pitäisi aloittaa etsiminen:
1p oletettavasti Mersu -omistaja
0p "japanilaiset"
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit lainatessasi viestiäni. Olen sen tuonut esiin, että brändi ja perinteet merkitsevät minulle ehkäpä eniten. Minä en mielelläni arvostele muita kulkineita, mutta nämä keskustelut ovat siitä ihmeellisiä,että perinteinen laatumerkki yritetään kaikin keinon kyseenalaistaa, ymmärtäisin sen, jos se tehtäisiin ko. merkin omistajatasolla. Mutta kiihkeimmin arvostelua löytyy kyllä alemman segmetin merkkien omistajilta. Mitään kilpailua on turha esittää, koska melkein riippumatta aiheen otsikosta keskustelu ennemmin tai myöhemmin menee väittelyksi japsi-vastaan sakut.