Lisävarusteet autoveron uudistuksessa

30 kommenttia

Monet autoliikkeet ovat päivittäneet autojensa hinnastoja, mutta en ole löytänyt lisävarustehintoja. Muutuvatko lisävarusteiden hinnat myös, vai pysyvätkö samoina?

  
  • Eiköhän nekin muutu, liikkeelle kun hinnat verojen myötä muuttuvat. Mielenkiintoista muuten että kohta on täsmälleen samat varusteet kalliimmin verotettuja suurempipäästöisiin autoihin laitettuina...

      
  • Hmmmm. mielenkiintoinen asia. Mikäli varustehinnat siis muokkautuisivat päästöjen suhteen, löytyisi hinnastosta samalle automallille kymmenen eri hintaa metallivärille moottorikoon mukaan. Mikäli ottaisi auton automaattivaihteisena, mikä lisää päästöjä, niin sen jälkeen samaiselle metallivärille löytyisi myös toiset kymmenen hintaa lisää. Ja mikäli ottaisi auton farmarina tai nelivetoisena, niin... ? Tulevaisuuden hinnastot muistuttanevat Helsingin seudun puhelinluetteloa.

      
  • Erilaiset varustepaketit tulevat varmasti yleistymään, koska noiden hinnoittelu moottorikohtaisesti on helpompaa.

    Monella merkillä on jo nyt noita "matriisihinnastoja", joissa lisävarusteet on hinnoiteltu erikseen mallisarjan sisällä vakiovarustuksen vaihdellessa.

      
  • Hinnastossa varustehinnat voidaan ilmoittaa verottomina hintoina ja sitten perään: *hintoihin lisätään mallikohtainen autovero.

    Aivan samaan tapaanhan se on alv:n kanssa, onhan siinäkin eri palveluilla ja tavaroilla eri verokantoja.

    Mutta eiköhän tähän varusteasiaan ratkaisua ole jo mietitty, vai olisiko jäänyt huomaamatta??

    Automaattien hinnoittelu tämän jälkeen on mielenkiintoinen kysymys. Jos ajatellaan vaikka Volvoa, dieseleihin automaatti nyt 2.500 euroa, kulutusta lisää lähes litra. Jatkossa automaatin hinta on laatikon lisähinta 2.500 euroa + koko auton ja automaatin hintaan vaikuttava veron nousu + lisääntyneen kulutuksen aiheuttamat polttoainekulut. Sama nelivedon kanssa. Kuulostaa aika kalliilta lystiltä?



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 06.11.2007 klo 14:38]
      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 12:32 Tuota kirjoitti
    Erilaiset varustepaketit tulevat varmasti yleistymään, koska noiden hinnoittelu moottorikohtaisesti on helpompaa.


    Ja voipi olla, ettei Suomen tuontiohjelmassa niin paljon eri koneita enää jatkossa ole?

      
  • Akik:

    Siitä vaan selailemaan!

    http://volvo.nitrofx.com/hinnasto/pdf/Volvo_uudethinnat.pdf

    No eipähän vaan ole kallista lystiä. 2.5T koneen kohdalla automaatti maksaa V70:ssä huimat sata euroa enemmän ja S80:ssä ei yhtään. Dieselmalleissa tomaattilisä on edelleenkin V70/S80-mallistossa 2500€, eli vähemmän kuin kilpailijoilla. Alfaaan ja pököttiin tuo tismalleen samaa laatikko maksaa 3000€ ekstraa.

    Lisävarustehinnat eivät ainakaan Volvolla muutu koneen mukaan.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 06.11.2007 klo 18:00]
      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 17:58 Simppa- kirjoitti

    http://volvo.nitrofx.com/hinnasto/pdf/Volvo_uudethinnat.pdf

    No eipähän vaan ole kallista lystiä. 2.5T koneen kohdalla automaatti maksaa V70:ssä huimat sata euroa enemmän ja S80:ssä ei yhtään. Dieselmalleissa tomaattilisä on edelleenkin V70/S80-mallistossa 2500€, eli vähemmän kuin kilpailijoilla.

    Lisävarustehinnat eivät ainakaan Volvolla muutu koneen mukaan.


    XC90 lienee sitten poikkeus:

    XC90 D5 AWD 66800€
    XC90 D5 AWD Aut. 69200€

    Aiemminhan molemmat olivan samanhintaisia. No tuskinpa XC90 manuaaleja juurikaan edes myydään, mutta kuriositeettina tuo kuitenkin kannattaa huomata.

      

  • Katsokaapa sitä Volvon hinnastoa vähän tarkemmin. Osassa sivuista lukee ylälaidassa "Edellyttää rekisteröintiä vuoden 2007 puolella" ja osassa taas "Edellyttää rekisteröintiä 1.1.2008 jälkeen".

    V70 ja S80 bensa-automaatit on jätetty kokonaan pois 2008 hinnastosta. Poistunevat ilmeisesti Suomen tuontiohjelmasta...

      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 19:51 Heikki67 kirjoitti

    Katsokaapa sitä Volvon hinnastoa vähän tarkemmin. Osassa sivuista lukee ylälaidassa "Edellyttää rekisteröintiä vuoden 2007 puolella" ja osassa taas "Edellyttää rekisteröintiä 1.1.2008 jälkeen".

    V70 ja S80 bensa-automaatit on jätetty kokonaan pois 2008 hinnastosta. Poistunevat ilmeisesti Suomen tuontiohjelmasta...



    Ei muuten tasan varmasti ole Volvolla varaa jättää automaatteja pois. 2008 hinnastosta voi olla pois jo senkin takia, että kaksoiskytkinvaihteisto tullee tuolloin saataville. Voisin laittaa taloni pantiksi, etteivät tomaattivolvot katoa mihinkään.

      

  • Olen samaa mieltä, että tässä koko- ja hintaluokassa on paha kilpailla pelkillä manuaaleilla. Totesin vain, että nyt julkistetussa 1.1.2008 Volvo hinnastossa ei ole V70/S80 bensamalleista automaatteja, dieseleistä kyllä löytyy myös tomaatti-versioita.

      
  • Eli kukaan vastanneista ei tiedä miten asia on. No, soitin Biliaan, ja sieltähän se selvisi: lisävarusteiden hinnat pysyvät ennallaan, eli nissä vero pysyy samalla hävyttömän korkealla tasolla riippumatta päästöistä.

      
  • Lainaus:
    07.11.2007 klo 12:27 shoeshine kirjoitti
    Eli kukaan vastanneista ei tiedä miten asia on. No, soitin Biliaan, ja sieltähän se selvisi: lisävarusteiden hinnat pysyvät ennallaan, eli nissä vero pysyy samalla hävyttömän korkealla tasolla riippumatta päästöistä.


    Edelleen epäselvää on, miten tuo "lisävaruste" määritellään. Toisen auton "vakiovaruste" on toisen "lisävaruste".

    Jos tuo autovero vaikuttaa vain perushintaan, niin kysymykseksi jää mikä on perusvarusteinen auto. Onko se alimmalla varustetasolla Suomeen tuotava vai jokin muu varustetaso? Jos Suomeen tuotavan mallin varusteet vakioidaan korkealle tasolle, niin mikä on lisävarustetta?

      
  • Kyllä lisävarusteet verotetaan samalla autoveroprosentilla kuin perusauto. Autoverohan lasketaan auton kokonaishinnasta.

    Se että varusteiden hinnat verotuksen mukana eivät laske, johtuu taas maahantuojan päätöksestä. Markkinataloudessa on hinnoittelu vapaata, ainoastaan liian halvalla myynti (polkumyynti) on laissa kielletty.

      
  • Sehän lukee tuossa hinnastossa aivan selvästi, että lisävarustehinnat ovat samat kaikille malleille.

    Kyllähän tuolla on bensa-automaattivolvojakin hinnoiteltu 2008 hinnastoon:

    C30 automaattilisä 2500€ kaikki koneet
    S40/V50 automaattilisä 2500€ kaikki koneet
    S60 2500-3000€

    Eli siis täysin linjassa kilpailijoiden kanssa.



    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 07.11.2007 klo 15:54]
      
  • Lainaus:
    07.11.2007 klo 14:10 juster kirjoitti
    Kyllä lisävarusteet verotetaan samalla autoveroprosentilla kuin perusauto.


    Mikäli tämä toteutuisi, niin sehän tarkoittaisi, että esim. automaattisesti himmentyvä taustapeili maksaisi vähemmän esim. Volvo C30 1.6:ssa kuin Volvo C30 2.4 i:ssä (olettaen ettei se ole vakiovarusteena kummassakaan).

    Hieman epäilen, että tämä olisi pelkästään maahantuojan päätöksen varassa. Toivottasti näin olisi, sillä silloin on mahdollisuus, että muiden kuin Volvon maahantuojat päätyvät ratkaisuun jossa veronalennus (tai korotus) viedään myös lisävarusteiden hintoihin.

      
  • Oli verotus niin tai näin, mitä väliä? Verohan muodostuu perusauton tapauksessa käytännössä moottori-vaihteistoyhdistelmästä eli päästöistä. Auton hinta muodostuu kuitenkin kaikesta, mitä siinä on mukana, ei pelkästään moottorista. Oletetaan, että moottorin ja vaihteiston osuus auton hinnasta on 20%. Loput on jotain muuta, kuten takapenkkiä, hanskalokeroa, radiota ym. Kaikesta tuosta maksetaan jossain autossa enemmän, toisessa vähemmän veroa. Ihan sama sen luulisi olevan lisävarusteiden kohdalla. Jos näin ei jostain syystä ole, maahantuojat varmaan alkaa tuoda perusvarusteisia autoja, johon myydään varustepaketteja. En vaan ymmärrä, miten nämä varusteet verotettaisiin ellei auton oman prosentin mukaan. Tuliko lain mukana joku yleisprosentti varusteille?

    Autoverosta vapaat varusteet on eri asia, kuten lohkolämmitin, lisäkaukovalot, kuramatot, kattotelineet ym. tarvikeliikkeissä myytävät jutut.

      
  • [quote title="07.11.2007 klo 15:53 Simppa- kirjoitti"]
    Sehän lukee tuossa hinnastossa aivan selvästi, että lisävarustehinnat ovat samat kaikille malleille.

    Eli vähemmän kuluttavien mallien lisävarusteista otetaan vaan enemmän voittoa.

    Jotta saadaan enemmän kuluttavia kaupaksi, pidetään niiden hinnat alempana ja otetaan vähän enemmän niistä vähemmän kuluttavista?

    Eli siis täysin linjassa kilpailijoiden kanssa.

    Minkä premium-kilpailijan uudet hinnat on julkistettu?

    Aivan varmaa toki on, että linjassa kilpailijoihin hinnat on jatkossakin, muutenhan kilpailu ei toimisi lainkaan. Eikä Volvo jatkossakaan varsinaisilla myyntimalleilla Mersua kalliimpi ole.

      
  • Lainaus:
    08.11.2007 klo 07:23 Herbert kirjoitti
    Oli verotus niin tai näin, mitä väliä?



    Onhan sillä nyt väliä. Otetaan nyt vaikka fiktiivinen esimerkki autosta joka ennen uudistusta maksoi 30000, ja uudistuksen jälkeen 25000. Edelleen tähän autoon lisävarusteena xenon valot maksaa 2500 ennen uudistusta ja saman verran uudistuksen jälkeen. Ei kai näitä xenon valoja veroteta auton veroprosentin mukaan jos auton veroprosentti on alentunut mutta xenon valojen hinta on sama. Todettakoon vielä, että nuo xenon valot ovat noin puolet halvemmat maissa (esim. Ruotsi) joisssa autoveroprosentti on nolla.

    "Tuliko lain mukana joku yleisprosentti varusteille?"

    Niin, tätä juuri ihmettelen, vai onko niin että maahantuojat (ainakin Volvo, jonka lisävarusteet eivät ole laskeneet) eivät siirräkään lisävarusteiden veroalennusta hintoihin.


      
  • [quote title="08.11.2007 klo 16:17 shoeshine kirjoitti"]

    "Onhan sillä nyt väliä."

    Pointti oli se, että muutamissa yhteyksissä taivasteltiin sitä, onko oikeudenmukaista, että joku nahkaverhoilu tai muu sen tapainen asia maksaa toiseen autoon enemmän kuin toiseen. Voi maksaa, mutta yhtä lailla se vakiovarusteinen hanskalokero tai radiokin maksaa.

    "Niin, tätä juuri ihmettelen, vai onko niin että maahantuojat (ainakin Volvo, jonka lisävarusteet eivät ole laskeneet) eivät siirräkään lisävarusteiden veroalennusta hintoihin."

    Saa nähdä, kunhan hinnastot vahvistetaan. Katteet ainakin varusteissa on kohdallaan.

      
  • Lainaus:
    08.11.2007 klo 08:08 AkiK kirjoitti


    Eli siis täysin linjassa kilpailijoiden kanssa.

    Minkä premium-kilpailijan uudet hinnat on julkistettu?

    Aivan varmaa toki on, että linjassa kilpailijoihin hinnat on jatkossakin, muutenhan kilpailu ei toimisi lainkaan. Eikä Volvo jatkossakaan varsinaisilla myyntimalleilla Mersua kalliimpi ole.


    Puhuin automaattivaihteiston hinnasta. Tuskin muut valmistajat ainakaan laskevat niiden hintoja. Saksalaisiin automaatti maksaa n. 3000€.

      
  • Lainaus:
    08.11.2007 klo 16:17 shoeshine kirjoitti
    [

    Onhan sillä nyt väliä. Otetaan nyt vaikka fiktiivinen esimerkki autosta joka ennen uudistusta maksoi 30000, ja uudistuksen jälkeen 25000. Edelleen tähän autoon lisävarusteena xenon valot maksaa 2500 ennen uudistusta ja saman verran uudistuksen jälkeen. Ei kai näitä xenon valoja veroteta auton veroprosentin mukaan jos auton veroprosentti on alentunut mutta xenon valojen hinta on sama. Todettakoon vielä, että nuo xenon valot ovat noin puolet halvemmat maissa (esim. Ruotsi) joisssa autoveroprosentti on nolla.

    "Tuliko lain mukana joku yleisprosentti varusteille?"

    Niin, tätä juuri ihmettelen, vai onko niin että maahantuojat (ainakin Volvo, jonka lisävarusteet eivät ole laskeneet) eivät siirräkään lisävarusteiden veroalennusta hintoihin.



    En nyt ymmärrä. Vaikka autovero olisi laskenut nollaan, ei auton vähittäishintaa tai lisävarusteiden hintaa tarvitse laskea. Niitä voi vaikka nostaa jos siltä tuntuu. Hinnoittelu on markkinataloudessa täysin vapaata.

    Se on selvää että maahantuojat ja autoliikkeet haluavat mahdollisemman paljon katetta itselleen. Totta kai joka merkin organisaatiossa mietitään miten veronalennuksesta saadaan mahdollisemman paljon hyötyä.

    Ja kautta aikain on ollut niin, että siinä vaiheessa kun autonostaja on ”koukussa,” ja alkaa valita lisävarusteita, siinä vaiheessa sen kaupan todellinen tili tehdään.

      
  • Näitä aisoita ei tarvitse miettiä kun ostaa mahdollisimman hyvin vakiovarustellun auton. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin kun uuden hinnat alkaen-taso on korkeampi.

    Keskikokoisten perheautojen luokassa esim. Octavia Eleganceen minun ei tarvitsisi ostaa muuta kuin metalliväri (jonka hinnan tulusi alentua merkittävästi pienimmän diesel-moottorin yhteydessä 1.1.2008 imo).

      
  • [quote title="08.11.2007 klo 19:26 juster kirjoitti"]

    En nyt ymmärrä. Vaikka autovero olisi laskenut nollaan, ei auton vähittäishintaa tai lisävarusteiden hintaa tarvitse laskea. Niitä voi vaikka nostaa jos siltä tuntuu. Hinnoittelu on markkinataloudessa täysin vapaata.

    Näin se on. Luulen että kilpailluimmissa perheautoluokissa hinnat tulevat pitkälti laskemaan veronalennuksen mukaisesti, ainakin niiden varsinaisten myyntimallien osalta.

    Premiumien kohdalla tilanne voi olla toinen, niiden myynnissä hinta ei kuitenkaan ole se keskeisin myyntiargumentti. Nyt on menossa kyttäysvaihe siitä mihin kaveri hinnat asettaa. Volvo on lähtenyt liikkeelle, koska se kilpailee saksalaisia vastaan pääasiassa hinnoittelulla. Voi myös olla, että premiumien osalta hintaerot eri mallien välillä tulevat kasvamaan. Tehdään joku selkeä kohtalaisesti varusteltu myyntimalli, ja siitä ylöspäin lisäekstra maksaa paljon. Audihan on tätä jossain määrin jo nytkin käyttänyt A6:n kohdalla.

    Ja kautta aikain on ollut niin, että siinä vaiheessa kun autonostaja on ”koukussa,” ja alkaa valita lisävarusteita, siinä vaiheessa sen kaupan todellinen tili tehdään.

    Bemari on tässä ajattelussa muita edellä, siihen voi tehdä vielä aivan ennen valmistustakin muutoksia. Kuulemma todella moni tätä mahdollisuutta käyttää, ja epäilemättä se on tehtaalle hyvin tuottoisaa.



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 09.11.2007 klo 10:03]
      

  • En nyt ymmärrä. Vaikka autovero olisi laskenut nollaan, ei auton vähittäishintaa tai lisävarusteiden hintaa tarvitse laskea. Niitä voi vaikka nostaa jos siltä tuntuu. Hinnoittelu on markkinataloudessa täysin vapaata.


    Ei tarvitse laskea ei, mutta jostain kumman syystä joka kerta kun Suomessa on autoveroa muutettu on autojen hinnat korreloituneet muutokseen melko tarkasti. Ja jostain kumman syystä maissa jossa autovero on alhaisempi kuin Suomessa myös autojen hinnat (ja huom. myös lisävarusteiden hinnat) ovat alhaisemmat. Tuon sinun logiikan mukaan autoverolla ei olisi kovinkaan paljon tekemistä auton hinnan kanssa.

    Markkinataloudessa hinnoittelu on tosiaan täysin vapaata, mutta oletko koskaan kuullut sanaa kilpailu.




    [shoeshine muokkasi tätä viestiä 09.11.2007 klo 11:45]
      
  • Markkinoinnissa pyritään saamaan mahdollisimman kova hinta tuotteesta. Aina sitä ei kannata laittaa näkyvimpään paikkaan kuten auton hintaan. Eräillä merkeillä jälkimarkkinointi ilmeisesti paikkaa edullista hankintahintaa ja -ehtoja. Toisilla merkeillä lisävarusteiden hinnat ovat aivan tolkuttomia. Kolmas riisuu perusmallin hyvin karuksi, mikä paljastuu vasta kun asiaa tarkemmin tutkii ja vertailee. Päällepäin se ei heti näy, mutta luo sopivia mielikuvia. Myynti ei kärsi ja kauppias saa haluamansa ja asiakas luulee saaneensa jotain halvalla. Keinoja on lukemattomia. En luottaisi siihen, että elämme kilpailuyhteiskunnassa.

    Mitä tapatui parturien hinnastoille, kun alvia alennettiin vajaa vuosi siten? Mitä tapahtuu suomalaisen ydinvoimalla tuotetun sähkön hinnalle, jos Norjassa sataa tai ei sada?

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 09.11.2007 klo 11:55]
      
  • BMW on julkistanut sivuillaan vuoden 2008 ennakkohintoja. Lisävarustehinnat ennallaan, eli syyskuun 2007 tasolla. Paitsi automaatit, jotka on hinnoiteltu erillisinä malleina hinnastoon. Ennen automaatti maksoi 3-sarjaan 3290 euroa, nyt Touringissa:
    320i: 3400
    325i: 2800
    330i: 3100
    330xi: 2900
    320d: 3700
    325d: 3900
    330d: 3900

    Että onhan siinä haarukkaa kulutuksien mukaan. Vaikuttaisi, ettei kulutusedun mukanaan tuomaa hinnanlaskua ole täysin siirretty kaikkiin autoihin. Lisävarustehintojen olisi pitänyt Bemulla laskea veronalennuksen myötä koska lähes poikkeuksetta sen autojen hinnat on pudonneet pienien kulutusten myötä.

      
  • BMW nostaa näiden laskujen mukaan automaateissa saatavaa katetta verouudistuksen myötä.

    Vasta vuoden päästä nähdään mitkä ovat eri merkkien keinot nostaa katetta verouudistuksen myötä. Ja miten eri merkkien maahantuojat onnistuvat tässä pelissä.

      
  • Yksi lisänäkökulma keskusteluun on myös autovalmistajien mahdollinen reagointi veromuutokseen. Verottomia maahantuontihintoja ei välttämättä haluta pitää muutosta edeltävällä tasolla, joka on ollut Euroopan halvimpia. Saattavat toivoa maahantuojien tinkivän omista kate-%staan volyymin kasvaessa.

      
  • Onko muita käynyt tyrkyllä?

    Kävinpä nimittäin viime viikolla ihan mielenkiinnosta tarkistamassa, mitä antaisivat "vanhasta" (3v) autostani, jolla on ajettu nippanappa alle 100tkm ja lisävarustelua on mukavasti. Diesel-malli vielä.
    eli just sellainen mitä "kukaan ei halua nykyään", eihän. :sunglasses:

    HÄVYTTÖMÄN VÄHÄN siitä olisi saanut! Melko tarkkaan 1/3 uuden hinnasta!

    Se siitä autoveron allennuksen tuomasta edusta??? Väliraha a) ei ainakaan vähene tai b) kasvaa. Mutta ei tuo uutta autoa lähemmäksi.

    No, ei ole suunnitelmissa oikeasti vaihtaakaan, pärjään pitkään tällä nykyisellä (kop kop). Mutta kyllä tuo omalla tavalla avasi silmiäni:
    taidetaan meitä autoilijoita ihan pikkaisen vedättääkin autokauppiaiden toimesta tässä yhteydessä.

    Ja kuitenkin: "kauppa alkaa käymään kuin siimaa", "piristysruiske autokauppiaille"? IHMETTELEN kyllä, miksi, jos vaihtareita tyrkytellään.

    Toki tilanne on eri, jos olet ostamassa autoa ns. nollatilanteesta. Ja tietenkin: ylimenokausi on väistämättä tiedossa.

      
  • Eräs esimerkki (Toyota Avensiksen verolliset lisävarusteet)

    metalliväri 550 => 520 (-5,5 %)
    xenon-valot 800 => 700 (-12,5 %)
    navigaattori 3500 => 3050 (-12,9 %)
    webasto 1990 => 1750 (-12,1 %)
    kellosarja edelliseen 1090 => 970 (-11,0 %)

    Vertailun vuoksi muutaman mallin hinnan muutos

    1.6 Terra 4ov 25900 => 23750 (-8,3 %)
    1.8 Sol LB 30250 => 27500 (-9,1 %)
    2.0 Sol Wagon 32550 => 30850 (-5,2 %)
    2.0 D4D 126 Terra 4ov 33600 => 29100 (-13,4 %)
    2.2 D4D 150 Sol Wagon 39130 => 33850 (-13,5 %)
    2.2 D4D 177 Luxury Wagon 45780 => 39750 (-13,2 %)

    Voisi olettaa, että lisävarusteen hinnan lasku riippuu siitä, kuinka sen myynti jakautuu eri versioiden välillä. Metalliväriä myydään kaikkiin malleihin, niinpä sen hinnanlasku on pienempi. Webastoa taas lähinnä dieseleihin, joten sen hinnanlasku noudattaa dieseleiden hinnan muutosta.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 12.11.2007 klo 13:25]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit