Uudessa TM:ssä ollut Volvo XC60:n koeajo on tainnut jäädä monelta tämän palstan vakiovieraalta noteeraamatta - niin hiljaista on sen suhteen ollut - vai onko kaikki ruuti poltettu "premium"-vertailun selittelyissä ?
Mielenkiintoiseksi koeajon tekee se, että enpä jaksa muistaa koska viimeksi TM:n tekemän koeajon tuloksena autosta ei ole löytynyt yhtään mitään moitittavaa ! - sen sijaan hyvää löytyi mm. turvallisuudesta, ajettavuudesta, moottorista ja varustelusta - eli juuri niistä asioista joista paremmat autot tunnetaan.
Odotan mielenkiinnolla aiheeseen liittyvää keskustelua.
Tässä kategoriassa ilmeisesti vain marginaalinen vähemmistö asiakkaista vaatii kunnollista nelivetoa, jollaista Volvoista ei löydy. Siksi tätäkin Volvoa tehdään (joko tappiolla tai voitollisesti).
Minkälainen on "kunnon neliveto"? - joka ei palvele perustarpeita kuten liikkeellelähtökyky ja kuorman veto?
Tai onko jossain testi jossa tuo Volvon neliveto on todettu jotenkin huonoksi? Ihan näin ei-volvo-miehenä olisin kiinnostunut...
Tuntuu hieman ihmeelliseltä että monilla on tarvetta haukkua Volvon Haldex nelivetoa huonoksi mutta kuitenkin hyvin maastotesteissäkin pärjänneessä Land Roverissa käytetään myös tuota Haldex nelivetoa. Se täytynee kuitenkin myöntää että tuohon arvosteluun voi vaikuttaa nuo vanhemmat mallit missä oli Haldexin aiemmat versiot ja olivat ns. vajaavetoisia mutta niin ei ole enää nykyisissä malleisa. Esim. uusi XC60 suoriutuu hyvin vaikka on ristiriiputuksessa (siis vain kaksi pyörää maassa) se ei jää siihen paikallee pyörittelemään vain ilmassa olevia pyöriään vaan jatkaa matkaansa aivan kuten Land Roverikin vastaavasta paikasta. Tuo TM:n koeajo taisi pistää monet Volvon mollaajat hiljaiseksi, odottakaas kun kohtapuoleen pellin alle saadaan se uusi D5 tuplaturbo niin kulutuksetkin tippuu kilpailioiden tasolle.
Bugracer:
Vastaan kysymykseesi esimerkillä epäkelvosta nelivedosta: halvaantunut hevonen.
Tuollaisen liikkeellelähtökyvyn perustarpeen täyttää Volvoa huomattavasti paremmalla hinta/laatusuhteella vaikka Suzuki Swift 4WD. Jos kuormaakin tarvitsee vetää niin kuin XC60, niin käppänäautoluokasta täytyy ponnistaa hieman painavampaan, ehkä jopa ylempään keskiluokkaan.
XC60:n neliveto ja ostajakunta tyytyvät siihen, että nelivedosta ei ole merkittävää haittaa. Tässä mielessä yksikään testitulos ei todennäköisesti sotke asetelmaa.
@Volvoilija: Hauskaa, että mainitsit Land Roverin. Se tosiaan valmistaa Haldex-pohjaista Street Roveria asiakkaille, joilla ei ole varaa Lantikkaan. Jos tarvetta on maastoautoon, he valitsevat toisin. Samoin ne, jotka haluavat nelivedon rakennetuille teille.
mikahe, jokaiselle suotakoon omat mielipiteet joten jos olet tuota mieltä niin se ei minua häiritse mutta minun tarpeet tuo XC60:sen käyttämä viimeisen polven Haldex neliveto täyttää ja kuormaakin sillä saa vetää minulle tarpeeksi(minulla on automaattilaatikolla oleva malli joten perään voi laittaa 2000kg).
asl2:
no eikös nämä möhköt ole jo hiukan pois muodista, kuka niitä jaksaa kommentoida
mikahe :
Paljon on rakkaalla lapsella (Volvo) lempinimiä... mutta edelleenkään et vastannut että miten Volvon neliveto EI selviä mainitsemistani haasteista paremmin kuin vajaavetoiset, ja miten Volvon neliveto on huono?
Jos Volvon neliveto on huono, niin silloin myös Tiguanin neliveto on huono, koska ruotsalainen Robert Collin samaisti Volvon Tiguaniin ajettavuudessa. Fordista ei Collin tykännyt, en ymmärrä perusteita
Eniten Collin piti Subarusta, mutta ei se ero talviajossa näyttänyt olevan hirveän iso Volkkariin verrattuna. Collin olisi ottanut mieluummin Subarun, jos budjetti olisi ollut rajallinen, isommalla budjetilla hän olisi ottanut Volkkarin, jonka hän siis rinnastaa Volvoon ajettavuudessa.
Epäselväksi jää miksei tykännyt Kugasta, Kuganhan pitäisi olla urheilullisin.
Tässä muuten taas nähtiin autotestaajien osaamattomuus !
http://www.aftonbladet.se/webbtv/livsstil/bil/article4087657.ab
Ko. Volvoa en voisi kuvitella koskaan hankkivani, joten kovin suurta mielenkiintoa ei autoon minun taholtani kohdistu. Koeajon kuvien perusteella silti voisin veikata, ettei näkyvyys taakse ja takaviistoon voi olla tuon mallisessa autossa kovin hyvä. Ikkunalinja on takana korkealla, koska kori on korkea ja kiilamainen. Varmaan maantiellä ei asiasta muodostu ongelmaa, mutta kaupungin ahtaissä pysäköinneissä yms tilanteissa voi asia olla kiusallinen. Joku varmaan kuittaa tuollaisen peruutustutkalla, mutta minusta se on vain apuväline, jolla ei näkyvyysongelmia korjata.
Voin olla asian suhteen väärässäkin. Joku koeajanut varmaan kertoo omat kokemukset asiasta.
Mielenkiintoinen suuntaus on myös moottorin lämpömittarista luopuminen. BMW sen villityksen aloitti, perässä on tullut ainakin Subaru ja nyt Volvo.
Tuli nyt viimein luettua tuokin koeajo ja eipä tosiaan kovin usein näe TM koeajoraporttia, jossa huonoa-kohdassa on pelkkä viiva. Volvo XC60 koeajo oli otsikoitu "Helppoa kun sen osaa" ja testin viimeinen loppulause on suoraan lainattuna: "Tämä Volvo kuuluu laatuautojen eliittiin, ja merkille ominaisen filosofian mukaan turvallisuus on jälleen kerran huippuluokkaa."
No eipä tuo nyt ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään Volvo, josta voi sanoa ihan samat sanat.
Näkyvyydestä tosin todettiin, että korin leveyserot koettiin aluksi jonkinlaisina näköesteinä ja syntyi tunne, että kyljet kulkevat ulompana kuin lasipinnoista voi päätellä. Ilmiö ei tosin tule läheskään niin selvästi esiin kuin isommassa XC90-mallissa. Takanäkyvyyttä ei testissä moitittu, mutta eihän S60:ssäkään näe taakse juuri mitään, Jaguar XF:ssä ei myöskään ja onhan noita takanäkyvyydeltään hyvinkin rajoitettuja autoja paljon muitakin. Moottorin lämpömittarin puuttuminen ei kovin suuri miinus ole ja omasta autostani se puuttuu myös ja ei sitä enää osaa edes kaivata, kun asiaan on tottunut.
Volvo autona ei ole minullekaan ollut koskaan mikään tunteiden nostattaja, ei siis mihinkään suuntaan. Mutta ulkosalla näin uuden XS60:n ja täytyy sanoa että auto näytti hienolta. Nämä X, XC, M ym ym automallit eivät ole kiinnostukseni kohteita mutta odotan kyllä uudesta S60:stä sitten hienoa tuotetta.
Bugracer:
Maasturien ajo-ominaisuudet, oli sitten kyseessä leikki- tai oikea, ovat jo lähtökohtaisesti huonommat kuin tavallisilla autoilla. Se ei silti tarkoita sitä, ettei huono neliveto muuttaisi niitä vielä huonommiksi. Tosin useita leikkimaastureitahan saa myös vajaavetoisena.
Volvoissa on kytkeytyvä eli huono neliveto, siis ei nelivetoa lainkaan. Jos joskus elinaikanani tasauspyörästöt korvataan jollakin Haldexin tapaisella järjestelmällä, niin tilanne voi olla muuttunut.
Ikkunalinjan takia myös tavaratila on pienempi, mitä auton ulkomitat muuten voisivat mahdollistaa.
Se että TM:n testaajat eivät huomaa mainita huonoja ominaisuuksia, ei tarkoita etteikö niitä olisi.
Nelivedosta: Haldex on varmasti ihan ok, ja toimiva neliveto kaupunkimaasturiin. Jos vaikeampia tilanteita on, niin kannattaa olla sellainen, jonka saa kiinteämmäksi tarvittaessa, eli että ainakin keskitasauspyörästön voisi lukita, jos siinä sellaiseta edes on, tai sitten muuten saada kiinteän etu taka voimanjaon aikaiseksi. Luistonestohan on hyvin pitkälti Freelanderin etenemiskyvyn takana, niitä on henkilöautoissakin. Maavara on volvossa hyvä, joustovarojen en usko olevan kovin suuria. Mutta kaupunkimaasturi on kaupunkimaasturi, siinä varmasti ajaa asiansa, vaikka harmillisisesti useat kaupunkimaasturit ovat kovin turhia. Jos henkilöauto pystyy lähes samaan suoritukseen.
mikahe :
Matti vastasi minusta hyvin mitä etuja on "oikeista" maastureista on ne sitten joustovarat tai "kiinteä veto" silloin kun etenemiskyvyn täytyy olla maksimaalinen esim rankoissa olosuhteissa, ja ei kai ole epäilystäkään että Haldex tyyppinen ei silloin pärjää yhtä hyvin.
Jos jätetään MAASTOAJO tämän ulkopuolelle, en edelleenkään saanut vastausta että miksi kytkeytyvä neliveto kuten BMW'n X drive tai Volvon käyttämä Haldex on huono? liikkeellelähdössä maantiellä, peräkärryä vedettäessä tai vaikkapa mökkitiellä?
Bugracer:
Missä vaiheessa BMW:llä on ollut kytkeytyvä neliveto. Ei ainakaan X drive.
Jutussa olisin kaivannut kokemuksia noiden aktiivisten turvajärjestelmien toimivuuksista eri tilanteissa. City Safety tuntui kaupan pihassa kokeiltuna aika häijylle - tosin varmaan tarkoituksella, ettei siihen turvaudu päivittäin tai edes kuukausittain.
Jotta noista uusista järjestelmistä saisi käsitystä ei 1/2-1h koeajo riitä.
Alamäkihidastinta tuli kokeiltua helpossa paikassa, varmaan lähelle Freeöamderin vastaavaa, mutta eri maasto-ohjelmat valitettavasti puuttuvat. Myös XC60:sen haldex on esipaineistettu, joten lähdössä voimaa menee molemmille akseleille, eikä vasta sutimisen jälkeen. Maasturit erikseen, varmaankaan 95% ostajista ei tule kaipaamaan parempaa.
2- ja 4-vedon olennaisin ero? Kiinnijääneen 4-vetoisen irroittaminen on 4x4 työläämpää
Pihvi unohtui
Jutussa olisin kaivannut kokemuksia noiden aktiivisten turvajärjestelmien toimivuuksista eri tilanteissa. City Safety tuntui kaupan pihassa kokeiltuna aika häijylle - tosin varmaan tarkoituksella, ettei siihen turvaudu päivittäin tai edes kuukausittain.
Jotta noista uusista järjestelmistä saisi käsitystä ei 1/2-1h koeajo riitä.
Alamäkihidastinta tuli kokeiltua helpossa paikassa, varmaan lähelle Freeöamderin vastaavaa, mutta eri maasto-ohjelmat valitettavasti puuttuvat. Myös XC60:sen haldex on esipaineistettu, joten lähdössä voimaa menee molemmille akseleille, eikä vasta sutimisen jälkeen. Maasturit erikseen, varmaankaan 95% ostajista ei tule kaipaamaan parempaa.
2- ja 4-vedon olennaisin ero? Kiinnijääneen 4-vetoisen irroittaminen on 4x4 työläämpää
Älä kerro kaikkea ja puhu omista kokemuksista, voi olla myös että ihmiset eivät ole lukeneet tätä kaikista testeistä. Saataa tulla pettymyksiä suuntaan jos toiseen.
kinapori:
X-drive on ollut X3:sta asti kytkeytyvä, nykyään kaikissa BMW:n malleissa.
Sinänsä jännä miten moni pitää "kiinteää" 4-vetoa ylivoimaisena verrattuna kytkeytyvään. Ehkä tieto on vielä peräisin CR-V:n eka mallista Ei keskustasauspyörästöllä (planeetta tai torsen tms) sen paremmin etene ilman lukkoja kuin kytkeytyväkään. Kytkeytyvä saattaa jopa toimia paremmin kun ainakin yksi pyörä/akseli vetää. Olen jäänyt jumiin lukottomalla jatkuvavetoisella jo pelkästää muutaman senti kynnykseen kun peruutin pois autopesusta talvella. Takapyörät sutivat jäällä kun etupyörät oli vielä betonilla. Käsijarru sai toimittaa luistonesto virkaa joten ei tarvinnut nolona mennä pyytämään 4-vedolle työntöapua.
Elektroniikalla hoidetaan nykyisin se eteneminen niin että kaikille pyörille saadaan voimaa. Ainut etu jatkuvasta 4-vedosta on vakaampi ajettavuus mutta sekin ero on elektroniikan myötä kaventunut ja jossain tapauksissa kuten BMW X-driven kanssa jopa parantunnut kun 4-vetoa ohjataan parantamaan ajovakautta.
XC60 kävin tutustumassa ja oikein miellyttävä tuttavuus. Volvomaiseen tapaan mukavuus huipussaan ja ratin takana viihtyy pitkiäkin matkoja. Vaan valitettavasti nykyinen ilmaston lämpenemis ja katumaasturien vastainen propakanda on mennyt läpi yrityksemme johdossa ja SUV:n hakintaa työsuhdeautoiksi ei hyväksytä. Toiveenani oli Freelander mutta nyt voisi olla vaikea valita kumpaan päätyisi.
Fleelanderista ja Haldexista puheen ollen niin vilkaiskaapa seuraavaa videota:
http://www.motortrend.com/av/roadtests/112_0807_2008_land_rover_lr2_torture_test_video/index.html
Freekku oli ainut katumaasturi tuossa testissä ja jäi kylläkin viimeiseksi mutta muuten meni melkeipä kaikista paikoista mistä varsinaiset maasturi paitsi niistä missä matalin maavara ja puutteellinen panssarointi esti edes yrittämästä. Testissä oli mukana H3, Wrangler Rubicon, X-terra ja FJ Cruiser
Major:
Kiinteä eli yleensä ajajan (käsin) kytkevä neliveto on ylivoimainen oikeassa maastoajossa eli maasturissa. Ei tosin riittävä ilman taka- tai jopa etutasauspyörästön lukitusmahdollisuutta. Se ei ole jatkuva neliveto eikä siten sovi käytettäväksi maantieajossa kuin erityisissä olosuhteissa ja silloinkin kyseenalaisesti.
Jatkuva neliveto ei tarkoita sitä, ettei autossa voisi olla esim. keskitasauspyörästön LSD:tä (esim. torsen tai visko). Hankalissa paikoissa se on liikkeellepääsyn edellytys kuten kerroit.
Major:
Missäs nillä nelivetoisilla autoilla enimmäkseen ajettiinkaan - oli sitten kysymyksessä henkilöauto, katumaasturi tai oikea maasturi? Elektroniikka voi tietysti yrittää puuttua asiaan, kun asiat alkavat mennä pieleen, mutta miksi ottaa ylimääräistä riskiä huonon nelivedon muodossa ja toivoa että jokin muu kenties yhtä huono tekniikka sen pelastaa
Hei, nyt mua on sen verran vedätetty noissa nelivedoissa eli olen ymmärtänyt nähtävästi väärin??
Edelleenkin ihmettelen miten BMW:n X Drive nelivedosta puhutaan "kytkeyyvänä". Ymmärtääkseni BMW:n neliveto on jatkuva neliveto jossa normaaliajossa 60% momentista on takapyörillä ja 40% etupyörillä. Jotkut lamellit siirtävät tätä momenttia taka ja etuakselin välillä olosuhteista riippuen jopa niin että auto voi tietyissä olosuhteissa olla pelkästää etuveto ( 100 % momentista edessä ) tai takaveto. X6:n Xdrive on sitten tästä vielä kehittyneempi ja myös pyöräparien välillä nämä momentit voivat olla eri riippuen olosuhteista.
Ensimmäisen kerran tämä "uudistunut" BMW:n neliveto oli X5:n Faceliftissä ennen X3:n lanseerausta.
asl2:
Ihmettelisin vähän tämän luokan autojen testejä, joissa autoista löytyisi merkittävää moitittavaa. Enemmän ne moitteet on yleensä luokkaa makuasiat joista saadaan tarinaa aikaiseksi, vaikkapa MB:n valoviiksi tai "arka" vaalea sisustus.
Turvallisuusplussat Volvolla lienevät ansaittuja, tosin muita autoja painavampi ja korkeampi kalusto ei kokonaisuusturvallisuudelle välttämättä edullista ole. Volvossa tuo törmäyksen korkeus on kaiketi otettu huomioon, mistä plussaa. Varustelu on luokassa suht tavanomainen lukuunottamatta tuota City-Safetyä. Sen toiminnan arviointi testin tai lyhyen koeajon perusteella on aika vaikeaa.
Ajettavuutta on vaikea kommentoida niin kauan kuin käy itse ajamassa - olettaisin tyylin olevan sama kuin V70 ja S80. Omaan makuuni parempiakin on, jos eivät nuo huonoja missään nimessä ole.
Moottoreita ja vaihteistoa ei nykyisellään voi kehua. Automaatti on verkkainen ja koneet suuriruokaisia. Taloudellista bensakonetta ei ole, eikä kilpailukykyistä parin litran dieseliä joka löytyy jokaiselta kilpailijalta.
Uudet koneet ja kaksoiskytkinlaatikko tuonevat muutosta asiaan, mutta tulee niitä uusia koneita kilpailijoiltakin.
kinapori:
Bemarin vanha X-drive oli juuri tuollainen eli palneettavaihteistolla toteutettu jatkuva systeemi missä 60% taakse ja 40% eteen. Sutiminen sitten hoidettiin elektroniikalla. Nykyinen systeemi on Haldex-tyyppinen monilevykytkin jota ohjataan sähköisesti. Voihan olla että perusasetus on tuo 40/60 mutta minulle myyjä selvitti että on takavetoinen kunnes etuvetoa tarvitaan. Ajossa ei sitä huomaa, hyvin toimii ja mikä parasta, auto on takavetoisemman tuntuinen kuin nuo Haldexilla toteutetut etuvetopainotteiset vehkeet.
Missään tapauksessa BMW:n nykyistä järjestelmää ei voi verrata Haldex- järjestelmiin jossa yleisesti ottaen avustavat pyörät tulevat auttamaan kun etuvedon etupyöristä loppuu pito.
Se myyjä on puhunut sulle ihan puppua!!
BMW:n X Drive on järjestelmä on jatkuva neliveto joka toimii juuri mainitsemallani tavalla. ( Tekniikkaa en syvemmin tiedä ) Se muuttaa portaattomasti momenttia etu ja takafillareiden välillä. Normaaliajossa tuo jako on 40/60 jossa siis on häivähdys takavetoisuutta ja sen tuntua.
Vanha järjestelmä oli KIINTEÄ mutta JATKUVA neliveto myös jossa suhde taisi muistaakseni olla 38 eteen ja 72 taakse. Tämä taisi riippua siitä kummasta mallista oli kyse (300-sarja vai ensimmäinen X5 Faceliftiin asti)
Kinapori:
Katsopa Haldex nelosen tietoja netistä. Noita neljännen polven haldexeja on jo Volvoissakin ja tulevat koko mallistoon.
Haistelee jatkuvastu mm. ohjauspyörän asentoa, kaasupolkimen asentoa, sivuttaiskiihtyvyyksiä jne. Väitän, että voi hyvinkin verrata bemareihin. Osaa siirtää 95% vedosta takapyörille, mikä ei nykyisiltä X-driveiltä onnistu X6.tta lukuunottamatta.
simppa:
OK, jos noi uudet toimii noin niin olin väärässä Haldexin osalta. Mutta X Drive pystyy momintin siirtämään 100% takapyörille ainakin teknisten speksiensä perusteella.
kinapori:
Noissa kytkettävissä, kuten X-Drive tai Haldex on mahdollista siirtää momenttia toiselle akselille helposti tuo 100%. Tuo akseli on meinaan se johon tulee vetoakselit suoraa vaihdelaatikolta. Silloin ei tarvitse kuin avata kytkin toiselle akselille Mutta taasen kytkettävälle akselille ei voi ohjata kuin max 50% koska toista akselia ei saada irroitettua.
Haldexilla yleisin konstruktio, kuten XC60:ssäkin, on poikittaismoottori josta vaihdelaatikon jälkeen on kulmavaihde johon kardaani on kytketty. Kardaanissa on monilevykytkin joka tarvittaessa kytkee takavedon. Eli etuveto on aina päällä ja takaveto tulee tarvittaessa mukaan max 50%.
X-drivessä on voima otettu myös vaihdelaatikon jälkeen kardaanilta ketjulla ja etuvetoa ohjataan monilevykytkimellä. Eli näkemistäni kaaviokuvista päätelen takapyörät vetäisivät aina ja etuveto voi tulla mukaan max 50% voimanjaolla. Eli 100% voimasta takapyörille on helppo homma kun avaa etuvedon kytkimen
Nyt Major nolasi itsensä täysin.
Onnea jatkoselittelyille nyt kun olet todistanut puhuvasi mitä sylki suuhun tuo ja vaikka joku osaa sinulle asian tolan kertoa niin silti katselet jotain kaavakuvia väärin ja VÄITÄT VALHEITA! Hehheh, tällaisia ne 'keskustelijat' täällä ovat.
Ei luulisi olevan vaikea pitää suunsa kiinni ja olla väittämättä vastaan jos ei tiedä tippaakaan mistä puhuu. Mutta kun on PAKKO vihan/kateuden/katkeruuden/puhtaan tyhmyyden siivittämänä YRITTÄÄ KAIKIN KEINOIN haukkua esim. Bemua! On se ihmeellistä! Eikä nämä tyypit lopeta vaikka koko ajan saavat nenilleen ja jäävät kiinni siitä etteivät tiedä yhtään mitään siitä mitä haukkuvat, eikä usein edes siitä mitä kehuvat.
Samoin Simppa voisi rajoittaa tuota patologista valehteluaan. Turhaan muuten enää edes yrität peitellä sitä että teet kaikkesi haukkuaksesi Bemua. Ikävää vaan että koko ajan teet sen itsekeksityillä valheilla joista jäät aina kiinni ja huomataankin sillä olevan asioiden paremmin kuin muilla/suosikeillasi...
Huhhuh!
Niinkuin oon ennenkin viestittänyt, teknisiä yksityiskohtia ym deteljeja
en tunne mutta sen tiedän ettei X Drive järjestelmä toimi noin kuin Major
kirjoitit. Vaan juuri niinkuin kirjoitin edellä. Valehtelijaksi en lähde ketän haukkumaan. Hyvää viikonloppua.
Putput:
En todellakaan ole purkanut BMW:n uutta X-drive systeemiä mutta ainakin tässä BMW:n omassa mainosvideossa ( https://www.youtube.com/watch?v=eT8nNFQ34WQ ) näyttää olevan kuvailemani systeemi. Vai onko kenties niin että X-drivessä on molemmille akseleille omat kytkimensä jolloin voimanjakoa voi ohjata 0-100 molemmille akseleille? Muuten se ei onnistu.
Jos ole mielestäsi väärässä niin kerro/todista sitten miten asiat mielestäsi oikein ovat. Ei minulla ole tarkoitus yrittääkään mustamaalata BMW:n systeemiä, se on yksi parhaimpia markkinoilla.
PS. Se miten voima välittyy tiehen on taas ihan eri asia eli kiinni pidosta, ei voiman jakamisesta.
Youtuben videot on ihan hienoja Promoja asiasta.
Tässä linkki ehkä parhaimpaan lehtifileen asiasta.
[http://www.canadiandriver.com/articles/pw/xdrive]
Ja tietenkin BMW:n sivuilta saa hyvän käsityksen
[http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/mm_xdrive.html?search_type=index&article=mm_xdrive
]