Autoveromuutos myllertää markkinat?

26 kommenttia

Historian hämäristä tähän päivään automaahantuojat ovat lähinnä kilpailleet perusmallisilla autoilla. !.6 litraista corollaa ja golfia on saanut suht edullisesti, mutta vähänkään isommalla koneella tai dieselillä varustetuista malleista on saanut maksaa usein pöyristyttäviä summia tuon perusmallin päälle. Autoveron muutos, joka suosii vähäpäästöisiä malleja saattaa kuitenkin muuttaa kilpailun perusteita markkinoilla. Ei ole ollenkaan mahdoton skenaario, että monien dieselien hinnat laskevat paljon enemmän kuin pelkästään tuon veron alennuksen verran, koska veropohjan muutos muuttaa ihmisten kiinnostusta perusbensamoottoreista enemmän dieseleiden suuntaan. Mielenkiintoista on nähdä mitä tulee tapahtumaan, mutta uskon, että dieseleitä aletaan markkinoimaan nykyistä enemmän mikä väistämättä rapauttaa premiumtason katteita joita jotkut merkit koittavat epätoivoisesti pitää yllä.

  
  • Mielenkiintoista nähdä kuinka Priuksen myynti alkaa sujumaan. Jos dieselvero säilyy ja iltasanomien laskelma priuksen uudesta hinnasta pitää paikkansa (alkaen 30 697€), Prius ei todellakaan ole paha vaihtoehto...

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 10:44 jjvi kirjoitti
    Mielenkiintoista nähdä kuinka Priuksen myynti alkaa sujumaan. Jos dieselvero säilyy ja iltasanomien laskelma priuksen uudesta hinnasta pitää paikkansa (alkaen 30 697€), Prius ei todellakaan ole paha vaihtoehto...


    Ei tule pärjäämään piheille dieseleille. Dieseleistä on tulossa ECO-malleja kevään aikana.

    Mm.
    - Focus (80 kW) 4,3 litraa
    - Golf (77 kW) 4,4 litraa
    - Cee'd (85 kW) 3,9 litraa

    Kaikilla noilla pääsee käytännössä alle luvatun.

    Esim. A3 TDIe Iltalehden tetsissä:
    http://www.iltalehti.fi/autot/200710256748905_at.shtml

    Eli keskikulutus jää taloudellisella käyttäjällä noin neljään. Piriushan vie käytännössä paljon luvattua enemmän. Sille luvataan yhdisteyksi kulutukseksi 4,3 litraa. Paras Prius Tankkaus.com:ssa vie 5,0 litraa. Dieselin alittavat samalla saitilla järestään yhdistetyn EU-kulutuksen.

    Näiden ECO-dieseliden hinta jäänee noin 22 000 euroon. Kia varmaan alle 20 000 €. Hankintahinnan erolla kustantaa 18 vuoden käyttövoimaverot. ECO-dieselit vievät lisäksi litran vähemmän edullisempaa polttoainetta.

    Prius en kannata mitenkään.

    [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 12:21]
      
  • Se on vähän suhteellista, jos on paljon ajoa kaupungissa niin Prius ei ole mikään huono vaihtoehto, varsinkin kun se tulee ikäänkuin automaattisesti automaattina. Jos dieselvero ei poistu ja dieselin hintaa aiotaan hilata lähemmäs bensan hintaa, pikkudieselin diesel verolla ajaa aika monta kilometriä. Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.

    Taannoin start-ohjelmassa verraattiin automaatti diesel focuksen ja priuksen käytännön kulutuksia ja ainakin siinä Diesel-focus jäi kauemmaksi ilmoitetusta kulutuksesta kuin prius....toki tämän testin tieteellisyys lienee vähintäänkin kyseenalaista.

      
  • [quote title="05.11.2007 klo 12:41 jjvi kirjoitti"]
    Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.


    Milläs se Prius lämpönsä dieseliä kummemmin tuottaa, jos siinä ei enempää ainetta pala?


      
  • Se on kokolailla varmaa, että käyttövoimavero laskee/poistuu, jos diesel-polttoaineen veroa hilataan korkeammaksi.

    Mitä tulee automaattiin, suorastaan vihaan niitä. En ottaisi sellaista, vaikka siitä maksettaisiin.

    [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 13:46]
      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 13:31 AkiK kirjoitti
    [quote title="05.11.2007 klo 12:41 jjvi kirjoitti"]
    Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.


    Milläs se Prius lämpönsä dieseliä kummemmin tuottaa, jos siinä ei enempää ainetta pala?


    Joo eihän Priuskaan mikään sauna ole. Kuitenkin siinä poltetaan bensaa, jonka hyötysuhde on huonompi ja lämpöä riittää kabiiniin paremmin. Huonoa hyötysuhdetta kompensoidaan dieseliin nähden ottamalla jarrutusenergia talteen...kun muuten se muuntuisi jarruissa lämmöksi.

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 13:44 Kitkakalle kirjoitti
    Se on kokolailla varmaa, että käyttövoimavero laskee/poistuu, jos diesel-polttoaineen veroa hilataan korkeammaksi.

    Mitä tulee automaattiin, suorastaan vihaan niitä. En ottaisi sellaista, vaikka siitä maksettaisiin.


    Toivottavasti olet oikeassa tuon käyttövoimaveron suhteen...uutisoinnissa kuitenkin annettiin ymmärtää, että se ei olisi poistumassa.

    Toinen vihaa automaattia, toinen tykkää. Yleisesti ottaen automaatin pakollisuutta esimerkiksi dieselin yhteyteen on hoettu lähes mantran lailla...

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 15:56]
      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 13:44 Kitkakalle kirjoitti
    Mitä tulee automaattiin, suorastaan vihaan niitä. En ottaisi sellaista, vaikka siitä maksettaisiin.

    Minulla asia on taas toisinpäin. Vaihteiden vaihtaminen on iso osa autoilua. Kun nykyihminen haluaa päästä helpolla ja jättää erinäisia asioita tekniikan/elektroniikan harteille (kuten esim. ajonvakautus, suunnistaminen (navigaattorit) ym.), niin miksi ei sitten samantien halua jättää vaihteiden vaihtamistakin automaatin huoleksi? Luulisi, että ne ketkä eivät halua automaattivaihteistoa eivät halua mitään muutakaan automatiikkaa.

      
  • Jos Toyota Priuksen hinnaksi tulee todellakin tuo 30 697€ ja Toyota Avensis dieselin alk. malli maksaa nyt 33 100€, niin on kiinnostava nähdä paljonko Avelle tulee hintaa autoverouudistuksen myötä... Priuksesta ja Avensiksesta voi tulla kilpailijat... Jos tarvitsee ylemmän keskiluokan henkilöautoa (haluaa Toyotan), niin Prius alkaisi toivotun hintapudotuksen myötä olla vaihtoehto, tämä siinä tapauksessa, että etsii vaihtoehtoa bensalle ja dieselille. Paljonko Prius kuluttaa n. 100 km mittaisella vaihtelevalla tieosuudella (2km 60km/h, 25km 100 km/h ja 73 km 120 km/h) ja kannattaako mielestänne Priusia edes harkita tälläiseen maantie/moottoritie painotteiseen autoiluun? :kiss:

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 15:55 jjvi kirjoitti


    Toivottavasti olet oikeassa tuon käyttövoimaveron suhteen...uutisoinnissa kuitenkin annettiin ymmärtää, että se ei olisi poistumassa.



    Kyllä se luultavasti poistuu samalla kun käyttömaksu muuttuu CO2-päästöjen mukaan meneväksi 2010. Muutenhan koko käyttömaksu-uudistus jäisi torsoksi. Tiedotteissa on kerrottu, että "dieselin hinnan korotuksen malleja pohditaan" tai jotain sinne suuntaan.

    On se vaan aika erikoista että tätäkin tarvitsee kovasti pohtia, tällaista käytäntöähän ei enää juuri muualla ole.

    Mitä Priukseen tulee, niin se on hyvä valinta jos ajaa pääsääntöisesti kaupungissa. Sen kilpailija samasta merkistä on minusta kuitenkin enemmän uusi Corolla kuin Avensis. Uudesta Corollasta voi myös päätellä, mihin suuntaan uusi Avensis menee kun se -09 ilmestyy. Ei vaikuta ollenkaan huonolta ajatukselta, kun kuvittelee vähän lisää tuohon Corollaan.

    Ja nythän on aivan eri asia, mitä autot tulevat maksamaan. Emmehän tiedä, mitä malleja tehtaat ovat tänne halvemmalla myyneet saadakseen niitä kaupaksi.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 16:41]
      
  • Käsittääkseni Toyota on myynyt Priusta tähän saakka Suomessa tappiolla. Imagosyistä parin kymmenen auton myynti tappiolla ei Suomen Toyotaa hetkauta, mutta satojen jo kyllä. Tuskin tehdas antaa Priusta enää Suomeen samalla persnetolla kuin ennen veronalennusta. Varsinkin kun autolla saa "oikean hinnan" muualla maailmassa.

    Mitään Toyotan mallia en suosittele maantie-moottoritie ajoon. Noissa ajo-olosuhteissa Toyotien surkeat ajo-ominaisuudet vain korostuvat. Näin on myös Priuksen kohdalla. Ajoltaan surkeampaa autoa saa hakea. Ilman hybriditekniikkaa ei Priusta huolisi maailmalla kuin tyhmät jenkit. Eikä tuo hybriditekniikka ole mikään ratkaisu taloudelliseen maantieajoon muutenkaan. Osta joku euro-diesel maantieajoon.

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 15:53 jjvi kirjoitti
    Lainaus:
    05.11.2007 klo 13:31 AkiK kirjoitti
    [quote title="05.11.2007 klo 12:41 jjvi kirjoitti"]
    Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.


    Milläs se Prius lämpönsä dieseliä kummemmin tuottaa, jos siinä ei enempää ainetta pala?



    Joo eihän Priuskaan mikään sauna ole. Kuitenkin siinä poltetaan bensaa, jonka hyötysuhde on huonompi ja lämpöä riittää kabiiniin paremmin. Huonoa hyötysuhdetta kompensoidaan dieseliin nähden ottamalla jarrutusenergia talteen...kun muuten se muuntuisi jarruissa lämmöksi.



    Mistä se lämpö silloin tulee kun ajetaan akulla? Onko akku ikuinen, ellei niin paljonkohan maksaa? Japanissa akku kestää auton käyttöiän mikä on käytännössä viisi vuotta.

      
  • Ajossa on meillä tällä hetkellä vuoden 2002 Toyota Avensis Linea Sol 1,8 vvt-i (bensa) (Co2 177g/km) ja on hyvä ajaa kuukaudessa ajetaan n. 1500 km lähes täyttä maantie-/moottoritieajoa. Euroautoon ei olla vielä koskettukaan. Toyota on ollut luotettava ja varma peli: omistettu aikaisemmin Nissan Micra 1980-luvulta, Toyota Carina 2 mallia 1989 (ajettiin vuoteen 2006 asti, ostettu 1991) ja nyt toi 2002 Toyota Avensis. Se on vähän mistä tykkää, enkä aio ruveta kiistelemään autojen ajettavuudesta. Ajomäärä (n. 20000km/vuosi) ei ihan vielä riitä dieselin kannattamiseen joten katsotaan mitä autoverouudistus tuo tullessaan.

    [peltoautoilija muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 18:47]
      
  • "Mistä se lämpö silloin tulee kun ajetaan akulla?"

    Ilmalämpöpumpusta, kaasuna hiilidioksidi.

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 19:48 mornee kirjoitti
    "Mistä se lämpö silloin tulee kun ajetaan akulla?"

    Ilmalämpöpumpusta, kaasuna hiilidioksidi.


    :wink:

      
  • "Mitään Toyotan mallia en suosittele maantie-moottoritie ajoon. Noissa ajo-olosuhteissa Toyotien surkeat ajo-ominaisuudet vain korostuvat. Näin on myös Priuksen kohdalla. Ajoltaan surkeampaa autoa saa hakea. Ilman hybriditekniikkaa ei Priusta huolisi maailmalla kuin tyhmät jenkit. Eikä tuo hybriditekniikka ole mikään ratkaisu taloudelliseen maantieajoon muutenkaan. Osta joku euro-diesel maantieajoon."

    Jaa taas puhutaan Toyotien ajettavuudesta (ja luotettavuudesta)! On se hitto, että ei mene jakeluun...
    Kait se on nyt uskottava, että Toyota on kerrassaan surkea ajaa (oli malli sitten Aygo, Avensis, LandCruiser tai Supra). Rallissa Celicatkin oli aivan surkeita - ei meinannut Kankkunen ojien välissä pysyä 90-luvulla. Mutta mitenkäs sitten selitettäisiin se, että menestystäkin on tullut (luotettavuus mittausten ohella) moottoriurheilussa ja jopa autovertailussa. Nykyisestä mallistosta ainakin Yaris, Corolla, Corolla Verso, Auris ja Avensis ovat voittaneet eri lehtien vertailuissa - ja kaikki ne ovat paskoja ajaa maantiellä? Onko Avensiskin paska, vaikka on yksi yleisimmäistä pirssissä?
    Otahan järkikäteen - jos vertaat 20000 egen Corollaa 100000 Bemuun niin voihan se sitten paskalle tuntua. Omassa luokassaan ajettavuus on kyllä kohdillaan sekä omien kokemusten myötä että autolehtien arvioiden mukaan. Toyotat ovat yleensä saaneet ajettavuudesta kouluarvosanoin 8 ja 9:ä. Mutta harvallapa "autoasiantuntijalla" varmaan tuollaisia numeroita ikinä todistuksissa itsellään oli/on B)

    Että näin. Palataan autoveroon. Uskon, että Priuksen myynti kasvaa hiukan (ehkä enemmänkin kun uusi malli tulee 2009). On nimittäin kerrassaan hyvä peli ja kohtuullisen mukava myös ajolleen. Hiljainen ja loistavasti toimiva tekniikka. Kestäväkin on sillä ei ole 10v historian aikana vielä edes akkuongelmista kuulunut. Tilat ovat ahtaat kuitenkin hintaan nähden ja auto ei sovi kärrin vetoon tekniikkansa vuoksi. Toyotan valtit ovat kuitenkin tavallisemmat, mutta laadukkaasti tehdyt dieselit Corolla ja Avensis. Kovia haasteita tulee kuitenkin markkinoilla VAG ja Kia-akselilta. Saas nähdä pystyykö Corolla pitämään myyntiykkösen aseman diesel-aikakaudella. Paljon on kiinni lopullisesta hinnasta, sillä ainakin 1,4D4d on pihi ja erittäin siistikäyntinen kone, joka on osoittautunut lujaksi. Toki voimaa saisi olla enemmän... Huomattavaa on, että Toyotan bensamallit ovat melkoisen vähäpäästöisiä kilpailijoihin nähden, joten bensiinikäyttöisten markkinoilla ei Toyota varmasti menetä asemiaan jos vaan veroalennukset siirtyvät hintoihin.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 20:39]
      
  • Tojo on aina ollut huono ajettava niille jotka eivät koskaan ole sillä ajaneet? :sunglasses:
    Minulla ei ole Tojoa, mutta on 2 ollut! :smile:

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 23:14 JOXA kirjoitti
    Tojo on aina ollut huono ajettava niille jotka eivät koskaan ole sillä ajaneet? :sunglasses:
    Minulla ei ole Tojoa, mutta on 2 ollut! :smile:


    Pakkohan se on myöntää, että 80-luvun Corolla ei ollut maailman parhaita ajettavia. Tämänkin tosin kesti, kun pikku- ja isoviat puuttuivat! :innocent:
    Nykyautoista voisi sanoa, että ne jotka olen koeajanut ei kovin kummoisia eroja löydy. Joku yksittäinen ominaisuus kun on kunnossa, niin toinen sitten jo ärsyttääkin. :sunglasses:

    [TC05 muokkasi tätä viestiä 06.11.2007 klo 07:20]
      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 20:34 A Tapio kirjoitti
    ...
    Että näin. Palataan autoveroon. Uskon, että Priuksen myynti kasvaa hiukan (ehkä enemmänkin kun uusi malli tulee 2009). On nimittäin kerrassaan hyvä peli ja kohtuullisen mukava myös ajolleen. Hiljainen ja loistavasti toimiva tekniikka. Kestäväkin on sillä ei ole 10v historian aikana vielä edes akkuongelmista kuulunut.


    Onko sinulla ollut 10 vuotta eikä ole tarvinnut akkua vaihtaa? Mikähän siinä on ettei samaa akkutekniikkaa saa siirretyksi käynnistysakkuihin. Prius tyyppinen akun käyttö on teknisesti vielä rasittavampaa kuin käynnistysakun. Siinähän akkua puretaan ja ladataan koko ajan ajon aikana, käynnistysakkua rasitetaan vain pari kertaa päivässä.
    Kollega ajoi kerran Prius-taksilla. Kuljettajan kertoman mukaan täysi akku kestää suurinpiirtein Länsi-satamasta eduskuntatalolle, sitten polttomoottori käynnistyy.

      
  • Ehkä ohjaustunto ei Corollassa ole mikään huippu, eikä mikään edelläkävijä ole ajettavuudessa mutta en mitään kovin negatiivistakaan nähnyt muihin kilpailijoihin nähden, varsinkaan maantieajossa. Vuokra-autona oli Corolla vähän aikaa sitten ja ihan ok se oli ajaa, ei mitään kovin negatiivistä sanottavaa vaikkei mitään kovin positiivistäkään. En ymmärrä suuria haukkuja sitä kohtaan.

    Pidän Priuksesta mutta en enää sellaista ostaisi ainakaan uutena. Odotan että uuden sukupolven vehje tulee olemaan huimasti kehittyneempi, jos tuon tyyppinen auto kiinnostaa niin itse ainakin odottaisin uuden tuloa. Minua haittaa Priuksessa vain sen karu arkisuus ja 'kylmä' tunnelma eikä muutenkaan Toyota ole ihan minun makuun, arvostan kyllä niitä autoja paljon mutta en itse sellaista halua (paitsi MR2:sen).

    Civic Hybrid on erittäin hyvä auto vaikkei ihan Priuksen kulutuslukemiin pääse ja ulkonäkö ei huuda että on hybridi. Minä ajaisin sillä mielummin kuin vastaavalla dieselillä, paljon sivistyneempi ja miellyttävämpi voimanlähde. Mutta kuten sanottu niin heille jotka eivät ole kiinnostuneet teknologiasta tai halua olla 'eturintamassa' vasta seuraavan sukupolven hybridi on mielestäni oikeasti harkinnan arvoinen.

    Menee taas vähän off topic...

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 15:53 jjvi kirjoitti
    Lainaus:
    05.11.2007 klo 13:31 AkiK kirjoitti
    [quote title="05.11.2007 klo 12:41 jjvi kirjoitti"]
    Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.


    Milläs se Prius lämpönsä dieseliä kummemmin tuottaa, jos siinä ei enempää ainetta pala?



    Joo eihän Priuskaan mikään sauna ole. Kuitenkin siinä poltetaan bensaa, jonka hyötysuhde on huonompi ja lämpöä riittää kabiiniin paremmin. Huonoa hyötysuhdetta kompensoidaan dieseliin nähden ottamalla jarrutusenergia talteen...kun muuten se muuntuisi jarruissa lämmöksi.


    aivan off-topic, mutta kun kuulosti niin hullulta.

    Dieselmoottorin paremman hyötysuhteen ansiosta se on joko suorituskykyisempi samalla kulutuksella tai kuluttaa vähemmän polttoainetta samalla suorituskyvyllä bensiinimoottoriin nähden.

    Bensiinin ja dieselin sisältämät energiamäärät 9,0 kWh/l ja 10,0 kWh/l. Saman verran, eli esim. 5 litraa 100km:llä kuluttavilla bensiini- ja diesel-autoilla käytössään tällä matkalla siis 45 kWh ja 50 kWh vastaavasti. Tämä energiamäärä kuluu suurimmalta osin joko auton liikuttamiseen tai muuttuu lämmöksi. Tiellä peräkkäin kulkevissa saman verran kuluttavissa bensiini- ja diesel-autoissa diesel-autossa on siis sisällä lämpimämpää.
    Toki auton sisätilan lämpimyys riippuu paljon auton muista ratkaisuista ja jarrutusenergian talteenotollahan saadaan uudelleenkäyttöön hukattua energiaa, mutta periaatteessa.

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 16:22 J R kirjoitti
    Minulla asia on taas toisinpäin. Vaihteiden vaihtaminen on iso osa autoilua. Kun nykyihminen haluaa päästä helpolla ja jättää erinäisia asioita tekniikan/elektroniikan harteille (kuten esim. ajonvakautus, suunnistaminen (navigaattorit) ym.), niin miksi ei sitten samantien halua jättää vaihteiden vaihtamistakin automaatin huoleksi?


    Itse ajattelen samoin, kaiken pitääkin olla mukavuus syistä automaattista niin vaihteet, ilmastointi, pyyhkijät, aktiivicruiset jne. Kaistalla pysymisjärjestelmää tosin vielä kaivataan, mutta ainakin juuri päättynyt Darpa robottiautojen kaupunkikisa lupaa erittäin hyvää tulevaisuutta, videota:

    http://www.darpa.mil/grandchallenge/gallery.asp

      
  • Kun en itse halua ajaa, niin otan kuskin! :sunglasses:

      
  • Kävinpä viime viikolla ihan mielenkiinnosta tarkistamassa, mitä antaisivat "vanhasta" (3v) autostani, jolla on ajettu nippanappa alle 100tkm ja lisävarustelua on ihan mukavasti.

    HÄVYTTÖMÄN VÄHÄN siitä olisi saanut! Melko tarkkaan 1/3 uuden hinnasta!

    Se siitä autoveron allennuksen tuomasta edusta??? Väliraha a) ei ainakaan vähene tai b) kasvaa. Mutta ei tuo uutta autoa lähemmäksi.

    No, ei ole suunnitelmissa oikeasti vaihtaakaan, pärjään pitkään tällä nykyisellä (kop kop). Mutta kyllä tuo omalla tavalla avasi silmiäni:
    taidetaan meitä autoilijoita ihan pikkaisen vedättääkin autokauppiaiden toimesta tässä yhteydessä.

    Ja "kauppa alkaa käymään kuin siimaa", "piristysruiske autokauppiaille"? IHMETTELEN kyllä, miksi, jos vaihtareita tyrkytellään.

    Mutta silti: tilanne on eri, jos olet ostamassa autoa ns. nollatilanteesta. Ja tietenkin, onhan tässä ylimenokauden tulo ollut tiedossa.

      
  • Kysymys:Milläs se Prius lämpönsä dieseliä kummemmin tuottaa, jos siinä ei enempää ainetta pala?



    Vastaus: Priuksessa on sähköinen ilmastointilaite, joka toimii myös polttomoottorin ollessa sammuksissa. Ilmastointi ottaa tällöin käyttövoimansa HV-akusta. Lämmityslaitteen kennoon on rakennettu kaksi PTC-lämmitinvastusta. PTC-vastukset ovat myös jalkatilan ilmakanavissa ja ne lämmittävät suoraan kanavassa virtaavaa ilmaa. Vastukset saavat aikaan nopean lämmön nousun ja normaalilla talvisäällä pelkkä vastusten lämpö saa matkustamon lämmön nousemaan miellyttävälle tasolle. Prius käyttää polttomoottoria niin kauan kuin lisää lämmintä tarvitaan ja säädetty sisälämpötila saavutetaan. Markkinoilta löytyy varmasti joitain lämpimämpiä autoja kuin Prius, mutta tyypilliseen talvisäähän Priuksen lämpö riittää hyvin.

    http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.html

      
  • vannima:

    Lämmityslaitteen kennoon on rakennettu kaksi PTC-lämmitinvastusta. PTC-vastukset ovat myös jalkatilan ilmakanavissa ja ne lämmittävät suoraan kanavassa virtaavaa ilmaa.




    PTC-vastus ei lämmitä yhtään mitään. Se on "termistori" eli muuttaa resistanssiaan (vastusta)lämpötilan mukaan. Sitä käytetään ylikuumenemissuojana ja lämpötila-antureina. Resistanssi (vastus) kasvaa lämpötilan kasvaessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit