Wanha 9000 Saappi tarvis vaihtaa johonkin uudempaan ja pienempään.
Kriteerit:
-Pienikokoinen ihminen
-Automaatti pitää olla
-Metalliväri mielellään punainen
-Suht. uusi ellei ihan uusi
-20-30k eur
Mielestäni hyviä kiinnitettäviä seikkoja, on:
-Helppokulkuisuus tarpeeksi korkea, mutta ei liian korkea maasturi
-Helppokäyttöisyys
-Toimivuus
-Mukava matka-ajo
-parkkitutkat
Omia suosikkejani, olisi pari vuotta vanha Audi A3 1,6 tiptronic. tai uusi C4 1,6 autom. Kummatkin ovat arvstettuja ja toimivia autoja, mutta kummassakaan ei ole kyllä parkkiavustimia. Muutenkin, jos sitikan tilaa tutkilla, niin toimitusaika pompsahtaa monella kuukaudella. Maantiellä kummatkin suht mukavia - etenkin Audi.
Suzuki Liana 4grip autom. olisi kanssa helppokulkuinen ja auto, josta näkee hyvin ulos. Toisaalta se on maantiellä kovin äänekäs ja hutera. Muita hyviä vaihtoehtoja Kia Cee'd (7 vuoden takuu), Renalt Scenic, 207 Pösö, WV Golf jne.
Olisiko jollain mielessä jotain muita hyviä ideoita tai kohtia mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Loppujen lopuksi varmaan päätös tehdään tietenkin aika fiilispohjalta ja hyvään tarjoukseen kannattaa tarttua
Kannattaisi kaiketi käydä kokeilemassa VW Golf Plus.
Jos Honda Jazziin saa parkkitutkat, niin siinä sitä olisi mummille auto.
Oletko kysynyt isoäidiltä mitä hän oikeastaan arvostaa ? Saab 9000 on sentään ns. täysikokoinen auto. Haluaako hän sitten siirtyä pienempään autoon. Meillä ainakin yli kuuskymppinen äitini valitsi Volvo S60:n vaikka kaikkea pienempää yritettiin ensin tarjota. Ota isoäiti mukaan kauppakierrokselle ja esittele eri vaihtoehtoja.
Tiedän ettei saisi puuttua toisten asioihin, mutta suosittelen taksin käyttöä...
Maanteillä liikkuu nyt jo riittävästi ikääntyneitä ihmisiä, jotka ovat useinmiten suoranainen vaaraa muulle liikenteelle.
Volkswagen Golf Plus tuli itsellenikin ensimmäiseksi mieleen.
On sääli istuttaa vanhempi ihminen maanrajaan.
Autotalli.comista löytyy hyviä vaihtoehtoja rastittamalla kohdan ´MiniMPV`
Zafira, FR-V, Scenic, MBA, Verso, C-Max, Altea, Carens ja Plus.
Juu, tarkoitus olisi katsastaa paria ehdokasta. Kartoitan tässä ensin mitä yleensä on olemassa. Voi olla, että ääni kellossa hyvin muuttuukin isomman auton suuntaan.
[quote title="11.02.2007 klo 19:43 -Z- kirjoitti"]
Tiedän ettei saisi puuttua toisten asioihin, mutta suosittelen taksin käyttöä...
Maanteillä liikkuu nyt jo riittävästi ikääntyneitä ihmisiä, jotka ovat useinmiten suoranainen vaaraa muulle liikenteelle.
En usko iän vielä niin paljoa painavan... Tilanne saattaa olla toinen muutaman vuoden kuluttua. Ei parane tästäkään keskutelusta omalla nimellää hihkua, ettei isoäiti löydä.
Näemmä ei pystykään lainaamaan kahta tekstiä samaan viestiin.
Meillä ainakin isoäiti suhtautui realistisesti ajamiseensa ja totesi ajavansa max. 10 vuotta jos terveyttä riittää ja tämä auto on sitten viimeinen auto jonka hän tulee ostamaan. Ja kovin suuria muutoksia tottumuksiin hän ei enää tässä vaiheessa tee. Auto siis saa olla vähän isompikin koska sellaisilla on ennenkin ajettu.
No ei kait noissa a3:ssa ja c4:ssa kovin korkealla istuta. Eikä volvon s60 kyllä isoksi autoksi voi sanoa vaikka olisi mimmoset "volvolasit" päässä, kuuluu sisätiloiltaan kategoriaan ford ka, daewoo matiz, smart ym.kääpiöautot.
Näissä sen sijaan istutaan korkealla ja pystyy vähän jäykemmilläkin jaloilla istuutumaan.
-Golf Plussa
-Opel Meriva
-Corolla Verso
-Honda Jazz/FRV
ym.tämän kategorian autot.
Näissä sen sijaan istutaan korkealla ja pystyy vähän jäykemmilläkin jaloilla istuutumaan.
-Golf Plussa
-Opel Meriva
-Corolla Verso
-Honda Jazz/FRV
ym.tämän kategorian autot.
Mielestäni Golf Plussan etupenkit eivät ole korkealla - pikemminkin ne ovat yllättävän matalalla verrattuna auton kattokorkeuteen. Syynä on saksalaisten mieltymys istua "lattian rajassa". Aina kun saksalainen lehdistö saa testattavakseen automallin, jonka etupenkit ovat hiukan korkeammalla lattiasta, tulee koeajoselostukseen vahva miinusmerkintä. Sen sijaan hyvin harvoin tulee valituksia siitä, että penkki olisi liian matalalla.
Golf Plussan oviaukko puolestaan on mukavan korkea. Sillä ei tosin ole juuri merkitystä, jos kuljettaja on pienikokoinen.
Ota Isoäitee mukaan, kysele ensin, mikä voisi kiinnostaa, Tyrmää omasta mielestäsi"huonot" valinnat, mutta niin, että isoäitee on mukamas sen itse keksinyt...
Näissä sen sijaan istutaan korkealla ja pystyy vähän jäykemmilläkin jaloilla istuutumaan.
-Golf Plussa
-Opel Meriva
-Corolla Verso
-Honda Jazz/FRV
ym.tämän kategorian autot.
Kovasti on näköjään pikkuautot kasvaneet ihan viime kuukausina, kun Matizkin on S60 Volvon kanssa tasoissa sisötiloissa. Ihan mielenkiintoinen väite on myös, että Smart fortwo (tätänykyä ainut malli) olisi samoissa mitoissa Volvon kanssa. Eihän se S60 kovin iso sisätiloiltaan ole, mutta jotain tolkkua sentään tuohon provoiluun. Taitaa Ryne tiirailla tätä maailmaa melkoisten Corolla-lasien läpi...
Hesarin mielipide S60:n sisätiloista:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/P%C3%A4ivitetty%C3%A4+ajamisen+mukavuutta/HL20060923SI1AL02gcl
Koska "tavallisen kansan" keskikokoiset automallit ovat sisätiloiltaan suurempia kuin S60, lienee S60 sitten jossain Golf-luokan sisätilamitoissa.
Mikähän siinä on, että jotkut eivät näe autoissa mitään muita ominaisuuksia kuin tilat? Miksi kaikkien pitää ajaa Versolla tai Roomsterilla, jos niille tiloille ei ole mitään tarvetta? Premiumit on tehty vähän erilaisista lähtökohdista ja pienet tilat suhteessa hintaan tai edes ulkomittoihin ei kerro vielä mitään niiden hyvyydestä tai huonoudesta.
Kyllä ne tilat silloin merkitsevät, jos kyytiläiset eivät mahdu istumaan mukavasti autossa. Jos tällaista ongelmaa ei ole, tiloihin ei kannata kiinnittää sen kummempaa huomiota.
Eiköhän se isoäiti mahdu siihen Volvoonkin. Luulisin ainakin.
Oikein sopiva auto pienelle mummulle; tosin S60 on aika matala ja toiveena oli vähän tavallista korkeampi auto. Matka-ajossa mainio, kaupunkiliikenteeseen löytyy näppärämpiäkin autoja.
Minusta uusi corolla olisi hyvä ja siihen saa automaatin. Turvallinen valinta.
Ei Corollaan mitään automaattia saa, pelkästään automatisoidun manuaalin. Ko. vaihteistotyypin hyötyjä ei voi maalaisjärjellä ymmärtää: yhdistää automaatin ja manuaalin kaikki huonot puolet samaan vaihteistoon. Suorituskyky on vielä automaattiakin heikompi, ja vaihtamismukavuus nykimisineen häviää jopa manuaalille. Eikä ryömimisominaisuutta löydy esim. parkkipaikatilanteisiin, vaan auto ryntää liikkeelle, kun automatisoitu kytkin päättää ottaa kiinni.
Arvasin että joku tarttuu, mut automaattisesti vaihtaa, eli mielestäni on silloin automaatti, toimii mummon ajolla hyvin ja kuluttaa vähän. On turvallinen ja viaton auto ja hintahaarukassa. Eli automaatti toyota mummille
Vielä kiihtyy mummille riittävästi, ei ehkä heikille
No ei se volvo s60 kilpaile takatiloiltaan edes tuossa corolla/golf luokassa. Volvon etupenkin kun laittaa 180cm hyvin, jää takapenkin etureunan ja etupenkin selkänojan väliin alle 15cm tilaa. Eihän siihen mahdu minkään näköinen jalka väliin toisin kuin esim. noissa golffiessa ja corollissa. Muuta käyttö en tuollaiselle välille keksi kuin lehtitelineeksi. Eli realistiset kilpailijat sisätilojen suhteen löytyy noista "mopoautoista"
Eikä tämä ole edes pää pointti tässä, mummu haluaa autoa johon on helppo istuutua ja helppo ajaa kaupoille ja takas. Volvo ei siihen varmaan paras vehje ole, vaikka varmaan ihan kiva auto jollekin muille paitsi perheille ja vanhuksille.
Tuosta "automaatista", mites hyvin volvossa manuaalilaatikko vaihtaa täyskaasulla? Tuo toyotan ja muillakin (citikka,peugeot, opel ainakin)laatikko on automatisoitu manuaalilaatikko, jossa kytkimen virkaa hoitaa sähkömoottori. Ei tuommoinen laatikko ole edes tarkoitettu ajettavaksi samalla tavalla kuin normaali automaatti. Ihan hyvin toimivat Citikan sensodrive ja Opelilla joku xxx(en muista) kun joskus aikanaan ne ajoin. Toyotan vastaavaa en edes ole ajanut.
Kuuluukohan Ryne niihin ihmisiin, jotka ajavat ns. luu suorana? Penkki laitetaan niin kauas kuin se menee ja kurkotellaan rattiin. Tuo 15 cm jää penkkien väliin, kun etupenkki on taka-asennossa. Se on sopiva ajoasento noin 205-senttiselle.
Eipä ollut tarkoitus mitenkään Volvoa suositella, kerroinpahan vain yhden tarinan. Mummi osti auton jossa viihtyi ja olo tuntui hyvältä. Tuli vielä mieleen, että miten olisi Focus sedan mallisena ? Helppo ajaa, kulmatkin näkyy kohtuullisesti ja ihan hyvän näköinen.
Meillä isoäiti 75v osti MB A140:n ja on ollut erittäin tyytyväinen. Kuljettajan istumelle on erittäin helppo kulkea, mikä on tärkeää ikäihmiselle.
Ajonvakautus tuli myös jo tarpeeseen eläimiä väistäessä. Hyvin pysyi
lapasessa. Taka- ym muihin tiloihin en ota kantaa mutta etupenkiltähän tuota ajetaan. Kalliin puoleinen tuo tosin oli, eli varmaan halvemmalla
löytyy vastaavia.
Miksi pirussa pitää verrata niitä takatiloja penkin ollessa taka-asennossa? Voisiko olla, että Volvossa on penkeissä "hieman" suuremmat säätövarat kuin jossain Corollan lypsyjakkarassa? Meillä kyllä mahtui oikein mainiosti taakseni vielä istumaan Volvoon isokokoinenkin henkilö. Niin ja minä olen n. 180cm pitkä. En sitten tiedä minkälainen kaljamaha pitää olla, jos penkki pitää vetää niin taakse ettei sen taakse enää mahdu istumaan. Ja Corollan omistaneena täytyy todeta, ettei ne Corollan takajalkatilat ainakaan isommat ole.
Ja vielä sen verran, että meillä on myös perheessä tuollainen "mopoauto" eli Mini Cooper. Olet täysin hullu, jos väität Volvon takajalkatilojen olevan samaa luokkaa.
S60 on iso kahden hengen auto. Piste.
Olen istunut sellaisessa T5 mallissa Vantaalta Lohjalle takapenkillä ja otti päähän kokomatkan, kirjaimellisesti. Olen 181cm pitkä, kuskina 170cm pyöreävatsainen myyntipäällikkö ja asiakas istui etupenkillä. Vaikka etupenkkiä otettiin eteenpäin oli minulla polvet kiinni etupenkin selkänojassa ja eniten harmitti takana voimakkaasti kaareutuva katto joka aiheuttaa sen että pää on oltava kenossa koska muuten se ottaa kiinni kattoon. Toinen syy miksi en hankkisi naiselle ja varsinkaan vanhukselle S60:tä on sen huono sisältä ulos näkyvyys, eteen ja sivuille etuviistoon ja taakse.
Ja vielä jos lisätään auton onneton kääntösäde verrattuna moneen muuhun merkkiin ja malliin. Jos jollain mummolla olisi tällainen auto alla ja se tulisi samaan parkkihalliin, niin joutuisin kyllä paniikkiin etsiessäni ulospääsyä samasta hallista. Varmaa on että tällaisen auton kolhii varmasti jo etuperin ajettaessa.
Kyllä vanhuksen auton pitää olla sellainen, josta näkee hyvin ulos, se kääntyy ketterästi, siihen on helppo lastata tavaraa ja se on perusturvallinen. Useimmin mummot ajaa aika lyhyitä matkoja, lähinnä kauppareissuja. Ehkä joku toimintavarma perhefarmari Corolla, Golf, Astra, Focus jne. kokoluokassa riippuen myös missä sillä ajetaan. Kaupunkioloissa auto voisi olla toki pienempikin, kehäIII ulkopuolella em. kokoinen. Myös 3 tai 5 oviset monikäyttökoriset on suht helppoja pyöritettäviä. Citymaastureista näkee myös hyvin ulos ja on helppo arvioida auton kulmien liikkeitä. Pikkumaasturilla on myös hyvä mennä marjaankin ja vetää peräkärryjä ja veneitä. Omat vanhempani vetää jatkuvasti autollaan jotain perävaunua, milloin ne rakentaa jotain, viljelee jotain tms. muuten on vaan joku isompi nyytti peräkärryssä. Omille vanhuksille voisi paku olla järkevin.. Pakussa olisi muuten pienet Dieselverot ja polttoainekulut, mutta taaksepäin ajettaessa vaatiivat hiukan tarkkuutta.
Niin, unohtuipa mainita, mutta se on mainittu aiemminkin tässä ketjussa, nyky CorollaGolfFocusAstra -kokoluokka ei tosiaankaan ole mitään pikkuautoja vaikka joku vielä muistelee niin. Esim. uusin Corolla on yhtäsuuri sisältä kuin Avensis lukuun ottamatta korin pituutta, jossa se on 10cm lyhyempi(takatilat) kuin myös akselivälikin on. Tämän kuulin automyyjältä viimeviikolla.
Varmaankin kaikki em. autoista ovat yhtäisoja kuin joku vanha 9000 Saappi 90-luvun alusta tai 240 sarjan Volvot. Esim. Corsa, Polo, Micra, C2,C3, Clio, Yaris eivät nekään ihan pikkuautoja enää ole. Mallistoihin on tullut monella merkillä uusia malleja näiden alapuolellekin. Painokin on jo noissa hyvän matkaa yli tonnin.
Provot sikseen, mutta sinänsä mielenkiintoista kuinka auton (sisätilojen) koosta keskusteltaessa pääsäntöisesti täällä jupistaan takajalkatiloista.
Totta se on: S60:n takapenkillä jalkatilat ovat ahtaanlaiset, jos etuistuimet ovat kovin takana.
Tiedän kun omistan sellaisen. Pääsääntöisesti istun silti itse etupenkillä ja siellä jalkatilaa riittää. Omassa valinnassani kallistuin Ford Ka:n sijasta S60:een kuljettaja työympäristön tilavuuden vuoksi. Ohjaamo on leveämpi ja avarampi kuin esim. Saab 9-3:ssa, Audi A4:ssa tai muissa Golfin johdannaisissa tai Matizissa. Auton maksajana itseäni kiinnostaa oma ympäristöni huomattavasti enemmän kuin kaksi kertaa vuodessa takapenkillä istuvan anopin varpaiden heilutteluun tarvitsemat tilat. Sitä paitsi kyllä hän sinne mahtuu.
Enemmän tilanpuutteesta takana on ollut haittaa turvaistuinten kanssa.
Pääsääntöisesti istun silti itse etupenkillä ja siellä jalkatilaa riittää. Omassa valinnassani kallistuin Ford Ka:n sijasta S60:een kuljettaja työympäristön tilavuuden vuoksi. Ohjaamo on leveämpi ja avarampi kuin esim. Saab 9-3:ssa, Audi A4:ssa tai muissa Golfin johdannaisissa tai Matizissa. Auton maksajana itseäni kiinnostaa oma ympäristöni huomattavasti enemmän kuin kaksi kertaa vuodessa takapenkillä istuvan anopin varpaiden heilutteluun tarvitsemat tilat. Sitä paitsi kyllä hän sinne mahtuu.
Tässähän oltiin miettimässä autoa ISOÄIDILLE, ei minulle eikä näille tämänpalstan miehille???
Eikös tässä ketjussa nimenomaan Spekuloida ajoneuvon sopivuutta ihmiselle, joka on:
- Nainen?
- Pienikokoinen?
- Vanhus?
- Ei haluta ihan pientä autoa
- Autolla ajetaan (Myös taaksepäin!!)ahtaissa koloissa, ruuhkissa jne.
- Autosta pitää nähdä ulos, jotta ei kolhita itseä ja muita
Ei näihin spekseihin sovi millään auto, joka on kankea kääntymään, josta ei näe ulos, jonka äärimittoja ei näe edes peileistä koska takana kylki kaartuu voimakkaasti sisään.
Kyllä jos järkeä käytetään ja unohdetaan jonkun onnettoman Egon nosto, niin vanhuksen käyttöön sopiva auto on aikalailla kulmikkaan muotoinen, jossa vyötärölinja autolla on suht´ alhaalla. Lyhyen ihmisen on vaikea nähdä ulos jos auton ikkunat ovat kovin ylhäällä suhteessa penkkeihin. Esim. Audi A4:ssä on vyötärö aika ylhäällä.
Farmareissa taas takatolpat antaa aika hyvää osviittaa takakulmien sijainnista.
Vanhukselle ei myöskään sovi huono kojelauta ergonomia kuten esim. paljon pieniä nappuloita joissa pientä pränttiä ja joiden järjestys ei jää mieleen lyhyillä ajomatkoilla.
Vanhuksien on vaikea monesti tajuta radion nappuloita, joissa samassa painikkeessa on monta eri toimintoa. Itselle ja nuorille se on helppoa koska samaa logiikkaa löytyy muualtakin kuin autoista.
En edelleenkään voi kuin ihmetellä tätä tilakysymystä. S60 kahden hengen auto??!! Mitä siellä takapenkillä oikein pitää mahtua tekemään, että se on "täysmittainen"? Vatsalihasliikkeitä? Ojentamaan jalat suoriksi eteenpäin? Tanssimaan?
Olen 187cm mies ja testaan auton tilat siten, että säädän ajoasennon itselleni sopivaksi. Sitten käyn kuskin paikan taakse istumaan. Jos näillä asetuksilla luulen kykeneväni satunnaisesti matkustamaan takapenkilläkin keskiverto-maantiesiirtymän (sanotaan vaikka 200 km), niin auton tilat riittävät omaan käyttööni varmasti. Tällä kriteerillä riittävän tilaviksi on osoitettu mm. Volvo S60, BMW 3-sedan, Lexus IS, Audi A4 ja Toyota Corolla.
Jos autoa käytetään jatkuvasti vähintään kolmen aikuisen kulkutarpeisiin, niin sitten saattaa olla perusteltua vaatia hieman suurempia takatiloja. Samoin lisätila voi hyvinkin olla tarpeen, jos takapenkille on sovitettava lasten turvaistuimia (tästä ei ole itselläni kokemusta). Sitä en ymmärrä, että pelkän periaatteen vuoksi autossa on oltava edustustilat takana eikä koskaan tarvetta niille.