Odottelemme mielenkiinnolla saksalaisten vertailutestejä exeo/A4.
Kyllä TM:kin tulee testaamaan kaikki Exeon moottori- ja vaihteistovariaatiot. Tulevaisuudessa TM:n numerot ovat yli 200 sivuisia, 150 sivua vag-esittelyjä/ koeajoja, 20 sivua vag-mainoksia...
Varmaan tuollainenkin vertailu tehdään, tosin ei siinä ole mitään jännittävää. Vanha malli vastaan uusi, tuskin voittajasta epäselvyyttä. Tosin hinta/laatusuhde voi olla Seatille eduksi....
No jaa, käytettyjen hinnat ovat huomattavassa alamäessä. Vähän ajettu A4 saattaa siis olla hinta-laatusuhteeltaan aika etevä tuohon Seatiin nähden?
Odottelemme mielenkiinnolla saksalaisten vertailutestejä exeo/A4.
Kyllä TM:kin tulee testaamaan kaikki Exeon moottori- ja vaihteistovariaatiot. Tulevaisuudessa TM:n numerot ovat yli 200 sivuisia, 150 sivua vag-esittelyjä/ koeajoja, 20 sivua vag-mainoksia...
jos uskotaan fiatin pääjohtajaa tulevaisuudessa ei ole kuin 6 suurta konsernia jäljellä ja ehkä joitakin pikku valmistajia ja vw(porsche) on ainakin yksi niistä...
ja niitähän merkkejä yleensä koeajetaan joilla on tarjota jotain uutta ja voihan olla että lehtiä tulee liian monta kpl/v....?????
Eikös täällä joku laittanut erääseen toiseen keskusteluun taulukon TM:n viime vuoden autojutuista ja eri automerkkien markkinaosuuksista Suomessa. Tuostahan kävi ilmi, että VAG-tuotteiden koeajojen prosenttiosuus autoartikkeleista oli jopa pieni kun verrattaan niiden markkinaosuuteen täällä. Esim. Renault-Nissanin, Fiat-konsernin ja Mercedeksen malleja koeajettiin reilusti enemmän kuin mitä markkinaosuus edellyttäisi. Miksi tästä asiasta ei kukaan jaksa itkeä joka keskustelussa? Renuja koeajettiin enemmän kuin Volkkareita vaikka VW:n markkinaosuus on moninkertainen. Tämän selittää tietysti se, että Renault uusi viime vuonna aika rankalla kädellä mallistoaan ja tietenkin uudet mallit koeajetaan. Toyotan mallistossa ei viime vuonna käsittääkseni tapahtunut juuri mitään muutoksia, joten niiden koeajot jätettiin vähemmälle. Mielestäni pitäisi koeajaa kaikki uudet mallit ja niistä autoista mitä eniten myydään, myös eri moottori ja vaihteistovaihtoehtoja.
Sitten asiaan eli Seat Exeoon. Sen enempää perustelematta totean, että en oikein tykkää tällaisesta käytännössä saman auton valmistamisesta eri merkkisenä. Se, että käytetään samaa pohjalevyä ja samaa tekniikkaa, mutta autot ovat silti täysin erilaisia sisältä ja ulkoa sekä ominaisuuksiltaan, ei häiritse minua. Esim. Audi A3 ja Seat Leon, jotka käsittääkseni käyttävät samaa pohjalevyä ja samoja moottoreitakin löytyy. Eipä ne silti kovin samanlaisia ole. Miksi joka autoon pitäisi suunnitella omat pohjalevynsä ja moottorinsa jos yhtä hyvin voidaan säästää kustannuksissa ja käyttää samoja hyviä osia eri merkeissä ja malleissa? Kaikille puristeillehan tämä ei käy päinsä.
Exeota mieluummin ostaisin vähän käytetyn A4. Uskon että sen jälleenmyyntiarvokin on muutaman vuoden päästä huomattavasti parempi kuin nyt uutena samanhintaisen Exeon. Itseä vaan puistattaa ajatus, että otetaan auto, muutetaan keulalle eri merkki ja muokataan vähän etu ja takavaloja, sekä sisällä ilmastointikanavia ja myydään aivan eri merkkisenä. Vielä vastenmielisempää tästä tekee se, että Audi on ns. premium-merkki ja Seat lähinnä sieltä halvemmasta päästä. Ei taida tuon korimallin Audi A4 kuskien mieltäkään lämmittää tälläinen toiminta. Ei muuten nyt tule mieleen, että joku tälläinen auto, johon on käytännössä vaihdettu vain merkki keulalle, olisi joskus edes ollut kovin kummoinen myyntimenestys. Tuleeko kenellekkään muullekkaan mieleen tälläistä autoa joka on myynyt hyvin? Tästä syystä en Exeollekkaan povaa kovin hyvää menestystä...
Ei muuten nyt tule mieleen, että joku tälläinen auto, johon on käytännössä vaihdettu vain merkki keulalle, olisi joskus edes ollut kovin kummoinen myyntimenestys. Tuleeko kenellekkään muullekkaan mieleen tälläistä autoa joka on myynyt hyvin?
Jaa-a....
Äkkiseltään ei tule mieleen kuin VW Passat vs. Skoda Octavia vuosituhannen vaihteessa... Ja siinäkin voi olla vain liikaa yhtenevän näköisiä tekijöitä, kuten ulkonäkö. Mahtaneeko vain hämätä itseäni?
Noh, 80-luvulla olin töissä suuren ja mahtavan naapurimaamme omistamassa autoliikkeessä, jonka myymä mallisto oli kokonaan vanhan Fiat 124:n kopioita. Merkki oli silloin Suomen rekisteritilastojen kärkisijoilla monta vuotta. Vai lasketaanko noin vanhat ajat lukuun?
Ladassa taisi olla aivan omat moottorinsa, jollen väärin muista. Uskoisin että jarruissa ja apulaitteissa oli enemmän eroa kuin Seat/VW kuviossa, mutta en ole kyllä aivan varma. Pitäisi kaivaa noita alan lehtiä tai nettiä ja verestää muistikuvia. Mutta kyllä tuon Lada mallin voi aivan hyvin lukea niin samaksi autoksi että esimerkkinä menee.
Miksi autot pitäisi aina olla joku ihme poikkeus, mitä tulee tähän huoraamiseen?
Moneen muuhunkin tuotteeseen ja asiaan kai pätee se että mitä aidompi, yksilöllisempi, omavaraisempi, uniikimpi jne tuote on, sitä arvostetumpi/kalliimpi/haluttavampi.
Jos hinta on Seatissa kohdallaan, niin voin helposti vaihtaa tämän hetkisen -05 A4 Audin tommoseen Seattiin. Muy bien! Joitakin persaukisia Audimiehiä tietysti kirvelee, että oman Aan jälleenmyyntiarvo tippuu entisestään kun samalla sijoituksella saa uuden Seatin vastaavilla ominaisuuksilla.
Mutta koska autossa täytyy olla myös tilaa taidan kuitenkin valita Passatin samasta perheestä.
Uusi Exeo vs. A4 käytetty. Meillä tuo A4 Varma Ratkaisu on ollut puoli vuotta, 100 tkm tuli täyteen matkamittarissa. Puolen vuoden aikana auton ruiskutusjärjestelmä on piipannut huoltoon 3 kertaa, kerran autosta tuli jäähdytinnesteet pihalle, autoon vaihdettiin kylmälaitteen kompura. Monessa vaihdokissa on noiden varsinaisten vikojen lisäksi vielä esim. jarrulevyt, palat ja renkaat loppu. Uusi on aina uusi takuulla.
Octavia ja Passat eivät mielestäni ole sama asia kuin Exeo ja A4. Octaviassa ja Passatissa ei käsittääkseni ole mitään koripeltejä samoja, eikä sisälläkään yhtäläisyyksiä paljoa ole, ainakin kojelaudat ovat eri lailla muotoillut. Eikö Octavia sitäpaitsi ole aina perustunut Golfiin? Kun taas Exeossa ja A4:ssä ulkopuolella ainakin ovet ovat samat ja sisätiloissakin eroja saa hakemalla hakea.
Lada todellakin unohtui ja myyntimenestystäkin tuli, mutta sen kulta-ajoista on tosiaan jo hieman aikaa. Nykyään taitavat puhaltaa vähän eri tuulet. Onhan Saabilla jenkeissä tosiaan toi 9-7X, mikä ei käsittääkseni ole mikään kova menestys ollut. Saabilla oli myöskin Imprezaan perustuva malli jenkeissä, mutta ilman suurta menestystä. Yksi mitä tulee mieleen on Opel Sintra, joka oli täysi floppi. Sitten lisää näitä tila-auto esimerkkejä oli Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra, ja jälleen mistään kovasta menestyksestä ei voida puhua. Ainakin Sharan taisi olla laadultaankin aika heikko esitys. Nämä muutamat tuli nyt mieleen.
En minäkään aivan täysin sulata sitä, että esim. Porsche on tehty Volkkarin pohjalle ja keulalla on Audin diesel (Cayenneä en muutenkaan sulata, Panamerasta sen passaa meikäläiselle), tai että Bentley perustuu Volkkariin ja Lambon moottoria lainataan Audiin. Nämä merkit (Porshce, Bentley, Lamborghini) ovat niitä uniikkeja, yksilöllisiä ja todella arvostettuja, joissa ei tuo tekniikan jakaminen jonkun perusautoja valmistavan merkin kanssa oiken sovi. Sen sulatan, että esim. Ferrari ja Maserati jakavat tekniikkaa, koska minun silmissäni molemmat ovat todella arvostettuja ja perinteikkäitä merkkejä. Myöskin Rollsin Phantom on niin tyylikkäästi toteutettu, että ei haittaa vaikka perustuukin Bemariin.
Sen sijaan perusautoissa mielestäni tuo tekniikan jakaminen on ihan hyvä juttu jos siitä on hyötyä kustannussäästöjen ja tätä kautta auton halvemman hinnan muodossa ja ainoa haitta on se, että menetetään joidenkin harvojen autohullujen silmissä uskottavuutta. Ei itseäni haittaa, että Hyundai Sonata ja Kia Magentis jakavat pohjalevyn. Ei se paljoakaan vähennä kyseisten autojen arvostusta minun kohdallani. Tosin en niitä muutenkaan liiemmin arvosta muuta kuin siinä mielessä että ne ovat perusautoilijan tarpeet mainiosti täyttäviä kulkineita. Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä Alfa MiTo GTA. Jos se joskus Suomeen saapuu, ei se minulta ostamatta jäisi sen takia, että pohjalevy on sama kun jossain Fiatissa. Sen sijaan se voisi jäädä ostamatta jos pohjalevy ei olisi sama kuin Fiatissa, koska tällöin hintakin voisi olla paljon kalliimpi jos oltaisiin jouduttu kehittämään kyseistä autoa kohden varta vasten uusi pohjalevy.
Eli minulle pohjalevyn jakaminen jonkun muun auton kanssa on ihan ok asia, koska siitä on yleensä pelkkää hyötyä auton valmistus ja suunnittelukustannuksien laskiessa, mikä merkitsee myös auton halvempaa hintaa. Ja esimerkiksi Audi ja Lexus pystyvät mielestäni kilpailemaan ominaisuuksiltaan ihan hyvin Mercedeksen ja Bemarin kanssa vaikka ne jakavatkin pohjalevynsä tai moottoreitaan muiden merkkien kanssa toisin kuin nuo kaksi itsenäistä saksalaista. Eli ei siitä pohjalevyna ja tekniikan jakamisesta kovin suuria haittoja voi olla. Toki täytyy kunnioittaa Mersu ja Bemaria niiden tinkimättömästä asenteesta ja huippuluokkaa olevasta tuotekehityksestä, mikä on mahdollistanut niiden olevan huipputuotteita vaikka takana ei olekaan isoa konsernia. Mielestäni kuitenkaan esim. Mersun E-sarja tai Bemarin kolmossarja eivät ole kuitenkaan kovin uniikkeja ja yksilöllisiä tai läheskään niin haluttuja tuotteita kuten joku Ferrari, Maserati tai Rolls Royce, joten ei minua haittaisi jos ne vaikka jollekkin muulle merkille lainaisivat pohjalevyjä tai moottoreita.
Loppuun on vielä lisättävä että nämä ovat taas meikäläisen omia pohdintoja ja mielipiteitä. petos on selkeästi kanssani eri mieltä ja se sallitakoon. Olisihan maailma tylsä paikka jos me kaikki samaa mieltä joka asiasta oltaisiin
Honda Accord on jenkeissä Acura. Lisäksi ryssäinmaalla on Chevrolet Astra ja jenkeissä Opelit ovat Saturneja. Insigniaa tosin ruvetaan myymään Buickina.
MiTo GTA on pirun kiinnostava vehje. Se on vissiin vieläpä "oikea" GTA, joita ei vähään aikaan ole näkynyt, eli vehkeen painoa on karsittu. Siitähän tuo GTA-nimikin tulee alunperin. Tuotanversionkin pitäisi kuulemma mennä 0-100 km/h alle 6s.
Jaguar XF:hän on sekin Lincoln LS:n pohjalevyllä. Ei sitäkään uskoisi.
Toki täytyy kunnioittaa Mersu ja Bemaria niiden tinkimättömästä asenteesta ja huippuluokkaa olevasta tuotekehityksestä, mikä on mahdollistanut niiden olevan huipputuotteita vaikka takana ei olekaan isoa konsernia.
kyllä minun mielestä mersu on osa valtavaa konsernia
Oikeassa olet finman, minun mokani. Kyllähän BMW AG ja varsinkin Daimler AG, joka myös tekee paljon hyötyajoneuvoja ja harrastaa rahoitusliiketoimintaa, ovat suuri konserneja. Tarkoitin lähinnä sitä, että Audin ja Lexuksen takana olevat konsernit Volkswagen AG ja Toyota, ovat paljon suurempia kuin BMW tai Mercedes jos katsotaan asioita pelkästään henkilöautojen valmistuksen kannalta.
Tätä asiaa voisi tarkastella siltäkin kantilta, että uuden automallin kehittely on autotehtaille mittava investointi, joka nykyisessä taloustilanteessa on vielä normaalia riskaabelimpi juttu. Koska automerkit kuitenkin tarvitsevat "jotain uutta" mallistoonsa aina muutaman vuoden välein (ettei käy kuin Saabille) niin tämähän on ollut suorastaan neronleimaus VW konsernilta kun samalla on säästetty satoja miljoonia uuden mallin kehittelyssä ja saatu jatkettua ilmeisen menestyneen automallin myyntiaikaa taas vuosilla ja silti saatu kaivattu uutuus Seatin mallistoon. Todellinen neronleimaus minusta.
Superbin ja Passatin osalta ei voi puhua samasta asiasta. Superb oli mielesstäni selkeästi oma malli, kun taas Exeo on maskeja lukuunottamatta ehta Audi. Ne "muutetut" tuuletussuttimetkin ovat A4 cabriosta. Mitään omaa tuossa Exeossa ei maskeja lukuunottamtta ole.
Tämä laatuauton uudelleenkäyttöhän on hienoin älynväläys VAG:lta sitten Golf-pohjalevyn jälkeen! Hinta putoaa vähintään 3-4000 euroa vastaavaan A4:ään nähden. Seatin mallien ongelma on tähän asti ollut lähinnä sisämelu ja mielipiteitä jakava sisämuotoilu. Nyt Exeon myötä niidenkin pitäisi olla vähintään neutraalit.
On hyvin todennäköistä, että Exeo saa muistakin Seateista tutut uudet turbomoottorit jolloin silläkään puolella ei ole valitettavaa. Lisäksi varustelun voi uskoa olevan hyvin kattava jo perusmallissa (toisaalta ei mikään erikoisuus nykypäivänä ja kalliimmissa malleissa löytyy (lähes) kaikki vakiona. Ajettavuus ja laatukin ovat perinnön johdosta kunnossa.
Exeota on kokonsa puolesta vaikea pistää mihinkään luokkaan. Lähimpänä ovat Skoda Octavia, Volvo V40/V50, Saab 9-3, Peugeot 407 ja kenties Lancia Delta. Ocu ja 407 tärkeimmät kilpailijat, onhan Ocu tiloiltaan vanhaa A4:sta runsaampi.
Aiemmin puhuttiin mahdollisista tehomalleista ja vaihtoehtojahan riittää! FR:ään 2.0TFSI:stä 240/272 hp versio ja Cupraan 3.0 V6 turbolla tai entistä kireämpi versio 2.0:sta, kunhan sellainen ensin Audin (tietenkin) keulalla nähdään. Kaksoisahtaminenkin on vaihtoehto - VW sen osaa!
Exeo saattaa tehdä saman, minkä Octavia aikoinaan. Osoittautuu siskojaan etevämmäksi ja näin ollen osuu konserninsa nilkkaan. Se joko vie myyntiä emoiltaan tai VAG:n kannalta hyvässä tapauksessa muilta merkeiltä.
Vihdoinkin Seat on varteenotettava työsuhdeautomerkki!
edellinen suberb perustui kiinalaiseen malliin passatista...
Niin perustui, mutta se ei ollut sama auto kuin Passat.
Exeo sen sijaan on varustelistaa myöten ehta A4.
Varusteista en tiedä, mutta olihan vanhan Superbin resepti nyt muuten ihan sama kuin Exeon: Pitkäakselivälinen Passat uudella keulalla ja perällä, kylkiprofiili listoja ja ovenkahvoja myöten sama, kojelauta sama, tuuletussuuttimissa yms. yksityiskohdissa eroa, Skodan ohjauspyörä. Moottorivaihtoehdot samat.
Laatu tosiaan sama ja siksi hinta ratkaisee!
Metsähaka:
exeo on mielenkkintoinen tapaus. tosin laadunvalvonta on espanjalaisten käsissä ja se ratkaisee loppupelissä, millainen paketti sieltä hihnalta tulee.
mhj:
Kyllä TM:kin tulee testaamaan kaikki Exeon moottori- ja vaihteistovariaatiot. Tulevaisuudessa TM:n numerot ovat yli 200 sivuisia, 150 sivua vag-esittelyjä/ koeajoja, 20 sivua vag-mainoksia...
Voi että, onko niin.
Ja nimeksi tulee...?
No tulihan sitä tietoa Exeosta ja "lisukepaketti" mukana viimeisessä TM-numerossa.
Ammattilainen:
No jaa, käytettyjen hinnat ovat huomattavassa alamäessä. Vähän ajettu A4 saattaa siis olla hinta-laatusuhteeltaan aika etevä tuohon Seatiin nähden?
Kaikki eivät käytettyä voi hankkia. Työsuhdeautoilijalle Exeo voi tarjota hyvän paketin, mikäli hinta on kunnossa.
Ja vaikka kahden käytetyn voimin ajelenkin, niin silti olen sitä mieltä, että uusi on aina uusi.
Kuvia Genevestä. Mm. Seat Exeo farkku.
http://www.salon-auto.ch/en/en-images/detail.php?idIndex=0&idContent=9430
simppa:
Miksi työsuhdeautoksi ei voi hankkia käytettyä? Verottajallakin on selkeä laskukaava tätä varten.
AkiK:
Ellei sitten käy niin, että Exeo pudottaa käytettyjen A4:n hintoja jos samaan rahaan saa uuden Exeon mitä A4:sta pyydetään nyt käytettynä.
AkiK:
Monet työnantajat edellyttävät uutta autoa.
SKP :
jos uskotaan fiatin pääjohtajaa tulevaisuudessa ei ole kuin 6 suurta konsernia jäljellä ja ehkä joitakin pikku valmistajia ja vw(porsche) on ainakin yksi niistä...
ja niitähän merkkejä yleensä koeajetaan joilla on tarjota jotain uutta ja voihan olla että lehtiä tulee liian monta kpl/v....?????
Eikös täällä joku laittanut erääseen toiseen keskusteluun taulukon TM:n viime vuoden autojutuista ja eri automerkkien markkinaosuuksista Suomessa. Tuostahan kävi ilmi, että VAG-tuotteiden koeajojen prosenttiosuus autoartikkeleista oli jopa pieni kun verrattaan niiden markkinaosuuteen täällä. Esim. Renault-Nissanin, Fiat-konsernin ja Mercedeksen malleja koeajettiin reilusti enemmän kuin mitä markkinaosuus edellyttäisi. Miksi tästä asiasta ei kukaan jaksa itkeä joka keskustelussa? Renuja koeajettiin enemmän kuin Volkkareita vaikka VW:n markkinaosuus on moninkertainen. Tämän selittää tietysti se, että Renault uusi viime vuonna aika rankalla kädellä mallistoaan ja tietenkin uudet mallit koeajetaan. Toyotan mallistossa ei viime vuonna käsittääkseni tapahtunut juuri mitään muutoksia, joten niiden koeajot jätettiin vähemmälle. Mielestäni pitäisi koeajaa kaikki uudet mallit ja niistä autoista mitä eniten myydään, myös eri moottori ja vaihteistovaihtoehtoja.
Sitten asiaan eli Seat Exeoon. Sen enempää perustelematta totean, että en oikein tykkää tällaisesta käytännössä saman auton valmistamisesta eri merkkisenä. Se, että käytetään samaa pohjalevyä ja samaa tekniikkaa, mutta autot ovat silti täysin erilaisia sisältä ja ulkoa sekä ominaisuuksiltaan, ei häiritse minua. Esim. Audi A3 ja Seat Leon, jotka käsittääkseni käyttävät samaa pohjalevyä ja samoja moottoreitakin löytyy. Eipä ne silti kovin samanlaisia ole. Miksi joka autoon pitäisi suunnitella omat pohjalevynsä ja moottorinsa jos yhtä hyvin voidaan säästää kustannuksissa ja käyttää samoja hyviä osia eri merkeissä ja malleissa? Kaikille puristeillehan tämä ei käy päinsä.
Exeota mieluummin ostaisin vähän käytetyn A4. Uskon että sen jälleenmyyntiarvokin on muutaman vuoden päästä huomattavasti parempi kuin nyt uutena samanhintaisen Exeon. Itseä vaan puistattaa ajatus, että otetaan auto, muutetaan keulalle eri merkki ja muokataan vähän etu ja takavaloja, sekä sisällä ilmastointikanavia ja myydään aivan eri merkkisenä. Vielä vastenmielisempää tästä tekee se, että Audi on ns. premium-merkki ja Seat lähinnä sieltä halvemmasta päästä. Ei taida tuon korimallin Audi A4 kuskien mieltäkään lämmittää tälläinen toiminta. Ei muuten nyt tule mieleen, että joku tälläinen auto, johon on käytännössä vaihdettu vain merkki keulalle, olisi joskus edes ollut kovin kummoinen myyntimenestys. Tuleeko kenellekkään muullekkaan mieleen tälläistä autoa joka on myynyt hyvin? Tästä syystä en Exeollekkaan povaa kovin hyvää menestystä...
Thorne2:
Jaa-a....
Äkkiseltään ei tule mieleen kuin VW Passat vs. Skoda Octavia vuosituhannen vaihteessa... Ja siinäkin voi olla vain liikaa yhtenevän näköisiä tekijöitä, kuten ulkonäkö. Mahtaneeko vain hämätä itseäni?
Noh, 80-luvulla olin töissä suuren ja mahtavan naapurimaamme omistamassa autoliikkeessä, jonka myymä mallisto oli kokonaan vanhan Fiat 124:n kopioita. Merkki oli silloin Suomen rekisteritilastojen kärkisijoilla monta vuotta. Vai lasketaanko noin vanhat ajat lukuun?
Ladassa taisi olla aivan omat moottorinsa, jollen väärin muista. Uskoisin että jarruissa ja apulaitteissa oli enemmän eroa kuin Seat/VW kuviossa, mutta en ole kyllä aivan varma. Pitäisi kaivaa noita alan lehtiä tai nettiä ja verestää muistikuvia. Mutta kyllä tuon Lada mallin voi aivan hyvin lukea niin samaksi autoksi että esimerkkinä menee.
Thorne2:
Onko se ihme?
Miksi autot pitäisi aina olla joku ihme poikkeus, mitä tulee tähän huoraamiseen?
Moneen muuhunkin tuotteeseen ja asiaan kai pätee se että mitä aidompi, yksilöllisempi, omavaraisempi, uniikimpi jne tuote on, sitä arvostetumpi/kalliimpi/haluttavampi.
Jos nyt oikein muistan niin "piikkinokkamosse" oli Opelin kopio.
Exeon osalta kyllä tulee samanlaisia ajatuksia kuin Thorne2:lla.
Mitä olen tuolta Saksan puolelta hintoja katsellut, niin ei se ole mikään halpis auto.
No ei ainakaan rohkeudesta voi moittia yritystä.
toyota/lexus japanin markkinoilla kumpi sitten oli alkuperäinen kun lexusta ei myyty siellä aluksi vaan samoja myytiin toyotana...
eikös jenkeissä myös ole harrastettu paljon tuota esim.saabina myydyt maasturit 9-7 ja 9-2
Jos hinta on Seatissa kohdallaan, niin voin helposti vaihtaa tämän hetkisen -05 A4 Audin tommoseen Seattiin. Muy bien! Joitakin persaukisia Audimiehiä tietysti kirvelee, että oman Aan jälleenmyyntiarvo tippuu entisestään kun samalla sijoituksella saa uuden Seatin vastaavilla ominaisuuksilla.
Mutta koska autossa täytyy olla myös tilaa taidan kuitenkin valita Passatin samasta perheestä.
Uusi Exeo vs. A4 käytetty. Meillä tuo A4 Varma Ratkaisu on ollut puoli vuotta, 100 tkm tuli täyteen matkamittarissa. Puolen vuoden aikana auton ruiskutusjärjestelmä on piipannut huoltoon 3 kertaa, kerran autosta tuli jäähdytinnesteet pihalle, autoon vaihdettiin kylmälaitteen kompura. Monessa vaihdokissa on noiden varsinaisten vikojen lisäksi vielä esim. jarrulevyt, palat ja renkaat loppu. Uusi on aina uusi takuulla.
Octavia ja Passat eivät mielestäni ole sama asia kuin Exeo ja A4. Octaviassa ja Passatissa ei käsittääkseni ole mitään koripeltejä samoja, eikä sisälläkään yhtäläisyyksiä paljoa ole, ainakin kojelaudat ovat eri lailla muotoillut. Eikö Octavia sitäpaitsi ole aina perustunut Golfiin? Kun taas Exeossa ja A4:ssä ulkopuolella ainakin ovet ovat samat ja sisätiloissakin eroja saa hakemalla hakea.
Lada todellakin unohtui ja myyntimenestystäkin tuli, mutta sen kulta-ajoista on tosiaan jo hieman aikaa. Nykyään taitavat puhaltaa vähän eri tuulet. Onhan Saabilla jenkeissä tosiaan toi 9-7X, mikä ei käsittääkseni ole mikään kova menestys ollut. Saabilla oli myöskin Imprezaan perustuva malli jenkeissä, mutta ilman suurta menestystä. Yksi mitä tulee mieleen on Opel Sintra, joka oli täysi floppi. Sitten lisää näitä tila-auto esimerkkejä oli Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra, ja jälleen mistään kovasta menestyksestä ei voida puhua. Ainakin Sharan taisi olla laadultaankin aika heikko esitys. Nämä muutamat tuli nyt mieleen.
En minäkään aivan täysin sulata sitä, että esim. Porsche on tehty Volkkarin pohjalle ja keulalla on Audin diesel (Cayenneä en muutenkaan sulata, Panamerasta sen passaa meikäläiselle), tai että Bentley perustuu Volkkariin ja Lambon moottoria lainataan Audiin. Nämä merkit (Porshce, Bentley, Lamborghini) ovat niitä uniikkeja, yksilöllisiä ja todella arvostettuja, joissa ei tuo tekniikan jakaminen jonkun perusautoja valmistavan merkin kanssa oiken sovi. Sen sulatan, että esim. Ferrari ja Maserati jakavat tekniikkaa, koska minun silmissäni molemmat ovat todella arvostettuja ja perinteikkäitä merkkejä. Myöskin Rollsin Phantom on niin tyylikkäästi toteutettu, että ei haittaa vaikka perustuukin Bemariin.
Sen sijaan perusautoissa mielestäni tuo tekniikan jakaminen on ihan hyvä juttu jos siitä on hyötyä kustannussäästöjen ja tätä kautta auton halvemman hinnan muodossa ja ainoa haitta on se, että menetetään joidenkin harvojen autohullujen silmissä uskottavuutta. Ei itseäni haittaa, että Hyundai Sonata ja Kia Magentis jakavat pohjalevyn. Ei se paljoakaan vähennä kyseisten autojen arvostusta minun kohdallani. Tosin en niitä muutenkaan liiemmin arvosta muuta kuin siinä mielessä että ne ovat perusautoilijan tarpeet mainiosti täyttäviä kulkineita. Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä Alfa MiTo GTA. Jos se joskus Suomeen saapuu, ei se minulta ostamatta jäisi sen takia, että pohjalevy on sama kun jossain Fiatissa. Sen sijaan se voisi jäädä ostamatta jos pohjalevy ei olisi sama kuin Fiatissa, koska tällöin hintakin voisi olla paljon kalliimpi jos oltaisiin jouduttu kehittämään kyseistä autoa kohden varta vasten uusi pohjalevy.
Eli minulle pohjalevyn jakaminen jonkun muun auton kanssa on ihan ok asia, koska siitä on yleensä pelkkää hyötyä auton valmistus ja suunnittelukustannuksien laskiessa, mikä merkitsee myös auton halvempaa hintaa. Ja esimerkiksi Audi ja Lexus pystyvät mielestäni kilpailemaan ominaisuuksiltaan ihan hyvin Mercedeksen ja Bemarin kanssa vaikka ne jakavatkin pohjalevynsä tai moottoreitaan muiden merkkien kanssa toisin kuin nuo kaksi itsenäistä saksalaista. Eli ei siitä pohjalevyna ja tekniikan jakamisesta kovin suuria haittoja voi olla. Toki täytyy kunnioittaa Mersu ja Bemaria niiden tinkimättömästä asenteesta ja huippuluokkaa olevasta tuotekehityksestä, mikä on mahdollistanut niiden olevan huipputuotteita vaikka takana ei olekaan isoa konsernia. Mielestäni kuitenkaan esim. Mersun E-sarja tai Bemarin kolmossarja eivät ole kuitenkaan kovin uniikkeja ja yksilöllisiä tai läheskään niin haluttuja tuotteita kuten joku Ferrari, Maserati tai Rolls Royce, joten ei minua haittaisi jos ne vaikka jollekkin muulle merkille lainaisivat pohjalevyjä tai moottoreita.
Loppuun on vielä lisättävä että nämä ovat taas meikäläisen omia pohdintoja ja mielipiteitä. petos on selkeästi kanssani eri mieltä ja se sallitakoon. Olisihan maailma tylsä paikka jos me kaikki samaa mieltä joka asiasta oltaisiin
Honda Accord on jenkeissä Acura. Lisäksi ryssäinmaalla on Chevrolet Astra ja jenkeissä Opelit ovat Saturneja. Insigniaa tosin ruvetaan myymään Buickina.
MiTo GTA on pirun kiinnostava vehje. Se on vissiin vieläpä "oikea" GTA, joita ei vähään aikaan ole näkynyt, eli vehkeen painoa on karsittu. Siitähän tuo GTA-nimikin tulee alunperin. Tuotanversionkin pitäisi kuulemma mennä 0-100 km/h alle 6s.
Jaguar XF:hän on sekin Lincoln LS:n pohjalevyllä. Ei sitäkään uskoisi.
Thorne2:
kyllä minun mielestä mersu on osa valtavaa konsernia
Oikeassa olet finman, minun mokani. Kyllähän BMW AG ja varsinkin Daimler AG, joka myös tekee paljon hyötyajoneuvoja ja harrastaa rahoitusliiketoimintaa, ovat suuri konserneja. Tarkoitin lähinnä sitä, että Audin ja Lexuksen takana olevat konsernit Volkswagen AG ja Toyota, ovat paljon suurempia kuin BMW tai Mercedes jos katsotaan asioita pelkästään henkilöautojen valmistuksen kannalta.
Tätä asiaa voisi tarkastella siltäkin kantilta, että uuden automallin kehittely on autotehtaille mittava investointi, joka nykyisessä taloustilanteessa on vielä normaalia riskaabelimpi juttu. Koska automerkit kuitenkin tarvitsevat "jotain uutta" mallistoonsa aina muutaman vuoden välein (ettei käy kuin Saabille) niin tämähän on ollut suorastaan neronleimaus VW konsernilta kun samalla on säästetty satoja miljoonia uuden mallin kehittelyssä ja saatu jatkettua ilmeisen menestyneen automallin myyntiaikaa taas vuosilla ja silti saatu kaivattu uutuus Seatin mallistoon. Todellinen neronleimaus minusta.
Ihan vaan selvennyksenä että edellisen korimallin Passat ja Superb olivat ne käytännössä samat autot. Octavia oli tehty Golfin pohjalevylle.
Superbin ja Passatin osalta ei voi puhua samasta asiasta. Superb oli mielesstäni selkeästi oma malli, kun taas Exeo on maskeja lukuunottamatta ehta Audi. Ne "muutetut" tuuletussuttimetkin ovat A4 cabriosta. Mitään omaa tuossa Exeossa ei maskeja lukuunottamtta ole.
edellinen suberb perustui kiinalaiseen malliin passatista...
finman:
Niin perustui, mutta se ei ollut sama auto kuin Passat.
Exeo sen sijaan on varustelistaa myöten ehta A4.
Tämä laatuauton uudelleenkäyttöhän on hienoin älynväläys VAG:lta sitten Golf-pohjalevyn jälkeen! Hinta putoaa vähintään 3-4000 euroa vastaavaan A4:ään nähden. Seatin mallien ongelma on tähän asti ollut lähinnä sisämelu ja mielipiteitä jakava sisämuotoilu. Nyt Exeon myötä niidenkin pitäisi olla vähintään neutraalit.
On hyvin todennäköistä, että Exeo saa muistakin Seateista tutut uudet turbomoottorit jolloin silläkään puolella ei ole valitettavaa. Lisäksi varustelun voi uskoa olevan hyvin kattava jo perusmallissa (toisaalta ei mikään erikoisuus nykypäivänä ja kalliimmissa malleissa löytyy (lähes) kaikki vakiona. Ajettavuus ja laatukin ovat perinnön johdosta kunnossa.
Exeota on kokonsa puolesta vaikea pistää mihinkään luokkaan. Lähimpänä ovat Skoda Octavia, Volvo V40/V50, Saab 9-3, Peugeot 407 ja kenties Lancia Delta. Ocu ja 407 tärkeimmät kilpailijat, onhan Ocu tiloiltaan vanhaa A4:sta runsaampi.
Aiemmin puhuttiin mahdollisista tehomalleista ja vaihtoehtojahan riittää! FR:ään 2.0TFSI:stä 240/272 hp versio ja Cupraan 3.0 V6 turbolla tai entistä kireämpi versio 2.0:sta, kunhan sellainen ensin Audin (tietenkin) keulalla nähdään. Kaksoisahtaminenkin on vaihtoehto - VW sen osaa!
Exeo saattaa tehdä saman, minkä Octavia aikoinaan. Osoittautuu siskojaan etevämmäksi ja näin ollen osuu konserninsa nilkkaan. Se joko vie myyntiä emoiltaan tai VAG:n kannalta hyvässä tapauksessa muilta merkeiltä.
Vihdoinkin Seat on varteenotettava työsuhdeautomerkki!
simppa:
Varusteista en tiedä, mutta olihan vanhan Superbin resepti nyt muuten ihan sama kuin Exeon: Pitkäakselivälinen Passat uudella keulalla ja perällä, kylkiprofiili listoja ja ovenkahvoja myöten sama, kojelauta sama, tuuletussuuttimissa yms. yksityiskohdissa eroa, Skodan ohjauspyörä. Moottorivaihtoehdot samat.