Mondeo vs Passat vs Vectra

28 kommenttia

Kilpailu kiristyy. Uusi Mondeo pesi Passatin http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=14008 ja laatuykkönen Vectra on vasta tulossa... http://www.ukrnews.net/CVS/510310/1001487_z_2.jpg

Mielenkiintoista.

  
  • Niinhän se pitääkin olla, että uusi automalli on markkinoille tullessaan luokan parhaimmistoa ja eihän Mondeo ole ominaisuuksiltaan koskaan kaukana kärjestä ollutkaan. Enemmänkin Mondeon ongelmana on ollut laatu kuin ominaisuudet. Tuon testin mukaan Mondeon melu on Passatin luokkaa selvästi matalampiprofiilisilla renkailla, joten ehkä lupaukset äänieristyksen parantamisesta pitävät paikkaansa, kun Mondeon ongelmana on nimenomaan ollut liika meluisuus. Ohessa toinen koeajo uudesta Mondeosta jossa se on nimetty large family cars -luokan parhaaksi, vaikka noista tuon channel4:n autoarvioista voi olla montaa mieltä.
    http://www.channel4.com/4car/best-in-class/large-family.html

    Vectran tuloon on vielä aikaa, koska sehän pitäisi esitellä vasta 2008 loppupuolella. Suurempi mielenkiinto lähiaikoina kohdistuu siihen millainen on uusi Mazda6, joka pitäisi esitellä tänä syksynä. Onko uudestakin Mazdasta edellisen mallin kaltaiseksi testimenestyjäksi ja Passatin ja Mondeon haastajaksi?

      
  • Että kokonaista kaksi pistettä sai Passat turpaansa. Kunnon tappio siis...

    Varsinkin kun ottaa huomioon, että suuri osa vertailuasioista on ns. makuasioita.

      
  • Mondeo vs uus Mazda kuus
    vertailevat lähinnä varmaan siittä
    kumpi käy useammin maalauksessa takuuaikana.
    Mazda varmaan voittaa, kun sillä on pidempi takuu - ehtii käydä useammin...

    Eli "oikea" finaali jää välille Passat - Vectra.

      
  • Ihan mielenkiintoinen testi, joskin näitä tulee ja menee. Eiköhän malli kuin malli saada voittajaksi kun testaillaan tarpeeksi :smile:

    Ei sen puoleen, voihan monkki ollakin parempi kuin kansanauto. Enemmän kiinnitin huomiota siihen että Mondeo on KALLIIMPI kuin passat, joka on onnistunut jo pitkään ottamaan hyvän miehen lisää. Onkohan tämä suuntausta Suomenkin hinnoittelusta, jossa tosin lisävarusteluhinnoittelusta ne erot tulevat.

      
  • Kyllä nyt tulee olemaan kolme kovaa euro-autoa. Uusi Vectra on toki tulossa mutta ei tää nykyinenkään nyt niin huono ole noiden kahden muun rinnalla - talvitestin voittaja, kai 3 vuoden takaa ja edelleen pesee Passatin jos "talviviivalle" laitetaan!!!

    Edukkaalla hinnallaan varmasti jokun kaupan kääntää Opelille, ainakin verotusarvollisista syistä...

    Mondeon moottorimallivalikoima on aika rajoittunut, ainakin alkuun, joten tulee varmasti tiukkaa kisaa myynnistä. Ei tartte Opelin paljoa lisätä houkuttimeksi vakio-optioita autoon niin valinta kallistuu Opeliin. Mondeo on tosiaan kallis, kuten myös Passat.

    PS. silti saattaa Passatin tilauskuponkiin oma allekirjoitus piirtyä kun taitaa olla ainoo vaihtoehto johon saa kunnon dieselin...

    [vok muokkasi tätä viestiä 01.05.2007 klo 21:39]
      
  • Joo tuo tilauskuponki on mielenkiintoinen asia. Periaatteessa pitäis kai liputtaa volsulle, että sidosryhmät tekis tiliä, mutta kyllä se vaan niin on että since 1985 se on ja pysyy Opelina...
    Hoppa ei ole oikeasti edes vaihtoehto - ainakaan minulle.
    Ooteellaan uutta Vectraa, vai lieneekö se sitten Insignia.

      
  • Lainaus:
    01.05.2007 klo 20:55 -Z- kirjoitti

    ... Eli "oikea" finaali jää välille Passat - Vectra.

    Ymmärrän kyllä viestisi, jos viittaat Tuulilasin verkkosivulla olevaan lainaukseeen "Ford sanoo nostavansa Mondeon myötä laatutasonsa premium-luokan tasolle."
    :grin:

    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 02.05.2007 klo 08:43]
      
  • Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:34 vok kirjoitti
    PS. silti saattaa Passatin tilauskuponkiin oma allekirjoitus piirtyä kun taitaa olla ainoo vaihtoehto johon saa kunnon dieselin...


    Häh? 2.0 TDCi ei ole muka kunnon kone? Samat tehot, sama kulutus, mutta huomattavasti äänettömämpi ja käyttöalueeltaan laajempi. Samaa pätee tuohon Vectraan Fiatin dieselillä. Tai itseasiassa siinä on hieman enemmän tehoa ja se kuluttaa tilkan vähemmän.

      
  • Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:42 -Z- kirjoitti
    Joo tuo tilauskuponki on mielenkiintoinen asia. Periaatteessa pitäis kai liputtaa volsulle, että sidosryhmät tekis tiliä, mutta kyllä se vaan niin on että since 1985 se on ja pysyy Opelina...
    Hoppa ei ole oikeasti edes vaihtoehto - ainakaan minulle.
    Ooteellaan uutta Vectraa, vai lieneekö se sitten Insignia.


    Heh, todella merkkiuskollinen saa olla, jos noiden vanhojen Opeleiden jälkeen uskaltaa ottaa vielä uuden Opelin. :grin:

      
  • Jep, 1,2miljoonaa kilometriä Salama-autolla takana ja lisää tulee joka päivä noin 200-300km.
    Noin miljoona kilometriä sitten, vuonna 1989 tuli kerran Mäkelänkadulla vika, kun "pimeyden ruhtinas" eli Lucas päätti, ettei virranjakajan tarvi pyöriä...
    Muuten ei ole valittamista.

    Samaan aikaan kaverit keräävät premium-merkkeihin vikalistaa kuin pizzapassiin leimoja :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    01.05.2007 klo 20:36 Ammattilainen kirjoitti
    Että kokonaista kaksi pistettä sai Passat turpaansa. Kunnon tappio siis...

    Varsinkin kun ottaa huomioon, että suuri osa vertailuasioista on ns. makuasioita.


    Kaksi pistettä kustannukset huomioituna, mutta muuten Mondeo otti pisteet kotiin.

    Tuo uusi Mondeo alkaa vaikuttaa todella kiinnostavalta vaihtoehdolta.

      
  • Lainaus:
    02.05.2007 klo 09:50 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:34 vok kirjoitti
    PS. silti saattaa Passatin tilauskuponkiin oma allekirjoitus piirtyä kun taitaa olla ainoo vaihtoehto johon saa kunnon dieselin...


    Häh? 2.0 TDCi ei ole muka kunnon kone? Samat tehot, sama kulutus, mutta huomattavasti äänettömämpi ja käyttöalueeltaan laajempi. Samaa pätee tuohon Vectraan Fiatin dieselillä. Tai itseasiassa siinä on hieman enemmän tehoa ja se kuluttaa tilkan vähemmän.


    Meille tulee Passattiin se 125 kW dieseli. En kyllä heti löytäny vastaavaa muilta...

      
  • Simppa muistaa aina tuoda esiin kaunaisuutensa VW:n erin omaisia dieseleitä kohtaan! Taitaa olla viime vuoden rekisteröinneistäkin yli 2/3 osaa dieseistä näitä parjattuja koneita! Yleensä tarvitaan kilpailijoilta yli 124 kw ennen kuin pystyvät VW:n 103 kilowattisen kepittämään! Pitää tuoda käyrät esille, jos niitä aikoo argumentteina käyttää?

      
  • Lainaus:
    02.05.2007 klo 18:10 vok kirjoitti

    Meille tulee Passattiin se 125 kW dieseli. En kyllä heti löytäny vastaavaa muilta...



    Toyota Avensis 2.2-litraisella dieselillä. Myös Honda Accord 2.2 i-CTDi tarjonnee kutakuinkin vastaavan suorituskyvyn.

    Peugeot 407 2.2 HDI (170hv). Tuo Pösön uusi tuplaturbokone on aivan loistava. Pesee mielestäni oikeastaan kaikki koneet tuossa luokassa sivistyneellä käytöksellään ehkää Hondaa lukuunottamatta. C5-sitikkaa saisi myös samalla upealla koneella, kuten myös pökötin 607-mallia.

    Vanhakorista V70:hän olisi saanut halvalla vaikkapa D5-motilla

    Alfan 159 2.4 JTDm pesee kaikki edellämainitut käytännön suorituskyvyssä mennen tullen, myös Passatin. Ei tosin ole kovin iso auto sisätiloiltaan.

    En tiedä, meinataanko Cromaakin ruveta tuomaan samalla koneella. Nuo Fiatin dieselit ei ole ihan huonoja, kun GM-käyttää niitä melko laajalti esimerkiksi Saabeissa ja Opeleissa.

    Onhan noita...

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 02.05.2007 klo 22:23]
      
  • No, Simppahan se sieltä ilmestyi kehumaan sitä Hondan antiikkista dieseliä! Vai, että hakkaa kaikki, vaikka suoritusarvoissa häviää kurjalle 103 kw Vokkelolle?

      
  • Heitämpä oman terävän kommenttini peliin. VW:llä on tämän päivän paras bensakone käytössään. 2.0TFSI. Aivan yliveto ominaisuuksiltaan bensamyllyjen joukossa. Harmi kun ei Passattiin ole tarjolla TFSI:ä nelivedon jatkeena.

    Peugeotin HDI on itsellä testaamatta. Kovasti on haluttanut päästä kokeilemaan, mutta eipä ole vielä tullut tilaisuutta. No, kyllä sekin kohdalle sattuu kun henkilö on tämmönen kroonisen autokuumeen omaava yksilö.

    Volkkarin 1,4 TSI oli myös positiivinen yllätys. Äänekkäästihän tuo puhkuu ja suhisee, mutta kulutus ja ominaisuudet kohdallaan. Kesto vielä lienee hieman kysymysmerkki?

    Se on jännä juttu miten ei omista "pakkoajatuksistaan" pääse eroon. Itse en Mondeota ihan helposti ostaisi vaikka ois kuinka hyvä. Jotkut jutut on juurtuneet turhan tiukkaan. Mutta kokeilemaan se täytyy tuokin mennä kun tilaisuus tulee.

      
  • Kävin Fordilla tutustumassa uuteen Mondeoon ja onpa sanottava, että hieno on auto! Tilaa oli upeasti niin edessä ja takana kuin tavaratilassakin. Viimeistely, sisustus, hallintalaitteet ja konttorin yleinen toimivuus ja ulkonäkö oli kaikki erittäin hyvin toteutettu. Kuskin penkki ja ajoasento sopivat ainakin itselleni kuin kumihanska käteen. Kyseessä oli viisiovinen 2-litraisella bensakoneella varustettu Trend-varustelutason (edullisin, n. 32.000€) auto, mutta vaikutelma jäi arvokkaamman oloisesta kulkupelistä. Jos esim. nyky-Passatiin ja Vectraan vertaa, Mondeo tuntui selkeästi luokkaa hienostuneemmalta.

    Tuntien nyky-Mondeon hyvät ajo-ominaisuudet uusi tuskin on ainakaan huonompi. Ja toivotaan, että laatuakin on saatu parannettua esim. ruostumisen osalta. Mutta uusi Mondeo oli kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen kokemus.

    Lisäys: niin, ajamaan en päässyt - mutta toivottavasti pian.

    [zoso muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 08:44]
      
  • Lainaus:
    02.05.2007 klo 22:54 Rampe2 kirjoitti
    No, Simppahan se sieltä ilmestyi kehumaan sitä Hondan antiikkista dieseliä! Vai, että hakkaa kaikki, vaikka suoritusarvoissa häviää kurjalle 103 kw Vokkelolle?


    Et sitten ole viitsinyt koeajaa tuota? Sivistyyneempää dieseliä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Vetoalue on todella laaja, ja äänetkin ovat ihan eri tasoa kuin 2.0 TDI:n traktorikalkatus. En ole lukenut yhtään arvostelua, jossa tuota dieseliä moitittaisiin. Passatin 2.0 TDI on tuohon verrattuna täysin kuollut alhaisilla kierroksilla.

    Toki tuo pesee sivistyneen käytöksensä puolesta myös Volvon koneet mennen tullen.

    Niin, muuten siinä AMS:n koeajossa uuden Mondeon diesel-kone arvosteltiin paremmaksi kuin Passatin 2.0 TDI.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 11:48]
      
  • Riitaa saa aikaan aiheesta kuin aiheesta :sunglasses: Volkkarimies puolustaa tietysti hyväksi kokemaansa volkkarin Tdi:tä kuten muutkin omiaan täällä. Volkkarin Tdi on ollut kestävähkö kone jo pitkään eikä sitä hirveästi ole aihetta moittia..

    Jos minun pitäisi valita Mondeo-Passat-Vectra sektorilta auto niin ei tarvitsisi hirveästi miettiä.. Kyllä Passat mielestäni noista itselleni ainut vaihtoehto olisi. Uutta Mondeota en kyllä ole edes käynyt katsomassa.. Voi olla etten kyllä menekään :smile:

    Tuosta Dieselien taistosta.. Volkkarin diesel on hyvä, mutta ovat volkkarillakin siirtymässä nykyaikaan.. Eikö volkkarikin siirry käyttämään Common Rail tekniikkaa? Kyllä Hondan Diesel on käutössä ihan eriluokkaa kuin Vw:n pumppusuutin diesel.

      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 12:28 Jan79 kirjoitti
    Tuosta Dieselien taistosta.. Volkkarin diesel on hyvä, mutta ovat volkkarillakin siirtymässä nykyaikaan.. Eikö volkkarikin siirry käyttämään Common Rail tekniikkaa? Kyllä Hondan Diesel on käutössä ihan eriluokkaa kuin Vw:n pumppusuutin diesel.


    Juu, Alfan jalanjälkiä seuraavat myös pienemmissä koneissa. Tosin kymmenisen vuotta myöhässä.

      
  • Joo, VW siirtyy kai jossain vaiheessa common raileihin muiden mukana.
    Syyt (joita on tälläkin palstalla puitu N kertaa):
    - jopa VAG:lle olisi liian kallista kehittää PS-tekniikkaa yksin
    - tiukat (hiukkas)päästövaatimukset ajavat common raileihin
    - yms.

    PS kuluttaa hieman vähemmän kuin common rail. PS on myös hiukan äänekkäämpi. Tosin vastikään ohitseni ajoi V70 D5 ja traktorilta sekin kyllä kuulosti, että ei sitä eroa nyt oikeasti niin hirveästi ole. Ja samahan se miltä auto ulospäin kuulostaa kun itse istuu siellä sisäpuolella. Vai? Jos haluaa ääneltään "sivistyneen" auton niin varmaan kannattaa katella sieltä bensapuolelta.

    Henk. koht. mulla ei ole väliä millä tekniikalla dieselkone on toteutettu kunhan se kestää, kuluttaa vähän eikä möykkää sisälle.

      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 13:17 Ilwagen kirjoitti
    Joo, VW siirtyy kai jossain vaiheessa common raileihin muiden mukana.
    Syyt (joita on tälläkin palstalla puitu N kertaa):
    - jopa VAG:lle olisi liian kallista kehittää PS-tekniikkaa yksin
    - tiukat (hiukkas)päästövaatimukset ajavat common raileihin
    - yms.



    Olihan täällä juttuakin sopimuksesta, jonka mukaan Fiat ei saa myydä Common Rail tekniikkaa VAG:lle "pieniin" koneisiin. Tätä väittämää tukee se, että VAG on siirtymässä Common Raileihin sattumalta tasan 10v sen jälkeen, kun Fiat esitteli ensimmäisen Common Railin (patentti!). Muistaakseni postasin tänne jopa linkin, jossa isohko ulkomaalainen VAG-kerho piti tuollaista sopimusta yleisenä totuutena. Myös suomen Fiat-foorumilla on ollut juttua tästä.

    Ja ylipäänsä, jos pumppusuutintekniikka olisi ollut parempi, miksi käytännössä kaikki lähtivät aikanaan Fiatin kelkkaan valmistamaan Common Raileja? Varmasti eri valmistajat pohtivat kummankin tekniikan etuja 10v sitten päätyen Common Railiin.

    Noiden pumppareiden ongelma on kova sisämelu. Ainakin A4 on 2.0 TDI koneella melkoinen mölytoosa verrattuna mihikä vaan kilpailijaan. Lehdistäkin saa usein lukea tuon 2-litraisen kovista äänistä. Esimerkiksi Tuulilasi mainitsi Jeepin koeajon yhteydessä, ettei 2.0 TDI (Compassissa tottelee nimeä CRD) tunnetusti ole niitä hiljaisimpia koneita, ja että se kuuluu sisään selvästi.

    Siinä olet tosiaan oikeassa, ettei Volvon D5 ole kaikkein hiljaisimpia dieseleitä, siitä ei pääse mihinkään.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 16:55]
      
  • Pumppusuutintekniikka oli tietääkseni tarkoitettu konsernin sisäiseksi tekniikaksi eikä muita tahdottu päästää apajille. Tässä kohdassa VW ajoi itsensä pussiin, mikä on jälkiviisaana helppo todeta.

    Ei tuo 2.0TDI enää ole mikään uusi kone, mutta hyvin se silti paikkaansa puolustaa kilpailijoita vastaan. Suorituskyvyn ja kulutuksen suhde on edelleen markkinoiden parhaimmistoa. Käynniltään se ei ole kaunis, mutta ei tuo ääni ainakaan minua häiritse. Common rail tekniikkaa on ollut VW:llä jo pari vuotta käytössä 2.7 ja 3.0TDI:ssä. Ehkäpä se pikkuhiljaa tulee myös pienempiin koneisiin. Turha kiirehtiä kun vanhatkin koneet pärjäävät hyvin. Tosin tuo Fiat-sopimuskin voi olla totta.

    Ja aiheeseen: uutta Mondeota en ole käynyt katsomassa joten siitä en sano mitään. Jos taasen vertaa Vectraa ja Passattia, niin Vectra on kyllä sisätiloiltaan jotenkin halvan näköinen. Tilaa on molemmissa paljon. Moottorivaihtoehtoja on molemmissa mukavasti mutta Vectraan ei taida saada nelivetoa.

    Lopuksi olisi kiva tietää mitä Simpalla on niin kauhesti VW:tä vastaan? Naapurilla kenties hienompi auto tai jotain? Kritiikkihän on ihan tervettä, mutta sinun kommenttisi menevät välillä vähän räksytyksen puolelle.

      
  • Eihän 2,0TDI:n käyntiääntä kuule lainkaan kun Golfissa Dunlopin surkeat ensiasennusrenkaat ja urheilualusta pitävät kohtalaisesti ääntä...Väännön puutetta alakierroksilla ei ainakaan dsg:n kanssa ole tullut vastaan. Useilla kilpailijoilla sitäpaitsi automaattia ei saa tehokkaaseen dieseliin edes lisähinnalla, esim Avensis.

      
  • Lainaus:
    02.05.2007 klo 22:10 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    02.05.2007 klo 18:10 vok kirjoitti

    Meille tulee Passattiin se 125 kW dieseli. En kyllä heti löytäny vastaavaa muilta...



    Toyota Avensis 2.2-litraisella dieselillä. Myös Honda Accord 2.2 i-CTDi tarjonnee kutakuinkin vastaavan suorituskyvyn.

    Peugeot 407 2.2 HDI (170hv). Tuo Pösön uusi tuplaturbokone on aivan loistava. Pesee mielestäni oikeastaan kaikki koneet tuossa luokassa sivistyneellä käytöksellään ehkää Hondaa lukuunottamatta. C5-sitikkaa saisi myös samalla upealla koneella, kuten myös pökötin 607-mallia.

    Vanhakorista V70:hän olisi saanut halvalla vaikkapa D5-motilla

    Alfan 159 2.4 JTDm pesee kaikki edellämainitut käytännön suorituskyvyssä mennen tullen, myös Passatin. Ei tosin ole kovin iso auto sisätiloiltaan.

    En tiedä, meinataanko Cromaakin ruveta tuomaan samalla koneella. Nuo Fiatin dieselit ei ole ihan huonoja, kun GM-käyttää niitä melko laajalti esimerkiksi Saabeissa ja Opeleissa.

    Onhan noita...


    Joo, halusin kuitenkin auton jonka malli ei ole iältään niin vanha eikä japsit nyt tullu kyseeseen. Tiedän että olen ennakoluuloinen...

      
  • Meillä valinta osui Pasuunaan, 2,0 tdi neliveto. Vaihtoehtoina olivat oikeastaan katumaasturit CRV ja RAV 4, jotka karsiutuivat horjuvien maantieominaisuuksien vuoksi. Volkkarista voi sanoa miinuksena lähinnä sammumistaipumus liikkeellelähdöissä ja sisustuksen halvan muovinen tunnelma (Comfortline), sekä lapsellinen pissapoika. Plussaa loistavat ajo-ominaisuudet, riittävä suorituskyky ja kohtuullinen kulutus, hyvät tilat, vetokyky 2000 kg. Fordilta ja Opelilta ei ollut tarjota vaihtoehtoa, A 4 on ahdas, Legacy toistaiseksi vain bensakäyttöisenä; Volvo, MB ja BMW vähintään 10 k€ kalliimpia (tämä varusteineen n. 50 k€).

      
  • Tässäpä juttu Fiat-forumilta tuosta sopimuksesta:

    http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=12107&postdays=0&postorder=asc&highlight=fiat+common+rail&start=30

    Edellisellä sivulla on muuten suorastaan härski esimerkki valheellisesta mainonnasta.

      
  • No nyt on uusi Mondeo ajettu muutamissa lehdissä - vertailuissa se on asetettu Passatin edelle. Hinnoittelu on ainakin Saksassa samaa luokkaa kuin Passatilla, tosin jos vanhat merkit yhtään paikkansa pitävät niin lisävarustehinnat on kohtuullisemmat kuin VW:llä. Hyvän oloinen kokonaisuus, muotoilussa ja tiloissa ei ainakaan valittamista.

    http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=14008

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 15.05.2007 klo 11:37]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit