Tokihan tällekin palstalle voi ehdotuksia heitellä... Hintaa saisi siis maksimissaan tulla tuo 28t eli lisävarusteiden huikeat hinnat huomioiden auton perushinta jää 25t tuntumaan.
Itselläni melko vahvoilla näyttäisi olevan KIA Ceed SW 2.0 CRDi EX - eli tuolle nyt potentiaalisia haastajia kehiin vaan...
-Kiitos.
Tuossa hintaluokassa autoverouudistuksen myötä sanoisin että VW Golf Variant 2.0TDI tai Skoda Octavia Combi vastaavalla myllyllä olisivat varmaankin "parhaat" vaihtoehdot. Ovathan nuo myös lehtien testeissäkin olleet järjestään kärkipäässä. Liikkeeseen tutustumaan, mars mars!
edit: Taitaa olla aika kattavat varustepaketitkin molemmilla valmistajilla tuohon hintaan saatavilla, varsinkin kun ottaa vielä huomioon tapauskohtaisesti neuvoteltavan alennuksen.
Uudistunut Ford Focus farkku mahtuu hyvin tuohon hintarajaan joko 1,8 tai 2,0 tdci:nä. Kokeilin 1,8 farkkua, ja suorituskyky oli riittävä, ja tilat hyvät. Selvästi hiljaisempikin se on kuin esim. Golf-farmari ja paremman näköinen. Miinus verrattuna Golfiin on takapenkin laatuvaikutelma. Etupenkiltä katsoen samalla tasolla. Focuksessa on myös hyvinä puolina, että siinä on loistavat penkit (titanium) ja webasto kellolla vakiona, mikä on melko kallis varuste ostettavaksi moneen muuhun merkkiin.
Mitähän ihmeellistä ja oleellista eroa Octavian ja Golfin välillä sitten on muuta kuin luukun sulkemispötkylä? Oleellisin ero lienee muutamat muotoilulliset seikat! Ja tärkein se logo! Itse olen ainakin käsittänyt, että lähes samankaltaisia ovat, kuten jossain autolehdessä sanottiinkin Golf Variantin tullessa markkinoille, että vastaava on ollut saatavilla jo kaksi vuotta; Skoda Octavia Combina!
"Siinä on jopa se surkuhupaisa takaluukun sulkemiseen tarkoitettu pötkyläkin! Voihan USSR kuinka huvittavan wanhanaikainen ratkaisu ja vieläpä suht törkeä sellainen. En voi kuin ihmetellä moista ratkaisua. Laskee todellakin koko auton ns. laatuvaikutelmaa. Oliko "skeidalle" todellakin liikaa suunnitella jonkinlaiset upotetut kädensijat tms edes hivenen nykyaikaisemmat ratkaisut kontin sulkemiseen..?
Ei, en halua Octaviaa - se on nyt selvä se."
Ehkäpä edellä mainitussa kommentissa selviää syy! Asenne ja poliittiset näkemykset! Huvittavaa, mutta täysin totta! Mutta näinhän se on; auton valinta on enemmän tunteen kuin järjen asia! Ja kun tunteet ovat pelissä, ei objektiivisuus ole voimissaan! Varmaan Octaviakin olisi kun hansikas, jos keulalla ja ratissa olisi oikea logo (vertaa takavuosien Polo vs. Cordoba)!
Sitäpaitsi tuo "takaluukun vetoheppi" hakkaa 10-0 kaikki hienot kahvaviritelmät, joilla parhaimmillaan saa rasitusvamman ranteeseensa! Liekö sitten jonkun kommunistin keksimä?
Reilun 50 tkm:n kokemuksen perusteella totean, että harvoin itse auton ja maineen välillä on yhtä suurta eroa kuin Croman tapauksessa. Vieläpä auton hyväksi.
Eihän Fiat Cromaa kannata ostaa, koska vanha maine on se mitä on! Ja onhan italiaanoissa vähän kommarinkin vikaa! Auton ostossa lienee ihan hyvä peruste! Etelä-Korea kelpaa, ja varmaan parin vuoden sisällä siirretään sitten tuotantoa Pohjois-Koreaan! Mitäs sitten?
"Autoilija82 Nasse taitaa itse olla Skoda-mies - haukuistani loukkaantunut Skoda-mies! Ei kukaan muuten ota noin pahasti itseensä jos sanon ja arvostelen, että Skoda oli skeida!
Järki hoi - ei kaikki voi tykätä Octaviasta!
Ja by the way: Suomi on vapaa maa! Jokainen saa olla mitä tahansa mieltä jostakin ajamastaan autosta. Itse en edes välitä pskakaan mitä muut ovat samasta ajoneuvosta mieltä... Jos en tykkää niin en tykkää ja sillä selvä.
Juuri sinunlaisiasi idiootteja näille palstoille EI tarvita. Kaverilla ei ole mitään järkevää sanottavaa... Pitäisit ns. turpasi kiinni kun juttu on tuota luokkaa. Pahoittelen jos loukkasin Skoda-kansaa mutta mulle se auto ei sovi.
Toinen tykkää Ladasta, toinen Trabantista!
P.S. Mulla tulisi sinne konttiin pari koiraa, jolloin se kontin heppitappi kohtaisi varmasti viimeiset hetkensä. Ja rumakin se on kuin mikä... V*tun '60-luvun flahback!"
Jus de! Tälläistä juuri uumoilinkin! Kyllä on vapaa maa ja sana on vapaa, mutta se joka on molemmat autot ajanut ja katsonut ei voi varmaan mielipiteeseesi yhtyä! Autot ovat kuin kaksi marjaa, ja jotkut näköjään löytävät niistä huomattavaia eroja! No heppihän VW:stä puuttuu!
Fanaatikot ovat tietenkin sitten asia sinänsä! Veikkaan, että logojen vaihdolla Octaviasta olisi tullut sinun mieleisesi! No idiootiksihan sinä olet jo minua kutsunutkin; se kertonee jotain arvostelukyvystäsi!
"P.S. Mulla tulisi sinne konttiin pari koiraa, jolloin se kontin heppitappi kohtaisi varmasti viimeiset hetkensä. Ja rumakin se on kuin mikä... V*tun '60-luvun flahback!"
En malttanut! Mopo karkasi! Sattumalta itsellänikin on kaksi koiraa! Sanoisin, että on koulutuskysymys, mitä koirat tekevät!
Sekin selvisi, etten halua Opel Astraa.
Ulkoa ihan hieno (OPC-listoilla yms) auto, hiljainenkin (jopa nastoilla) sekä ok-ajettava mutta sisusta on pelkkää karmeaa, halpaa ja kovaa muovia.
Astrasta pitää valita Cosmo-varustelu. Muuten sisustus on erittäin halvan oloinen. Lisäksi Cosmon penkit ovat mielestäni huomattavasti paremmat kuin vakiot. Jos auto miellytti muuten, niin kannattaa vielä käydä tarkistamassa jossakin, jossa on Cosmo koeajossa.
Suosittelen myös Corolla Versoa. Se oli minusta hyvä auto ja taitaa nykyisin mennä jo tuohon hintaluokkaasi.
- Jos kovasti haukuttu Caliber on vieläkin pahempi tapaus, ei sitä tarvitse edes harkita
- Sitten on se KIA... Todellinen villikortti.
Auto on hyvä ajaa, istuu käteen, näyttää nätiltä ja kuulostaa kivalta voisi jopa ostaa MUTTA ne ylläpitokustannukset hirvittävät.
-Mitäs näitä muita mahtais olla..?
Kertaus:
- Alle 30t saisi hinta jäädä.
- ABS, Airbagit, ESP yms löytyy jo vakiona.
- Autom.ilmastointi olisi ihan kiva mikäli ei hullun kallis
- vakionop.säädin
- bi-Xenonit
- sumuvalot on jees
- metallinen koiraverkko välttämätön
- mahdollisesti tummennetut takalasit
- vetokoukku (mielummin kiinteä kunhan näyttää säädylliseltä )
- 103kW ja yli 300Nm löytyy jo kaikkialta
- common rail tosin on mukavasti hiljaisempi
- pumpputekniikka, joka vastapainoisesti on lähes idioottivarma.
- Jälleenmyyntiarvon hyvä säilyminen on tietysti myös ihan mieleinen ominaisuus
- Webasto + akkulaturi-yhdistelmän
- Mitäs muuta sitä edes tarvitsee?"
Vaatimus bixenoneista on paha, muut ei aiheuta päänvaivaa. Moottoritehon määrittely on erikoinen tapa lähestyä asiaa, eikö tietynlainen suorituskyky olisi parempi suure? Sillähän on merkitystä, ei teholla. On yhdentekevää, onko moottorissa 100 vai 1000 hevosvoimaa, jos auto kulkee riittävästi.
Valojen suhteen muuten en ymmärrä, mitä ideaa on ksenon-kaukovaloissa. Niiden teho ei TM:n mittausten mukaan ole kaksinen, mutta hinta yleensä on. Paljon paremmat valot saat ihan tavallisilla halogeenilisävaloilla. Joku Hella Comet 500 pyöreänä maksaa noin 70 e/sarja + asennus ja valoa lähtee niistä jo yksinään saman verran kuin hyvistä ksenoneista, ks TM 15/91 (muistaakseni tuo numero, lisävalovertailu). Lisäksi tietysti tulee auton omat valot, joten yksikään vakiovalo ei tarjoa vastaavaa tehoa kuin nuo yhdessä, mutta maksaa vähintään satoja euroja, ehkä jopa nelinumeroisen määrän rahaa. Kaikki muut luettelemasi varusteet saa todennäköisesti kaikkiin joko vakiona tai lisävarusteena.
Selataanpa TM:n autohinnastoa:
- Chevrolet Nubira 20970 e
- Fiat Stilo 20990 e
- Nissan Note ja Qashqai (kelpaako farkusta?) alk. 19990/24690
- Pösö 207 20490 e
- Megane 22300 e
- Skoda Fabia 19100 e
Sitten tietysti on pienet tila-autot, kuten Opel Meriva ja Skoda Roomster. Seat Altea on jonkinlainen rajatapaus farkun ja tila-auton välillä. Vaatimusta tilojen suhteen et määritellyt, vain farkku pitää olla. En tiedä, saako noihin edes lähivaloihin ksenoneita.
Jos Kian huoltokulut kauhistuttaa, sitten kannattaa laskea, paljonko vähän kalliimpi huolto maksaa ja paljonko maksaa seuraavaksi houkuttelevin auto. Voi hyvin olla, että huollon osuus on aika pieni näennäisestä kalleudestaan huolimatta. TM:n käyttötesteissä kulut jakautuu muistaakseni siten, että polttoaineet ovat yli 50% osuudella. Loput menee suht tasan huollon ja vakuutusten kanssa. Renkaat ovat vajaa 10% osuudella. Jälleenmyyntiarvolla voi olla merkitystä, jos vaihtaa usein. Jos ajat yli 10 vuotta, tuskin silläkään on enää väliä. Pääoma on lähes kadonnut, erot hinnoissa muodostuu auton kunnosta. Joku erikoinen merkki/malli saattaa ehkä olla hankalampi myydä.
Vastaavasti jos saat vaikka Nubiran 3 ke halvemmalla kuin Kian, paljonko lasket painoa rahalle eli paljonko olet valmis tinkimään ominaisuuksista? Ainakin tuolla hintaerolla huoltaa ja korjaa autoa melkoisesti, jos sitä käyttää mittarina.
Erkin kanssa minulla on sama käsitys siitä, että Fiat on mainettaan parempi. Tosin Fiat Punton pistokoeajo ei nostanut Fiatin osakkeita minun silmissäni. Ehkä pykälää isommat mallit ovat kestävämpiä.
Astrasta pitää valita Cosmo-varustelu. Muuten sisustus on erittäin halvan oloinen. Lisäksi Cosmon penkit ovat mielestäni huomattavasti paremmat kuin vakiot. Jos auto miellytti muuten, niin kannattaa vielä käydä tarkistamassa jossakin, jossa on Cosmo koeajossa.
Näin on. Ennen Enjoynkin kojelauta oli ihan tyylikäs, mutta faceliftin yhteydessä se pilattiin täysin. Samoin ajovalot, vanhan mallin tummapohjaiset umpiot olivat tyylikkäät. Nykyään ne ovat vain sport-malleissa, muissa on kokonaan kromatut = rumat lyhdyt. Varsin erikoinen facelift Opelilta kaiken kaikkiaan.
Mites autotalli.com? Siellä on muistaakseni aika tarkkaankin määriteltävissä haku uusissa autoissa.
Jep, pois vaan...
Autoilija82:
Tuossa hintaluokassa autoverouudistuksen myötä sanoisin että VW Golf Variant 2.0TDI tai Skoda Octavia Combi vastaavalla myllyllä olisivat varmaankin "parhaat" vaihtoehdot. Ovathan nuo myös lehtien testeissäkin olleet järjestään kärkipäässä. Liikkeeseen tutustumaan, mars mars!
edit: Taitaa olla aika kattavat varustepaketitkin molemmilla valmistajilla tuohon hintaan saatavilla, varsinkin kun ottaa vielä huomioon tapauskohtaisesti neuvoteltavan alennuksen.
Delete
Jos sulla on Dodge Caliber, niin miksei mukana ole muita tila-automaisempia myös? En pidä tuota farkkuna varsinaisesti.
Oletko tsekannut
- Fiatin (Chroma)
- Chevyn (Nubira)
- Citroenin (C5, Berlingo)
- Renaultin (Megane, Scenic)
- Peugeotin (307, Partner)
- Volvon (V50)
- Huyndai
- Nissanit
- Seatin
- Toyotan (Corolla (Verso))
Kun kerran kysyit...
Autoilija82:
Olisiko muita toiveita auton suhteen kuin hinta? Eli millaisia ominaisuuksia tarvitaan? Siitä kai kannattaisi aloittaa.
Pois pois pois...
Uudistunut Ford Focus farkku mahtuu hyvin tuohon hintarajaan joko 1,8 tai 2,0 tdci:nä. Kokeilin 1,8 farkkua, ja suorituskyky oli riittävä, ja tilat hyvät. Selvästi hiljaisempikin se on kuin esim. Golf-farmari ja paremman näköinen. Miinus verrattuna Golfiin on takapenkin laatuvaikutelma. Etupenkiltä katsoen samalla tasolla. Focuksessa on myös hyvinä puolina, että siinä on loistavat penkit (titanium) ja webasto kellolla vakiona, mikä on melko kallis varuste ostettavaksi moneen muuhun merkkiin.
Hus pois!
Mitähän ihmeellistä ja oleellista eroa Octavian ja Golfin välillä sitten on muuta kuin luukun sulkemispötkylä? Oleellisin ero lienee muutamat muotoilulliset seikat! Ja tärkein se logo! Itse olen ainakin käsittänyt, että lähes samankaltaisia ovat, kuten jossain autolehdessä sanottiinkin Golf Variantin tullessa markkinoille, että vastaava on ollut saatavilla jo kaksi vuotta; Skoda Octavia Combina!
Miksei näitä voi poistaa itse...
"Siinä on jopa se surkuhupaisa takaluukun sulkemiseen tarkoitettu pötkyläkin! Voihan USSR kuinka huvittavan wanhanaikainen ratkaisu ja vieläpä suht törkeä sellainen. En voi kuin ihmetellä moista ratkaisua. Laskee todellakin koko auton ns. laatuvaikutelmaa. Oliko "skeidalle" todellakin liikaa suunnitella jonkinlaiset upotetut kädensijat tms edes hivenen nykyaikaisemmat ratkaisut kontin sulkemiseen..?
Ei, en halua Octaviaa - se on nyt selvä se."
Ehkäpä edellä mainitussa kommentissa selviää syy! Asenne ja poliittiset näkemykset! Huvittavaa, mutta täysin totta! Mutta näinhän se on; auton valinta on enemmän tunteen kuin järjen asia! Ja kun tunteet ovat pelissä, ei objektiivisuus ole voimissaan! Varmaan Octaviakin olisi kun hansikas, jos keulalla ja ratissa olisi oikea logo (vertaa takavuosien Polo vs. Cordoba)!
Sitäpaitsi tuo "takaluukun vetoheppi" hakkaa 10-0 kaikki hienot kahvaviritelmät, joilla parhaimmillaan saa rasitusvamman ranteeseensa! Liekö sitten jonkun kommunistin keksimä?
Autoilija82:
Tämän http://www.iltalehti.fi/autot/200711236877695_au.shtml mukaan huhtikuussa ja hinta saattaisi olla jopa hiukan laskenut.
Reilun 50 tkm:n kokemuksen perusteella totean, että harvoin itse auton ja maineen välillä on yhtä suurta eroa kuin Croman tapauksessa. Vieläpä auton hyväksi.
Eihän Fiat Cromaa kannata ostaa, koska vanha maine on se mitä on! Ja onhan italiaanoissa vähän kommarinkin vikaa! Auton ostossa lienee ihan hyvä peruste! Etelä-Korea kelpaa, ja varmaan parin vuoden sisällä siirretään sitten tuotantoa Pohjois-Koreaan! Mitäs sitten?
Olisi kyllä kätevää jos itse voisi olla omien ketjujensa moderaattori!
"Autoilija82 Nasse taitaa itse olla Skoda-mies - haukuistani loukkaantunut Skoda-mies! Ei kukaan muuten ota noin pahasti itseensä jos sanon ja arvostelen, että Skoda oli skeida!
Järki hoi - ei kaikki voi tykätä Octaviasta!
Ja by the way: Suomi on vapaa maa! Jokainen saa olla mitä tahansa mieltä jostakin ajamastaan autosta. Itse en edes välitä pskakaan mitä muut ovat samasta ajoneuvosta mieltä... Jos en tykkää niin en tykkää ja sillä selvä.
Juuri sinunlaisiasi idiootteja näille palstoille EI tarvita. Kaverilla ei ole mitään järkevää sanottavaa... Pitäisit ns. turpasi kiinni kun juttu on tuota luokkaa. Pahoittelen jos loukkasin Skoda-kansaa mutta mulle se auto ei sovi.
Toinen tykkää Ladasta, toinen Trabantista!
P.S. Mulla tulisi sinne konttiin pari koiraa, jolloin se kontin heppitappi kohtaisi varmasti viimeiset hetkensä. Ja rumakin se on kuin mikä... V*tun '60-luvun flahback!"
Jus de! Tälläistä juuri uumoilinkin! Kyllä on vapaa maa ja sana on vapaa, mutta se joka on molemmat autot ajanut ja katsonut ei voi varmaan mielipiteeseesi yhtyä! Autot ovat kuin kaksi marjaa, ja jotkut näköjään löytävät niistä huomattavaia eroja! No heppihän VW:stä puuttuu!
Fanaatikot ovat tietenkin sitten asia sinänsä! Veikkaan, että logojen vaihdolla Octaviasta olisi tullut sinun mieleisesi! No idiootiksihan sinä olet jo minua kutsunutkin; se kertonee jotain arvostelukyvystäsi!
"P.S. Mulla tulisi sinne konttiin pari koiraa, jolloin se kontin heppitappi kohtaisi varmasti viimeiset hetkensä. Ja rumakin se on kuin mikä... V*tun '60-luvun flahback!"
En malttanut! Mopo karkasi! Sattumalta itsellänikin on kaksi koiraa! Sanoisin, että on koulutuskysymys, mitä koirat tekevät!
Autoilija82:
Ei kait kukaan täysjärkinen koiraa autoon päästä?
Poistakaa jo!
Metsähaka:
Metsähaan kanssa 100% samoilla linjoilla.
Autoilija82 (vapaasti lainaten): "
- Ei, en halua Octaviaa - se on nyt selvä se.
- Sekin selvisi, etten halua Opel Astraa.
- Jos kovasti haukuttu Caliber on vieläkin pahempi tapaus, ei sitä tarvitse edes harkita
- Sitten on se KIA... Todellinen villikortti.
Auto on hyvä ajaa, istuu käteen, näyttää nätiltä ja kuulostaa kivalta voisi jopa ostaa MUTTA ne ylläpitokustannukset hirvittävät.
-Mitäs näitä muita mahtais olla..?
Kertaus:
- Alle 30t saisi hinta jäädä.
- ABS, Airbagit, ESP yms löytyy jo vakiona.
- Autom.ilmastointi olisi ihan kiva mikäli ei hullun kallis
- vakionop.säädin
- bi-Xenonit
- sumuvalot on jees
- metallinen koiraverkko välttämätön
- mahdollisesti tummennetut takalasit
- vetokoukku (mielummin kiinteä kunhan näyttää säädylliseltä )
- 103kW ja yli 300Nm löytyy jo kaikkialta
- common rail tosin on mukavasti hiljaisempi
- pumpputekniikka, joka vastapainoisesti on lähes idioottivarma.
- Jälleenmyyntiarvon hyvä säilyminen on tietysti myös ihan mieleinen ominaisuus
- Webasto + akkulaturi-yhdistelmän
- Mitäs muuta sitä edes tarvitsee?"
Vaatimus bixenoneista on paha, muut ei aiheuta päänvaivaa. Moottoritehon määrittely on erikoinen tapa lähestyä asiaa, eikö tietynlainen suorituskyky olisi parempi suure? Sillähän on merkitystä, ei teholla. On yhdentekevää, onko moottorissa 100 vai 1000 hevosvoimaa, jos auto kulkee riittävästi.
Valojen suhteen muuten en ymmärrä, mitä ideaa on ksenon-kaukovaloissa. Niiden teho ei TM:n mittausten mukaan ole kaksinen, mutta hinta yleensä on. Paljon paremmat valot saat ihan tavallisilla halogeenilisävaloilla. Joku Hella Comet 500 pyöreänä maksaa noin 70 e/sarja + asennus ja valoa lähtee niistä jo yksinään saman verran kuin hyvistä ksenoneista, ks TM 15/91 (muistaakseni tuo numero, lisävalovertailu). Lisäksi tietysti tulee auton omat valot, joten yksikään vakiovalo ei tarjoa vastaavaa tehoa kuin nuo yhdessä, mutta maksaa vähintään satoja euroja, ehkä jopa nelinumeroisen määrän rahaa. Kaikki muut luettelemasi varusteet saa todennäköisesti kaikkiin joko vakiona tai lisävarusteena.
Selataanpa TM:n autohinnastoa:
- Chevrolet Nubira 20970 e
- Fiat Stilo 20990 e
- Nissan Note ja Qashqai (kelpaako farkusta?) alk. 19990/24690
- Pösö 207 20490 e
- Megane 22300 e
- Skoda Fabia 19100 e
Sitten tietysti on pienet tila-autot, kuten Opel Meriva ja Skoda Roomster. Seat Altea on jonkinlainen rajatapaus farkun ja tila-auton välillä. Vaatimusta tilojen suhteen et määritellyt, vain farkku pitää olla. En tiedä, saako noihin edes lähivaloihin ksenoneita.
Jos Kian huoltokulut kauhistuttaa, sitten kannattaa laskea, paljonko vähän kalliimpi huolto maksaa ja paljonko maksaa seuraavaksi houkuttelevin auto. Voi hyvin olla, että huollon osuus on aika pieni näennäisestä kalleudestaan huolimatta. TM:n käyttötesteissä kulut jakautuu muistaakseni siten, että polttoaineet ovat yli 50% osuudella. Loput menee suht tasan huollon ja vakuutusten kanssa. Renkaat ovat vajaa 10% osuudella. Jälleenmyyntiarvolla voi olla merkitystä, jos vaihtaa usein. Jos ajat yli 10 vuotta, tuskin silläkään on enää väliä. Pääoma on lähes kadonnut, erot hinnoissa muodostuu auton kunnosta. Joku erikoinen merkki/malli saattaa ehkä olla hankalampi myydä.
Vastaavasti jos saat vaikka Nubiran 3 ke halvemmalla kuin Kian, paljonko lasket painoa rahalle eli paljonko olet valmis tinkimään ominaisuuksista? Ainakin tuolla hintaerolla huoltaa ja korjaa autoa melkoisesti, jos sitä käyttää mittarina.
Erkin kanssa minulla on sama käsitys siitä, että Fiat on mainettaan parempi. Tosin Fiat Punton pistokoeajo ei nostanut Fiatin osakkeita minun silmissäni. Ehkä pykälää isommat mallit ovat kestävämpiä.
Timoan:
Näin on. Ennen Enjoynkin kojelauta oli ihan tyylikäs, mutta faceliftin yhteydessä se pilattiin täysin. Samoin ajovalot, vanhan mallin tummapohjaiset umpiot olivat tyylikkäät. Nykyään ne ovat vain sport-malleissa, muissa on kokonaan kromatut = rumat lyhdyt. Varsin erikoinen facelift Opelilta kaiken kaikkiaan.
Autoilija82: "Ei taida mopo olla ainoa mikä sulta karkaa... "
On varmaan karannut paljonkin , mutta pystyn sentään perustelemaan mielipiteeni, enkä perusta autonvalintaani pelkän hepin varaan!