Arvoitus - mikä auto?

46 kommenttia
2»
  • simppa:

    Opel Insignia 2.0 CDTi 160 hv ecoFLEX yhdistetty kulutus 5,2l. Ihan näin provona, että mitäs se Subarun diesel söikään? Tuo liikkuukin johonkin toisin kuin monet muut ekomallit.

    Subarun kaikki mallit ovat jatkuvalla nelivedolla, tuo Insignia-malli on etuvetoinen, eli ei suoraan vertailukelpoisia keskenään.

      
  • Provonahan tuon kirjoitin, kun tökeröön provoon vastasin. Subarun diesel on hieno kone. Neliveto nostaa yleisesti kulutusta n. 0,5l (mm. Torsen) tuollaisilla koneilla. Insignia on lisäksi isompi ja painavampi auto kuin vaikkapa Impreza, joka syö 5,9l.



    5,2l on kelpo luku tuon kokoiselle ja tehoiselle autolle.



    edit:



    Insignian maantiekulutus on 4,2l



      
  • Laitetaan nyt kommenttia soppaan kun tätäkin sivutaan. Eli Subaru Legacy wagon - EU yhdistetty 5.7l/100km ~ 157g/km ja 8.7sek 0-100kmh. Ei taida toiset "ekot" kulkea tuohon tapaan.



    Nooh, nuo lukemat on mitä on. Mulla Outback kuluttaa n.7 l/100km sekalaisessa ajossa (vs ilmoitettu 5.9l/100km). En ole vielä kertaakaan päässyt edes pelkässä maantieajossa ilmoitettuun yhdistetty lukemaan.. :neutral:



    Startista:



    Suurinta ihmetystä aiheutti kuitenkin dieselin kulutus. Bensa-Subarut ovat tunnetusti boxksermoottorin ja nelivetonsa ansiosta hieman muita janoisempia. Niinpä olikin positiivista huomata, että keskikulutuksen saaminen yli kuuden ja puolen litran vaati melkoisia ponnisteluja. Subarun diesel on siis kiinteästä nelivedostaan huolimatta monia etuvetoisia kilpailijoitaan taloudellisempi.




    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=117186

      
  • Niin, siis luvattu kiihtyvyys 8,7s.



    Insignia on Subarua isompi ja painavampi auto. Koneeltaan nuo ovat aika samaa kalibeeria, Insignia on hieman vääntävämpi (12s overboost toiminnolla 380 nm) ja tehokkaampi.



    Provoon saa provon kaltaisen vastauksen. Ilmeisesti tuolla toisella Subarumiehellä on joku kampanja menossa Insigniaa vastaan, kun pitää yhden marginaalikoneen takia kirjoitella tuollaisia viestejä. Tuskin menen pahasti metsään, jos väitän, että tuo ecoFLEX tulee Suomessa olemaan Insignian myydyimpiä malleja.

      
  • Itsekin ihmettelin tätä kampanjaa marginaalikoneen heikkoudesta. Asiaahan ei käy kieltäminen mutta Simppa ollee oikeassa että ei tule olemaan se Insignia menestyskone. 130 hv CTDI ja 1.6T ollevat "NE" koneet.



    Tuosta disukasta vielä. Insigniaanhan tulee biturbo nelivedon yhteyteen, jolle luvataan hieman subbea paremmat suoritusarvot. Paino pudottaa Inkun menohaluja ja huolimatta edistyksellisemmästä moottorista (190hv, 400 Nm), suorituskyky on vain marginaalisesti parempi.



    Yhdistetty kulutus olisi mallikelpoisen 6 litran luokkaa. Tosn kuten BoxerDiesel totesi, lupauksia... :smile:



    Neliveto, automaatti, dieseli. Toivottavasti ei karkaa hinta pilviin, olisi vahva ehdokas seuraavaksi autoksi.

      
  • Bugracer:



    huolimatta edistyksellisemmästä moottorista






    hetkinen, mitä siinä on edistyksellisempää??

      
  • toinen turbo...

      
  • Niin tuplaturboja ei olekaan ollut kuin muutama vuosikymmen... :lol:

      
  • TC05:

    Niin tuplaturboja ei olekaan ollut kuin muutama vuosikymmen... :lol:




    kerroppa ne tuplaturbo dieselit jotka olivat markkinoilla tuolloin???

      
  • TC05:

    Niin tuplaturboja ei olekaan ollut kuin muutama vuosikymmen... :lol:




    ai subarulla, ja mitä sitten vaikka olisi ollut 100 vuotta sitten kun tässä verrattiin tiettyjä koneita, ei kaikkia...

      
  • Ainakin esim Saabin TTiD koneella ajaneena tuplaturbdieselin edut olivat aika kiistattomat. Diesel vääntää hyvin alhaalta (tämähän on Subben dieselin nimenomainen ongelma), ja tarjoaa tehoa tasaisemmin pitkään.



    Lisäksi kun vertaa tehoa, vääntöä, vääntökäyrää ja kulutusta niin en oikein keksi asioita joissa Subarun diesel olisi edes samalla tasolla. Tähän voi tietysti heittää bokserikommentteja ja käynnin sivistyneisyyksiä, mutta suorituskyky on oikeampi mittari.



    Tämä ei tarkoita etteikö Subarun bokseri olisi kelpo kone. Onko se niin paha jos Opelilta tulee jotain hyvää???

      
  • Kyllä se joillekin näyttäisi olevan. Insignia voisi olla hyvinkin vahvoilla, mikäli olisin perheautoa vailla.



    Saabilla on kyllä valtavat ongelmat noiden automaattilootien kanssa. Esimerkiksi tuo TTiD ei väännä automaatin kanssa kuin 370 nm ja kulutus nousee vaivaiset 1,4l.



    Muuten tuo suappi on kyllä kelpo auto kulutukseltaan. 5,3l ei ole todellakaan paha tuollaiselle koneelle.

      
  • Onko tuo tuplaturbo Opelin/GM:n omaa suunnittelua vai onko se Fiatin tai jonkin muun yhteistyön tulos?

      
  • Opelixi:

    Onko tuo tuplaturbo Opelin/GM:n omaa suunnittelua vai onko se Fiatin tai jonkin muun yhteistyön tulos?


    fiatin tuote se on,vaikka voi olla jonkin tason yhteistyø tuote myøskin...



      
  • Bugracer:



    Tähän voi tietysti heittää bokserikommentteja ja käynnin sivistyneisyyksiä, mutta suorituskyky on oikeampi mittari.


    -joopajoo, mittarinsa kullakin :xmas:

      
  • Opelixi:

    Onko tuo tuplaturbo Opelin/GM:n omaa suunnittelua vai onko se Fiatin tai jonkin muun yhteistyön tulos?






    1956 cc iskutilavuus on ainakin sama kuin lancia deltassa, eli mitä todennäköisimmin Fiat/GM tekele kuten muutkin Insignian dieselit, eli tämä on uudempi moottori kuin tuo saabissa ja lanciassa käytössä oleva twinturbo 1910cc

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit