Niin, täällä on niin hiljaista, että ajattelin viikonlopun kunniaksi pistää porukalle arvoituksen.
Mikä uutena myytävä henkilöauto on kyseessä?
- suht ahtaat tilat neljälle
- Eu kulutus kaupugissa 17,2 litraa
- 0-100 km/h kiihtyvyys 8,1 sekunttia
- kaksivetoinen
- automaattivaihteisto
- paino hiukan yli 1600 kg
En kyllä keksi mitään. Ensimmäisenä tuli mieleen Jaguar XF, mutta sekään ei 3.0 V6 koneella syö noin paljoa bensaa, vaikka markkinoiden janoisimpia autoja tuolla koneella lienee.
edit;
Saab 9-3 cabriolet sillä turbokuutosella ja automaatilla? Kone ainakin on janoinen kuin mikä ja automaatti syö tuossa Saabissa suorituskyvyn.
M5-tason kulutus ja perhepirssin kulku, mutta ei oikea maasturi... Ekana tuli mieleen Alfa Brera, mutta ei sekään kai noin paljoa syö ja painaakin enemmän jos oikein muistan. Lisäksi se on V6-koneella nelivetoinen.
Koska euroista on vaikea keksiä noin huono kulutuksen ja kiihtyvyyden suhdetta pitänee ajatella jenkkejä. Niistäkään en kyllä keksi mitään tuollaista.
Pokkana heitän Iltasanomien testin:
AUDI S4
Viittaisi vahvasti V70-linjalle. Eikai kukaan muu saa tuollaista kulutusta aikaiseksi.
Simpan kanssa samoilla linjoilla auto on Saab 9-3 cabriolet. Ainakin se täyttää kaikki arvoituksen ehdot
exodus:
Ei saa V70:kään tuollaisia kulutuslukemia Aisinin luistavasta lootasta huolimatta ja sitäpaitsi se on 2.5T koneella 100 kg liian painava ja kulutukseltaan lähelle menevä T6 on neliveto ja liian suorituskykyinen. Myöskään tiloiltaan se ei mielestäni osu Individualin määritelmään.
Eiköhän se arvoituksen auto Saab 9-3 avo 2.8 Turbolla ole, kun nyt tarkastamalla näyttäisi kaikki arvot osuvan tismalleen kohdilleen.
Chevrolet Camaro... vai onkohan enää myynnissä?
Rollsroissi. Mallista ei ole kyllä hajuakaan kun en tiedä mitä niitä on.
Taitaa olla rolssi kyllä liian painava ja liian tilava tuohon kategoriaan. Olisiko joku Tatran malli, vaikkapa 603?
Tatraa ei kyllä uutena kai enää myydä. Meneepä hankalaksi. Täytyy miettiä yön yli.
Jätkät onm oikeassa. Saabin v6 automaatti cabbehan se siinä. Ei ole monissa tuon kokoluokan autoissa moista järjettömyyttä kaupunkikulutuksena. Psk Holdenin koneräpyskä! GM:n huono idea laittaa koko epävarma ja hajoileva V6 Saabin sisuksiin. Mutta kun ne jenkit tarvii sen V:n ko eivät muuten osaa ajaa!
Opel Insignia V6 koneella
Veljellä on työsuhdeautona Opel Vectra 2,8 turbo. Valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus 19,8 litraa satasella!
Onhan siinä toki ahdettu kuutoskone ja automaattilaatikko, mutta aivan järjetön bensarosvo siltikin.
Saksalainen kulkine kuitenkin koska muut ei nykyään kuluta nuin paljoa?
Tosin enklantilaiset ennen, mutta niitä ei enää ole!
OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 2,8 TURBO ECOTEC 4X4 191KW/260HV A6
--> KULUTUS KAUPUNGISSA 17,8 LITRAA SATASELLA!
Ei sovi kuin kulutuksen osalta noihin annettuihin raameihin, mutta... TÄMÄ ON SITTEN UUSI JA NYKYAIKAINEN AUTO
ps. vertailun vuoksi samantehoiset ja nelivetoiset
MAZDA CX-7 2.3 turbo - kaupunkikulutus 13,0
SUBARU TRIBECA 3,6 vapari - kaupunkikulutus 16,2
SUBARU OUTBACK 3,0 vapari - kaupunkikulutus 13,8
URABUS:
BMW 530xi Touring 3,0 vapari - kaupunkikulutus 12,0
550i kuluttaa sitten sen 17,0 kaupungissa, mutta tehoakin on 270kW, eikä ole nelivetoa.
Arvoitus2:
kiihtyvyys 6,9 sek
yhdistetty kulutus 6,6 l/100 km
painoa autolla lienee kanssa 1600kg ellei enemmänkin....
viisipaikkainen.....
Arvoitus 1 kulkuneuvoon nähden näyttää siltä että tekniikoilla on eroa...
audi a4 211hv
vaikka paino ei täsmää 1455kg
Ei tarte hirveästi miettiä! Tuli muuten joissain aikaisemmissa keskusteluissa mainittua tuosta Opelin koneiden jälkeenjääneisyydestä! Silloin tuli takaisin tiukkaa palautetta! Mutta miten tuo lienee? Hirveitä kulutuslukuja! Taitaa myydä todella hyvin?
Simpalle kymmenen pistettä ja papukaija merkki arvoituksen ratkaisusta! Auto on tosiaan Saab 9-3 Cabrio 2.8T Aut.
Satuin perjantaina lukemaan koeajon tuosta ja en ollut uskoa teknisiä tietoja, miten 280 hevosvoimalla voi noin kevyen auton suorituskyky olla noin huono ja miten se voi kuluttaa noin paljon. Vertailun vuoksi lähes 200 kg painavemman Bmw 330cia cabrioletin kaupunkikulutus on 10,6 litraa ja 0-100 km/h 6,7 sekunttia. Eli tuo Saab vie kaupungissa 62% enemmän kakkua kuin raskaampi Bemari ja kiihtyy 21% hitaammin. Tuo Saab on kyllä varsinainen bensakrematorio.
Joku pisti syytä GM:n koneen piikkiin ja varmaan näin osaksi onkin, mutta ei se muillakaan vaihtoehdoilla kuulosta kovin hyvälle, 2.0 T aut, 0-100 km/h 9,5 sec ja kulutus 14 litraa kaupungissa.
Ei tule kyllä toista autoa mieleen, jossa on noin huono tilan, suorituskyvyn ja kulutuksen suhde. Eikä auto ole edes nelivetoinen. Tuollaisia autoja tekemällä en yhtään ihmettele, että merkin tulevaisuus on vaakalaudalla.
Muista täällä esitetyistä autoista XF ei syö läheskään noin paljoa ja tarjoaa sentään tilat viidelle. Alfa Breran kulutus on todella korkea, eikä suorituskyky ole kummoinen, mutta se on sentään neliveto eikä sen tiedot sentään noin huonot ole kuin Saabilla.
Audi S4 oli vähän huono veikkaus, automaattina 0-100 km/h hiukan yli viisi sekunttia ja kaupunkikulutus 13,5 litraa. Noista luvuista aika moni valmistaja saisi ottaa mallia. Insignia kuluttaa paljon, mutta tarjoaa sentään Saabiin verrattuna paremman suorituskyvyn, paljon enemmän tilaa ja nelivedon.
Volvo V70 on kyllä kanssa suht heikko arvoiltaan, esim V70 3,2 awd aut 0-100 km/h 8,6 sekunttia ja kulutus 16,9 litraa kaupungissa (530xia touring 7,1 sec & 12,1 litraa), mutta ei sekään sentään yhtä jälkeenjäänyt Saabin kanssa ole.
jos ajaa kaupungissa ei tuolla 0-100 kiihtyvyydellä ole juuri merkitystä ja toisin päin. Parempi olisi varmaan suhteuttaa sekalaisen ajon keskikulutus ja kiihtyvyys.
alfred100:
Juu, Audi A4 2.0TSFI täyttäisi kriteerit muuten, mutta painoa on aika paljon vähemmän.
Eipä tule bensa autoa mieleen, joka painaisi noin paljon ja kulutuksen ja suorituskyvyn yhteys olisi noin hyvä. Diesel puolelta löytyisi aika vastaavia, mutta ei niissäkään arvot osu mielestäni suoraan mihinkään, ehkä 535da pääsisi lähimmäksi, painoa 1735 kg, 0-100 km/h 6,4 sekunttia, yhdistetty kulutus 6,7 litraa. Toinen vastaava olis Jaguar XF 3.0 D S, joka painaa enemmän, mutta tekniset tiedot ovat melkein samat.
GTAm:
Eipä tämä nyt muutenkaan kauhean kattava vertailu ole, nuo luvut ovat vain helposti saatavilla ja yleiset suureet, mitä autoista ilmoitetaan.
Jos vertaa tuon Saabin yhdistettyä Bemarin vastaavaan, Saab ei vie enää virallisen kulutuksen mukaan kuin 41 % enemmän ainetta kuin paremman suorituskyvyn omaava painavempi Bemari.
Kaupungissa kuitenkin ehkä eniten noilla ajetaan ja siellä erot tulevat enemmän esille, siksi minusta on hyvä vertailla tuota kaupunkikulutusta. Luulempa, että tuo Saab kärsisi vielä enemmän, jos verrattaisiin vaikkapa kaupunkikulutusta ja 0-60 km/h kiihtyvyyttä.
Individual:
3.2 mallia ei myydä enää lainkaan. Se on korvannut 2.5T, jonka teho on noussut 30 hv tehon ollessa nyt 230 hv. 7,8s 0-100 km/h, 14,2-7,1-9,7l automaatilla. Näkyy pirun hyvin tuon Aisinin lootan heikko puoli. Manuaalilla yhdistetty kulutus on 8,7l, eli vaivaisen litran nostaa automaatti kulutusta!
Saabilla nuo kulutukset johtuvat automaatista. Saabilla on käytössä vielä Aisinin viisipykäläinen, joka nostaa kulutusta aivan törkeästi. Vähän samaa ongelmaa, kuin Volvolla.
On myös ihme, kuinka V70 liikkuu oikeassa elämässä selvästi huonommin kuin S80, kun katsoo lehtien mittauksia.
Brera liikkuu ilmoitetun suorituskyvyn mukaan eri tontilla, vaikka kulutuksen puolesta sopisikin arvoitukseen. 0-100 km/h 6,8s.
vahva veikkaus, että noista ilmoitetuista luvuista huolimatta Saab ampuu kuin hauki kaislikosta verrattuna vaikkapa vastaavat arvot omaavaan bemariin. Ei se 0-100 km/h paljoa kerro, varsinkaan kun valmistajat saavat itse ilmoitella noita lukujaan.
Audilla näyttäisi nyt olevan se tilanne, että 1.8TSI ja 2.0 TSI jopa alittavat kiihtyvyysarvot. AMS:n testejä selasin useamman, ja niissä kaikissa Audeille mitattu aika hyviä arvoja, ihan luokkansa parhaita mm. vertailutesteissä.
Möhläsin hieman, meni A4:sen ja A5 cabrion painot sekaisin....tosin ei tuo A5 cabrion luvut pahoja ole: yhdistetty 6,8 litraa/100 km ja 7,5 sek ja painoa 1630 kg
simppa:
Saahan sitä uskoa mitä haluaa, mutta fakta on se, että jo 325 cabriolle AMS on mitannut parempia 0-100 km/h kiihtyvyysaikoja, kuin tuolle Saabille valmistaja ilmoittaa. 330cia cab tai tuon Saappaan mitattuja tietoja en AMS:stä löytänyt. 325 cabriolet on esim mitatusti nopeampi kuin C70 T5.
Vertailu ei juuri Saabille parane, vaikka käytetään mittatikkuna 335cia cabriolettia, jolle on mitattu 5,5 sec 0-100 km/h, eli alle valmistajan ilmoituksen. Tottakai kulutus nousee merkittävästi, mutta suorituskyvyssä on huima ero ja silti noin 200 kg painavempi kovakattoavo on 20% taloudellisempi kaupungissa.
Mutta verrataan mieluummin tuohon A5 cabriolettiin, niin ei simpan tarvitse taas kaivaa sitä AMS:n testiä, missä TT oli nopeampi ja sitä testiä, jossa 520d ei kiihtynyt ja muita simpan tietotoimiston juttuja, jossa bmw osoittautui kelvottomaksi. Syy miksi Bemariin vertasin, oli etten TL:n sivuilta löytänyt isompien bensakoneiden tietoja tuosta A5:stä.
325 Cia:lle luvataankin jo lähtökohtaisesti paremmat arvot kuin Saabille. Ja mikä ihme tuossa on, että sinun pitää aina ryhtyä marttyyriksi. Bemarin otit itse esille ja minä vertasin sen takia siihen. Vertailukohtana olisi ihan yhtä hyvin voinut olla Volvo, Jaguar tai vaikkapa Audi. Jos se nyt yhtään lohduttaa, niin veikkaan että jos vastaavat luvatut kiihtyvyysarvot omaavaan XF:ään verrataan, niin tuo Saabin suorituskyky on parempi.
Jeesus kun asioista pitää tehdä vaikeaa. Varmaan kukaan muu ei löytänyt mitään bemarivastaisuutta viestistäni.
Kyllä minä nyt uskallan väittää, että esimerkiksi 320i sedaniin verrattuna tuo Saab on ripeämpi peli.
Sitäpaitsi suorituskyky on muutakin kuin 0-100 km/h arvo.
Siltikään minulla ei ole mitään tarvetta puolustella tuota konetta. Tuo kone on jo tullessaan vanhentunut, eikä asiaa paranna yhtään sen yhdistäminen vanhahtavaan automaattiin.
Eipä ole näissä keskusteluissa ensimmäinen kerta, kun joku simpalle mainitsee asiasta, että aina kun verrataan Bemariin, simpan täytyy yrittää kumota väite. Ja yleensä se tulee joko sillä, että TT oli nopeampi tai sillä, ettei 520d kiihtynyt yhdessä testissä läheskään valmistajan ilmoittamaan. Nuo olet infonnut tänne palstalle niin älyttömän monta kertaa, että ne varmasti jokainen muistaa. Nuo olisi varmaan tullut tähänkin keskusteluun, ajattelin laittaa ne valmiiksi, niin sinulta säästyy vaiva. Aiemmassakin keskusteluissa on useasti muiden toimesta ihmetelty, että mitä pahaa se Bmw on sinulle tehnyt, kun muut vertailut on ok, mutta jos bemariin verrataan, niin tulokset täytyy jotenkin aina kiistää. Siksi on parempi, että tässäkin keskustelussa verrataan jatkossa A5 cabrioon, niin ei sinunkaan tarvitse aloittaa sotaasi.
Uskon että tuo Saab on nopeampi kuin 320i sedan, valmistajien luvuissa Saab on 0,1 sekunttia nopeampi 0-100 km/h. Saab tosin sitten kuluttaa kaupungissa vaatimattomat 105 % enemmän (17,2 vs 8,4).
Tuostahan tässä oli alunperinkin puhe, suorituskyvyn, tilojen ja kulutuksen suhteesta.
Tällaisia tekevä autotehdas täytyy ehdottomasti pelastaa!
URABUS:
Opel Insignia 2.0 CDTi 160 hv ecoFLEX yhdistetty kulutus 5,2l. Ihan näin provona, että mitäs se Subarun diesel söikään? Tuo liikkuukin johonkin toisin kuin monet muut ekomallit.