Onko kukaan ajanut tällä uudella dodgella, joka tuli myyntiin vähän aikaa sitten. Auto oli niin varattu, etten päässyt koeajolle. Myyjä keuli, että nyt myydään jo ensi maaliskuussa saapuvia autoja, miten tällöin tapahtuu käytetyn hyvittäminen? Komea auto isoilla pyörillä, joiden yks setti maksaa yli 600 euroa. Kuin katumaasturi ulkonäöltään.
Olen koeajanut jo pariin kertaan ja tykkäsin kovasti autosta. CVT-automaatti toimii mukavasti, mutta aluksi se tuntuu aika erilaiselta kuin tavallinen tomaatti. Tuntuu ettei auto liiku mihinkään, mutta yhtäkkiä nopeutta onkin yli rajoitusten...156 heppanen kaksilitrainen on ehkä vähän tehoton, mutta ainakin minulle vauhti riittää Focuksen jälkeen hyvin.
Moni on haukkunut sisustuksen muovisuutta, mutta mielestäni se on nuorekas ja tehty mahdollisimman käytännöllisesti. Jenkeistä löytyy jo paljon erilaisia paneeleita joita voi helposti vaihtaa ja muuttaa sisätilojen ilmettä (vähän kuin puhelimiin kuoria).
Ajotuntuma on kiva, kun on vähän korkeammalla kuin muu liikenne. Myös mittaristo on moderni ja sieltä löytyvät ajotietokone ja muut tarpeelliset varusteet (kuten kompassi ). Parasta on SXT-varusteluun kuuluva MusicGate, johon kuuluu 9 kaiutinta, mukaan lukien takaluukun käännettävät kaksoiskaiuttimet ja 500 watin subwoofer. Soundit ovat todella muhkeat, parhaat tehdasasennus järjestelmä jonka olen kuullut. Järjestelmän toimittaa Boston Acuistics, joka on ilmeisen arvostettu jenkeissä.
Tilasin oman autoni kesäkuun lopussa ja silloin myyjä ilmoitti, että saisin vielä alkusyksystä autoni. Nyt olen kuullut että tilaukset ovat venymässä jo ensi vuoden puolelle. Uutisten mukaan syynä on ruotsalaisten myymät tuotantorobotit, joiden takia Belvideren tehdas on 130 000 autoa jäänyt jälkeen tilauksissa. Kuukaudessa tehdas pystyy tekemään 13 000 autoa...
Onnea uuden auton ostosta. Fiilis on varmasti korkealla
Näin Caliberin itsekin tänään, ja onpahan piristävä poikkeus nykyisessä samannäköisten autojen massassa. Miehekäs maavara!
Toivotaan että saat mobiilisi pian.
Näin Caliberin itsekin tänään, ja onpahan piristävä poikkeus nykyisessä samannäköisten autojen massassa. Miehekäs maavara!
Toivotaan että saat mobiilisi pian.
Kiitos! Odotus tuntuu vaan kovin pitkältä...Käy aika paljon sääliksi niitä jotka joutuvat odottamaan ensi vuoden puolelle. DaimlerChrysler ei hoidellut tätä lanseerausta ihan parhaalla mahdollisella tavalla. He aloittivat samassa tehtaassa uuden auton ja uuden moottorin rakentamisen uusilla tuotantoroboteilla ilman testausta. Lisäksi tarkoitus on rakentaa vielä lisäksi Jeepin uutta Compassia. Tehdas kuulemma pyörii 24 h jo heinäkuun lopussa.
Saksan pojan testissä sai samat tähdet kuin Logan, eli kaksi tähteä. Suurimpina ongelmina jarrut, viimeistely, jousitus, ohjaus ja ajo-ominaisuudet.
http://www.auto-motor-sport.de/test_technik/einzeltests/dodge_caliber_klein_caliber.117446.d_ams_etests_bewertung.htm
Vertailu Golfiin
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11755&artikel_seite=1
Voi voi. Osoittaa jo suurta ammatitaidottomuutta, että mennään ylipäänsä vertaamaan papparaisten Golfia Caliberiin. Golfhan on jo vuosikymmeniä ollut tylsyyden liikkuva - ainakin toisinaan - monumentti. Caliberista voisi pyytää kahden Golfin hinnan ja siltikään en miettisi nanosekuntiakaan kumman ottaisin.
Golfin ongelmiahan ovat perinteisesti olleet keskinkertainen ajettavuus, köyhä varustelu, aneeminen suorituskyky, ruma ulkonäkö, kehno kestävyys sekä pappamainen imago.
Tokihan on selvää, että sakemannit isänmaallisessa höpöilyssään ovat lisänneet Golfin pisteitä desimaalipilkkua siirtämällä. Tuskin Caliberin jarruissa mitään vikaa on. Eiköhän sekin pysähdy. Ja mitä viimeistelyyn tulee, niin se varmaan juuri on Golfin ongelma: korjaamolla koko ajan! Ja turha moittia Caliberin jousitusta: sitä on kehuttu miellyttäväksi - sana, jota yleensä EI käytetä saksalaisten autojen alustasta... Ohjaus Caliberissa varmaan on loistava, koska sakemannit sitä haukkuvat. Nimittäin heidän omissa autoissaan ohjaus on lievästi ilmaisten KARMEA. Ainakin näin on 3-sarjan Bemarissa ja Focuksessa; on kuin taikinaa vaivaisi. Jenkkiautoissa on jo yli 50 vuotta ollut ESIMERKILLINEN ohjaus, kevyt ja ihanan tunnoton - mutta suunnan säilyttävä. Sakemanneissa taas on raskas mutta epämääräinen.
Jos joku todella valitsee Golfin Caliberin sijaan, kuvastaa se enemmänkin valitsijaa itseään kuin näitä autoja. Golf on geriatrinen muinaisjäänne, joka on tylsyyden perikuva teknisine ja käytännöllisine ongelmineen. Caliber ei mitenkään voi olla Golfia huonompi. Ja sitä paitsi Dodge on JUMALAISEN KAUNIS. Jos Caliber on Greta Garbo niin Golf on Matti Vanhanen.
Caliber on varsinainen monikansallisuuden riemuvoitto: bensamoottorit alunperin Hyundai-konsernin kehittämiä Hyundai-Mitsubishi-DaimlerChrysler -"maailmanmoottoreita", dieselmoottori VW:lta ja sen jatkeena oleva 6-vaihteinen vaihteisto Aisinilta, CVT-vaihteisto Nissanin pääaomistamalta Jatcolta, pohjalevy Mitsubishilta.
Mielenkiintoista kuulla kokemuksista Suomen tiestöllä - onko uraherkkä, kuuluuko tiemelu ikävästi, onko auto talvivarusteltu hyvin (esim. onko sisälokareita, miten moottorin alapuolinen suojaus hoidettu). Jarrut eivät varmaan Suomen nopeusrajoituksilla ole ongelma. Jossain varusteversiossa oleva renkaiden paineentunnistin taitaa olla harmia aiheuttava varuste - muiden merkkien tunnistimista saatujen kokemuksien perusteella.
Miksi ihmeessä tuo Dodge -merkki on kaivettu naftaliinista?
Eikös tuolla Dodgella ole historiassa juuri sellainen maine, kuin Al Bundyn autolta voi odottaa...
Taisi olla saman kaverin Al Bundy kommentti myös tuolla Suomi24.fi-palstoilla. Tauti se on kateuskin.
Ei Caliber vielä mitään, mutta odottakaahan kun Challenger tulee markkinoille, siinä vasta oikea Dodge! Tulee ihan Bullitin aikakausi mieleen...
Kuulin etteivät kaikki Suomen Dodge-kauppiaat ota enää automaattien ja SXT-mallien tilauksia vastaan, koska Dodge pystyy toimittamaan noita malleja vastaa ensi keväänä huhti-toukokuussa!
Viime viikolla tehtiin kaupat. lupasivat joulukuussa toimittaa sxt:n
Että ei ainakaan vielä myyty ens vuotta
Että ei ainakaan vielä myyty ens vuotta
Onneksi olkoon! Sinulla taitaa käydä tuuri, koska jo pari viikkoa sitten myyjäni sanoi ettei ota enää uusia vaihtoautoja taloon. Ainakaan heidän myymälänsä eivät saa enää uusia Caliberejä ennen ensi kevättä. Samaa sanoi eräs suomalainen www.caliberforums.com -palstalla, kun oli halunnut tilata Caliberin.
kaivoimpa naftaliinistä tämän keskustelun luettuani jutun dodge caliber SRT4 menopelistä. Paperilla hurja moottori ja suoritusarvot....ja ovathan ne käytännössäkin.
Mutta, mutta...autoa likuttaa peräti 295 hepoa, jolloin voisi kyvitella että meno olisi vieläkin ripeämpää. Minne tehot on tuhlattu ? osaako joku sanoa ?
Auto on varmaan niin painava . . .