Toyota Verso: Suurennettu päältä - pienennetty sisältä!

24 kommenttia

Autoni huollon valmistumista odotellessa oli hyvää aikaa tutustua kaupan nykyiseen tarjontaan:



Uusi Toyota Verso vaikutti pääosin hyvältä. Laatuvaikutelma on kehittynyt ja esim. istuimien kääntelyn mekanismeja oli kehitetty, mutta:



Kaikilla paikoilla tilaa oli vähemmän kuin Corolla Versossa. 1. ja 2. riveillä ero oli pieni mutta 3. istuinrivi oli muuttunut todella kääpiökokoiseksi. En voi kuvitella että lapsetkaan sopisivat sinne. Itse 192 senttisenä sovin vanhan Corolla Verson takariville tukalasti, mutta tähän uuteen ei ole puhettakaan. Tavaratilaa oli sitten kolmannen tilan takana hieman enemmän kuin vanhassa. Kuusihenkinen perhe, jossa lapset kasvaa, joutuu jättämään auton kauppaan. Ei hyvä!



Koeajolle ei ikävä kyllä päässyt.

  
  • LMJ:


    Koeajolle ei ikävä kyllä päässyt.




    Kaikesta päätellen vahinko ei ollut iso. Vai olisiko esimerkiksi hyvä ajettavuus nostanut auton jälleen kiinnostavaksi?

      
  • Herbert:

    LMJ:

    Koeajolle ei ikävä kyllä päässyt.


    Kaikesta päätellen vahinko ei ollut iso. Vai olisiko esimerkiksi hyvä ajettavuus nostanut auton jälleen kiinnostavaksi?




    Sanotaanko näin että, vahinko ei ole iso, jos takaistuimia ei tarvitse, mutta silloin kuvittelisin samalla rahalla löytäväni paremman ja ennenkaikkea tyylikkäämmän vaihtoehdon viisipaikkaisten farmarien joukosta. Minulla ei ainakaan ole mitään erityistä kiinnostusta korkeisiin tila-autoihin ja kaikkein tyhmintä kyllä olisi ostaa tila-auto 5 paikkaisena.



    Laatuvaikutelman paranemista kyllä arvostan. Corolla Versossa nimittäin ärsyttää tavattomasti se, että matkustajan turvatyynyn paikka näkyy kojelaudan päällä ja ylemmän hanskalokeron kannen sovituksessa on millin heitto ylöspäin, eikä sitä voi säätää. Muuten sisustus siinäkin on OK.



    PS: Eipä se vahinko minullekkaan ole minkäänlainen: Ainahan sitä voi ajaa nykyisellä autolla tai katsella muita merkkejä. Niin, ja jos jossain autolehdessä puhutaan lisääntyneen pituuden ja akselivälin tuomasta lisätilasta ollaan perusteellisesti hakoteillä.

      
  • Onko turvatyyny "turhatyyny"? :innocent:

    Kaikkien luukkujen sovituksen voi säätää, siis jos taito riittää! :warning:

      
  • LMJ:

    PS: Eipä se vahinko minullekkaan ole minkäänlainen: Ainahan sitä voi ajaa nykyisellä autolla tai katsella muita merkkejä. Niin, ja jos jossain autolehdessä puhutaan lisääntyneen pituuden ja akselivälin tuomasta lisätilasta ollaan perusteellisesti hakoteillä.




    Tietysti jos on aihetta odottaa entistä parempaa, mutta todellisuus ei lupauksia vastaa, onhan se ikävä yllätys. Mutta jos auto jo kaupassa osoittautuu riittämättömäksi, miksi edes vaivautua koeajolle. Sitä tarkoitin.

      
  • LMJ:

    Sanotaanko näin että, vahinko ei ole iso, jos takaistuimia ei tarvitse, mutta silloin kuvittelisin samalla rahalla löytäväni paremman ja ennenkaikkea tyylikkäämmän vaihtoehdon viisipaikkaisten farmarien joukosta.




    Sanotaanko näin, että tyylikkyyshän on täysin katsojan silmässä, makunsa kullakin... Paremmuus on suhteellista sekin, etenkin kun sen heittää noinkin ylimalkaisesti.



    LMJ:

    Minulla ei ainakaan ole mitään erityistä kiinnostusta korkeisiin tila-autoihin ja kaikkein tyhmintä kyllä olisi ostaa tila-auto 5 paikkaisena.




    Jos ei näe tila-autojen etuja juuri korkeuden suhteen (tilankäyttö + korkeammalla istuminen esim), niin noinhan sitä saattaa ajatellakin.



    Jotkut eivät ostaisi farkkuakaan millään ilveellä, kun sedan on ainoa oikea henkilöauto. Sellaista se on.



    LMJ:

    Ainahan sitä voi ajaa nykyisellä autolla tai katsella muita merkkejä.




    Niinpä, se on sinulle hyvä ratkaisu. Valinnanvaraa kun riittää.



    ps. Ei ole ollut tilaisuutta vertailla tuota uutukaista vielä missään. Mutta kuulostaahan tuo sinun kertomuksesi "huolestuttavalta".

      
  • Herbert:

    LMJ:
    PS: Eipä se vahinko minullekkaan ole minkäänlainen: Ainahan sitä voi ajaa nykyisellä autolla tai katsella muita merkkejä. Niin, ja jos jossain autolehdessä puhutaan lisääntyneen pituuden ja akselivälin tuomasta lisätilasta ollaan perusteellisesti hakoteillä.


    Tietysti jos on aihetta odottaa entistä parempaa, mutta todellisuus ei lupauksia vastaa, onhan se ikävä yllätys. Mutta jos auto jo kaupassa osoittautuu riittämättömäksi, miksi edes vaivautua koeajolle. Sitä tarkoitin.




    Jep, ymmärsin väärin. "Riittämättömiäkin" autoja on välillä mukavaa käydä koeajamassa ja varsinkin oman auton tuoreempaa versiota.

      
  • Kumppani:

    LMJ:
    Minulla ei ainakaan ole mitään erityistä kiinnostusta korkeisiin tila-autoihin ja kaikkein tyhmintä kyllä olisi ostaa tila-auto 5 paikkaisena.


    Jos ei näe tila-autojen etuja juuri korkeuden suhteen (tilankäyttö + korkeammalla istuminen esim), niin noinhan sitä saattaa ajatellakin.

    Jotkut eivät ostaisi farkkuakaan millään ilveellä, kun sedan on ainoa oikea henkilöauto. Sellaista se on.

    ps. Ei ole ollut tilaisuutta vertailla tuota uutukaista vielä missään. Mutta kuulostaahan tuo sinun kertomuksesi "huolestuttavalta".




    Kyllähän tuosta korkeudesta on hyötyäkin, varsinkin takapenkillä. Kävin äskettäin koeajamassa Skoda Suberbin. Vaikka takana oli ruhtinaalliset jalkatilat, siellä oli sietämätöntä istua, sillä pään piti olla kallistettuna hartiaa vasten tai sitten lantio piti työntää penkin etureunalle ja istua selkä kyttyrässä. Haittaa korkeus väistämättä kuitenkin tuo ilmanvastuksen ja tuuliherkkyyden muodossa.



      
  • totta; suberbin takapenkki on tarkoitettu joko kahdelle, tai sitten lapsille.



    Täysikokoinen joutuu kenottamaan reunapaikalla.

      
  • LMJ:

    Kyllähän tuosta korkeudesta on hyötyäkin, varsinkin takapenkillä. Kävin äskettäin koeajamassa Skoda Suberbin. Vaikka takana oli ruhtinaalliset jalkatilat, siellä oli sietämätöntä istua, sillä pään piti olla kallistettuna hartiaa vasten tai sitten lantio piti työntää penkin etureunalle ja istua selkä kyttyrässä.




    Kyllä, Superbin takatilojen mittasuhteet ovat täysin älyvapaat, jalkatilaa riittää yli kaksimetriselle melkein kaksimetrisen kuljettajan takana, mutta pääntila loppuu 185-senttiseltä. Ainoa kuviteltavissa oleva hyöty Superbin pituustiloista saadaan selkä menosuuntaan -turvaistuimen sijoittamisessa pitkän edessä istujan taakse.

      
  • Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!

      
  • Piti käydä äsken oikein autotallissa koeistumassa Superbin takapenkki. Olen 184 cm pitkä ja kyllähän ne hiukset kattoa hipoivat. Enpä ole ennen huomannut.

      
  • Nasse:

    Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!




    Kas kun jotkut meistä vain ovat pidempiä kuin toiset...



    Kivahan siellä Superbin takapenkillä on lyhyen ihmisen heilutella jalkojaan, mutta runsaasta jalkatilasta oikeasti hyötyvät eivät sinne mukavasti mahdu.

      
  • Nasse:

    Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!




    Jep. Olen käynyt koeistumassa Insignian (En ajamassa). Takapenkille siihen mahtuisi aika hyvin, jos pään voisi jättää kotiin. (Hartiat kyllä hipoisivat kattoa)



    Kun pituutta on yli 190, aika harvan auton takaistuimelta löytyy riittävästi pääntilaa. Etupenkillä ei ole ongelmaa niin usein. Octavian takapenkillä on pitkän ihmisen parempi istua kuin Suberbissa, jos pysytään samassa merkissä.

      
  • Koeajoissa tuntuu arvostelukriteerit olevan välillä aikalailla erilaisia, kuin mihin on itse tottunut. Jos itselläni pään ja katon väliin mahtuu sormet, muttei paljon enempää kuten yleensä sedaneissa, tilaa on koeajojen mukaan riittävästi, mutta itse koen sen jo ahtautena.

      
  • nimim Erkki:

    Nasse:
    Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!


    Kas kun jotkut meistä vain ovat pidempiä kuin toiset...

    Kivahan siellä Superbin takapenkillä on lyhyen ihmisen heilutella jalkojaan, mutta runsaasta jalkatilasta oikeasti hyötyvät eivät sinne mukavasti mahdu.




    Tulevan Superb-farkun takatilat lienevät aika massiiviset, kun tuota pääntilaongelmaakaan ei ole. Muutenkin lienee etenkin farkkuna todella pätevä peli.

      
  • LMJ:

    Kyllähän tuosta korkeudesta on hyötyäkin, varsinkin takapenkillä. Haittaa korkeus väistämättä kuitenkin tuo ilmanvastuksen ja tuuliherkkyyden muodossa.




    Niin, mitä kukin nyt arvottaa...



    Tottakai tuuliherkkyys ja ilmanvastus kasvaa suhteessa siihen mitä korkeammaksi auton tekee. Tuosta kirjoittamastasi voisi tyhmempi päätellä, että tila-autoissa ne ovat auttamattomasti pielessä, verrattuna vaikkapa sedaniin tai farkkuun! :open_mouth:



    Olisiko kuitenkin niin, että tehtaat osaisivat muotoilussa ottaa asian huomioon ja pyrkivät lieventämään "haitat" perustasolle, tai niin lähelle sitä, ettei kuskit oikeasti huomaa mitään ihmeellistä, tai suuremmin poikkeavaa? Saati merkittävää!



    Saahan asiat kuulostamaan sellaisilta kuin haluaa... Esimerkkinä vaikkapa: mitä isompi kone sitä kovempi kulutus!



    Vaimoni Corolla Verso II:n suhteen ei ole valittamista, ihan kohtuullisesti esim. kuluttaa, eikä tuo tuulesta pellolle lennä, tai sitten lähtisi sen voimasta kaikki muutkin hlö.autot...

      
  • Mihin tila katoaa:



    1. Rivi:

    Verson istuinta ei saa niin alas kuin Corolla Verson, joten 192 senttinen katselee ulos tuulilasin yläreunasta. OK tilat kuitenkin.



    2. Rivi:

    Verson pöytälevyt vievät ratkaisevat sentit Corolla Versoon verrattuna pituussuunnassa. Korkeussuunnassa taas Verson lattia on nostettu ylemmäs Corolla Versoon verrattuna ja laitettu jalkatilan alle älyttömät lokerot josta seuraa, että reidet eivät tapaa lähellekkään istuinta eli istutaan polvet epämukavan ylhäällä. Polvien ahdistus pöytälevyjen kohdalta on sikäli erikoista, että istuintason korkeudelta mitattuna senttejä etuselkänojaan näyttäisi olevan jopa enemmän?



    3. Rivi:

    Verson istuintilat on kutistettu sen vuoksi, että saataisiin 3. rivin taakse edes jonkinlainen tavaratila. Corolla Verson 3. rivin ollessa käytössä tavaratilaan sopii enää lähinnä kaikkien matkustajien pipot ja hanskat. Toyota Versoon voi laittaa tavaratilaan vielä jonkinlaista ostoskassia.



    Mukava nähdä miten TM aikanaan mittailee tilat. Tuulilasi kyllä huomioi tuon takimmaisen rivin pienenemisen.





    Mitä isompi kone, sitä isompi kulutus kyllä pitää tilastollisesti paikkansa. Samoin myös mitä korkeampi auto, sitä isompi ilmanvastus ja sivutuuliherkkyys.

      
  • Kuomuperäkärryä tai asuntovaunua vetäessä taas vetoauton korkeus,siis farmarin tai tila-auton yms. korkeus on hyväksi? :warning:

    Huulilasin autovertailussa kerrottiin auton (en muista merkkiä/mallia) pituuden kasvaneen kahdella sentillä ja sen huomasi SELVÄSTI TAKAPENKIN TILOISSA, mutta epäilen tuota! :xmas:

      
  • Jep,ite eilen kävin paikallisessa Toyota-näyttelyssä koeistumassa sekä uuden Verson,että vanhan Corolla Verson ja kyllä hämmästyin suuresti,kun säädettyäni kuskin penkin itselleni sopivaksi (olen 187cm),niin uudessa Versossa en kuskin taakse enää kunnolla sopinut eli jalat tiukasti kuskin penkin selkänojassa kiinni! Ja vanhassa Corolla Versossa sama testi ei tuottanut ongelmia,polvet mahtuivat heilumaan vapaasti...muutenki uuden Verson kojelauta keskimittarisysteemeineen näyttää jotenkin halvalta...mielestäni Verso on taantunut...

      
  • Nuo seitsenpaikkaiset ovat aika vaikea laji. Pienemmät (Toyota Verso jne.) jättävät vaikeuksiin viimeistään tavaratilan kanssa ja isommat Voyager ja kumppanit olivat ainakin taannoin melko huonoja laadultaan. Laatutaso lienee parantunut?



    Isoista Avensis Verso oli jonkinlainen, sillä suuria intohimoja ei tähän luokkaan kuulu - pääasia että tilaa on ja kestää käytössä. Onko isosta luokasta hyviä kokemuksia?

      
  • Tulipahan auto nyt koeajettuakin, kun joutui muiden asioiden takia odottelemaan (Luetaan vaimon vaatekauppakierroksen):



    Ajoasento muodostuu aika ryhdikkääksi, korkeaksi ja pystyksi, mutta kuitenkin aivan mukavaksi. Aurinkoläppää ei paljon tarvita, kun ulos katsellaan aivan tuulilasin yläreunasta. Keskellä oleva mittaristo on yksiselitteisesti hyvä, sillä ratin saa lasketuksi mukavan alas, ilman että sen kehä peittää mittaristoa. (Useissa autoissa joudun pitämään rattia liian ylhäällä vain sen takia, että nään mittariston) Tosin aivan hyvä paikka mittaristolle olisi minun tapauksessani myös kuskin edessä, mutta ratin kehän yläpuolella. Ohjaustuntuma taas oli kaupungissa kevyen tunnoton, mutta maantiellä "jähmeä". (Tunnokkaampiakin on) Tuulen ja kuoppaisen/uraisen tien vaikutukset jäivät kokematta.

    Hyvissä koeajo-oloissa auto kulki suoraan niin kuin pitääkin.



    Moottorina oli pienin diesel, joka kuljetti autoa Suomen nopeurajoituksiin nähden riittävästi, tosin suurimmalla vaihteella kiihtyvyys oli jo aika vaatimatonta.



    Yllättävää oli, että ääntä oli enemmän kuin vanhassa Corolla Versossa, ainakin karkealla asfaltilla.



    Jos renkaiden kova ääni ja liian pieneksi kutistettu takimmainen penkkirivi sekä vaatimaton ulkonäkö jätetään pois laskuista, niin aivan mukiinmenevä auto.

      
  • Nasse:

    Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!






    pygmi koeajaja ? Maksettu mainos ?



    Insignia on myös matala takapenkillä.



      
  • simppa:

    nimim Erkki:
    Nasse:
    Mistähän johtuu, että koeajoissa ja testeissä ei noita ongelmia ole esiintynyt? Insigniassa varmaan joutuisi sitten Erkki, Kugeli ja LMJ varmaan matkustamaan takapenkillä makuullaan!


    Kas kun jotkut meistä vain ovat pidempiä kuin toiset...

    Kivahan siellä Superbin takapenkillä on lyhyen ihmisen heilutella jalkojaan, mutta runsaasta jalkatilasta oikeasti hyötyvät eivät sinne mukavasti mahdu.


    Tulevan Superb-farkun takatilat lienevät aika massiiviset, kun tuota pääntilaongelmaakaan ei ole. Muutenkin lienee etenkin farkkuna todella pätevä peli.






    ei taida suberb -farkkuunkaan mahtua kunnolla kolmea turva-istuinta taakse ?



    Kapea auto. Sama "vika" Insigniassa. Eipähän tuo seikka kaikille mitään merkkaakkaan, mutta itse en pysty ostamaan "neljän hengen" autoa.

      
  • Tässä vielä yksityiskohtaisempaa analyysiä. Uusi Toyota Verso on siis 7 cm Corolla Versoa pidempi. Tästä kuitenkin puolet, eli 3.5 cm on mennyt etuylitykseen. Matkustamon tiloihin etuylityksestä ei liene juuri hyötyä, mutta arvatenkin jalankulkijoiden törmäyssuojaa on parannettu. Auton akseliväli on pidentynyt 3 cm ja takaylitys 0.5 cm. Teoriassa sisätilat ovat siis kasvaneet pituutta vain 3.5 cm.



    Auton leveys on kasvanut 2 cm, mutta raideleveys takana peräti 5cm. Tästä huolimatta pyöräholvien kohdalta tavaratilan leveys on kaventunut peräti 7 cm ( 106 -> 99 ). Tämä on sangen erikoista, koska renkaiden leveys ei ole kasvanut. Pyöräholvien päällä on nyt kuitenkin paremmin lastaustilaa. Pituutta tavaratilalla on nyt noin 6 cm enemmän.



    Suurin tilankasvu 7-paikkaisen auton kohdalla on tapahtunut kuitenkin tavaratilan pohjan alla. Siellä on nyt suuri yli 50 litrainen tila, jonne mahtuu vaikkapa isohko putkikassi. Ja jos poistaa paikkaustarvikkeille varatun melko tilaavievän esiinvedettävän lokerikon, tilaa tulisi vielä reippaasti lisää. Pohjaratkaisussa on sekin hyvä puoli, että välipohjan kannen voi jättää auki silloin kun autossa on seitsemän paikkaa käytössä. Tällöin muodostuu suuri yhtenäinen tila, mikä on ainakin 3 kertaa(!) suurempi kuin Corolla Versossa.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit