Saab-automerkin tulevaisuus näyttää olevan vaakalaudalla.
Kun Saab siirtyi GM-omistukseen, alettiin Saabeja suunnitella GM-pohjalevyille, mutta Saab-tuotekehitys- ja suunnitteluyksikkö ja tuotantolaitokset säilyivät ominaan. Sittemmin on kuulunut uutisia "Saabarun" (Subaru-pohjaisen Saabin) valmistuksen aloittamisesta sekä Trailblazer -tms. pohjaisen Saab maasturin kehittämishankkeista.
Nämä autot eivät tule Trollhättania näkemäänkään. Myös itse Trollhättanin tehtaan tulevaisuutta on aprikoitu. Nyt sitten Financial Times tietää kertoa, että koko Saab - brändin tulevaisuus on uhattuna:
http://news.ft.com/cms/s/1fe2bf3c-6337-11d9-bec2-00000e2511c8.html
Jopa Ruotsin pääministeri on osallistunut finanssineuvotteluihin.
Saas nähdä, miten Saabin käy - ja onko Volvon tulevaisuus samanlainen -pienellä viiveellä. Sekin kun on amerikkalais(Ford) -omistuksessa, ja yksi automalli on jo Ford-pohjainen.
Ja tässä on uuden 9-6X:n perusta :
http://www.canadiandriver.com/news/05detroit/b9.htm
No ei kai Saab myy kun sen omistaja ei sijoita siihen!!!!!!! Lisää malleja ja nopeampi uusiutumistahti niin johan alkaa tapahtua!!!!! Kun Saab ei ole edes Pohjois-Korealainen auto niin sitä ei kukaan osta edes ideologisista syistä niinkuin Mossea aikoinaan, vaan autossa pitää oikeasti olla jotakin! Nyt GM vain toimiin!!!!!!!
En ole ihan varma olenko ymmärtänyt oikein mutta onko tosiaan niin että Saabin tehtaalla valmistettaisiin jatkossa Cadillacia?
kun kerran Ladan tehtaallakin Chevroletia (Niva)..
Ja tämmöisiä huhuja liikkuu eli oikein olet ymmärtänyt.
Niin, tästähän oli eilisessä Hesarissa juttua, uusi pikku-Cadillac tehdään pienin muutoksin uudesta 9-3:sta samaan tyyliin kuin 9-7X on tehty Chevroletin TrailBlazerista.
Ei jumankaude! Siis Saabin Ysikolmosesta tehdään PIENIN MUUTOKSIN Cadillac!! Susi tulee!! Kyllä siinä Caddy menee pilalle jos sitä jostakin Saabista aletaan rakentaa!! Ei, ei riitä pienet muutokset ei!! Samaa pohjalevyä voi käyttää, mutta alustaa pitää kehittää ja muodot pitää olla Caddystä sekä ylellisyys!
Miksi tyytyä tekemään uutta Ysikolmosta ja vielä tuplahintaan, kun ei tämä nykyinenkään myy? Eiköhän sen homman pitäisi olla tyystin toisinpäin; Cadillacin pitäisi antaa Saabille omat mallinsa, joista Saab voisi riisua sitten vaikka uuden Ysivitosen tai sen yläpuolelle tulevan mallin...
Todennäköisesti kyseessä on poliittinen peli liittyen siihen missä tehtaat sijaitsevat. Ja kun johto laittaa pieniä uhkauksia peliin on ruotsin pääministerit ym. kontallaan tarjoamassa jätti-investoitipakettejka autoteollisuuden hyväksi. Lisäksi jutun mukaan vahva kruunu rassaa ruotsin mahiksia, tässä taas euroon liittyminen voisi auttaa säilyttämään työpaikkoja. Asia on tärkeä myös Volvolle, koska ruotsissa alihankkijat Saabin kanssa ovat yhteisiä.
GM:n johdon mukaan Saabin ostajat ovat korkeasti koulutettuja, akateemisia ja niinpä he kyselevätkin riittääkö tällaisia 'yliopistotason professoreita' Saabin ostajiksi ? Toisaalta GM juuri on suurin syyllinen viime vuosien tappioihin koska investointeja malliston laajentamiseksi olisi tarvittu. Voi sanoa, että aitoja Saab-mallisarjoja on tällä hetkellä vain 2 kpl: 9-3 ja 9-5. Niilläkin ostajat menevät osittain päällekkäin. Pitäisi olla halvempia malleja tarjolla tyyliin Volvo s40 ja myös 4-vetoratkaisut ja SUVit olisi aikaa sitten pitänyt sisällyttää valikoimaan. Dieselitkin ovat tulleet mukaan varsin myöhään. Myös ihmetyttää miksi 9-3 farkku tulee vasta tänä vuonna lähes 3v. sedanin perässä. Ja GM luulee siis, että kaikki tämä onnistuisi ilman investointeja tai korkea laatu saavutetaan halvalla? GM:n puolustukseksi on myönnettävä, että nykyisen 9-3:n projektiin rahaa löytyi kiitettävästi, se on ollut Saabin kallein projekti ja lopputuloksessa tämä kyllä näkyy.
Uskon, että tilanne selkiytyy lähivuosina. Mallisarjoja tulee olemaan useampia, eli uusi 9-2 (perustuen samaan pohjalevyyn kuin Astra), nykyinen 9-3 (+ farkku), jotka uusiutuvat 2008-9, 9-5:n seuraaja 2007, ja 9-6X SUV 2006 (joka perustuu samaan pohjalevyyn kuin tällä viikolla esitelty uusi Subarun SUV).
Kylläpäs automaailma yhdentyy... Saab on niin kuin Cadillac, siis luxusauto.
Joskus 70-luvun lopulla ( muistaakseni ) Saab ja Moskvitsh suunnittelivat yhteistä autoa, muttei siitä sitten mitään tullut.. Luomusta kutsuttiin tuolloin nimellä Saabovitsh.
Kannattaisikohan Saabin nyt ottaa uudelleen yhteyttä Moskvitshiin? Saabin mallisto voisi saada nopeasti tuoretta verta ja laajat Venäjänkin markkinat olisi helpompi saavuttaa.
Onhan Cadillac sitä paitsi turhan fiini kumppani arkiauto Saabille. Luontevampi olisi juuri tuo Moskvitsh.
Niin A-S, Moskvitch voisikin olla sopiva Saabille. Niiltä voisi syntyä hieno yhteisauto. Tai sitten ei... Saab on parhaimmillaan yksinään näin luulen.
Se on kyllä hyvä että Skoda kuuluu Volkkarille. On hauska miettiä millainen Skoda olisi nykyään ilman VW:tä. Joskus yhteistyö on hyvästä mutta joskus taas ei. Yhteistyössä voi lähteä autojen persoonallisuus tai sitten voi tulla kummankin autojen hyvät puolet... (jälkimmäinen epätodennäköisempää)
Kannattaisikohan Saabin nyt ottaa uudelleen yhteyttä Moskvitshiin? Saabin mallisto voisi saada nopeasti tuoretta verta ja laajat Venäjänkin markkinat olisi helpompi saavuttaa.
Onhan Cadillac sitä paitsi turhan fiini kumppani arkiauto Saabille. Luontevampi olisi juuri tuo Moskvitsh.
Anders-Simo tarkoitti Moskvitsh -yhteistyön varmaankin vitsiksi - varsinkin kun AZLK:n (Moskvitshia valmistavan tehtaan) huhutaan lopettaneen toimintansa. Mikäänhän ei toki Venäjällä ole aivan varmaa...
Kyllä se minusta oli tosiasia. Jossain Konela-auton lehdessä siitä oli juttua vuosia sitten, olin silloin vasta ala-asteella, mutta autoista kiinnostuneena luin autolehtiä yms. Taisipa olla joku mainosjulistekin Konela-auton seinällä, olivat ylpeitä kun luulivat pääsevänsä Saabin kumppaniksi!
Siehän vitsin murjasit!
Maailma oli -70 luvulla melkolailla erilainen.
Piikkinokka-Mosse "Molotoff" oli Opelin kopio, Skandinaviasta en tiedä. Kiinnostusta ei riittänyt itäautoihin. Elite-mallissa oli jo BMW:ltä kopioitu moottori. Hämäräksi vain jää, miten neukut siihen aikaan pystyi tekemään siitä niin huonon. Ainoa auto joka ei TM:ssä selvinnyt käyttötestin 60tkm! Mutta oli luja kampiakseli, tähti siitä.
Tänäpäivänä tiedämme että se ei ainakaan toteutunut, tosin en minä muista juttua kuulleeni aikaisemminkaan.
Sisarmallit Cadillacin, Chevroletin ja Subarun kanssa ovat tosiasioita ja ovat toteutuneet tai tulevat toteen parin vuoden sisällä. Toivottavasti Saabilla säilyy edes kaksi ruotsalaista alkuperää olevaa mallia, tämä taitaa kyllä olla liikaa toivottu.
Pohdintaa Tuulilasissa :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=116960
Anders-Simo voi olla kyllä aavistusen verran oikeilla jäljillä nimittäin Mosse ainakin kopioi vuosina 1974-1976 Saabin muotoilua rankemman kerran prototyypeissään.
Epäilen kuitenkin, että asialla olisi ollut mitään tekemistä autotehtaiden välisen yhteistyön kanssa. -sattui vaan veli venäläinen ulottamaan tuolloin apinointilonkeronsa muuallekin kuin yliäänimatkustajakoneisiin.
http://www.autosoviet.altervista.org/moskC1.jpg
http://www.autosoviet.altervista.org/moskC1baule.jpg
http://www.autosoviet.altervista.org/pic__filename__662.jpg
http://www.autosoviet.altervista.org/m356zad.jpg
kun saabin myyminen on peruuntunut niin alkaa vaihtoehdot olla vähissä merkin hengissä pysymiseksi.
GM päättää seuraavalla viikolla saabin tulevaisuudesta
vaihtoehdot ovat:
-GM pitää merkin hengissä itse... ilmeisesti vain jos uuden95 ennakko kysyntä on kovaa
-lopettaa koko merkin
- myy ja kiinalaiset ostavat todella edullisesti
Uuden 9-5:n menekkiä en pitäisi välttämättä äärimmäisen kovana. Kilpailijoilla on tuoreet mallit (esim. MB:n E-sarja ja tuleva BMW:n 5-sarja) joissa on kehittyneemmät moottorit. Insignian etenkin tehokkaammat koneet (2,8-litrainen V6) syö varsinkin automaattiversiona valtavasti polttoainetta. Farkkuversio on suurelle osalle ostajia "pakollinen" eikä sellaistakaan ole vielä kansalle näytetty.
tuo uusi 95 alkaa olla liian iso auto kun pituus 501cm ja pitkälti on kiinni miten jenkit sen ottavat vastaan ja siellähän tuo polttoaineen kulutus ei ole aivan ykkösjuttu.
toinen markkina alue jolla voisi pärjätä on kiina kun siellä tykätään isoista autoista...
menestys riippuu hinnoittelusta verrattuna kilpailijoihin
Huonolta näyttää Saabin kannalta
Oltiin vähän aika sitten lapissa ja vaimo sanoi että Saapas on ollut paras talviauto tässä perheessä, koska on niin vakaa ajaa. Joskus ajotaidoton nainenkin ymmärtää... Olen samaa mieltä.
Vaikka seuraava auto ei Saab olekaan, niin olisi harmi jos talviominaisuuksiin (kunnon valot, ajettavuus tms) panostava automerkki kuolisi pois.
Bugracer:
haa, bugracer onkin ''kiesi''-mies
Huono homma, jos alkaa merkkivalikoima vähetä enemmänkin tulevaisuudessa (valitettavasti uskon että näin käy).
Monesti tosiaan kuulee että kun se saab on niin hyvä talviauto myös ajettavuudeltaan. Epäilen vaan että onkohan enää tänä päivänä yhtään sen kummempi kuin muutkaan. Jossain jutussa luin että yksi syy homman kuivúmiseen oli uuden 9-5:n tekniset ongelmat, eli että se ei olisikaan ihan niin hyvä kuin annettiin ymmärtää. Tosin, tekniikkahan on pitkälti sama kuin insigniassa.....
Kyllä varmasti kaupantekoon on vaikuttanut se, mikä on olemassa olevien mallien ja uuden 9-5 mallin tekniikan tilanne ja oletettu myyntimäärä. Tosin eihän tuolla Koenigseggillä omaa rahaa alun perinkään kauppaan ollut.
Madonlukuja lasketellaan Saabille. Nostalgisista syistä harmi; lapsuuden kodissa prutkuteltiin Saabilla (EMS) ja sitten isona minullakin oli eräässä vaiheessa alla Saab 9000 turbo, joka oli luotettava ja mukava pitkien matkojen taittaja.
Toivoisin Saabin säilyvän merkkikartalla, vaikka sitten kiinalaisten voimin. Volvo ja Saab ovat kehittäneet autoilun turvallisuutta monella saralla, hyvä Ruåtsi ja pohjoinen ulottuvuus! Ja Suomi kans, Ukia unohtamatta.
Jep, nyt se taitaa olla finaalissa. SAABin liikennekuvasta poistumisen on arveltu olevan nopeaa. Tuskin kuitenkaan koskee 900-sukupolvea ja sen aikalaisia, niitä kun ei voi olla päivittäin näkemättä.
Seuraajista ensimmäiset 9-3 -versiot olivat ilmeisesti viallisten Motorinohjauslastujen etc. takia jopa tuliterinä ahkeria hinauslavettien kyytiläisiä. Lisäksi uutena strategiana oli tuottaa kalliita etuvetoisia - ja voimanvälitystapaan nähden ylitehoisia - hieman erikoisia kulkineita. Eipä ihme, että kansanautomenneisyys jäi ja samoin asiakaskunta kutistui olemattomiin. Eipä sillä, sedan 9-3 ennen uusinta irvistysmaskia oli aika hyvännäköinen. Farmarit taas...
Täällä on yks joka edelleen liputtaa Saabin puolesta. En millään haluaisi luopua kyseisestä merkistä. Välillä on käynyt mielessä vaihto ja toiset autot on houkuttaneet, mutta silti merkissä on vielä pysytty. Juuri tällähetkellä vaihto ei liene edes käytännössä juuri mahdollinen (2008 mallin 9-3) kun ei vaihdossa haluta Saabia ottaa. Mutta eiköhän se siitä jos toiminta vielä jatkuis Ruotsin puolella?
Uutta 9-5 farkkua nelivedolla olen odotellut kieli pitkällä, mutta tais tulla toppi taikka viivettä asiaan. Joitakin autoja olen odottanut ja testaillut - esim bmw x1 ja Subarun uusi legacy. Bemari on poskettoman kallis jos varustellaan hieman ja subaru oli kuitenkin vähä pettymys kokonaisuutena.
On se nyt perskule kun ei mene ruotsalais suunnitellut ja valmistetut, kunnon talviautot kaupaksi edes täällä pohjolassa. Moni haukkuu Saabeja vaikka ei tosiasiassa ole uusilla koskaan edes ajanut. Käykää kylmänä talvipäivänä heittämässä koeajokierros tuolla c-seqmentin premium autoryhmällä (mersu/audi/bmw/volvo ja mitäniitänyton) sekä myös 9-3:lla ja tulkaa sitten sanomaan, että Saab on huono Vectrakopio...
Kuten Bugracer totesi, hyviä puolia löytyy. Väitän, että tulette vielä kaipaamaan jotain Saabin ominaisuuksia vaikka hienomman auton olette tilalle hankkineet.
Spykerhan on tehnyt uuden tarjouksen Saabista. Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa.
Spyker sekä Merbanco, joka kertaalleen jo pudotettiin pois pelistä GM:n toimesta. Näiden lisäksi pienemmissä paloissa ostajia on myöskin ilmaantunut. Joita tämä tosissaan kiinnostaa niin kannattanee tsekata www.saabsunited.com
Ehkäpä eniten nyt ärsyttää se, että GM joka itse on nojannut koko vuoden täysin Yhdysvaltojen rahoihin, aikoo nyt hävittää itse upottamansa perinteikkään automerkin. Myykää se nyt prkl ja antakaa fiksummille mahdollisuus.
Eipä GM:ää voi kovin paljosta syyttää. Heikkoa Saabin menestys oli jo ennen GM:n aikaakin. Sen vuoksihan Saab GM:n alaisuuteen joutuikin.