Jos yrittää ajaa talvella jyrkkään sivutiemäkeen ja sinne pitäisi päästä kurvaamaan vaudilla hieman sivuluistossa alkuvauhdin ylläpitämiseksi, ottaa luistonesto autosta vauhdin pois ja uusi etuvetoinen uusin nastarenkain hyytyy mäkeen, johon vanhalla Sierralla menee heittäen sopivalla alkuvaudilla! Tekniikka ei aina auta, ja luistonestoa ei saa pois. Sama ongelma kun pitäisi tulla liukkaalta sivutieltä isolle tielle. Kiire tulee, kun ajonvakautus "seisauttaa" auton.
Jokainen, joka tuollaista asiaa arvostaa, varmaan autoa ostaessaan tarkistaa, onko ajonhallinta kytkettävissä pois päältä. Jos ei ole, on se yksi huono ominaisuus autossa. Ehkä jopa niin merkittävä, että voi siirtyä muihin merkkeihin. Ei siitä sen isompaa porua kannata nostaa, koska kukaan ei pakota valitsemaan itselleen sopimatonta autoa.
Jos auton omistajalla on talvella tarvetta päästä kurvaamaan vaudilla hieman sivuluistossa, niin tämä varmaan kannattaa huomioida autoa hankittaessa. Markkinoilta kuitenkin löytyy tähänkin ajotyyliin sopivia kulkineita.
Suuri rahvas kuitenkin välttää talvella tuollaista ajotyyliä, joten niiden mukaan ne autot yleensä suunnitellaan.
Mikähän auto mahtaa olla kyseessä josta luistonestoa ei saa pois? Kaikista minun ajamistani saa pienissä nopeuksissa luistoneston pois juuri etenemiskyvyn takia. Ajonhallintaa ei saa kaikista pois.
Siihen en usko, että etuvetoisella autolla voi jäädä kiinni paikkaan, josta vanha Sierra meni ylös, tai sitten on erikoinen ajotapa. Sen verran "kevytkenkäinen" auto tuo Sierra oli.
Liukkaalta sivutieltä tulo päätielle...ajonhallinta seisauttaa auton...puistattaa ajatellakin, miten harkittu tuo päätielle tulo mahtaa olla.
kaiheino:
Usein lähtee mulla vetoluistonestokin pois näissä tilanteissa tuon kiireen välttämiseksi. Ajonvakautusta ei siis edes autossani ole.
Höpö höpö. Kyllä niillä pääsee ihan varmasti sinne minne Sierrallasi pääset. En usko tuollaista väitettä pätkääkään.
Etuvetoisella ei tarvi mitään "heittää mutkaan". Vanha takavetoinen ehkä tarvii jotain ihme kikkailua, mutta nykyaikainen etuvetoinen menee ihan varmasti paremmin vaikeasta paikasta kuin mikään Sierra.
Ja jos tosissaan joudut tuollaisesta paikasta joskus eläissäsi ajamaan, niin osta nelivetoinen. Ei väliä mikä haldex-xdrive-4matic siellä alla on niin se peittoaa liukkaalla kaksivetoiset mennen tullen.
Kaikenlaista trollausta, johon meikäläinen vielä, onneton, tarttuu...
Muuten,
Kunnon nelivedon parhaita juttuja on juuri liukkaista risteyksistä pääteille liittymisen vaivattomuus. On ihan kiva, jos tekee vaikka arviointivirheen, että pystyy poistumaan edestä vauhdilla eikä ''minuutin päästä''.
Ja ihan muutenkin on kiva kun sen 80-100 vauhdin jota tiellä ajetaan saa hetkessä eikä älyttömän säätämisen jälkeen.
Ei välkkyviä varoitusvaloja ja etuvedon toivotonta raapimista, vetelyä ja järjestelmien sekoilua..
Meikä ei tuohon roskaan kyllä palaa..
PS. Nyt tottakai palstan neliveto-''vastustajat'' aktivoituvat, mutta sillehän ei kai voi mitään.. antaa ruoskan viuhua
mitä järjestelmien sekoiluja? mitäs elektroniikan ihmeautoja sulla on oikein ollu?
Sori, kirjoitin hieman sekavasti. Tarkoitin tietenkin ajonvakautusta, jonka saattelemana voi nilkuttaa sinne päätielle.
AkiK:
Ainakin nykyautossani saa tosiaan pois mutta muistaakseni ihan liian hankalasti. Pitää tehdä joku 5-kuukautisplaani jos meinaa että tohon mäkeen kyllä luistonesto tukehtuu, näpyttelenpä tässä nyt muutaman minuutin ton luistoneston pois tän ajotiedotonkoneen kautta...
Semmoinen luistonesto on minusta hyvä jonka saa yhdellä namiskan painalluksella päälle ja pois, esim Opel Vectra 2004.
kaiheino:
Sinun tapauksessa kannattaa ajaa yleisillä kulkuneuvoilla. Jos ei kulje siellä, niin nastat kenkiin, ja mikä ettei sauvat vielä käteen. Otsalamppu päälle ja hyvät heijastimet, jotta autoilijat siinä mäessä sinut huomaa kun jäät ihmettelemään syntyjä syviä.
Etuvetoisella pääsee peruuttamalla sinne mihin takavetoisella pääse etuperin.
Nykyisessä autossani ei ole edellisessä autossa turhaksi todettua vetoluistonestoa, se löytyy nyt kengästäni. Liian raskas kaasunpainallus aiheuttaa sutimista joten kaasua pitää keventää. Vetoluistoneston, TC:n (traction control), hyöty voi olla moottoritehon vähentämisen lisäksi siinä että sutivaa pyörää jarrutetaan, mutta itse en ole vielä tänä talvena sitä kaivannut kun alla on toista talvea ajettavat Hakkapeliitta 4:set. Auto on etuvetoinen Megane II, se tunnetaan huonoksi haukutusta ohjaustuntumasta (?), vaan erinomaisesti se toimii talviautona verrattuna Sierraan.
Mäki on sellainen, etteivät roska-autot suostu sinne tulemaan ollenkaan, ja kesälläkin, jos pakosta pysäyttää kesken mäennousun, on pakko peruuttaa alas ja yrittää päästä ottamaan noin 10 - 15 km/h alkunopeus. Talvella nopeuden tulisi mäen alla olla luokkaa 25 - 30 km/h, jotta ylös pääsisi ilman nelivetoa. Ennen mäkeä on tosi tukka käännös vasempaan, joka vaatii mielellään pientä sivuheittoa talvella pahalla kelillä , kun on mm. tullut uutta lunta. Moni on tien reunoihin autonsa puskenut. Paikka on tosin sellainen, ettei esim. suoraan autokoulun penkiltä tullut vieras ihminen sinne varmaan pääse ensi yrittällä vaikka neuvotaan vauhtia ottamaan.
Jää ei ole pahin risteyksissä vaan se loska, joka pudottaa ainakin Priuksen vauhdin alle kävelyn ja pitäisi päästä etenemään vauhdilla.
Pian 28 vuotta kelillä kuin kelillä ja monilla autoilla yhteensä n. 600 000 km ajellut
kaiheino:
Onko yleinen tie? Onko paljon asukkaita tien varrella? Miten jätekuljetus hoituu?
Mikä auto on kyseessä? Itselle ei ole vielä tullut yhtäkään autoa vastaan jossa luistonestoa/ajonvakautusta ei saisi pois päältä yhdestä selkeästä napista. Nykyisessä kulkineessa luistonesto lähtee pois kun painaa lyhyesti, ja jos haluaa ajonvakautuksenkin kokonaan pois, tarvii nappia pitää pohjassa muutama sekunti.
kaiheino:
Roska-autot eivät pääse mutta siitä huolimatta sinne pääsi Sierralla???
25-30 km/h vauhdeissa saa vielä kaikista autoista luistoneston pois päältä.
Kysymyksessä on Prius-09, jossa ajonvakautus/luistonesto aktivoituu automaattisesti, kun nopeus lähestyy 15 km/h. Vetoluistonesto on päällä heti lähdöstä. Ei nappeja eikä mitään muuta mittaria kuin digitaali nopeusnäyttä ja hieno näyttö akun latautumisesta ym. Kaikki (ohjauskin) toimii drive by wire systeemillä. Ei mitään nappeja. Edelisen auton kanssa Corolla-07 ei ollut ongelmia. Hiukan vakautusvalot vilkkui ja mäki meni kävelyvauhtia reippaammalla vauhdilla pienessä vetoluistossa. Prius ei siedä hiukkaakaan luistoa. Lyö heti hallinnan päälle. Sähkömoottorissa kävelyvaudissa hirveä vääntö, joten, jos pitoa olisi, ei olisi ongelmia. Loskassa ei lähde edes koittamaan pientä sutimista, vaan auto lähtee tosi hitaasti sutimatta varman päälle kaasun asennosta välittämättä. Pari kertaa käynyt vähän yllättäen. Jäällä toimii loogisemmin.
kaiheino:
Et vastannut kysymykseen. Miten jätehulto järjestetty? Onko yleinen tie, onko paljon asukkaita tien varrella?
Terve!
1. Yksityinen tie.
2. Jätehuolton järjestäminen ei taida olla uusien autojen palstan keskusteluaiheita. Niistä keskustellaan kunnan ja jätehuollon asiantuntijoiden kanssa. Pääasia oli vertaus paikan hankaluuteen ja nykytekniikan soveltumattomuus ihan kaikkiin paikkoihin. Homma on sovittu muuten sen jälkeen, kun tonttien jätehuoltokatselmus tehtiin. Yhteisroskis kauempana. Kyllä ne kesällä olisi päässeet, mutta hiukankin liukkaampina keleinä autot eivät olisi ilman riskiä päässeet mäkeen.
kaiheino:
Tiesinkin jo vastauksen, kysyin silti. Jos olisi yleinen tie, sinne pääsisi jäteautolla. Itsehän otit asiaksi kertoa jätehuollosta.
koivuniemen herra:
Just joo. Ilmeisesti Helsingissä ei ole yleisiä teitä kuin siellä esim. bussit jumittuvat keskelle ajorataa: Bussit juuttuivat mäkeen - poliisi sulki liikenteen
mikahe:
Se ei varmaan ole yleistä, kuten tuolla yksityisellä tiellä.
Ajonhallinta, muiden kuin kuskien, on tumpeloita varten! PISTE!
Metsähaka:
Kun aina kirjoitat, on varmaankin ajonhallinta muiden. Olkaa varovaisia kuitenkin.